Nejrozsáhlejší stavební akcí roku 2007 byla bezesporu rekonstrukce
křižovatky Palackého náměstí
včetně navazujících přilehlých úseků, jejíž investorem je Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. a zhotovitelem
Skanska ŽS.
Během výluky tramvajového provozu v období mezi 18. červencem a 31. říjnem 2007 proběhla za zachování
automobilového provozu ve dvou etapách kompletní rekonstrukce křižovatky Palackého náměstí.
V první etapě, probíhající od počátku rekonstrukce do konce srpna, byla automobilová doprava na nábřežní
komunikaci od křižovatky s ulicí Dřevnou po křižovatku s Trojanovou svedena na část komunikace
přiléhající k nábřežní zdi. Stavbaři tak získali dostatečný prostor k odstranění poloviny křižovatkové
konstrukce, snesení konstrukce trati z velkoplošných panelů BKV v zastávkovém prostoru na nábřeží
i v ulici Na Moráni, včetně trati ve stejnojmenné ulici. Současně byla rekonstruována část
tramvajové trati v Lidické ulici od křižovatky Anděl po křižovatku
s ulicí Zborovskou spočívající v kompletní obměně velkoplošných panelů BKV.
Ve druhé etapě, probíhající v období od 3.září do 31.října 2007, byla automobilová doprava převedena
již na zrekonstruovanou polovinu křižovatky a stavební práce se mohly přesunout na dříve pojížděnou
část. Současně došlo k uzavření Palackého mostu a kompletní výměně
velkoplošných panelů BKV ve zbývajícím úseku Lidické ulice.
V rámci dlouho očekávané rekonstrukce křižovatky došlo k celkové změně geometrie kolejové konstrukce,
jejíž projektantem je METROPROJEKT Praha, a. s.. Nejvýraznější změnou je vložení dvou nových směrových
(bohužel jen manipulačních) oblouků ve směrech Palackého most - Jiráskovo náměstí a Na Moráni -
Jiráskovo náměstí. Další změna spočívá v úpravě dříve provozně velice nevýhodných prudkých
protisměrných oblouků ve směru Palackého most - Na Moráni, které nahradily oblouky s provozně
příznivějšími poloměry s delší mezipřímou. Nepříznivou skutečností byla nutnost odstranit vzrostlý
strom v zastávkovém prostoru, který bránil vložení nových oblouků.
Svršek tramvajové trati na křižovatce je řešen klasickou technologií s použitím žlábkových kolejnic
na dřevěných pražcích s krytem tvořeným asfaltovým krytem. Spodek konstrukce traťového tělesa je od
okolí izolován pomocí prvků snižujících hluk a vibrace. Na zemním tělese jsou rozprostřeny tlumící
antivibrační rohože uzavřené na bocích betonovými prefabrikáty ve tvaru písmene L. Následně je vzniklý
prostor vyplněn zhutněným drobným kamenivem, nesoucím svršek kolejové konstrukce. Žlábkové kolejnice
jsou také obaleny tlumícími izolačními prvky.
Oba zastávkové prostory s nástupními ostrůvky jsou nově bezbariérově přístupné a jejich povrchová
úprava je tvořena z žulové mozaiky. Ostrůvek na Rašínově nábřeží směrem z centra je v novém stavu
širší na úkor šířky odbočovacích pruhů do Dřevní ulice, což umožnilo instalaci zábradlí zvyšujícího
bezpečnost chodců pohybujících se na zastávce. Přechod pro chodce u označníku zastávky ve směru
do centra je nově kryt světelnou signalizací, fungující v koordinaci s následnou křižovatkou.
Uzavření křižovatky Palackého náměstí pro tramvajový provoz na tři a půl měsíce umožnilo také rekonstrukci
přilehlých traťových úseků - tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV v ulici Na Moráni,
tratě pokračující přes Palackého most a Lidickou k Andělu a části Rašínova nábřeží.
Zatímco v Lidické ulici proběhla prostá výměna velkoplošných panelů BKV, na zbývajících úsecích se
přistoupilo k rekonstrukci tělesa s využitím klasické kolejové konstrukce. Po vytěžení původních
panelů BKV v ulici Na Moráni bylo nutné odtěžit i nekvalitní podloží, aby mohlo dojít k náhradě
kolejové konstrukce klasickou konstrukcí tramvajové trati na betonových pražcích. Těleso tratě bylo
následně vybetonováno až po hlavu kolejnice, následný kryt vozovky je tvořen asfaltovým povrchem.
Neopomenutelnou součástí rekonstrukce je rovněž oprava trakčního trolejového a kabelové vedení
tramvajové tratě.
Rekonstrukce křižovatky a zejména změna geometrie si vynutila četné přeložky inženýrských sítí, proto
byla stavba koordinována s dalšími investory - TSK hl. m. Prahy a společnostmi PRE a.s., ELTODO -
Citelum s.r.o. a dalšími.
Zpracováno s využitím průvodní zprávy Metroprojektu.