Tramvajová linka 29

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvajová linka 29


Číslo 29 se mezi pravidelnými linkami pražských tramvají objevilo až v roce 1966. Avšak nositelky čísla 29 se vyskytly již při konání celostátních Spartakiád.

Dvounápravový motorový vůz ev.č.2082 ve společnosti vlečného vozu ev.č.1436 vypravený na linku 29 manipuluje ve smyčce Spojovací, koná se Spartakiáda... | 1960
Dvounápravový motorový vůz ev.č.2046 přezdívaný Devítiokeňák vypravený na pravidelnou linku 29 v zastávce Nákladové nádraží Žižkov. | 1966
V roce 1960 jezdila linka při konání Spartakiády ze Spojovací na Dlabačov a to v sestavě obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin. Při Spartakiádě roku 1965 jezdila linka 29 z Libně, Vychovatelny přes Libeňský most, Strossmayerovo náměstí, Špejchar, Prašný Most a Hládkov na Královku. Tentokráte na ní "kralovaly" sólo vozy typu T3.

A tak tedy teprve 4. dubna 1966 je zřízena pravidelná linka 29. Důvodem pro její zavedení je potřeba posílit ve špičkovém období velmi frekventovanou linku 11, jezdící v té době z Černokostelecké do Divoké Šárky (linka 11 jezdila v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy, od 7. listopadu 1967 pak v sestavě 2xT3), a to v úseku mezi Černokosteleckou a centrem města. Při zavedení linky se přihlédlo i k tomu, že v ranní špičce jezdí více lidí ve směru na Václavské náměstí a odpoledne zase spíše směrem opačným. Linka 29 byla tedy zřízena jako špičková polookružní linka, jezdící v ranní špičce ve směru Černokostelecká - Flora - Jiřího z Poděbrad - Muzeum - Václavské náměstí - Můstek - Prašná Brána - Bulhar - Hlavní nádraží - Muzeum a stejnou cestou do Strašnic zpět na Černokosteleckou. V odpolední špičce se změnil směr obracení v centru: to znamená od Muzea k hlavnímu nádraží, Bulharu, Prašné bráně, na Můstek a přes Václavské náměstí zpět do Strašnic. Na linku byly vypravovány dvouvozové soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin. Již v listopadu 1966 je na lince 29 zaveden částečný provoz sólo vozů T1 a T3; ještě v souběhu se starými vlaky, ale již od 14. února 1967 patří provoz linky 29 jen sólo vozům T1 a T3.

V ranní špičce je od 26. února 1968 linka prodloužena až k Ústředním dílnám Hostivař, od 18. listopadu jezdí k Ústředním dílnám i v odpolední špičce.

Vůz T3 ev.č.6348 na lince 29 plní úkoly Spartakiádní dopravy. | 1965
Vůz T3 ev.č.6321 na lince 29 plní úkoly Spartakiádní dopravy. | 1965
Změny linkového vedení k 30. srpnu 1971 zavádí do pražských ulici nové linky 2, 6 a 32 a mění trasy linek 16, 20, 25 a 29. Ta je od Ústředních dílen až k Muzeu vedena po stejné trase, ale dále je prodloužena přes - Václavské náměstí, Příkopy, náměstí Republiky, Dlouhou třídu, Strossmayerovo náměstí a Veletržní do smyčky Park Kultury a oddechu Julia Fučíka, tedy na dnešní Výstaviště. Provoz na lince zůstal nadále jen špičkový, ale došlo ke změně sestavení vlaků - sólo vozy T1 a T3 nahradily soupravy vozů 2xT3. Vozy T1 z linky 29 byly převedeny na linku 16, která byla zkrácena ze Smíchovského nádraží na Olšanské hřbitovy a začala jezdit v sólech.

Tento provozní stav trvá jen krátce, již 17. leden 1972 přináší další změny, při kterých se oblast Kobylis (s výjimkou vyjíždění a zatahování linky 26) zbavuje starých tramvají. Linka 14 je od tohoto data osazena vozy T1 a je převedena na Výstaviště. Místo ní jezdí přes Libeňský most na Vychovatelnu linky 24 a nově zavedená linka 31. Linka číslo 3 (zatím nadále provozovaná ve starých soupravách motorový vůz + 2 vozy vlečné) je zkrácena do trasy Budějovické náměstí - Výstaviště. Jako náhrada za zkrácenou trojku je linka 29, obsluhovaná vlaky 2xT3, prodloužena do trasy Ústřední dílny - Výstaviště - Pelc Tyrolka - Vychovatelna - Vozovna Kobylisy. Rozsah provozu linky 29 byl nyní rozšířen na celotýdenní - polonoční.

Otevření trasy metra IC dne 9. května 1974 přežila linka 29 beze změn. Když je 15. ledna 1975 zastaven kvůli stavbě Severojižní magistrály tramvajový provoz přes Pelc Tyrolku objíždí zrušený úsek linka 29 od Vychovatelny přes Libeňský most a dnešní zastávku Ortenovo náměstí.

Vůz T1 ev.č.5060 vypravený na linku 29 míjí ve Vinohradské ulici linkového kolegu v sestavě vozu T3. | 30.7.1970
Vůz T3 opatřený tzv.lehkým pantografem z dvounápravových vozů ve Vinohradské ulici na lince 29. | 1970
Postupující výstavba metra na Václavském náměstí a vyloučení tramvajového provozu v oblouku z Václavského náměstí do ulice Na Příkopě odklání od 1. ledna 1976 do 25. března 1978 linku 29 mezi zastávkami Muzeum a Náměstí Republiky přes Opletalovu a Hybernskou ulici. Podélným směrem Václavským náměstím jezdily tenkrát jen linky 20, 22 a od roku 1977 se přidala také linka 7.

Po zprovoznění nové tramvajové trati v Trojské ulici je linka 29 v úseku Park kultury a oddechu Julia Fučíka (Výstaviště) - Ke Stírce převedena od 5. května 1977 právě na její koleje.

I po zahájení provozu na trase metra IA v úseku Leninova (Dejvická) - Náměstí Míru 13. srpna 1978 jezdí linka 29 nadále po stávající trase, ale její provoz je rozšířen na nepřetržitý. Noční trasa se shodovala s denní. Zatímco denní vlaky jezdily stále v soupravách 2xT3, noční se vypravovaly ve vozech T3 sólo. Soupravy 2xT3 vyjely na noční linku 29 jen na 24. a 31. prosince 1978, což se opakovalo i o rok později.

Souprava vozů T3 na lince 29 projíždí Václavským náměstím. | 1972
Souprava vozů T3 vypravená na linku 29 stupá Trojskou ulicí. | 3.10.1982
Smutným datem v historii pražských tramvají určitě zůstává 13. prosinec 1980. Toho dne přestávají jezdit tramvaje přes Václavské náměstí od Muzea k Můstku. Linka 29 je od toho dne mezi Můstkem a Florou vedena přes Národní třídu, Spálenou ulicí a přes Karlovo náměstí, I. P. Pavlova a Šumavskou na Floru. Po prodloužení trasy metra A od 19. prosince 1980 na Želivského postihují linku 29 další změny. Je zkrácena do trasy Vozovna Kobylisy - Černokostelecká a současně dochází ke zrušení celonočního provozu.

Zrušení další tramvajové v centru města v ulici Na Příkopě od 4. července 1985 má za následek zrušení linky 29, kterou již takřka není kudy vést. Do zprovoznění trasy metra IB dne 3. listopadu 1985 je linka 29 na strašnicko-vinohradské straně nahrazena linkou 43 vedenou z Olšanských hřbitovů na Černokosteleckou v sestavě 2xT3. Od vozovny Kobylisy na náměstí Republiky ji nahradila linka 42 vedená v trase Vozovna Kobylisy - Náměstí Republiky - Nový Hloubětín a sestavě vozů 2xT3.

Věnováno Jonášovi
Text: František Zahnáš a redakce

Související články:
 Tramvajová linka 19
 Tramvajová linka 12
 Tramvajová linka 15
 Tramvajová linka 10
 Tramvajová linka 9
 Tramvajová linka 35
 Tramvajová linka 21
 Tramvajová linka 17
 Tramvajová linka 3
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu
 Tramvajová linka 24
 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici
 Přestávky řidičů tramvají
 Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...
 Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu«
 Tramvajová linka 8
 Tramvajová linka 18
 Tramvajová linka 11
 Tramvajová linka 7
 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016
 Tramvajová linka 5
 Tramvajová linka 4
 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje
 Tramvajová linka 1
 Tramvajová linka 25
 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972
 Tramvajová linka 2
 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1
 Tramvajová linka 16
 Předpisy a přezkoušení DP Praha
 Tramvajová linka 20
 Tramvajová linka 14
 Tramvajová linka 30
 Tramvajová linka 13
 Tramvajová linka 22
 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu
 Tramvajová linka 27
 Tramvajová linka 26
 Tramvajová linka 32
 Tramvajová linka 6
 Tramvajová linka 31
 Když Prahu ovládla Téčka
 Tramvajová linka 28
 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu
 Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra
 Náhradní tramvajová doprava za metro
 Provoz - archivní data vypravení
 Povolání: řidič tramvaje
 Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024