T3M

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

T3M


V roce 1976 projednala vláda ČSSR opatření k úsporám paliv a energie. Výsledkem bylo usnesení, že do budoucna mohou být pro ČSSR dodávány pouze tramvaje s tyristorovou regulací.

První modernizovaná souprava vozů T3M ev.č.8005+8006 ve smyčce Vypich
Souprava vozů T3M ev.č.8040+8041 ve smyčce Sídliště Modřany
Interiér vozu T3M ev.č.8090
Interiér vozu T3M ev.č.8098
Souprava vozů T3M ev.č.8017+8014 na lince 18 v křižovatce Vozovna Střešovice
Souprava vozů T3M ev.č.8008+8005 na lince 9 právě v zastávce Strossmayerovo náměstí
Interiér vozu T3M ev.č.8090
Stanoviště řidiče vozu T3M ev.č.8098
Zkušební provoz s touto novou a úspornější výzbrojí probíhal již od roku 1971, kdy byla zabudována do novostavby vozu T3, označené evidenčním číslem 6000. V roce 1973 byla přeznačena na evidenční číslo 8003 a od června do listopadu byla vypravována ve zkušebním provozu s cestujícími na tehdejší linku č. 10. Přidělena byla do vozovny Hloubětín, která tak získala pražské prvenství v provozu tyristorových tramvají. Zkoušky s takto upravenou tramvají pokračovaly velmi úspěšně a v ČKD byla zahájena výroba elektrických výzbrojí TV1, které si jednotlivé dopravní podniky montovaly do starších vozů T3 sami - výrobce odmítal vyrábět tramvaje nové přímo s touto výzbrojí. Tím vznikl typ T3M. Prvními takto přestavěnými tramvajemi se staly vozy ev. č. 6795 a 6798, po modernizaci přečíslované na ev. č. 8005 a 8006. Od roku 1976 byly zařazeny do zkušebního provozu a o dva roky se začalo s rekonstrukcemi naplno.

Do roku 1981 bylo přestavěno celkem 102 vozů T3 na typ T3M. Od klasických "té-trojek" jsou z vnějšku snadno k rozeznání díky "krabici" na střeše, která obsahuje brzdové odpory, a charakteristickému "bzučícímu" zvuku. No a pro ty pozornější samozřejmě podle evidenčního čísla. Modernizační zásahy do interiéru vozu, úpravy podvozků, natož pak zřizování uzavřené kabiny pro řidiče tehdy ještě nebyly na pořadu dne. Přestavby vozů T3 na typ T3M byly ukončeny v roce 1981. Od té doby se samozřejmě stav vozů podstatně změnil. Některé vozy prodělaly další "modernizační zásah" v podobě přestavby na typ T3M2-DVC, vůz ev.č. 8088 byl přestavěn na první cvičný tyristorový vůz ev.č. 5519, vůz ev.č. 8087 byl přečíslován na ev.č. 8012, ale nejzajímavější osud má vůz jezdící od roku 1992 pod ev.č. 8071. Jde totiž o původní prototyp vozu T3 s tyristorovou výzbrojí firmy ČKD Praha. Ten jezdíl v Praze od roku 1971 pod ev.č. 6000 a v roce 1973 byl přečíslován na nové ev.č. 8003. Tento vůz byl v roce 1980 odstaven ve vozovně Hloubětín a po 12 letech (!) nahradil původní vůz ev.č. 8071 zničený při požáru.

Fotografie: © Pražské tramvaje a © Miroslav Křehlík


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024