.....STRÁNKY O VŠEM, CO NÁS, ŽIJÍCÍ NA 600V, BAVÍ!

Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Ústřední dílny Hostivař


Otázkou nového areálu Ústředních dílen se Elektrické podniky zabývaly již před vypuknutím II. světové války a na sklonku 20. let pro tento účel dokonce zakoupily vhodný pozemek na rozhraní Malešic a Hostivaře.

V prostoru tzv. jízdárny čekají na předání vozovnám opravené vozy T3M ev.č.8096 a T3 ev.č. 6864
Vůz T3SU ev.č. 7003 v opravně tramvají
V té době sem nevedl ani metr kolejnic, tramvajová trať končila v Nových Strašnicích. I po skončení války Dopravní podnik Praha počítal s výstavbou nových ústředních dílen právě na tomto pozemku a na sklonku 50. let byl dokončen projekt, s nímž v roce 1960 vyslovil Státní výbor pro výstavbu souhlas. Se zahájením stavby se i pak dlouho otálelo - až do srpna 1962. Generálním projektantem byl Dopravoprojekt Bratislava a dodavatelem stavební části Konstruktiva Praha. Zároveň začala výstavba nové tramvajové tratě od smyčky Černokostelecká. Hned následující rok se pro obě stavby stal kritickým. Stavba tramvajové tratě byla přerušena pro nedostatek kolejnic a vládním rozhodnutím č.60 byla výstavba dílen zastavena.

Vůz T3SUCS ev.č.7075 v areálu Ústředních dílen, v otevřených vratech dílen jsou k zahlédnutí vozy T3 na zvedácích
Posunovací vůz ev.č.5550 v areálu Ústředních dílen

Vyřazený vůz T3 ev.č.6410 v sousedství zničeného prototypu ev.č.0013 na koleji určené v poslední době vrakům vozidel
Vyřazený vůz T3 ev.č.6430, v pozadí budova skladu
Nové vládní usnesení z května 1964 zařadilo výstavbu Ústředních dílen mezi přednostně zabezpečované a sledované stavby, jenže ani to nepomáhalo a veškeré stavební práce se dostávaly do výrazného skluzu a termín dokončení - 31. prosinec 1967 - se stával nereálným. V květnu 1967 byl zahájen provoz na dokončené tramvajové trati a 14. října 1967 se v areálu Ústředních dílen objevila první tramvaj, která byla nasunuta do objektu, aby se vyzkoušel hydraulický zvedák tam instalovaný. Třebaže nebyly všechny stavební práce zdaleka dokončeny, 2. ledna 1968 zahájila nová opravna zkušební provoz. Postupné přebírání pracovišť se ale táhlo ještě další dva roky. Přesto se běžné prohlídky tramvají provádějí v areálu již od září 1968. Nové dílny se staly základem budoucího rozsáhlého areálu Dopravních podniků, který byl v dalších letech rozšiřován o nové provozy, kdy se do areálu přestěhovaly postupně všechny provozy související s opravami tramvají včetně skladů náhradních dílů. V hlavní hale byly soustředěny všechny dílenské provozy, karosárna, opravna pantografů, podvozků a elektrických zařízení, čalounická dílna, lakovna, umývárna skříní, svařovna i zkušebna. V samostatném objektu je umístěna umývárna tramvají, součástí rozsáhlého kolejiště areálu je i 450 metrů dlouhá zkušební trať. V 90. letech bylo vybudováno nové pracoviště pro opravy tramvají KT8D5. Již od roku 1992 probíhá komplexní přestavba dílen, která mění přežité technologie oprav tramvají na moderní, srovnatelné s těmi, jenž se používají ve vyspělých zemích. Novinkou se stala umývárna podvozků, rekonstruována byla lakovna, pracoviště pro předávání tramvají před a po opravě, pracoviště pro vypouštění olejů. Zajímavostí je i nově použitá technologie pro přepravy tramvajových skříní - na vzduchových polštářích. Změny, jimiž opravna tramvají prochází jsou veliké a od roku 1995 si vyžádaly více než půl miliardy korun.


ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 39011.2734 GB | Počet článků: 1359 | web postaven na redakčním systému phpRS
Stránky věnovány mamince | Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2014