Křížení s železniční vlečkou v Plynární ulici

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křížení s železniční vlečkou
v Plynární ulici


Již 2. července 1900 byla uvedena do provozu tramvajová trať z Letné, přes Bubenské nábřeží a Plynární ulicí k vozovně a Ústředním dílnám Elektrických drah v holešovické Centrále. V rámci napojování holešovického přístavu na železniční trať byla 6. června 1910 uvedena do provozu železniční vlečka, která při své cestě z bubenského nádraží musela překročit Plynární a Argentinskou ulici a tedy i dvakrát vykřižovat tramvajové tratě.

Zatímco v Plynární ulici železnice překročila již dávno provozovanou tramvajovou trať, v navazující Argentinské ulici měla prvenství naopak železniční vlečka a teprve 17. ledna 1936 se začala oficiálně křižovat s tramvajovou tratí na Pelc-Tyrolku. Železniční vlečka známá též pod jménem Holešovická přístavní dráha sloužila nákladní dopravě z holešovického přístavu a napojeno na ní bylo také množství vleček jednotlivých průmyslových a potravinářských závodů. Obě křižovatky s tramvajovými tratěmi musel střežit železniční zřízenec, který praporkem nebo za zhoršené viditelnosti lucernou zastavoval pouliční provoz, aby měl vlak zajištěnou přednost. Kvůli zvyšující se frekvenci pouliční dopravy střežili každou z křižovatek následně dokonce dva železniční zřízenci a to až do druhé poloviny šedesátých let, kdy byly křižovatky opatřeny světelnými signalizacemi. Později vzniklá křižovatka v Argentinské ulici byla naopak první, která zanikla. Trať vedená Argentinskou ulicí dále na Pelc-Tyrolku byla zrušena 15. ledna 1975, a tak přežívala již pouze křižovatka v Plynární ulici. Teprve po dokončení nového napojení holešovického přístavu do nového holešovického nádraží v roce 1986 byl úsek vlečky přes Argentinskou a Plynární ulici využíván již jen minimálně. Křížení s tramvajovou tratí bylo následně všelijak zaasfaltováváno, styk tramvajových a železničních kolejnic byl zavařen, takže projet tu mohly již jen tramvaje a část vlečky se následně ztratila pod asfaltem rekonstruovaného chodníku. Křížení však leželo v zemi až do roku 1998, kdy bylo v rámci tramvajové výluky mezi 25. červnem a 16. červencem sneseno. S přerušením přes Plynární ulici však nadále v zemi zůstala ležet jinak celá vlečka. V posledních letech však došlo k jejímu částečnému rozkradení, a následnému snesení kolejí v úsecích, které neleží v uliční úrovni.

Křížení železniční vlečky, Plynární ulice 15. dubna 1995
Křížení tramvajové tratě v Plynární ulici s železniční vlečkou, pohled od tramvajové zastávky Nádraží Holešovice Křížení tramvajové tratě v Plynární ulici s železniční vlečkou, pohled od železničního nádraží Praha-Bubny Křížení tramvajové tratě v Plynární ulici s železniční vlečkou, pohled od tramvajové zastávky Osadní (dnes Ortenovo náměstí) Křížení tramvajové tratě v Plynární ulici s železniční vlečkou, pohled od holešovického přístavu Kolej železniční vlečky v pohledu od nádraží Praha-Bubny vyúsťovala po snesení křížení s tramvajovou tratí z asfaltového chodníku


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024