Trať Muzeum - Bulhar

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Muzeum - Bulhar


Dvounápravové motorové vozy ev.č.13 a 5 před budovou dnešní Státní opery Praha
Vůz T1 ev.č.5116 stanicuje na lince 14 před budovou hlavního nádraží
Souprava vozů T3 před budovou někdejšího Federálního shromáždění
Souprava vozů T3 u hlavního nádraží
Tramvajové koleje před budovou hlavního nádraží
Vůz T3 na lince 13 právě opustil zastávku před budovou hlavního nádraží
Křižovatka u Národního muzea
Souprava vozů T3 u hlavního nádraží
Vůz T1 u hlavního nádraží
Výstavba metra u muzea je v plném proudu
18. září 1897 se na oba konce již dříve zprovozněné tramvajové tratě Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad připojila trať Elektrických podniků královského hlavního města Prahy začínající u tehdejšího Německého divadla (dnešní Státní opera Praha) přes Hlavní nádraží, Bulhar a Olšanské náměstí na Floru, čímž byl položen základ městských tratí elektrických tramvají. Následně 15. prosince 1897 Elektrické podniky převzaly do své správy i vinohradskou část tramvajové tratě.

V průběhu roku 1909 byla tramvajová trať zhruba od úrovně Růžové ulice k Bulharu přeložena o několik metrů blíže k sadu, k okraji komunikace. Došlo také ke zrušení sloupů trolejového vedení mezi kolejemi a ke sblížení os kolejí. Před nádražím císaře Františka Josefa (dnešním hlavním nádražím) byla zřízena třetí odstavná kolej o délce 87 metrů, spojená s přejezdem pro obracení a odstavování záložních vlaků.

V sedmdesátých letech minulého století se pak před historickou Fantovou budovou hlavního nádraží začaly dít věci nevídané, související s výstavbou první trasy metra C, severojižní magistrály a také nové odbavovací haly hlavního nádraží. Za své vzal nádherný park před budovou nádraží a 23. června 1972 musela ustoupit této výstavbě i část tramvajové tratě zhruba od úrovně Růžové ulice k Bulharu. 26. června 1972 byla uvedena nová tramvajová trať v Opletalově ulici, která nahrazovala zrušenou část tratě v přednádražním prostoru hlavního nádraží. Z původní tratě odbočovala zhruba v místě dnešního nadzemního parkoviště mezi oběma větvemi automobilové magistrály z pohledu od Václavského náměstí levým obloukem do Washingtonovy ulice vstřícně Růžové ulici a následně se pravým zalomila do samotné ulice Opletalovy, jejímž středem pokračovala až ke křižovatce s Bolzanovou ulicí. Konečnou ránu trati zasadil rok 1978, kdy byla 25. března zrušena v celém úseku Muzeum - Bulhar. Likvidace se tedy dočkala nejen původní část tratě z roku 1897 okolo dnešní Státní opery Praha, ale také nová, před šesti lety vystavěná trať v Opletalově ulici.

Fotografie: archiv

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2020