Trať Prašná brána - Bulhar

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Prašná brána - Bulhar


Tramvajová trať vedená Hybernskou ulicí byla součástí tratě Křižovnická - Žižkov a počátky její existence spadají do dob, kdy pouličním kolejím vládly vozy tažené koňským "motorem". Trať byla uvedena do provozu etapovitě. Nejprve byl 24. prosince 1883 zahájen provoz na úseku Křižovnická ulice - Bulhar a 31. prosince 1883 pak byla zprovozněna i žižkovská část tratě v dnešní Husitské ulici.

Souprava vedená motorovým vozem ev.č.2213 na lince 6 v Hybernské ulici
Hybernskou ulicí projíždí souprava vedená motorovým vozem ev.č.2236 vypravená na linku 9
Projekt tratě byl schválen 18. září 1882 při pochůzce po projektovaných tratích. Dostavěna byla v listopadu 1883 a kolaudace proběhla 26. listopadu 1883. Trať byla v celé délce Hybernské ulice dvoukolejná, s výjimkou křížení s tramvajovou tratí z Dlážděné do Havlíčkovy ulice, kde byla jednokolejná. Trať prošla v roce 1901 elektrifikací, která začala být využívána 26. srpna 1901. Neexistence potřebných kolejových oblouků na křižovatce U Bulhara a zároveň požadavek na propojení hlavního nádraží s Prašnou bránou Hybernskou ulicí stály za výstavbou kolejové spojky vedené z Bolzanovy ulice pravým obloukem do dnešní ulice Opletalovy s následně napojené na trať v Hybernské ulici. Spojka v Opletalově ulici byla uvedena do provozu 19. listopadu 1903. Manipulační možnosti tratě značně rozšířilo propojení tratě oblouky do Havlíčkovy ulice (ve směru od Bulhara).

Souprava vedená motorovým vozem ev.č.2237 na lince 6 v Hybernské ulici
Souprava vedená motorovým vozem ev.č.2236 na lince 9 v Hybernské ulici
Aby však to však budoucí pokolení s pátráním po historii tramvajových tratí neměla zase tak jednoduché, bylo kolejové spojení Bolzanovy ulice přes Opletalovu do Hybernské zase 17. listopadu 1925 zrušeno. A aby situace nebyla vůbec jednoduchá, tak 18. dubna 1947 bylo propojení Bolzanovy a Hybernské ulice ulicí Opletalovou opět zřízeno. Tentokráte v po době jednokolejné manipulační spojky. Zdvoukolejnění se dočkala až 26. června 1972, tedy ke stejnému datu, kdy byla do stávající křižovatky Opletalova připojena nová tramvajová trať v další části Opletalovy ulice přivádějící tramvajovou dopravu od Muzea. Účelem této novostavby bylo nahrazení rušené tramvajové tratě v přednádražním prostoru Hlavního nádraží.

Vůz T3 ev.č.6324 u Prašné brány
Souprava vozů T3SUCS 7056+7057 vypravená na linku 26 v Hybernské ulici
Z důvodu výstavby mimoúrovňové křižovatky Bulhar byl 27. června 1977 zrušen koncový úsek tramvajové tratě v Hybernské ulici mezi Opletalovou ulicí a křižovatkou Bulhar. Ke stejnému datu byla navíc zrušena celá navazující žižkovská trať v Husitské ulici. Napojení Hybernské ulice na žižkovské tratě tak nyní bylo možné pouze s použitím někdejší spojky v Opletalově ulici, která se stala neoddělitelnou součástí tratě v Hybernské ulici. Neuplynul však ani rok a z tratě v Opletalově ulici již zbyl použitelný pouze úsek mezi Hybernskou a Bolzanovou ulicí. Ve většině úseku novostavba tratě Opletalova - Muzeum z roku 1972 byla 25. března 1978 zrušena a do roku 2003 zde zůstaly pouze kusé odstavné koleje.

Trať v Hybernské ulici přežila ještě dalších osm let. Poslední ránu z milosti dostala 4. července 1985, kdy byla - s ohledem na dokončování pěší zóny v ulici Na Příkopě a přípravu zprovoznění trasy metra B - zrušena v celém zbývajícím úseku od Prašné brány až po Opletalovu ulici.

Fotografie: © Miroslav Křehlík, © Jaroslav Veselý a archiv

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019