Barcelona 2009

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Barcelona 2009


Barcelona je hlavní město Katalánska. V centru žije přibližně 1,5 milionu obyvatel a stejně tolik v aglomeraci. Město je z jedné strany omezeno mořem a ze dvou stran horami. Střed má rozměry přibližně 7×14 km. V roce 1992 se zde konaly Letní olympijské hry.

Jízdenkový automat v metru. Bere mince, pěti a desetieurové bankovky a platební karty. Zajímavá je funkce duplikace, která by měla prodat stejnou jízdenku, jaká je vložena do automatu | 12.8.2009
...pak si vybereme typ jízdenky, který požadujeme... | 15.8.2009
Přes dotykovou obrazovku nejprve zvolíme jazyk... | 15.8.2009
...a nakonec nastavíme platnost, množství a zaplatíme | 15.8.2009
Páteřním systémem veřejné dopravy ve městě je síť metra kombinovaná s S-bahnem. Doplňkovou obsluhu tvoří autobusy. Tramvaje jsou zatím zastoupeny okrajově. Provozováno je několik lanovek, pozemních i visutých. Na východě města leží mezinárodní letiště Barcelona - El Prat a poblíž centra se nachází nákladní přístav. V Barceloně operuje několik dopravců. Metro a autobusy má na starost společnost Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Na železnici operují katalánské dráhy Ferrocarrils de la generalitat de Catalunya (FGC) a státní železnice Red Nacional de Ferrocarriles Espanoles (Renfe). Tramvaje provozuje konsorcium firem sdružených pod Tramvia de Barcelona.

Jízdenky pro jednotlivou lze zakoupit pro jízdu autobusem nebo metrem. Dále lze použít přestupní jízdenky pro 10 nebo 50 jízd. Časové jízdné platí v rozmezí jednoho až 90 dnů. Jízdenky lze zakoupit především v automatech v metru, na zastávkách tramvají a na stanicích a zastávkách vlaku. Omluvte prosím kvalitu a kompozici některých fotografií, zejména těch z podzemních prostor. Cestu jsem uskutečnil v srpnu 2009.

Jízdenka pro jednotlivé jízdné zakoupená v automatu Jízdenka železnic Renfe zakoupená v automatu. Jízdenka není přestupní a neplatí v metru Detail z plánku vedení autobusových linek. Plaça Catalunya je hlavní náměstí v Barceloně. Z obrázku se lze dovtípit, odkud přišel pojem dopravní uzel Pohled na linkové vedení autobusů kolem dalšího z velkých náměstí, kulaťák Espanya. V počtu souběhů jsou ale Barceloně proti pražskému Lihovaru pouzí amatéři. V podzemí se navíc nachází stanice metra a příměstské železnice Linka 107 nově definuje slovo vymeták. Jde o linku obsluhující hřbitov, který leží na svahu, proto ty serpentiny. V provozu je pouze během svátků, kdy vyjíždí pouze osm spojů
Poslední výřez nám dokáže, že v Barceloně se nezapomnělo ani významné filosofy. U nás je jen stěží představitelné, mít náměstí pojmenované po Karlu Marxovi Ve městě je hustá síť veřejných půjčoven bicyklů. Po jedné z hlavních ulic, Avinguda Meridiana, jede kloubový autobus MAN | 15.8.2009 Rozložení půjčoven umožňuje dojet téměř kamkoliv na kole. Sklonové podmínky v centru jsou příznivé | 15.8.2009 Ceník parkovného u jedné z podzemních garáží v centru. Parkovné se počítá v minutách s přesností 10^-6! | 15.8.2009 Pro stání v rezidentních zónách přes den je nutné mít parkovací lístek, stání není možné déle než dvě hodiny | 15.8.2009
Rezidentní zóna je vyznačena zelenou čarou. Carrer de Wellington | 15.8.2009 Autobusy jsou preferovány buspruhy. Hned vedle je na chodníku vyznačen cyklopruh. Kdo byl během podzimu na výstavě Josefa Čapka v Jízdárně Pražského hradu, mohl vidět starou pohlednici s vyobrazenou ulicí s tramvajovou tratí kdesi u pobřeží. Toto je ta ulice, jmenuje se Passeig de Colom. Staré tramvaje zde vydržely nejdéle, až do roku 1971 | 12.8.2009 Parkoviště motocyklů, skútrů a mopedů před nádražím Estació Sants. Jednostopá vozidla jsou ve Španělsku velice populární | 14.8.2009 Nadzemní část nádraží Estacio Sants. Budovu lze obejít kolem dokola a nikde ani náznak kolejí - všechny tratě jsou vedeny v podzemí | 14.8.2009 V Barceloně jedno ze tří úmrtí při dopravních nehodách připadá na chodce | 15.8.2009
Zejména v letním období je třeba při pohybu po přechodech věnovat svojí pozornost především okolní dopravě | 15.8.2009 Přejezd pro cyklisty přes jednu z hlavních tříd | 15.8.2009 Ve Španělsku existuje světelný signál střídavě blikající oranžová. Kvůli dlouhé expozici je vidět obě světla zároveň. Jeho význam se mi nepodařilo zjistit | 12.8.2009 LED semafory jsou zde běžně používané | 14.8.2009 Visutá kabinová lanovka vozí cestující z kopce Montjuic do starého přístavu. Lanovka byla postavena v roce 1931. Mezistanice Jaume I na fotografii je vysoká ~110 metrů | 12.8.2009
Vozy taxislužby mají jednotný černožlutý lak a pověst lepší než v ty Praze. Zde poslušně vyčkávají na štaflu na náměstí Catalunya | 16.8.2009 Barcelona Bus Turístic je produkt TMB, určený výhradně turistům. Výrazné znaky: otevřené patráky, jezdí pořád, z horního patra zvednuté ruce třímající fotoaparáty vzor krabička od mýdla. BBT jezdí na třech linkách, které vymetají všechny významné památky ve městě. Já jim přezdíval dojobusy, to proto, že na každé zastávce turisty podojí prodavači různého harampádí. BBT jezdí stále, takže se málokdy stane, že je vůz plný. Stejnou službu provozuje firma Barcelona tours se strakatými vozy stejné konstrukce. Catalunya | 16.8.2009 Pevně věřím, že tento vůz městské policie stojí na pohotovostním stanovišti a jeho posádka nesrká nudle z kelímku někde za rohem | 15.8.2009 Katalánci jsou hrdý národ a ne všichni jsou spokojeni se začleněním do Španělska. Někteří to dávají najevo přelepenými europruhy na poznávacích značkách | 14.8.2009 Vstup do turistického infocentra na náměstí Catalunya. Vyzkoušel jsem i komunikaci přes elektronickou poštu, kdy jsem podal dotaz ohledně focení v metru. Bohužel jsem ho zaslal příliš pozdě, takže odpověď dorazila den po návratu. :) Jen pro zajímavost, pro fotografování v metru je třeba mít povolení, které lze získat na požádání. Je ale třeba uvést stanice, ve kterých se budu vyskytovat, data a části dne, kdy budu fotit, což je pro mě jako turistu, který neví, kam ho cesta zavede, obtížné zajistit | 12.8.2009
Záběr staré části přístavu pořízený z mola Maremagnum. Nad přístavem zrovna letí letoun KLM na přiblížení k letišti | 14.8.2009 Během dobíhání pořízený záběr vlaku eska ve stanici Aeroport a jediný můj záběr tohoto vlaku. Vlaky jezdí do centra každou půlhodinu, je to ale málo. Ve stanici se tou dobou nacházeli dva informátoři. Linku R2 ze zastávky Aeroport provozuje Renfe | 12.8.2009 Letiště Barcelona El Prat mělo v roce 2008 obrat přes 30 milionů cestujících. Toto je záběr ze společné odletové a příletové haly starého terminálu | 12.8.2009 V této části letiště převažuje místní provoz. Na snímku vidíme stroj CRJ200 společnosti Iberia Regional/Air Nostrum. Letoun vyrobila firma Bombardier, ta samá, co vyrábí i brzdy pro soupravy metra M1 | 17.8.2009 Za Embraerem 175 polských aerolinií LOT vidíme letos otevřený terminál | 17.8.2009
Tento Boeing 757 vystřídal několik majitelů. V současnosti tento šmoula patří britské společnosti Astraeus | 17.8.2009 V Barceloně je i cargo terminál. Zde na fotografii přestavěný Airbus 300 společnosti FedEx | 17.8.2009 Už len 18 dní, a tak nezabudni, čas sa krátí... (PRG) | 12.8.2009 Letiště je s centrem města spojeno dvěma expresními autobusovými linkami, jednu pro každý terminál. Všimněte si tabulky s písmeny SP vedle poznávací značky. Znamená to Servicio Publico a označuje skupinu vozidel veřejné služby (prokazatelně autobusy, taxíky, policie) s privilegii používat třeba vyhrazené pruhy. Catalunya | 12.8.2009 Městské autobusy jsou nízkopodlažní a klimatizované. MAN na lince v jedné z klidnějších čtvrtí v ulici Gran de Garcia | 15.8.2009
Tento vůz se nachází na ulici La Rambla, což je ekvivalent ulice Na Příkopech | 17.8.2009 A tento stanicuje před nádražím Estació Sants | 14.8.2009 Jeden z exemplářů zastávkových přístřešků. Zastávka La Rambla - Palau Moja | 15.8.2009 Označník jiné zastávky na La Rambla. Premiérově ve 3D! Pro úplný požitek z fotografie použijte červenomodré anaglyfové brýle. V zastávce staví dvě denní a tři noční autobusové linky. Autobusové zastávky jsou na znamení | 17.8.2009 Kloubový MAN v ulici Passeig de Gracia | 15.8.2009
Ještě jeden, s jiným typem čelního transparentu, na témže místě | 15.8.2009 Bus del barii, tedy místní autobus jede na okružní lince, která slouží jako courák skrz čtvrť. Transparent u prvních dveří zobrazuje číslo linky a nikoliv pořadí | 17.8.2009 Minimalistický zastávkový sloupek v parku na vršku Montjuic | 14.8.2009 Tak minimalistický, že z něj zbyl opravdu jenom sloupek. Vešla se tam mapa trasy i jízdní řád. Ale jenom intervalový. Važte si svých jízdních řádů i se všemi poznámkami! | 14.8.2009 Zatravněné těleso v Avinguda Meridiana | 15.8.2009

Metro

V době mé návštěvy bylo ve městě v provozu 9 tras metra o celkové délce 107 km a počtu 147 stanic. První úsek byl zprovozněn v roce 1924. V prosinci přibyla nová linka L9 o pěti stanicích, takže teď, v únoru 2010, je v provozu 10 linek, L1 až L9 a L11. Tratě jsou dost různorodé, na některých je smíšený provoz metra a S-bahnu, v některých stanicích různé linky sdílejí nástupiště. Rozchod je 1435 mm, mimo tratě L1, kde je použit starý španělský rozchod 1672 mm a tratě L8, kde se jezdí po 1000 mm. Trakční energii dodává trolej pod napětím 1,2 kV. Až na výjimky se jezdí v podzemí. Momentálně jezdí v celé síti osm řad vozů metra. Trať L11 má přípravu na plnou automatizaci, nová L9 již automatická je. Linky L6, L7 a L8 provozuje FGC, všechny ostatní jezdí TMB. Probíhá výstavba nové tratě L9 a rozšiřování na tratích L2 a L5. Trasa L9 se staví pomocí razícího štítu o průměru 12 metrů. Vlaky zde jezdí nad sebou jako na Rajské Zahradě. Po celou délku trasy.

S tramvajemi ale ještě chvíli počkáme. Na fotografii je stanice Catalunya linky L3. Stanice jsou různé architektonické kvality, od opravdu špatných až po ty docela povedené. Zejména ty nejnovější jsou velice zajímavé. Tato stanice bylo otevřena společně s prvním provozním úsekem barcelonské podzemní dráhy v prosinci 1924. Vzhled stanice je poplatný době vzniku. Možná původně vypadala dobře, ale postupnými úpravami se její vzhled dost zkazil. Ve stanici je otevřený svršek a napájení vrchem skrze kolejnici | 15.8.2009 Stanice Catalunya na lince L1. V této stanici je přestup na linky metra L3, L6 a L7 a vlaky Renfe | 16.8.2009 Průhled stěnou stanice Catalunya L1. Vzadu stojí vlak metra v opačném směru. Mezi kolejemi metra se nachází stanice vlaků Renfe | 16.8.2009 Pohled z vlaku do vestibulu stanice Universitat na lince L1. Zatímco na nástupištích je vedro a dusno, vlaky jsou klimatizované. Bohužel jsem zaznamenal pouze jeden stupeň výkonu a to tzv.chladírenský vůz | 16.8.2009 Detail informačního panelu na nástupišti. Ukazuje čas i odpočet do příjezdu dalšího spoje | 16.8.2009
Vestibul stanice Catalunya linek L1 a L3. Vlevo jsou prodejní automaty, vzadu turnikety | 16.8.2009 Sloup nalevo je SOS/informační hláska. Stanice jsou dozorovány buď securiťáky, policií, anebo taky nikým... | 15.8.2009 Turnikety ve stanici Lesseps. Tyto turnikety jsou obousměrné. Úplně vpravo je turniket pro nadrozměrné lidi, tlustá zavazadla, vozíčkáře a kočárky. Turnikety zdržují minimálně | 15.8.2009 Za touto ohradou probíhá prodloužení tratě L9. Trasa, vinoucí se skrz celým městem, má po dokončení sestávat z padesáti stanic a dvou odboček. Trať se nachází v jediném velkém tunelu (na fotografii vpravo), kde koleje vedou nad sebou | 15.8.2009 Pod náměstím Catalunya se nachází komplex chodeb, díky kterým by se měla stanice nazývat spíše Catakomby. Přestože značení není nejlepší, vždy jsem trefil na správné místo | 16.8.2009
Další z myších děr nás přivede na... | 12.8.2009 nástupiště stanice eska Passeig de Gracia. Povšimněte si širokého rozchodu | 12.8.2009 Ujel. Většina tunelů je dvoukolejná a hloubená | 12.8.2009 Vstup do metra stanice Passeig de Gracia | 15.8.2009 A takto se označují vstupy do stanic metra | 15.8.2009
Jestliže se v nějaké stanici dá přestoupit pouze přes povrch, tyto ťápoty povedou přestupující ke správnému výstupu | 15.8.2009 Interiér vozu série 5000. Tyto vozy vypadají docela dobře | 15.8.2009 Jezevčík linky L3. Svítící diody označují PROJETÉ stanice, což je podle mě nepraktické a matoucí - vlak ve skutečnosti jede zprava doleva | 15.8.2009 Plastové lavice vozu řady 5000 | 15.8.2009 Interiér vozu řady 4000. Tyto vozy vypadají značně morálně zastarale, ale nemají ani historickou atmosféru 81-71 | 16.8.2009

Tramvaje

Fotografie náměstí Portal de la Pau. Trať pod sochou Kryštofa Kolumba zde stála od roku 1888 až do úplného konce v roce 1971. Podle konfigurace tratí bych fotografii datoval velmi zhruba mezi roky 1898 až 1947 | 13.8.2009
Příběh barcelonských tramvají je podobný jako v mnoha jiných městech v západním bloku. Barcelonské tramvaje začaly jako koňka v roce 1872. První trať měla normální rozchod, ale současně vznikaly tratě o rozchodu 1000 mm. Stávalo se, že normální a úzký rozchod vedl souběžně stejnou ulicí. V roce 1899 byla elektrifikována první trať, na poslední se dostalo v roce 1907. Největšího rozsahu sítě je dosaženo v roce 1929. První ránu barcelonským tramvajím zasadila občanská válka na konci 30. let. Z války se provoz vzpamatoval; co ho zabilo byl automobilismus.

Tramvaje měla nahradit podzemní dráha. Poslední trať o rozchodu 1000 mm byla zrušena v roku 1965. Provoz tramvají v Barceloně skončil v roce 1971. Výjimkou se stala trať "Tramvia blau", zachovaná pro muzejní/výletní provoz. První studie oživit tramvajový provoz byla uskutečněna v roce 1989. Skutečná tramvaj se ve městě objevila v dubnu 1997. Rozhodně nešlo o běžný provoz - na 650 metrů krátké zkušební koleji postupně pendlovaly vozy různých výrobců. Skutečný provoz začal v dubnu 2004, kdy byla uvedena do pravidelného veřejného provozu trať Trambaix. O měsíc později byla otevřena i trať Trambesos. V budoucnu má dojít ke spojení obou systémů výstavbou 4 kilometrové tratě po Avinguda Diagonal, čímž se naplní plán z roku 1989 na vytvoření páteřní tratě vedoucí skrz celé město. Další rozšiřování sítě bude následovat...

Jediná moje fotografie provozu Trambaix, ale to nevadí, protože oba provozy jsou ve všech ohledech stejné. Vůz 04 v zastávce Palau reiat | 15.8.2009 Provoz Trambesos. Vůz ev.č. 3 na Avinguda Meridiana se vzdaluje od zastávky Marina. Avinguda Meridiana je rovnoběžná s místním poledníkem. Tento poledník je světově významný tím, že spojuje Severní a Jižní pól a protíná nádraží ve francouzském městě Chaville :-) | 15.8.2009 Sedmnáctý vůz provozu Trambesos stanicuje v zastávce Wellington hned vedle zoo (není vidět) | 15.8.2009 Sedmý vůz přijíždí do zastávky Marina | 15.8.2009 První dveře jsou určeny pro cestující | 15.8.2009
Vůz disponuje jedním pantografem. Tím se urychlilo obracení vozů a hlavně se vyřešil odvěký spor, zda kloubem po směru jízdy nebo proti. Zajímavostí barcelonských tramvají je, že každý článek má svoje evidenční číslo. Střední článek této tramvaje má číslo 231-07. Lze ho nalézt vlevo, v šedém pruhu pod střechou | 15.8.2009 Umožněte výstup! | 15.8.2009 Příjezd vozu 9 do zastávky Marina. Ta se jmenuje podle blízké ulice, nikoliv podle skutečné maríny. Ta se nachází asi kilometr a půl od zastávky | 15.8.2009 Míjení vozů na kruhovém objezdu, kde se kříží ulice Diagonala, Marina a Almogavers. V podzemí se nachází stanice metra linky L1 | 15.8.2009 Rychlý náhled do vozu. Vidíme označovač s vrchním plněním a sklápěcí sedačku u dveří | 15.8.2009
Průhled do kabiny řidiče. Vypadá to, že tramvaj je zabezpečena spínačem bdělosti na voliči rychlosti | 15.8.2009 Na hraně nástupiště jsou vyznačeny nástupní místa pro vozíčkáře. Také nevidomí jsou informováni o umístění dveří příčně drážkovanou dlažbou | 15.8.2009 Umaštěný a poškrábaný displej jízdenkového automatu | 15.8.2009 Prodejní automat se nachází na každé zastávce. Sem naštěstí slunce tolik nepražilo, takže můžeme vidět, že v Barceloně se dějí doslova tarifní zvěrstva: automat vydává čtvrtletní jízdenky! | 15.8.2009 Plachta na zastávce informuje o trasách tramvajových linek, přepravních podmínkách, jízdním řádu a obsahuje i mapku okolí (chvályhodné) | 15.8.2009
Jízdní řád je vyvěšený pro všechny linky na celý týden. K neskonalé radosti cestujících je mezi 7. a 22. hodinou pouze intervalový. V každé zastávce je ale i ukazatel příjezdu nejbližšího spoje, takže to tolik nevadí. (Jízdní řád je natištěn na velkém formátu, což znesnadňuje jeho výměnu. Síť zde sice není rozsáhlá, ale věřím, že při troše snahy by dokázali linkové vedení optimalizovat aspoň jednou za půl roku :-) | 15.8.2009 Kompletní plán sítě metra a tramvají | 15.8.2009 Zastávky jsou sledovány PTv. Také se zde nachází SOS hlásky | 15.8.2009 Ukazatel příjezdu | 15.8.2009 Neoznačíš - neplatí! | 15.8.2009
Zastávkové ostrůvky jsou samozřejmě bezbariérové. Rampa je vybavena zábradlím a je o dost pozvolnější, než třeba u zastávky Husinecká v Praze | 15.8.2009 Bílá čára na chodníku vpravo dole značí bod zastavení | 15.8.2009 Tratě vedoucí po samostatném tělese jsou z velké části zatravněné. Příkladem je i trať ve Wellingtnově ulici. Hustý zelený trávník zvláště v horkém létě svědčí o důkladné péči místních zahradníků. Zbývá jenom navrtat jamky a osmnáctizastávkové golfové hřiště může zahájit provoz! | 15.8.2009 Typická konfigurace přechodu. Všimněte si příčných bumlíků omezující vjezd nekolejových vozidel na tramvajovou trať | 15.8.2009 Detail varovné tabulky Pozor tramvaj (provoz v obou směrech)! | 15.8.2009
Světelné návěstidlo. Horní šipka nese doplňkovou informaci o preferenci, prostřední je stůj, spodní značí volno | 15.8.2009 Město sice leží v subtropickém pásu, ale i tady prší, takže odvodnění tratí je nutné | 15.8.2009 Poslední pohled na zastávkový přístřešek zastávky Marina | 15.8.2009 Za světla nefotitelná zastávka Wellington se nachází v platanové aleji | 15.8.2009 Přístřešek zastávky autobusu Avinguda Meridiana - Sardenya | 15.8.2009

Trambaix

Tento systém se nachází na západě města. Je tvořena jedinou tratí, která je v jednom místě spojena sama se sebou krátkou spojkou. Na trati se nachází 28 zastávek. Celková délka tratí je 14,5 km. Napájecí napětí činí 750 V, rozchod 1435 mm. Na trati jezdí 19 vozů Citadis 302 od Alstomu. Vozy jsou obousměrné, neboť trať je prosta smyček. Do takto jednoduché sítě se podařilo vměstnat tři linky, označené Tl až T3.

Trambesos

Trambesos obsluhuje východní část města. Síť je dlouhá 14,1 km. Tvoří jí tři větve a jedna spojka. Na jednom místě je 1800 metrů tratě vedeno v tunelu. V síti se nachází 26 zastávek. Jinak jsou všechny ostatní parametry sítě shodné s Trambaix s tou výjimkou, že zde jezdí 18 vozů. Na trati jsou provozovány linky T4 až T6.

Tramvia blau

Depo trati Tramvia blau eviduje 7 vozů čísel 2, 5, 6, 7, 8, 10 a 129, která není modrá, ale červená. Zde z konečné zastávky na Plaza J. F. Kennedy vyjíždí číslo 6, vyrobená v roce 1904 | 13.8.2009
Šestka stojí na konečné, zatímco nabírá turisty, jediné její pasažéry | 13.8.2009
Tato trať byla postavena v roce 1905 a od zbytku sítě se oddělila v roce 1965. Trať je dlouhá 1,3 km. Jako muzejní provoz nemá význam pro dopravu, slouží především k vozbě turistů k dolní stanici pozemní lanovky na vrch Tibidabo. Jezdí zde pouze obousměrné dvounápravové vozy, přestože se zde kdysi proháněly i tramvaje PCC "Washington". Jezdí se o sobotách, nedělích a svátcích, mimo léto, kdy se jezdí stále. Jízdné je 2,70 € jednosměrné anebo 4,10 € zpáteční. Provozovatelem je TMB.

Já ty lidi prostě nechápu, když chci jet starou přeplněnou tramvají, nasednu si na Karlově náměstí do první 22 v konvoji :-) | 13.8.2009 Tramvaj ev.č.129 je nejmladší ze všech tramvají na trati, pochází z roku 1906. Podruhé byla zprovozněna v roce 1986 s použitím součástek z ev.č.9 | 13.8.2009 Tramvaj ev.č.129 je otevřená ze všech stran | 13.8.2009 Detail podvozku | 13.8.2009 Stanoviště řidiče | 13.8.2009
Detail kladky. V troleji je napětí 550 V | 13.8.2009 Závěs trolejového vedení | 13.8.2009 Informační tabule ve výchozí zastávce. Jízdní řád je stručný - od 10.00 do 20.00, interval 15-30 minut | 13.8.2009 Výhybka | 13.8.2009 A detail srdcovky | 13.8.2009

Montserrat

Montserrat je klášter s kořeny v 11. století, který se nachází přibližně 35 kilometrů severně od Barcelony. Pro svou polohu v horách tato turistická lokalita nabízí nejen historické památky, ale i velice hezkou přírodu. Kdo hledá coolturu, najde ji v místním muzeu, které je naládované těmi nejlepšími peckami od Dalího, Miróa, Picassa nebo Corbusiera, nebo hitovkami od pravoslavných malířů ikon. Kdo však není fanoušek nízkého umění pro masy a chce si užít vysokou kulturu má šanci - ke klášteru vede moderní zubačková trať. Ale to bych předbíhal...

Výlet na poutní místo Montserrat zahájíme ve vlaku linky R5, jedoucí z nádraží Espanya. První fotografie přes silně umaštěné sklo ukazuje poněkud strohé nástupiště podzemní zastávky Gornal | 16.8.2009 Ve stanici Palleja je na stěně fotografie jakéhosi místního úzkorozchodného provozu | 16.8.2009 Po útocích na madridská nádraží se zostřil dohled nad železnicí. Zde příslušník ochranky se svým psem na nádraží Martorell-Enllaç | 16.8.2009 Jednotky řady 213 FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) odstavené v depu při nádraží Martorell-Enllaç. Vyrábí Alstom. FGC provozuje dopravu v Katalánsku na 286 km železničních tratí a 60 km sjezdovek | 16.8.2009 Ve stejném depu byla v tu chvíli odstavená i technika traťové služby | 16.8.2009
Interier jednotky řady 213. Ve vozech je hlášení, na oknech posuvné clony proti slunci. Při první jízdě klimatizace nebyla v provozu, což s přispěním neotevíracích oken vedlo ke vzniku nedýchatelné atmosféry | 16.8.2009 Sedačky byly čisté a pohodlné | 16.8.2009 Elektronický jezevčík. Vyznačeny jsou přestupy na metro, linky Renfe i FGC, autobusové linky různých společností a lanovky FGC. Všimněte si přelepky na páté stanici zleva | 16.8.2009 A ještě jeden pohled do salonu i s cestujícími | 16.8.2009 Po otevření dveří se vyklopí stupínek | 16.8.2009
Jednotka 213 v zastávce Monistrol de Montserrat | 16.8.2009 Trať je metrového rozchodu, napětí v troleji je 1500 Vss. Poblíž světelného návěstidla je vidět traťový telefon | 16.8.2009 Označení bodu zastavení na hraně nástupiště | 16.8.2009 Zelená jednotka nás odveze nahoru. Pět jednotek typu GTW 2/6 od Stadleru bylo zakoupeno v roce 2002. Jednotka je s pomocí ozubnice schopná vystoupat sklony až 150 promile | 16.8.2009 Trať na Montserrat byla v provozu mezi lety 1892 až 1957 a obnovena v roce 2003. Trať je 5,2 km dlouhá a celkové převýšení činí 550 metrů | 16.8.2009
Řídící pult jednotky | 16.8.2009 Na trati se nachází jedna mezilehlá zastávka, ve které vlak najíždí na ozubnici. U zastávky se nachází parkovací dům | 16.8.2009 Interiér vlaku. Vozy jsou samozřejmě klimatizované. Čistotu vnitřku i vnějšku hodnotím za jedna | 16.8.2009 Sedačky ve voze jsou pohodlné | 16.8.2009 Vnitřek vozu bez cestujících | 16.8.2009
Vlak ve výstupní stanici Montserrat | 16.8.2009 Ozubnice | 16.8.2009 Střední článek jednotky nese trakční výzbroj | 16.8.2009 Výstupní turnikety | 16.8.2009 Pohled na výjezd ze stanice z vyhlídkové terasy | 16.8.2009
Asi půl hodiny chůze trvá cesta na vyhlídku, odkud byla pořízena tato fotografie. Pohled na klášter a do údolí za tu námahu stojí | 16.8.2009 Dolní stanice visuté lanovky se nachází poblíž zastávky vlaku Montserrat - Aeri | 16.8.2009 Z Montserratu vyjíždějí ještě dvě pozemní lanovky - jedna, ta na fotografii, jede dolů, do stanice Santa Cova, odkud lze zahájit pěší sestup zpět do údolí, a druhá nahoru na vrch Sant Joan | 16.8.2009 Toto je trať horní lanovky na Sant Joan | 16.8.2009 Řídící panel lanovky | 16.8.2009
Detail měřičů elektrických veličin | 16.8.2009 Stanoviště řidiče (nebo operátora?) | 16.8.2009 Salón lanovky | 16.8.2009 V horní stanici (970 m n.m.) je umístěn popis hnacího ústrojí lanovky | 16.8.2009 Na střeše horní stanice lanovky je vybudována vyhlídková terasa | 16.8.2009
Jízdenkový automat bere všechno - mince, bankovky i karty a umí dobíjet permanentky. Dobře si ho prohlédněte, protože taková věc v Praze ještě dlouho nebude | 16.8.2009 Zhlaví zastávky Montserrat | 16.8.2009 Tento pohled lze uzřít ze stanoviště strojvedoucího anebo sedadla v první řadě. Toto je asi jediné okno, které by nebylo během mé cesty umaštěné, zaprášené nebo jinak znečištěné. Pokud si chcete užít pohled z první řady, je třeba být připravený! | 16.8.2009 Vozový jízdní řád | 16.8.2009 Pár set metrů pod námi se nachází most, po kterém za pár minut pojedeme. Další dva mosty uprostřed obrázku slouží dálkové dopravě | 16.8.2009
Proti nám jede další vlak, potkáme se ve výhybně | 16.8.2009 Jednotka může jet nejvýše 45 km/h, 30 km/h na ozubnici | 16.8.2009 V zastávce Monistrol de Montserrat zůstal vodojem jako památka na parní provoz | 16.8.2009 Dieselelektrická lokomotiva je zdrojem trakce pro služební vlaky. Vyrobena v roce 1995, dodána byla do horského střediska Val de Núria u hranic s Francií, kde sloužila také pod vlajkou FGC. Lokomotivě zůstal původní lak. Vyrobil také Stadler | 16.8.2009 Díky vynikající údržbě působí jednotky GTW 2/6 jako by byly dodány včera | 16.8.2009
Zpátky do Barcelony nás vezla opět jednotka 213, tentokrát s funkční klimatizací a poprvé nebyla nastavena na stupeň mrazicí vůz. Transparent zobrazuje venkovní teplotu 32 °C | 16.8.2009 Depo v Martorell-Enllaç | 16.8.2009 Stanice Europa|Fira | 16.8.2009 Na závěr cesty jedna rychlá fotka z nádraží Catalunya | 16.8.2009 K uskutečnění cesty bylo použito kombinované jízdenky Tot Montserrat, která platí v metru v Barceloně, na esku, zubačce a pozemních lanovkách. Dále slouží jako vstupenka do muzea a poukázka na (velmi dobrý a vydatný) oběd | 16.8.2009

Závěrem bych si dovolil udělit pár rad případným návštěvníkům. Snažte se necestovat během hlavní dovolenkové sezóny, sic narazíte na hromady turistů. Pokud přeci jen nemáte lepší termín, na kopci Montjuic není nikoho
(a je tam prima vzduch a hezké výhledy). Běžte třeba do botanické zahrady, pročistí to hlavu. V infocentru vám na vyžádání dají velkou mapu s linkovým vedením všeho, co po městě jezdí. Při letu do Barcelony preferujte pravou stranu letadla. Při přiblížení je krásně vidět na město. V metru je tma, při focení počítejte s dlouhými časy. Neblejskat! Fotografie nádraží a metra se nemusí setkat s pochopením ochranky; argument, že nádraží se fotí snadněji, protože se nemusí tvářit příjemně by asi neprošel. V Barceloně je údajně mnoho kapsářů, neměl jsem tu čest, ale prevence je namístě. V létě je opravdu horko, vodu, opalovací krém a klobouk nebo čepici s logem své oblíbené dopravní nebo strojírenské firmy vždy mějte venku s sebou!

Děkuji vám za pozornost a doufám, že se vám moje Odjinud líbilo.

Text: Lukáš Hrdina




www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024