Oprava tratě na nábřeží Edvarda Beneše 2010

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Oprava tratě na nábřeží Edvarda Beneše 2010


Při výluce tramvajového provozu po třídě Milady Horákové, chcete-li tratě přes Letnou, se vždy využívá k odklonům linek trať vedená pod Letenským kopcem na nábřeží Edvarda Beneše. Nejinak tomu bylo i v posledních cca 5 letech, kdy vyloučení provozu bylo skoro na denním pořádku.

Trhání velkoplošných panelů BKV v esíčku před Letenským tunelem. | 1.11.2010
Některé panely měly po odstranění kolejnic opravdu luxusní žlaby. | 1.11.2010
Některé panely měly po odstranění kolejnic opravdu luxusní žlaby. | 1.11.2010
Vytrhané panely BKV byly v mezideponii popisovány a označovány pro zpětnou pokládku, resp. likvidaci. | 1.11.2010
Zatímco velkoplošné panely BKV v jízdní dráze jsou již vytrhány, středové zatím zůstávají. | 2.11.2010
Po odtěžení se panely ihned ukládají na návěs. | 2.11.2010
Podzimní odpoledne přináší i takovéto malebné záběry tratě s pozadím v podobě Pražského hradu. | 2.11.2010
Podkladní vrstva po odfrézování svrchní vrstvy připomíná spíše zabahněný rybník po výlovu. | 3.11.2010
Čerstvě položené repasované velkoplošné panely BKV. | 5.11.2010
V zimě jsou dny krátké, o čemž svědčí i večerní pokládka šestek v podání Masáků. | 5.11.2010
Svářečský návěs si za dohledu odborníků pochutnává na blokové kolejnici B1. | 7.11.2010
Detail ručně svařeného a přebroušeného kolejnicového pásu. | 7.11.2010
O prvním dnu výluky došlo klasicky k uvolnění pryží a odvozu kolejnic z celého úseku. | 1.11.2010
U některých velkoplošných panelů BKV šlo ven o trochu více, než jen kolejnice a přítlačné pryže. | 1.11.2010
U některých velkoplošných panelů BKV šlo ven o trochu více, než jen kolejnice a přítlačné pryže. | 1.11.2010
Likvidace velkoplošných panelů BKV na nábřeží. | 2.11.2010
Trhání velkoplošných panelů BKV pomocí hrubé síly Ahlmanna. | 2.11.2010
Po odtěžení se panely ihned ukládají na návěs. | 2.11.2010
Tatra 148 AB 063.2 manipuluje s vytěženým středovým panelem. | 3.11.2010
Podkladní vrstva po odfrézování svrchní vrstvy připomíná spíše zabahněný rybník po výlovu. | 3.11.2010
Krupička boys vytyčují “na milimetr přesně” polohu velkoplošných panelů. Zdravíme! | 5.11.2010
V esíčku pod Letenským tunelem mají svářeči ještě ruční práci...  | 5.11.2010
... v přímém směru jim již ale vypomáhá svářečský návěs na blokovou kolejnici B1. | 7.11.2010
Probíhající dokončovací práce na koleji z centra. | 8.11.2010

Opravovaná konstrukce tramvajové tratě na nábřeží Edvarda Beneše se nachází mezi Štefánikovým a Čechovým mostem. Konstrukce pocházela z osmdesátých let, kdy zde v roce 1982 došlo k nahrazení původní tratě na dřevěných pražcích s dodatečnou betonáží, velkoplošnými panely BKV. Ono se však o náhradu v pravém slova smyslu nejedná, ale o tom dále. Zbylé úseky z mezikřižovatkového úseku pochází z let 1991 (oblouk od Letenského tunelu) a z roku 2000 (prostor tramvajových zastávek Čechův most).

Při opravě nábřežní zdi a přilehlé vozovky v roce 2007, se zde krátce naskytla možnost podívat se na archeologii tratě, skrývající mnohá tajemství. Velkoplošné panely BKV leží na přibližně 4-12 cm vysoké vrstvě živice, pod níž se ukrývá původní trať tvořená dřevenými pražci s dodatečnou betonáží. Jak bylo v 70. a 80. letech zvykem, panely se v rámci urychlení stavebních prací pokládaly přímo na původní konstrukci. Proto není překvapením, že zde místy bylo možno nalézt i zaasfaltované pozůstatky upevňovadel.

Kvalita podkladní vrstvy (v podstatě se jedná o pevnou jízdní dráhu, na které jsou položeny velkoplošné panely) a příznivé sklonové i směrové poměry (opravovaná část se nachází z velké části v přímé s minimálním sklonem), zabránila některým charakteristickým poruchám např. sesedání panelů, naopak typické poruchy pro takové konstrukce se zde plně projevily. Srážková voda z povrchu vozovek neměla kam unikat, a tak se hromadila pod panely, kam se naplavovala postupně i se zeminou a ostatními nečistotami z vozovek. Následky jsou jasné - totálně se rozpadající panely a vyhnilé žlaby.

Oprava tratě začala 1. listopadu 2010. V prvním dni byly upáleny, nařezány a odvezeny veškeré kolejnice, v oblouku na předpolí Štefánikova mostu bylo vytěženo i pár krátkých panelů v přilehlém oblouku. Následujícího dne dochází k postupnému těžení velkoplošných panelů BKV na přistavené návěsy. Vyndávání panelů probíhá v obou kolejích současně od začátku úseku při vyústění podjezdu Čechova mostu směrem ke Štefánikovu mostu. Některé z šestimetrových kusů jsou natolik "kvalitní", že se již po vybrání pryží a kolejnic rozpadnou na několik nesourodých částí a je nutné je vyzvedávat velice opatrně. Po odfrézování podkladní vrstvy může dojít k vyčištění tělesa a ke 4. listopadu i ke zřízení nových podkladních asfaltových vrstev.

Po geodetické přípravě a zaměření polohy nově vkládaných panelů může následujícího dne začít jejich opětovná pokládka. Jelikož je v Praze snaha stavět tramvajové tratě jinými, modernějšími technologiemi, nové panely se již u výrobce neobjednávají, a tak musí na řadu přijít skladové zásoby a vyzískané panely z minulých rekonstrukcích. Letošní rok byl vhledem k délce a počtu úseků velice úrodný, a zejména panely z řepské tratě lze k opravě opakovaně využít. O víkendu 13. - 14. listopadu došlo k výměně přestavníkového mechanismu atypické neuzamykatelné radiově ovládané výhybky ev.č.111 křižovatky Čechův most na samotném mostě za uzamykatelnou s extrémně tenkou přestavníkovou skříní ev.č.566, kterou Rustonka v minulém období vyvinula. Zmizelo taktéž unikátní žluté diodové výhybkové návěstidlo (asociující čtvercové segmentové návěstidlo), které bylo nahrazeno za klasické s červenou šipkou.

Po nezbytné úpravě okolních povrchů vozovek a trakčního vedení došlo k vykonání standardní zkušební jízdy vozem pracovním vozem T3 ev.č.5521 a od 17. listopadu 2010 se na trať vrací pravidelný provoz.

Délka rekonstruovaného úseku je cca 1,2 km jednokolejně. Akce proběhla v režii Vrchní stavby, frézování podkladní vrstvy a položení nové živice provedla společnost Eurovia a.s.

Dopravní opatření:
  • Linka 12 v úseku Malostranská – Strossmayerovo náměstí odkloněna přes zastávky Chotkovy sady, Sparta a Letenské náměstí.
  • Linka 17 v úseku Staroměstská – Strossmayerovo náměstí odkloněna přes zastávky Malostranská, Chotkovy sady, Sparta a Letenské náměstí.
  • Linka 53 v úseku Čechův most – Strossmayerovo náměstí odkloněna přes zastávky Chotkovy sady, Sparta a Letenské náměstí.
  • V trase Levského – Nádraží Braník – Dvorce – Palackého náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Právnická fakulta – Čechův most – Malostranská – Staroměstská – Národní divadlo – Palackého náměstí – Dvorce – Nádraží Braník – Sídliště Modřany zavedena náhradní tramvajová doprava 27.

  • www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024