|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oprava tratě na nábřeží Edvarda Beneše 2010
Při výluce tramvajového provozu po třídě Milady Horákové, chcete-li tratě přes Letnou,
se vždy využívá k odklonům linek trať vedená pod Letenským kopcem na nábřeží Edvarda Beneše.
Nejinak tomu bylo i v posledních cca 5 letech, kdy vyloučení provozu bylo skoro na denním pořádku.
Opravovaná konstrukce tramvajové tratě na nábřeží Edvarda Beneše se nachází mezi Štefánikovým a Čechovým mostem. Konstrukce pocházela z osmdesátých let, kdy zde v roce 1982 došlo k nahrazení původní tratě na dřevěných pražcích s dodatečnou betonáží, velkoplošnými panely BKV. Ono se však o náhradu v pravém slova smyslu nejedná, ale o tom dále. Zbylé úseky z mezikřižovatkového úseku pochází z let 1991 (oblouk od Letenského tunelu) a z roku 2000 (prostor tramvajových zastávek Čechův most). Při opravě nábřežní zdi a přilehlé vozovky v roce 2007, se zde krátce naskytla možnost podívat se na archeologii tratě, skrývající mnohá tajemství. Velkoplošné panely BKV leží na přibližně 4-12 cm vysoké vrstvě živice, pod níž se ukrývá původní trať tvořená dřevenými pražci s dodatečnou betonáží. Jak bylo v 70. a 80. letech zvykem, panely se v rámci urychlení stavebních prací pokládaly přímo na původní konstrukci. Proto není překvapením, že zde místy bylo možno nalézt i zaasfaltované pozůstatky upevňovadel. Kvalita podkladní vrstvy (v podstatě se jedná o pevnou jízdní dráhu, na které jsou položeny velkoplošné panely) a příznivé sklonové i směrové poměry (opravovaná část se nachází z velké části v přímé s minimálním sklonem), zabránila některým charakteristickým poruchám např. sesedání panelů, naopak typické poruchy pro takové konstrukce se zde plně projevily. Srážková voda z povrchu vozovek neměla kam unikat, a tak se hromadila pod panely, kam se naplavovala postupně i se zeminou a ostatními nečistotami z vozovek. Následky jsou jasné - totálně se rozpadající panely a vyhnilé žlaby. Oprava tratě začala 1. listopadu 2010. V prvním dni byly upáleny, nařezány a odvezeny veškeré kolejnice, v oblouku na předpolí Štefánikova mostu bylo vytěženo i pár krátkých panelů v přilehlém oblouku. Následujícího dne dochází k postupnému těžení velkoplošných panelů BKV na přistavené návěsy. Vyndávání panelů probíhá v obou kolejích současně od začátku úseku při vyústění podjezdu Čechova mostu směrem ke Štefánikovu mostu. Některé z šestimetrových kusů jsou natolik "kvalitní", že se již po vybrání pryží a kolejnic rozpadnou na několik nesourodých částí a je nutné je vyzvedávat velice opatrně. Po odfrézování podkladní vrstvy může dojít k vyčištění tělesa a ke 4. listopadu i ke zřízení nových podkladních asfaltových vrstev. Po geodetické přípravě a zaměření polohy nově vkládaných panelů může následujícího dne začít jejich opětovná pokládka. Jelikož je v Praze snaha stavět tramvajové tratě jinými, modernějšími technologiemi, nové panely se již u výrobce neobjednávají, a tak musí na řadu přijít skladové zásoby a vyzískané panely z minulých rekonstrukcích. Letošní rok byl vhledem k délce a počtu úseků velice úrodný, a zejména panely z řepské tratě lze k opravě opakovaně využít. O víkendu 13. - 14. listopadu došlo k výměně přestavníkového mechanismu atypické neuzamykatelné radiově ovládané výhybky ev.č.111 křižovatky Čechův most na samotném mostě za uzamykatelnou s extrémně tenkou přestavníkovou skříní ev.č.566, kterou Rustonka v minulém období vyvinula. Zmizelo taktéž unikátní žluté diodové výhybkové návěstidlo (asociující čtvercové segmentové návěstidlo), které bylo nahrazeno za klasické s červenou šipkou. Po nezbytné úpravě okolních povrchů vozovek a trakčního vedení došlo k vykonání standardní zkušební jízdy vozem pracovním vozem T3 ev.č.5521 a od 17. listopadu 2010 se na trať vrací pravidelný provoz. Délka rekonstruovaného úseku je cca 1,2 km jednokolejně. Akce proběhla v režii Vrchní stavby, frézování podkladní vrstvy a položení nové živice provedla společnost Eurovia a.s.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |