Do zásadní rekonstrukce celého
traťového úseku v létě roku 2010 byla, s
výjimkou části podél
smyčky Kotlářka a části tratě v Plzeňské
ulici mezi křižovatkami s Radlickou a Stroupežnického ulicí, které byly klasické konstrukce na příčných pražcích,
trať zřízena metodou
velkoplošných panelů BKV.
Naši cestu po původní podobě tramvajové trati zahájíme u křižovatky Plzeňské ulice s ulicí Pod Kotlářkou v místě, kde jsme zakončili
přechozí etapu. Bezprostředně za
ní se výjezdovou kolejí připojuje smyčka Kotlářka na traťovou kolej do centra a následují zastávky Kotlářka.
Tramvajová trať je v této části zřízena klasickou metodou kolejnic uložených na betonových pražcích s asfaltovým zákrytem
na zvýšeném tělese ve středu Plzeňské ulice. V táhlém levém oblouku pokračuje k vjezdové koleji do smyčky Kotlářka,
která odbočuje z protisměrné koleje oproti směru naší cesty. Bezprostředně před rozjezdovou výhybkou mění tramvajová
trať svršek a po několik následujících kilometrů nás budou doprovázet velkoplošné panely BKV.
Trať začíná na zvýšeném tělese klesat ke světelně řízené křižovatce s Musílkovou ulicí, s ohledem na stav kolejiště je v tomto úseku
dlouhodobě obousměrně omezená rychlost tramvají, v tomto úseku se navíc vyskytují jedny z nejstarších pražských velkoplošných
panelů BKV, pocházející z roku 1979 z dovozu z Maďarska. Při klesání tramvajové tratě míjíme po pravé straně nezastavěnou
plochu v níž byla v letech 1930 - 1953 zřízena smyčka Zámečnice. Po překonání světelně řízené křižovatky následují
zastávky Kavalírka, jejichž nástupní ostrůvky jsou zřízeny asymetricky vůči sobě a mezi jejich čely
je vybudován podchod pro chodce, který umožňuje bariérový přístup na zastávku. Po minutí protisměrné zastávky trať pokračuje
stále ve středu Plzeňské ulice přímým úsekem na zvýšeném tělese a míjí místo, kde byla v roce 1997 poprvé v pražských podmínkách
využita povrchová kolejová spojka Californien. Trať se následně stáčí v levém oblouku do jednosměrné části Plzeňské ulice. Míjí
světelně řízený přechod pro chodce a v táhlém pravém oblouku na zvýšeném tělese pokračuje při pravém chodníku, od nějž je z bezpečnostních
důvodů oddělena zábradlím. Po pravé straně se v prostoru před světelně řízenou křižovatkou s Jinonickou ulicí ukrývá areál dávno
zrušené tramvajové vozovny Košíře. V prostoru již zmíněné křižovatky s Jinonickou ulicí se trať stáčí v levém oblouku a následně se
napřimuje. Poněkud stranou uliční úrovně Plzeňské ulice stojí několik domů, pamatujících původní situování Plzeňské ulice. Tramvajová
trať opustila zvýšené těleso, ale pokračuje ve vedení podél pravého chodníku. Před světelně řízenou křižovatkou s Prachnerovou ulicí
jsou umístěny zastávky Klamovka, zastávka do centra na přilehlém chodníku, zastávka z centra na nástupním ostrůvku.
Po překonání křižovatky tramvajová trať v přímém úseku stoupá až k vyústění Holečkovy ulice, u níž kopíruje dvojicí protioblouků ve složení
pravý - levý tvar ulice a zahajuje klesání. U vyústění Mahenovy ulice jsou asymetricky zřízeny zastávky U Zvonu, mezi
čely jich nástupišť je umístěn světelně řízený přechod pro chodce. Podobně jako v případě zastávky Klamovka je zastávka z centra vybavena
nástupní ostrůvkem, zatímco zastávka do centra na přilehlém chodníku. V přímém úseku tramvajová trať klesá ke světelně řízené křižovatce
s Erbenovou ulicí, přiblíží se k Malostranskému hřbitovu (ano, je opravdu na Smíchově, kdysi bývalo obvyklé mít hřbitovy "za městem", jehož
pozemky dlouhou překážely potřebnému rozšíření Plzeňské ulice. Podél hřbitovního areálu se trať stáčí táhlým pravým obloukem až do prostoru
zastávek Bertramka. Potřetí zopakujeme, že zastávka do centra je zřízena na přilehlém chodníku, zatímco ta z centra na
nástupním ostrůvku. Za světelně řízeným přechodem pro chodce se tramvajová trať stáčí dvojicí protioblouků ve složení levý - pravý a v táhlém pravém
oblouku překračuje světelně řízenou křižovatku s Tomáškovou ulicí. Míří ke křižovatce Pod vyústěním Strahovského tunelu. Zde se stáčí pravým obloukem,
dostává se do středu vozovky na zvýšené těleso a v levém oblouku podkračuje mosty spojující Strahovský tunel s tunelem Mrázovka. Na zvýšeném
tělese se následně napřimuje a pokračuje ke křižovatce Plzeňské a Radlické ulice. Ještě v jejím průběhu se stáčí pravým obloukem, napřimuje se
a v podobě klasické konstrukce tramvajové tratě na betonových pražcích s asfaltovým krytem spěje do levého oblouku. Po napřímení pokračuje ve
velkoplošných panelech BKV, překročí křižovatku se Stroupežnickou ulicí, kde tramvajové koleje křižovaly do roku 1998 již dlouhou dobu nevyužívané
koleje železniční vlečky. Trať se dostává do prostoru zastávek Anděl
a na stejnojmenné křižovatce ulic Plzeňská, Štefánikova, Nádražní a Lidická končí.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Kotlářka - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kavalírka na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Plzeňská, 90 metrů za křižovatkou s ulicí Pod Kotlářkou¨, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Kotlářka - nácestná zastávka ve směru k zastávce Poštovka na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Plzeňská, 25 metrů před křižovatkou s ulicí Pod Kotlářkou, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Kavalírka - nácestná zastávka ve směru k zastávce Klamovka na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Plzeňská, 74 metrů za křižovatkou s ulicí Musílkova, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Kavalírka - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kotlářka na zvýšeném tramvajovém pásu ve středu ulice Plzeňská, 100 metrů před křižovatkou s ulicí Musílkova, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Klamovka - nácestná zastávka ve směru k zastávce U Zvonu na jižní straně ulice Plzeňská, 7 metrů před křižovatkou s ulicí Prachnerova, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
Klamovka - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kavalírka na jižní straně ulice Plzeňská, 72 metrů za křižovatkou s ulicí Podbělohorská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
U Zvonu - nácestná zastávka ve směru k zastávce Bertramka na jižní straně ulice Plzeňská, v úrovni křižovatky s ulicí Mahenova, 1 metr za přístupovými schody z ulice Starokošířská, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
U Zvonu - nácestná zastávka ve směru k zastávce Klamovka na jižní straně ulice Plzeňská, 6 metrů před křižovatkou s ulicí Mahenova, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
Bertramka - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Anděl; Ženské domovy na jižní straně ulice Plzeňská, 8 metrů před křižovatkou s ulicí Na Čečeličce, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
Bertramka - nácestná zastávka ve směru k zastávce U Zvonu na jižní straně ulice Plzeňská, 73 metrů za křižovatkou s ulicí Na Čečeličce, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
Anděl - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Arbesovo náměstí; Zborovská; Anděl na jižní straně ulice Plzeňská, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Nádražní, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
Anděl - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Bertramka; Ženské domovy v ulici Plzeňská (v pěší zóně), v úrovni ulice Stroupežnického, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
Největší stálicí v traťovém úseku je linka 9, která po Plzeňské ulici jezdí s krátkými přestávkami od 12. srpna 1901 dodnes. První tramvajovou
linkou, která se zde objevila byla však již v roce 1897 ta, kterou provozoval košířský starosta Matěj Hlaváček. Mezi lety 1913 - 1930 byla na trati
provozována linka 14, kterou nahradila linka 15, provozovaná zde až do změny linkového vedení v souvislosti se zprovoznění trasy metry B v roce 1985.
Posilová linka 32 do končin Plzeňské ulice zavítala mezi lety 1971 - 1977. Počínaje 8. listopadem 1979 byla po trati vedena také linka 4, různě zkracovaná
a prodlužovaná z Kotlářky na Sídliště Řepy. Stálé změny v linkovém vedení jí odvedly od 30. listopadu 2009 na Barrandov. Tři roky (1995 - 1998) linku 4 vedenou
tehdy v trase Sídliště Řepy - Kubánské náměstí posilovala v úseku Kotlářka - Kubánské náměstí linka 34, která půlila její interval. Od 3. listopadu 1985
byla po trati vedena linka 7, která si po zprovoznění prodloužené tratě do Radlic prohodila od 4. října 2008 koncový úsek s linkou 6, která se z někdejší
konečné Laurová vydala nově na Kotlářku. Počínaje 9. listopadem 1998 se na trati objevila nově zřízená linka 10, jíž od listopadu 2009 posiluje na řepskou
trať převedená linka 16. V nočním provozu je na trati hvězdou linka 58, která byla pro značné přetížení od 1. července 2004 doplněna linkou 59.