Cvičný vůz T3 ev.č.5511

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Cvičný vůz T3 ev.č.5511


Díky narůstající potřebě tramvajových vozů typu T3 zcela vyčleněných z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají, případně školení a přezkušování stávajících řidičů, byl v roce 1991 do stavu zařazen, společně s vozy ev.č.5509 a 5510, také vůz ev.č.5511.

Cvičný vůz T3 ev.č.5511 ve společnosti soupravy vozů T3SUCS ev.č.7282+7283 na záložním vlaku vozovny Žižkov ve smyčce Vápenka. | 8.4.1998
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 míří Vítěznou ulicí na Újezd. | 23.6.2003
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5515 manipuluje během výuky na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník. | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 projíždí obloukem křižovatky Výtoň do stejnojmenné zastávky. | 10.8.2005
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 projíždí křižovatkou dolní Palmovka. | 17.1.2006
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 odstavený na vnější koleji smyčky Královka vyčkává na návrat instruktora a kurzistů z oběda. | 27.2.2007
Pohled na střechu cvičného vozu T3 ev.č.5511 odstaveného na vnější koleji smyčky Královka. | 27.2.2007
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 míří ke křižovatce Malovanka, protože jede jak žíznivá čára, má trošku rozmazaný čumák :-) | 27.2.2007
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 na střední koleji smyčky Královka. | 23.10.2008
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5517 opustila křižovatku Albertov a míří na Ostrčilovo náměstí. | 3.5.2001
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5515 manipuluje během výuky na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník. | 26.5.2004
Do zastávky Solidarita přijíždí cvičný vůz T3 ev.č.5511. | 30.7.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 projíždí křižovatkou dolní Palmovka. | 17.1.2006
Technicky sice nedokonalý snímek, ale s odstupem času jsme rádi, že jej máme. Při nedostatku cvičných vozů se pro vytvoření dvojic využívají i běžné provozní vozy, což dokladuje snímek cvičného vozu T3 ev.č.5511 v soupravě s vozem T3SUCS ev.č.7155. | 2.11.2006
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 odstavený na vnější koleji smyčky Královka vyčkává na návrat instruktora a kurzistů z oběda. | 27.2.2007
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 odstavený na vnější koleji smyčky Královka. | 27.2.2007
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5509 projíždí křižovatkou Palackého náměstí do stejnojmenné zastávky na nábřeží. | 25.6.2008
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 jako řídící v soupravě s vozem ev.č.5504 manipuluje na vnější koleji smyčky Královka. | 8.10.2008

K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6340, který byl vyroben v roce 1964 společně v sérii s vozy T3 ev.č.6328 až 6402, která se od předchozích sérií již viditelně odlišovala bočními okny s většími ventilačními otvory v horní polovině a silným vodorovným rámem, rozdělujícím okno na dvě poloviny.

Podobně jako u dalších cvičných vozů se jeho přestavby ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě.

Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad znehybnělým předním křídlem vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko.

Přední dveře zůstaly zachovány, byla jim však znehybněna první dvě křídla, aby mohlo dojít k již zmíněnému prostorovému rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru nevyužívaného dveřního křídla byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel. Obsahuje tlačítka zvonce, světelné houkačky, záchranné brzdy a dále zde byl umístěn spínač, umožňující simulovat sedm provozních závad, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit.

Prostřední dveře vozu zůstaly zachovány, ale znehybněny skříní pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod. na schodiště.

Zbylý interiér prošel částečnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Prostor nebyl rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V otevřeném prostoru zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, doplněné pouze za prvními dveřmi jedním stolečkem, umístěným do stísněného prostoru mezi protisměrně umístěnými sedadly.

V létě roku 2011 vůz uskutečnil své poslední jízdy jako cvičný vůz a následně se přesunul do areálu Opravny tramvají Ústředních dílen v Hostivaři, aby se z něj stal opět vůz původního ev.č.6340 s určením pro Muzeum MHD ve vozovně Střešovice.


Proměny cvičného vozu T3 ev.č.5511 během času...
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 na střední koleji smyčky Královka. | 23.10.2008 Setkání generací cvičných vozů ve smyčce Královka v podobě vozu T3R.P ev.č.5516 a T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5511 v nástupní zastávce vnitřní koleje smyčky Nádraží Braník. | 9.9.2010 První loď vozovny Pankrác se soupravou cvičných vozů T3 ev.č.5511+5505. | 6.12.2010 První loď vozovny Pankrác se soupravou cvičných vozů T3 ev.č.5511+5505. | 6.12.2010
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5505 projíždí zasněženým prostorem kolejiště před svou domovskou vozovnou Pankrác. | 6.12.2010 Cvičný vůz T3M ev.č.5519 vytváří křoví soupravě vozů T3 ev.č.5511+5505. | 6.12.2010 Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5511+5505 ve společnosti cvičných vozů T3R.P ev.č.5516 a T3 ev.č.5520. | 6.12.2010 Cvičný vůz T3 ev.č.5511 stoupá modřanskou rychlodráhou od Modřanské rokle. | 6.4.2011 Cvičný vůz T3 ev.č.5511 manipuluje na střední koleji smyčky Levského. | 6.4.2011
Cvičný vůz T3 ev.č.5511 v pozici řízeného vozu za vozem ev.č.5506 projíždí křižovatkou Výstaviště. | 15.7.2011 Cvičný vůz T3 ev.č.5511 řazený jako řízený v soupravě s vozem ev.č.5506 opustil náměstí bratří Synků a míří ke křižovatce Vladimírova. | 15.7.2011 Evidenční číslo, logo Dopravního podniku a nápis Cvičný vůz na bočnici vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Detailní pohled na silný rám rozdělující boční okna na dvě poloviny zachovaný na cvičném voze T3 ev.č.5511. Touto úpravou oken byly vybaveny vozy ze série ev.č.6328-6505. | 6.12.2010 Celkový pohled na stanoviště řidiče a instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 6.12.2010
Celkový pohled na stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5511 s viditelnou pákou pískovače, přepínačem reverzu, přepínačem topení a kaloriferu, brzdovým a jízdním pedálem. | 23.10.2008 Detailní pohled na levou část ovládacího panelu řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 6.12.2010 Celkový pohled na ovládací panel řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Detailní pohled na pravou část ovládacího panelu řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Pomocný pedál brzdy instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008
Závadový panel instruktora v zaslepené části prvních dveří cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Závadový panel instruktora v zaslepené části prvních dveří cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 6.12.2010 Stoleček umístěný mezi protisměrná sedadla za prvními dveřmi. | 23.10.2008 Stoleček umístěný mezi protisměrná sedadla za prvními dveřmi. | 23.10.2008 Skříňka na uložení vybavení cvičného vozu T3 ev.č.5511 umístěna na schodiště středních dveří. | 23.10.2008
Zadní plošina cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Celkový pohled na interiér cvičného vozu T3 ev.č.5511. | 23.10.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5511 krátce po přistavení do Opravny tramvají k zahájení přestavby na původní vůz T3 ev.č.6340 již s odstraněným pantografem. | 7.9.2011 A to je konec cvičného vozu T3 ev.č.5511, který se v opravně tramvají podrobuje postupnému odstrojování, aby se z něj stal muzejní vůz ev.č.6340. | 17.9.2011 A to je konec cvičného vozu T3 ev.č.5511, který se v opravně tramvají podrobuje postupnému odstrojování, aby se z něj stal muzejní vůz ev.č.6340. | 17.9.2011

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019