Jak pražské koleje opouštěly vozy T1

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Jak pražské koleje opouštěly vozy T1


V tomto povídání bych se chtěl vrátit do období let 1974 – 1983, tedy do posledních devíti let provozu tramvají typu T1 v Praze. Možná se ptáte, proč zrovna začínám rokem 1974? Tím prvním je skutečnost, že tento rok se stal velkým mezníkem v dějinách tramvajové dopravy v Praze. Došlo k zahájení provozu metra a vyřazení všech dvounápravových tramvají z pravidelného provozu. Žezlo nejstarších vozů tehdy převzaly právě vozy T1, jimž v té době bylo 18 – 23 let. Druhým důvodem je fakt, že rokem 1974 začalo poslední období, ve kterém byly vozy T1 ještě v podstatě v plné síle. Pokud Vás však zajímá i starší období, jak se provoz vozů T1 vyvíjel v letech 1951 – 1974 přináší článek Když Prahu ovládla Téčka.

Provozní období 1974 – 1975

  • 1 Vršovice, Minská – Petřiny
  • 2 Spojovací – Vypich
          (od 1.5.1975 prodloužena na Bílou Horu)
  • 3 Vysočany, nám. Lidových milicí – Sokolovská
  • 4 Hostivař – Hlubočepy
  • 5 Hlubočepy – Hloubětín
          (od 1.7.1976 prodloužena na Lehovec)
  • 6 Vršovice, Kubánské náměstí – Radlice
  • 7 Olšanské hřbitovy – Pelc Tyrolka
          (od 15.1.1975 na Výstaviště)
  • 8 Vypich – Nový Hloubětín
          (od 1.7.1976 prodloužena na Lehovec)
  • 9 Spojovací – Kotlářka
  • 10 Hostivař – Libeň, Vychovatelna
  • 11 Černokostelecká – Divoká Šárka
  • 12 Smíchov, nádraží – Vozovna Kobylisy
  • 13 Hloubětín – Strašnice, nádraží
  • 14 Radlice – Výstaviště
  • 15 Kotlářka – Nový Hloubětín
  • 16 Olšanské hřbitovy – Zlíchov, Lihovar
  • 17 Braník – Ďáblice
  • 18 Vozovna Pankrác – Podbaba
  • 19 Spořilov – Nový Hloubětín
  • 20 Petřiny – Žižkov, Vápenka
  • 21 Spojovací – Braník
  • 22 Vršovice, Kubánské náměstí – Bílá Hora
  • 23 Nusle, Otakarova – Podbaba
  • 24 Zahradní Město – Ďáblice
  • 25 Červený Vrch – Harfa
          (od 1.7.1976 prodloužena do Hloubětína)
  • 26 Žižkov, Vápenka – Pelc Tyrolka
          (od 15.1.1975 na Výstaviště)
  • 27 ÚD Hostivař – Smíchov, nádraží
  • 28 Braník – Smíchov, nádraží
  • 29 ÚD Hostivař – Vozovna Kobylisy
  • 30 Braník – Červený Vrch
          (v létě v neděli prodloužena do Divoké Šárky)
  • 31 Petřiny – Ďáblice
  • 32 ÚD Hostivař – Kotlářka
  • 41 Braník – Florenc
  • 42 Braník – Hostivař
  • Píše se rok 1974. Dne 9. května je spuštěn provoz na prvním úseku metra trasy C mezi Sokolovskou (Florencí) a Kačerovem. Tato skutečnost s sebou ještě přináší vyřazení všech zbylých dvounápravových motorových a vlečných vozů a dále kompletní reorganizaci linkového vedení. V provozu bylo celkem 32 pravidelných linek.

    Na linkách 5, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22 a 26 byl uplatněn celonoční provoz, linky 3, 7, 25 a 32 jezdily jen ve špičkách pracovních dní, ostatní linky jezdily denně. Dále tu byly 2 linky rekreační 41 a 42, jezdící jen v sobotu a neděli. Tyto však jezdily jen v sezóně roku 1974 a následující rok už nevyjely. Noviny Večerní Praha o změnách v dopravě informovaly cca 5 týdnů napřed a také zde byla informace, že ve špičce bude vypravováno 771 vozů řady T, z čehož bude 71 vozů T1.

    My se nyní podíváme, jak toto vypravení, a budeme si všímat vozů T1, vypadalo...

    První pracovní den, kdy se jezdilo dle nového pořádku, byl 12. květen 1974. Vypravovalo se 506 vlaků se 771 vozy, z čehož vyplývá, že se do sítě vypravovalo 265 souprav a 241 vozů sólo. Ve stavu bylo 838 vozů T3 (ev.č.6009, 6012-6025, 6092 a 6101 – 6922), které jezdily jak sólo, tak i ve dvojicích a dále 114 vozů T1 (z řady ev.č.5001 – 5133 chyběly vozy 5009, 5012 – 5025, 5092 a 5036, 5050 a 5053). Vozy T1 jezdily již od 8. února 1965 pouze sólo a od téhož data byly deponovány pouze ve 3 vozovnách: Kobylisy, Motol a Strašnice.

    Linky, na kterých byl výhradně provoz vlaků 2xT3: 1, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 25, 29 a 30. Sólo vozy pak obsluhovaly cca polovinu linek a to: 2, 4, 6, 7, 10, 14, 18, 23, 24, 26, 27, 28, 31, 32 a také 41 a 42.

    Linky s provozem sólo vozů můžeme rozdělit do 3 skupin:

    Linky, kde se nasazovaly jen sólo T3 (a vozy T1 vůbec ne):

  • 2 (vozovny Žižkov a Střešovice)
  • 18 (vozovny Pankrác, Střešovice a Žižkov)
  • 23 (vozovny Pankrác, Střešovice, Vokovice)
  • 26 (vozovny Žižkov a Kobylisy)
  • 31 (vozovny Kobylisy a Střešovice)
  • 41
  • 42

  • U linek 2, 18 a 23 bylo „čisté tétrojkové vypravení“ dáno tím, že je nevypravovaly žádné téjedničkové vozovny.

    Druhou skupinou linek pak byly s plným provozem 1xT1 (a vozy T3 se tu objevovaly vzácně):

  • 4 (24 vozů z vozoven Strašnice a Motol)
  • 6 (11 vozů z vozoven Strašnice a Motol)
  • 14 (14 vozů z vozoven Motol a Kobylisy)
  • 27 (12 vozů z vozoven Strašnice a Motol)
  • 32 (13 vozů z vozoven Strašnice a Motol)
  • Sečteme-li vozy T1 na těchto linkách a pokud vezmeme v úvahu i okolnost, že některá T1 mohla být nahrazena sólem T3, pak můžeme souhlasit i s výše uvedeným statistickým údajem o vypravených téjedničkách, tj. 71 kusů. Jenže, je zde ještě třetí skupina linek – a tady jezdily sólo T1 a T3 ve smíšeném provozu. To se týkalo linek 7, 10, 24 a 28. V případě linky 7 zjistíme, že 5 sólo vozů vypravovala vozovna Žižkov – tedy T3 a 5 vozů vyjíždělo z Kobylis tedy T1 i T3. U linky 28 je to podobné: 5 sólo T3 z vozovny Pankrác a 4 sólo z vozovny Motol, tudíž T1 i T3. U linek 10 a 24 se toto dohledává hůře – například na lince 24 bylo nasazeno 33 sólo vozů, z nichž bylo 9 z Pankráce (tedy v každém případě T3) a zbylých 24 z vozoven Strašnice a Kobylisy. Tyto vozovny pak vypravovaly T1 i T3 bez provozního rozlišování. Podobné to bylo i u linky 10; sem bylo vypravováno 28 sólo vozů – hloubětínské a žižkovské byly jen T3 a strašnické a kobyliské pak T1 i T3. Dle toho zjistíme, že počet vypravených vozů T1 se mohl vyšplhat k počtu 95-100 vozů. První drobná změna přichází k 29.10.1974, kdy je linka 24 zcela obsazena sólo vozy T3.

    Tento stav provozu změní pouze na několik dní v roce 1975 konání Celostátní Spartakiády. Vozy T1 v té době zůstávají v podstatě na svých místech, či lépe řečeno, na svých linkách. Jen jejich počet se měnil dle přepravních nároků. Jakýmsi vybočením z řady bylo vypravení celkem 10 vozů T1 ve dnech 23. června a 24. června: 5 vozů jezdilo na posilových spojích (označeny jako X) mezi Florencí a Novým Hloubětínem a 5 dalších vozů pak mezi Florencí a Hloubětínem (dnes smyčka Starý Hloubětín). Obracení na Florenci v té době nebylo nic složitého – jednosměrný objezd od Bílé Labutě do Havlíčkovy ulice a pak vlevo do ulice na Floreci a pak zase vpravo na Sokolovskou.

    Od Pohořelce míří na Malovanku vůz T1 ev.č.5109 vypravený na linku 23. | 17.9.1982
    Ve dnech 26. června a 27. června bylo rozložení vozů T1 následující: v ranních hodinách jezdilo 24 vozů T1 na lince 4, dále 9 vozů T1 na lince 6, na linku 14 bylo vypraveno 14 vozů, na lince 27 pak bylo nasazeno 12 vozů a konečně 13 vozů T1 jezdilo na špičkové lince 32. V případě těchto linek se jednalo o plný provoz 1xT1. Dále pak vozy T1 jezdily v souběhu s vozy T3 na linkách 7, 10, 24 a 28. Tady zůstal stav oproti normálu nezměněn. V dopoledním sedle byl provoz omezen s tím, že linky 7 a 32 nejezdily. V odpoledních hodinách, když probíhalo na stadionu vystoupení cvičenců, byly některé linky odkloněny na Strahov a dále byly zavedeny i účelové spartakiádní linky 43 – 48. Vozy T1 pak byly rozmístěny takto: 12 vozů T1 na lince 4, linka 6, která byla odkloněna ke stadionu na Dlabačov, byla obsazena 23 vozy T1, na lince 14 bylo 8 vozů T1 a linka 27 byla obsazena 12 vozy T1. Linka 32 již do odpolední špičky nevyjížděla. V souběhu se sólo T3 pak jezdily vozy T1 ještě na linkách 10, 24 a 28. Zvláštností bylo jejich vypravování v souběhu se sólo T3 na Spartakiádní linky 45 a 46. (Linka 43 jezdila se sólo T3, linky 44, 47 a 48 v sestavě 2xT3). V sobotu 28. června a v neděli 29. června odpoledne bylo vypravování vozů T1 shodné s jejich výpravou ve dnech 26. června a 27. června 1975 v odpoledních hodinách. O prázdninách a o víkendech fungoval princip stejné sestavy vlaků; pozorovatel tramvajové dopravy to měl relativně snadné. Ať sledoval tu kterou linku ve všední den či o víkendu, dospěl vždy ke stejnému typu vlaku. Pouze noční provoz měl zvláštnost – ten byl zajišťován již od 19. října 1970 jen vozy T3.

    Provozní období v roce 1976

    Až do 11. dubna 1976 platilo rozdělení vozů na linky v podstatě stejné jako k 29. říjnu 1974. Následující den však došlo k prvním velkým změnám ve vypravování vozů T1. Od 12. dubna 1976 přestává vypravovat vozy T1 vozovna Kobylisy. Jako dar cestujícím k XV. sjezdu KSČ jsou na linky 10 a 24 nasazeny, zatím částečně, vlaky 2xT3. Celodenní vlaky byly provozovány ve spřažených soupravách, špičkové vlaky pak nadále v sólo vozech T3.

    Kromě dvojic na linkách 10 a 24 došlo k dalším přesunům ve vozovém parku:
    Plný provoz sólo T1 byl zachován jen na linkách 6 (10 vozů z vozoven Strašnice a Motol) a 27 (14 vozů z vozoven Strašnice a Motol). Zcela zmizely vozy T1 z linky 7 – ta byla od uvedeného data obsazována jen vozy 1xT3. Současně byly ke stejnému datu staženy dvojice z linek 16 a 25; zatímco linka 25 byla obsazena šestnácti sólo vozy T3 (vypravovaná z vozoven Kobylisy, Hloubětín a Vokovice), na lince 16 byl zaveden smíšený provoz 1xT3 (9 vozů z vozovny Žižkov) a 1xT1 (6 vozů z vozovny Motol).

    Poklesl počet vozů T1 na linkách 4, 14 a 32:

  • Linka 4 - 1xT1 (16 vozů z vozoven Motol a Strašnice), 1xT3 (6 vozů z vozovny Pankrác)
  • Linka 14 - 1xT1 (3 vozy z vozovny Motol), 1xT3 (9 vozů z vozoven Kobylisy a Střešovice)
  • Linka 32 – 1xT1 (9 vozů z vozoven Strašnice a Motol), 1xT3 (6 vozů z vozovny Pankrác)
  • Smíšený provoz T1 a T3 na lince 28 se neměnil (4 vozy T1 z vozovny Motol). Pokud spočítáme vypravené vozy T1 na jednotlivých linkách, zjistíme, že jich mohlo být vypraveno maximálně 62.

    Od 20. září 1976 je zaveden plný provoz 2xT3 na linkách 10 a 24 a od 25. října 1976 se vrací spřažený provoz T3 na linku 16. Rovněž je zaveden částečný provoz 2xT3 na lince 18 (celodenní dvojice, špičkové a noční sólo T3). V souvislosti se zdvojvozněním linky 16 je 6 vozů T1 z této linky převedeno na linku 4, která je tímto opět plně obsazena vozy T1.

    Křižovatkou Prašný most odbočuje k Hradčanské vůz T1 ev.č.5120 vypravený na linku 23. | 1978
    Na konci roku 1976 jsou vlaky 2xT3 nasazovány na linky 1, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 29, 30 s tím, že špičkové a noční vlaky linky 18 jsou provozovány v sestavě 1xT3. Plný provoz 1xT3 byl uplatňován na linkách 2 (vozovny Žižkov, Střešovice), 7 (vozovny Žižkov, Kobylisy), 23 (vozovny Pankrác, Vokovice), 25 (vozovny Hloubětín, Vokovice, Kobylisy), 26 (vozovny Žižkov, Kobylisy), 31 (vozovny Střešovice, Kobylisy). V tomto provozním období nevypravovala tyto linky žádná vozovna disponující vozy T1, takže se tyto vozy na těchto linkách nemohly vyskytnout ani náhodou. Plný provoz 1xT1 byl uplatňován jen na linkách 4 (22 vozů z vozoven Strašnice a Motol), 6 (10 vozů z vozoven Strašnice a Motol) a 27 (14 vozů z vozoven Strašnice a Motol).

    Smíšený provoz 1xT1 a 1xT3 se pak vyskytoval na linkách:

  • 14 (3 vozy T1 z vozovny Motol a 9 vozů T3 z Kobylis a Střešovic)
  • 28 (4 vozy T1 z vozovny Motol a 3 vozy T3 z vozovny Pankrác)
  • 32 (12 vozů T1 z Motola a Strašnic a 3 vozy T3 z vozovny Pankrác)
  • Celkem se vypravovalo do sítě maximálně 65 vozů T1. Jinak do konce roku 1976 byly dodány vozy T3 čísel 6923 – 6992, vyřazeny byly vozy T1 čísel 5001 (pro muzejní účely), 5003, 5004, 5008, 5028, 5030, 5031, 5035, 5041, 5045, 5051, 5058, 5060, 5066, 5068, 5069, 5070, 5072, 5074, 5075, 5076, 5082, 5084-5088, 5094, 5095, 5096, 5099, 5104, 5107, 5108, 5122, 5124, 5126, 5127. Vyřazeno bylo celkem 38 vozů T1 a tím jejich počet klesl na 76.

    Provozní období 1977 - 12. srpen 1978

    Od 3. ledna 1977 byl zahájen plný provoz sólo T3 na lince 28. Celé její vypravování převzala vozovna Pankrác. Důvodem stažení vozů T1 z této linky byla ztížená průjezdnost podjezdu pod železničním mostem na Výtoni pro tyto vozy. Traduje se však ještě jeden důvod... Poblíž branické trati údajně bydlel nějaký vysoce postavený soudruh, kterému se vozy T1 prostě nelíbily a tudíž si nepřál aby mu tyto vozy jezdily kolem bydliště. Motolské T1 z linky 28 byly přesunuty na linku 32. Do sítě se ve špičkách pracovního dne vypravovalo 64 vozů T1.

    Vůz T1 na lince 23 ve smyčce Špejchar ve společnosti vlaku linky 20. | 1979
    Další změny přicházejí k 25. dubnu 1977. Od toho dne vozovna Kobylisy opět vypravuje vozy T1. Z hlediska obsazování linek vozidly dochází k následujícím přesunům: na požadavek Národních výborů pro Prahu 10, 4 a 5 je na lince 4 zaveden provoz spřažených vozů T3. Uvolněných 21 vozů T1 (jak tvrdí Oběžník) však nekončí ve šrotišti, ale je rozděleno následovně na jiné linky: 6 těchto vozů je převedeno na linku 7 (+ 2 vozy T3 sólo), 4 vozy T1 jsou nasazeny na linku 25 (+ 12 vozů T3 sólo), 8 vozů T1 je nasazeno na linku 26 (+3 sólo T3) a 3 vozy T1 jezdí na lince 31 (+ 12 sólo T3), takže v pracovní dny zůstal počet vypravovaných vozů T1 na 64 kusech. Všechny tyto jmenované téjedničkové služby byly přiděleny vozovně Kobylisy. Toto rozdělení platilo ale jen ve všední den. O víkendech to bylo trochu jiné. Linky 7 a 25 jakožto špičkové linky nejezdily a na lince 31 byl plný provoz 1xT3.

    Krom toho byl zaveden i plný provoz 2xT3 na lince 18. S platností od 30. dubna byl na lince 27 v rámci rekreačního posílení dopravy zaveden o víkendech provoz 2xT3 (na provoz v sólovozech při zkrácení intervalů se nedostávalo řidičů). V pracovní dny zůstal na lince 27 zachovaný provoz sólovozů T1.

    Vlaky 2xT3 jsou od toho dne stavěny na linky 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 29, 30 a o víkendech také 27. Plný provoz 1xT3 pak byl uplatněn na linkách 2, 23, 28 a o víkendech i na lince 31. Zcela obsazeny vozy 1xT1 zůstala linka 6 a ve všední dny také na linka 27. Smíšený provoz 1xT1 a 1xT3 pak fungoval na linkách 7, 14, 25, 26, 31 a 32.

    Další přesun nastal již k 5. května 1977. Toho dne byla zprovozněna trať na Trojské ulici. Některé linky změnily trasu:

  • 10 prodloužena do Ďáblic
  • 14 prodloužena na Střelničnou
  • 17, 24, 29 jezdí Trojskou
  • 31 zkrácena na Střelničnou
  • Vozy T1 zůstaly na svých linkách jako dosud, ale na některé linky se vypravovaly v jiném počtu:

  • 6 - 10 vozů T1 – plný provoz
  • 7 - 6 vozů T1 (+ 3 solo T3)
  • 14 - 15 vozů T1 – plný provoz
  • 25 - 3 vozy T1 (+ 13 solo T3)
  • 26 - 6 vozů T1 (+ 5 solo T3)
  • 27 - sólo vozy T1 a T3, celkem 14 vozů bez bližší specifikace; o víkendech však provoz 2xT3
  • 31 - 3 vozy T1 (+ 12 solo T3); o víkendech však jen 1xT3
  • 32 - 15 vozů T1 – plný provoz
  • Ve špičce pracovního dne bylo vypravováno cca 65 - 68 vozů T1 z celkového počtu 74. V průběhu roku 1977 byly vyřazeny další 2 vozy T1, a sice ev.č.5043 a 5046). O sobotách a nedělích pak jezdily vozy T1 jen na linkách 6, 14, 26. Linky 7, 25 a 32 nejezdily. Nárůst vypravených T1 byl způsoben vyšším počtem vypravovaných souprav 2xT3 a také prodloužením linky 14 do Kobylis.

    O prázdninách roku 1977 je zrušena kvůli výlukové činnosti linka 7, v rámci prázdninového provozu je spřažena linka 23 a na lince 27 se vypravují vlaky 2xT3 i v pracovní dny. Ve špičkách se vypravuje maximálně 45 vozů T1 a to na linky:

  • 6 - 8 vozů
  • 14 - 13 vozů
  • 25 - 2 vozy
  • 26 - 4 vozy
  • 31 - 7 vozů
  • 32 - 11 vozů
  • Plný provoz T1 je na linkách 6, 14 a 32, na linkách 25, 26 a 31 jezdí vozy T1 v souběhu se sólo T3. O víkendech se vozy T1 vypravují na linky 6, 14, 26 a 31, linky 25 a 32 jakožto špičkové nejezdí.

    Dne 29. srpna 1977 je na některých linkách ukončen prázdninový provoz. Na linku 27 se vrací provoz sólo vozů T1 a T3. Když 1.9.1977 prázdniny končí, vrací se provoz 1xT3 i na linku 23.

    Vozy T1 na lince 26 ve smyčce Podbaba. | 17.9.1982
    Velkou rošádu znamená od 5. září 1977 uzavírka Plzeňské ulice. Aby nebyla motolská vozovna na 2 roky odříznuta od světa, bylo vystavěno z vozovny Motol jednokolejné provizorium na Vypich. Zrušena byla linka 32, jako kompenzace byl na lince 27 opět zaveden provoz souprav 2xT3. Obnoven byl provoz na lince 7, která začala jezdit celotýdenně po celý den a nasazeny na ni byly solo T3. Mimochodem: linka 7 dostala novou podobu; jezdila v trase Olšanské hřbitovy – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Můstek – Národní divadlo – Čechův most – Nábř. Kpt. Jaroše – Dělnická – Výstaviště – Veletržní – Strossmayerovo nám. a zpět na Olšanské hřbitovy. Vypravována byla z vozoven Žižkov, Kobylisy a Strašnice.

    Vlaky 2xT3 k uvedenému dni jezdí na linkách 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 27, 29, 30. Pouze vozy T3 sólo obsluhují linky 7 a 28. Vozy T1 jsou tak na následujících linkách:

  • 2 - 18 vozů z vozoven Strašnice a Motol (plný provoz T1)
  • 6 - 5 vozů T1 z vozovny Strašnice + 5 vozů T3 z vozony Střešovice
  • 14 - 9 vozů T1 z vozovny Kobylisy + 7 vozů T3 ze Střešovic a Vokovic
  • 23 - 11 vozů T1 z vozoven Strašnice a Motol (plný provoz T1)
  • 25 - 3 vozy T1 z vozovny Kobylisy a 12 vozů T3 z vozoven Hloubětín, Motol a Vokovice (linka jezdí jen ve špičkách pracovního dne)
  • 26 - 6 vozů T1 z vozovny Kobylisy a 5 vozů T3 z vozovny Žižkov
  • 31 - 14 vozů T1 z vozoven Kobylisy a Motol (plný provoz T1)
  • Od 5. září 1977 se ve špičce vypravuje 66 vozů T1 a tento provozní stav trvá do neděle 6. listopadu. Následujícího dne přicházejí změny, při kterých se zdá, že vozům T1 odzvonilo. V té době se prohlubuje již delší dobu trvající nedostatek řidičů tramvají. Na mnoha linkách se postupně snižuje vypravení a prodlužují se intervaly. Situace by asi nebyla únosná, kdyby nebylo dodávky vozů T3 z roku 1976. Díky tomu se prodloužení intervalů mohlo vykompenzovat nasazením vlaků 2xT3 ve větším měřítku.

    K 7. listopadu 1977 je zrušen provoz na špičkové lince 3, z linky 13 se stala jednosměrná polookružní linka, která jezdila z Hloubětína přes Můstek, Spálenou a Vodičkovou ulici zpět do Hloubětína. Linka 26 byla přesměrována od Výstaviště na svoji někdejší konečnou na Radošovickou, přičemž mezi Nákladovým nádražím Žižkov a Radošovickou nahradila změněnou linku 13.

    Na linky 2, 14, 23, 25 a 26 byl nasazen provoz souprav 2xT3. Sólo vozy zůstaly jen na linkách 6, 7, 28 a 31. Vzhledem k tomu, že byly téměř všechny vozy T3 spojeny do dvojic, zůstal čistý tétrojkový sóloprovoz jen na lince 28 (5 vozů z vozoven Pankrác a Střešovice).

    Linky 6, 7 a 31 byly plně obsazeny vozy T1: linka 6 – 10 vozů (Motol, Strašnice), 7 – 11 vozů (Strašnice, Kobylisy, Motol) a 31 - 14 vozů (Motol, Kobylisy). Celkem zůstalo vypravovaných pouhých 40 vozů sólo (ze 412 vlaků), z čehož bylo 35 vozů T1. Se zavedním dvojic došlo na některých linkách k markantnějšímu prodloužení intervalů – běžný byl špičkový interval delší deseti minut, sedlový interval se blížil hodnotě 14 až 15 minut.

    Vůz T1 ev.č.5097 vypravený na linku 26 klesá dnešní Seifertovou ulicí. | okolo 1980
    Zajímavá situace byla o víkendech. Blížily se Vánoce a bylo nutno posílit provoz. Na vypravování vlaků navíc nebyli řidiči a tak se posílení dělalo tak, že linky 6 a 28 byly obsazeny vlaky 2xT3 a na linkách 7 a 31 byl smíšený provoz 1xT1 a 2xT3. Nastala tak v historii tramvajové dopravy v Praze poprvé situace, že byly na všechny linky nasazeny vlaky 2xT3. V té době také kolují informace o tom, že vozy T1 dojíždějí své poslední kilometry. Se zprovozněním trasy metra A z Dejvic na Vinohrady se totiž počítá s takovým útlumem tramvajové dopravy, že bude možno vozy T1 vyřadit, aniž by bylo nutno koupit jediný nový vůz.

    Přibližně od ledna do dubna 1978 bylo víkendové vypravování dvojic na linky 6, 7, 28 a 31 značně proměnlivé. Pamatuji si smíšený provoz solo T1 a dvojic T3 na linkách 6, 7 a 31, na lince 28 pak plný provoz 2xT3. Toto bylo závislé hlavně na potřebě splnění plánu vozokilometrů.

    Při konání Mistrovství světa v ledním hokeji (konalo se ve Sportovní hale v Holešovicích ve dnech 26. dubna až 14. května) byla posílena doprava do oblasti konečné zastávky Výstaviště Holešovice (tenkrát PKOJF). Zavedeny byly linky 42 a 43 s celotýdenním provozem v sestavě 2xT3 a o víkendech byly také na linku 7 vypravovány vlaky 2xT3.

    Od května 1978 se pak vypravoval stejný typ vlaku na jednotlivé linky jak ve všední den, tak i o víkendu – sólo T1 na linkách 6 (6 vozů), 7 (7 vozů) a 31 (9 vozů). Linka 28 je obsazena plně sólovozy T3. O sobotách a nedělích se tedy vypravovalo 22 vozů T1.

    Když začal v roce 1978 prázdninový provoz, nedošlo k žádné změně sestavy vlaku na žádné lince. Vozy T1 zůstaly plně na linkách 6 (7 vozů ve všední den, 6 vozů o víkendech), 7 (7 vozů ve všední den, 6 vozů o víkendech) a 31 (8 vozů ve všední den, 7 vozů o víkendech). Linka 28 byla obsazena 4 vozy T3. Změny přicházejí s otevřením trasy metra A, dne 13. srpna 1978...

    Provozní období 13. srpen 1978 – jaro 1980

    Stav vozů T1 byl v závěru jejich provozu, jak bychom to řekli... Poutavý. Jak dokazuje zadní čelo vozu T1 ev.č.5114 na lince 23 zachyceného na Hradčanské. | okolo 1980
    Zprovoznění trasy metra A v úseku Leninova – Náměstí Míru dne 13. srpna 1978 měla za následek velké změny ve vedení tramvajových linek. Spousta tradičních linek svoji trasu navždy opustila. Trasu změnily linky 1, 2, 6, 7, 11, 16, 18, 20, 21, 23, 26, 28, trasa se neměnila u linek 5, 8, 9, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 22, 24, 25, 27, 29 a 31. Zrušeny byly linky 4 a 30, zaveden byl provoz na nových linkách 3 a 32. V první polovině roku 1978 však došlo k přehodnocení některých projektů a tak přes veškeré změny se počet vypravovaných vozů příliš nezměnil. Žádná nová tramvaj také nebyla dodána a tak musely vozy T1 dále sloužit. Vozy T1 k tomuto datu obsluhují linky 6, 31, a protože linka 28 již nejezdila do Braníka, začaly jezdit vozy T1 i zde, a pak vozy T1 obsadily novou linku 32.

    Téjedničkové linky k 13. srpnu 1978:

  • 6 - Olšanské hřbitovy – Radlice
  • 28 - Vršovice, Kubánské náměstí – Smíchov, Anděl
  • 31 - Petřiny – Kobylisy, Střelničná
  • 32 - Petřiny – Podbaba
  • Na linku 7, která k uvedenému datu změnila trasu, byly nasazeny vlaky 2xT3. V první poprázdninový pracovní den, tedy 4. září 1978 je zrušena linka 1. Vypravováno je celkem 413 vlaků a 787 vozů. Mimochodem, tento údaj bude platit až do dubna roku 1981! Téměř všechny vozy T3 byly spojeny do dvojic (sólo T3 byly jen na nočních linkách) a pro denní linky, jezdící sólo zůstaly jen vozy T1; vozy T3 se na nich objevovaly vzácně.

    Vozů T1 se vypravuje celkem 39: na lince 6 jezdí 10 vozů, na lince 28 jezdí 9 vozů, na lince 31 je nasazeno 14 vozů a 6 vozů bylo nasazeno na lince 32. O víkendech se na tyto linky pak vypravuje 26 téjedniček (7 jezdí na lince 6, 6 na lince 28, 8 na lince 31 a 5 na lince 32) Ze strašnické vozovny vyjíždějí vozy T1 na linky 6 a 28, z motolské pak na všechny sólovky – 6, 28, 31, 32 a z Kobylis pak na linky 31 a 32. S ohledem na další vyřazování vozů T1 klesl jejich inventární stav na 49. (V roce 1978 vyřazeny vozy 5005, 5007 – na měřící, 5026, 5027, 5029, 5032, 5038, 5040, 5044, 5048 – na reklamní, 5049, 5052, 5055, 5057, 5061, 5062, 5064, 5067, 5073, 5077, 5080, 5090, 5106, 5123, 5131.)

    Protože sólo T1 na lince 31 kapacitně přestávaly vyhovovat, byly od 18. srpna 1978 v pracovní dny nasazeny na tuto linku také 4 vlaky 2xT3.

    Od 26. října 1978 je na lince 31 zaveden plný provoz 2xT3. Aby toto bylo možné realizovat, bylo nutno soupravy stáhnout z jiné linky a vozy T1 zase přesunout tam. Uvolněných 14 vozů T1 z linky 31 pak je převedeno tak, že deseti je obsazena linka 23 (jezdící z Červeného Vrchu na Vypich), zbylými čtyřmi je pak posílena linka 6. O víkendech pak jezdí 7 vozů T1 na lince 6, 7 vozů T1 na lince 23, 6 vozů T1 na lice 28 a 5 vozů T1 pak na lince 32. V pracovní dny bylo nadále vypravováno 39 vozů T1, o víkendech jich pak jezdilo 25.

    Od 16. prosince 1978 obnovená linka 4 nahradí zrušenou linku 28 mezi Andělem a Kubánským náměstím, avšak na obou koncích pak byla prodloužena na Radošovickou a k Lihovaru na Zlíchově.

    Provoz T1 byl na následujících linkách:

  • 4 - 11 vozů (vozovny Strašnice, Motol)
  • 6 - 12 vozů (vozovny Strašnice, Motol)
  • 23 - 10 vozů (vozovny Kobylisy, Motol)
  • 32 - 6 vozů (vozovny Kobylisy, Motol)
  • Vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 26 vyčkává u křižovatky Želivského na signál volno. Kromě samotně tramvaje nás jistě zaujmě i nasnímku patrná ještě funkční střední kolej v tramvajové zastávce Želivského... | cca 1982
    Uvedené linky byly vozy T1 obsazeny po celý týden; výjimkou byla linka 6 o předvánočních víkendech – zde jezdily vlaky 2xT3. Další změny přišly k 19. únoru 1979. U některých linek byla pozměněna trasa. Zrušena byla linka 32, přesměrovány byly linky 2, 3, 6, 13, 18, 23, 25, na mapě pražských tramvají se opět objevila linka 1, zavedená v trase Spořilov – Minská a její význam byl jediný: v případě nepravidelností linky 19 měla zajistit alespoň nějaké spojení na Spořilov. Vozy T1, na druhý pokus a tentokrát už definitivně, opouštějí kobyliskou vozovnu a stěhují se do Střešovic, kde nikdy před tím nebyly. Linka 6 je po svém prodloužení na Černokosteleckou spřažena do dvojic a sólo vozy T1 jsou nasazeny na linky:

  • 1 - Spořilov – Minská (5 vozů, o víkendu 4 vozy; vypravuje vozovna Strašnice)
  • 2 - Petřiny – Divoká Šárka (12 vozů, o víkendu 8 vozů; vypravují vozovny Motol a Střešovice)
  • 4 - Radošovická – Zlíchov, Lihovar (12 vozů T1 z vozoven Strašnice a Střešovice a 2 sólo T3 ze Strašnic; o víkendu 10 vozů T1)
  • 23 - Špejchar – Vypich (8 vozů, o víkendu 5 vozů z vozoven Střešovice a Motol)
  • Ve všední den se vypravuje celkem 413 vlaků, z toho 750 vozů T3 a 37 vozů T1. Během víkendů působí vozy T1 na stejných linkách jako ve všední dny, s tím že jich je vypraveno maximálně 27. Od Velikonoc (7. dubna 1979) dochází ve víkendovém provozu ke změně: na linku 4 se místo sólovozů vypravují vlaky 2xT3.

    Na 1. máje 1979 je v dopoledních hodinách linka 6 obsazena sólo vozy T1 a T3. Poté, co skončil zvláštní režim prvomájového provozu, byly ještě v průběhu dne nasazeny na linku 6 opět vlaky 2xT3.

    V souvislosti s prázdninovým provozem jsou od 2. července 1979 do 2. září 1979 nasazovány vlaky 2xT3 na lince 4 celotýdenně a současně byl zaveden provoz 2xT3 i na lince 2. Sólo T1 zůstaly jen na linkách 1 (4 vozy) a 23 (4 vozy). Toto téjedničkové vypravení pak platilo během prázdnin 1979 ve všední dny i o víkendech.

    Po prázdninách roku 1979 se vozy T1 v původním počtu vracejí na linky 1 (5 vozů) a 4 (12 vozů). Na lince 2 byl zkrácen interval na 5 minut a počet vozů T1 vzrostl na této lince na 15. Naopak na méně vytížené lince 23 byl provoz omezen na pouhých 5 vozů T1. Dne 8. listopadu 1979 je po více než 2 letech obnoven provoz na Plzeňské ulici. Linky 9 a 15 se vrací na Kotlářku a s nimi je sem převedena linka 4. Počet vozů T1 na jednotlivých linkách zůstal beze změn, ale došlo k přesunům vozů T1 mezi vozovnami: Strašnické vozy T1 i se svými linkami se přestěhovaly na Pankrác a motolské vozy T1, jakož i jejich linky do Vokovic.

    Provozní období 1980 – 1981

    Na jaře roku 1980 vyvstala potřeba dojet nesplněné vozokilomery a tak jsou od 7. března do 13. dubna o víkendech na linky 2, 4 a 23 nasazovány soupravami 2xT3. Linka 1 zůstala obsazována vozy T1.

    Anomálií byla sobota 29. března 1980 – ten den bylo možno potkat vozy T1 i na linkách, kde nikdy normálně nejezdily. Například kolega potkal tento vůz i na lince 22, kde byl nasazen v souběhu s vlaky 2xT3. Existuje foto ze stejného dne, kterak je vůz T1 nasazen na, v té době už tétrojkovou, linku 31.

    V rámci návozu manifestantů na prvomájový průvod byly jako posily vypraveny vozy T1 také na linky 8 a 31.

    Od 7. června 1980 je linka 4 v rámci rekreační dopravy o víkendech prodlužována do Hostivaře a vypravovány sem jsou vlaky 2xT3. Toto opatření není však realizováno o spartakiádním víkendu 28. - 29. června 1980.

    Vůz T1 ev.č.5117 vypravený na linku 18 obrací v původní smyčce Vozovna Pankrác. | 27.6.1980
    Vůz T1 ev.č.5117 vypravený na linku 18 vjíždí do prostoru manipulační kolejích původní smyčky Vozovna Pankrác. | 27.6.1980
    Zvláštností je provoz ve dnech 19. – 29. června 1980 při konání Celostátní spartakiády. Tramvajová doprava musí mít největší kapacitu v oblasti Dejvic a Strahova. Z toho důvodu se mění i výpravení vozů T1. Linka 1 byla zrušena a linky 2 a 23 vyjížděly ráno jako soupravy 2xT3, které pak v poledne přejížděly na účelové spartakiádní linky. Účelové spartakiádní linky modré větve, tedy jezdící na Královku měly čísla 37, 38 a 39, linky červené větve, tedy jezdící na Dlabačov pak čísla 40 – 49, všechny tyto linky byly provozovány v sestavě 2xT3.

    Vzpomínám si, že vozy T1 zůstaly na lince 4 (plný provoz), po třech letech se na období Spartakiády vrátily na linku 27 (ÚD Hostivař – Hlubočepy; plný provoz T1) a zvláštností bylo jejich vypravení na linku 18 (rovněž plný provoz), kde nikdy před tím ani po tom nejezdily. V souběhu s vlaky 2xT3 jezdily vozy T1 také na lince 26. Ještě stojí za zmínku, že v rámci spartakiádního provozu byla linka 18 o hlavních spartakiádních dnech změněna do podoby Vozovna Pankrác – Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnešní Výstaviště Holešovice) a rovněž byla na Výstaviště Holešovice odkloněna linka 26 (Radošovická – PKOJF). Bližší údaje o přesném vypravení nemám k dispozici.

    V neděli 29. června 1980, tedy v den konání Spartakiádního průvodu jsou dopoledne zcela obsazeny vozy T1 linky 16 (7 vozů), 18 (9 vozů) a 27 (9 vozů). Odpoledne, po přechodu na „normální spartakiádní provoz“, jezdí vozy T1 na linkách 4, 16, 18 a 27. Linky 1, 2 a 23 nejsou v provozu a linka 26 je obsazena pouze vlaky 2xT3.

    Když 2. července 1980 začal prázdninový provoz, byly vozy T1 odstaveny. Linky 2, 4, 23 byly obsazeny vlaky 2xT3 a linka 1 tak zůstala jedinou linkou provozovanou vozy solo, ale už se jednalo pouze o vozy T3.

    Koncem prázdnin roku 1980 bylo předáno do Plzně 6 následujících vozů T1: ev.č.5039, 5056, 5071, 5098, 5105 a 5132, oficiálně vyřazen byl vůz 5125, odstavený po nehodě dne 14. června 1978. Inventární stav vozů T1 se snížil na 42.

    Dne 1. září 1980 začal opět plný provoz. Linka 1 byla zrušena a vozy T1 byly rozděleny následovně:

  • Linka 2 – 18 vozů (o víkendech 8 vozů)
  • linka 4 – 16 vozů (o víkendech 10 vozů)
  • linka 23 – 5 vozů celotýdenně
  • Ve všední den se vypravovalo z 39 vozů sólo až 37 vozů T1, o víkendech se vypravovalo až 23 téjedniček. Zatímco o linky 2 a 23 se dělily vozovny Střešovice a Vokovice, všech 16 vozů linky 4 vypravovala vozovna Pankrác.

    Vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 26 stoupá CHotkovou ulicí. | 10.9.1982
    Po prodloužení trasy metra A z Náměstí Míru na Želivského 19. prosince 1980 dochází z hlediska vedení linek ke změnám, z hlediska vypravení se oproti původním předpokladům (ano, byl to jeden z dalších termínů možného ukončení provozu T1), neměnilo nic. Ve špičce zůstalo nadále vypravovaných 413 vlaků, z toho 39 vozů sólo. Linky 1, 6, 28 a 30 zůstaly neobsazeny, zrušena byla ještě linka 7. Linky 2, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27 a 31 trasu neměnily. Částečné změny tras se odehrály na linkách 3, 11, 16, 19, 22, 29.

    Vozy T1 nyní jezdily na linkách

  • 20 Petřiny – Špejchar (11 vozů, z toho cca polovina T1, vypravují vozovny Vokovice a Střešovice)
  • 23 Vypich – Špejchar (5 vozů T1, vypravují vozovny Vokovice a Střešovice)
  • 26 Podbaba – Strašnice, nádraží (23 vozů, z toho 21 vozů T1, vypravují vozovny Pankrác a Střešovice)
  • Z celkového počtu 42 vozů T1 jich bylo ve špičce vypraveno cca 32. O předvánočním víkendu – 20. - 21. prosince 1980 jezdily na všech linkách jen vlaky 2xT3.

    V únoru 1981 je předáno do Plzně dalších 10 vozů T1 (ev.č.5011, 5034, 5059, 5065, 5089, 5093, 5111, 5112, 5121, 5130; po nehodě byl vyřazen vůz 5129. Počet vozů T1 klesá na 31. Dne 9. února 1981 přestává vozy T1 vypravovat vokovická vozovna a linka 20 je obsazena výhradně vozy T3.

    K 6. dubnu 1981 je vypravováno 421 vlaků, z toho 55 vozů sólo, z toho cca 26 vozů T1. Sólo vozy k tomuto datu jezdí na lince 11 (16 vozů T3, vše Strašnice), 20 (11 vozů T3, vše Střešovice), 23 (5 vozů T1, Střešovice) a 26 (23 vozů, z toho 21 vozů T1 ze Střešovic a Pankráce). O víkendech jezdí nejvýše 3 vozy T1 na lince 23 a nejvýše 9 vozů T1 na lince 26.

    O prázdninách roku 1981 byly vozy T1 opět odstaveny a zavládla jednotná výprava 2xT3.

    Od 30. srpna 1981 se vozy T1 opět vypravují na linky 23 a 26, ale jen v pracovní dny. O sobotách a nedělích se již vozy T1 nevypravují a na jejich místa nastupují vozy T3, kterých je při víkendovém vypravení dostatek. Nastává tu tak trochu paradoxní situace, neboť linky 11, 20, 23 a 26 jsou, jako všechny ostatní linky, vypravovány v soupravách 2xT3.

    Konec provozu 1982 – 1983

    Vůz T1 ev.č.5118 vypravený na linku 26 byl hlavním účinkujícím jedné z největších nehod v historii pražské tramvajové dopravy, v převráceném vozu zahynulo 7 vypadnuvších cestujících, když řidič přehlédl výhybku postavenou z Letné do smyčky Špejchar po manipulační jízdě jiné tramvajové soupravy... | 17.2.1982
    Už neodvratně blížící se konec provozu tramvají T1 urychlila tragická nehoda vozu ev.č.5118 na Špejchaře dne 17. února 1982. Tramvaj zde vykolejila na výhybce, přičemž došlo k převrácení vozu. Nehoda si tehdy vyžádala 7 mrtvých a velké množství zraněných. Vůz ev.č.5118 byl po nehodě vyřazen a ostatní vozy T1 jsou po tomto datu v mezích možností nahrazovány vozy T3. V období letních prázdnin roku 1982 jsou vozy T1 opět odstaveny a na všechny linky jsou vypravovány vlaky 2xT3. Od 1. září 1982 jezdí vozy T1 v pracovní dny opět na svých linkách – 23 a 26, provoz o sobotách a nedělích již patří jen vozům T3 (linky 20 a 23 solo, ostatní v sestavě 2xT3) Na začátku prosince roku 1982 jsou nasazeny do provozu nově dodané tramvaje typu T3SU. Celkem 20 těchto nových vozů je přiděleno do vozovny Hloubětín, což umožňuje přesuny starších vozů T3 do vozoven Pankrác a Střešovice. Tímto je možno dne 21. prosince 1982 ukončit provoz tramvají typu T1 na lince 26. Ta je pak obsazena solo T3. Střešovické vypravování této linky se nezměnilo, pankrácké služby byly přeloženy do Strašnic. Vozovna Pankrác k tomuto datu sice přestává vozy T1 vypravovat, ale přesto se zde několik těchto vozů stále nachází.

    Vůz T1 ev.č.5078 vypravený na linku 26 projíždí dnes již zrušenou tratí v Hybernské ulici okolo Masyrykova nádraží, jenž se tehdy jmenovalo Praha-Střed. | říjen 1982
    Tramvaje T1 zůstávají již jen na lince 23 (pochopitelně už jen v pracovní dny) a vypravuje je pouze vozovna Střešovice. Jejich provoz však postupně slábne a stále častěji jsou nahrazovány vozy T3. Naposled vyjíždí vůz T1 (ev.č.5103) na linku 23 dne 25. ledna 1983. Tímto dnem končí v Praze po 31 letech provoz tramvají T1. Ještě v roce 1983 je 25 vozů T1 vyřazeno (ev.č.5006, 5010, 5037, 5042, 5047, 5078, 5079, 5081, 5083, 5091, 5100 – 5103, 5109, 5110, 5113 – 5117, 5119, 5120, 5128, 5133), posledních 5 vozů dožilo bez dalšího provozního nasazení roku 1984. Byly to vozy ev.č.5033, 5034, 5063, 5097 a 5002.

    Zatímco vůz 5002 byl vybrán do flotily historických vozů, na ostatní pak čekala v roce 1985 fyzická likvidace.

    Reklamní vůz T1 číslo 5201 (ex ev.č.5048) byl vyřazen v roce 1988 a v roce 1990 jej následoval měřící vůz ev.č.5200 (ex ev.č.5007).
    V současné době jsou zachovány celkem 3 pražské vozy T1:

  • 5001 jako muzejní ve vozovně Střešovice
  • 5002 určený pro komerční jízdy DP Praha a občas vypravovaný na historickou linku 91
  • 5064 v areálu technického muzea Brno
  • Tento přehled si nedělá nároky na dokonalost. Počet vypravených vozů T1 se udává ve většině případů jako maximální možný. Od roku 1976 do 6. listopadu 1977 a pak od roku 1980 bylo stále častějším jeven, že místo sólo vozu T1 byl z různých příčin jako náhrada vypraven vůz T3.

    František Zahnáš

    Související články:
     Tramvajová linka 19
     Tramvajová linka 12
     Tramvajová linka 15
     Tramvajová linka 10
     Tramvajová linka 9
     Tramvajová linka 35
     Tramvajová linka 21
     Tramvajová linka 17
     Tramvajová linka 3
     Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu
     Tramvajová linka 24
     Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici
     Přestávky řidičů tramvají
     Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby...
     Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu«
     Tramvajová linka 8
     Tramvajová linka 18
     Tramvajová linka 11
     Tramvajová linka 7
     Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016
     Tramvajová linka 5
     Tramvajová linka 4
     V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje
     Tramvajová linka 1
     Tramvajová linka 25
     Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972
     Tramvajová linka 2
     Tramvajová linka 16
     Předpisy a přezkoušení DP Praha
     Tramvajová linka 20
     Tramvajová linka 14
     Tramvajová linka 30
     Tramvajová linka 13
     Tramvajová linka 22
     Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu
     Tramvajová linka 27
     Tramvajová linka 26
     Tramvajová linka 29
     Tramvajová linka 32
     Tramvajová linka 6
     Tramvajová linka 31
     Když Prahu ovládla Téčka
     Tramvajová linka 28
     Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu
     Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra
     Náhradní tramvajová doprava za metro
     Provoz - archivní data vypravení
     Povolání: řidič tramvaje
     Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024