Pohlednice Pražských tramvají... ...z restaurace Von Roll

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pohlednice Pražských tramvají...
...z restaurace Von Roll


Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách s okolo projíždějící kabinou lanové dráhy Funitel. | 2.7.2013
Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách v pohledu z kabiny lanové dráhy Funitel. | 2.7.2013 Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách. | 2.7.2013 Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách. | 2.7.2013 Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách. | 2.7.2013 Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách. | 2.7.2013
Mezistanice Luková původní lanové dráhy na Chopok s odbouranou spodní částí, v níž byl pohon spodního úseku. | 2.7.2013
Brzy po skončení druhé světové války se začalo uvažovat o stavbě dvouúsekové lanovky na Chopok ze severní strany. Chrudimská firma Transporta, n.p. nabídla výstavbu dvouúsekové lanové dráhy, na základě v roce 1947 zakoupené licence od švýcarské firmy Von Roll na systém označovaný VR-101.

Typickým znakem tohoto typu lanovek je zavěšení sedaček, kdy cestující sedí bokem ke směru jízdy. Transporta takových licenčních lanovek postavila devět, celkem jich bylo na světě 110. Za jeden dodaný závěs systému VR se platil licenční poplatek 300 švýcarských franků. Pro vzrůstající turistický ruch bylo nakonec rozhodnuto postavit lanovou dráhu i z jižní strany.

Vznikl tak zcela unikátní systém čtyřech úseků lanových drah propojující severní a jižní stranu Chopku, jenž byl budovaný a zprovozňovaný postupně. Úseky byly číslovány vzestupně od Jasné přes Chopok. Nejprve se zprovoznění dočkaly spodní úseky na obou stranách hory, ač i ty dělilo od zprovoznění 5 let. Jako první byl zprovozněný I. úsek Koliesko - Luková 23. října 1949 (v provozu do května 1997). Následoval IV. úsek Srdiečko - Kosodrevina uvedený do provozu 19. září 1954 (v provozu do roku 1994) a II. úsek Luková - Chopok zprovozněný 29. srpna 1954 (v provozu do srpna 1997). Před dokončením posledního úseku se vyhrotila spolupráce mezi Transportou Chrudim a švýcarskou strojírnou Von Roll. Jak se později ukázalo, zcela úmyslně nebyla licenční technologie využívaná v souladu se smlouvou, aby došlo k jejímu vypovězení. Poslední III. úsek Kosodrevina - Chopok, uvedený do provozu 29. srpna 1957 (v provozu do února 1998), tak byl dokončen už po vypovězení smlouvy.

Lanové dráhy postupně dosloužily a na jejich místě se postupně objevily lanovky nové. Z mezistanice Luková na severní straně, kde byl odbourán vjezd spodního úseku, vznikla zcela unikátní restaurace Von Roll, jejíž součástí je technologické vybavení původní lanové dráhy. Z mezistanice Kosodrevina na straně jižní pak vzniklo Muzeum Von Roll.

Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách. | 2.7.2013
Von Roll restaurant v budově někdejší mezistanice Luková lanové dráhy na Chopok v Nízkých Tatrách s jedním zachovalým sloupem. | 2.7.2013 Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok. | 2.7.2013
Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok. | 2.7.2013 Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok. | 2.7.2013
Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok. | 2.7.2013 Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok. | 2.7.2013
Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok s okolo projíždějícími kabinami Funitel. | 2.7.2013 Zachovalý sloup horního úseku někdejší lanové dráhy na Chopok ztrácející se v mlze. | 18.1.2014
Logo restaurace Von Roll využívané důsledně na všech předmětech včetně ubrousků a jídelního lístku, tvoří část sloupu lanové dráhy s cestujícími na typické sedačce. | 18.1.2014 Logo restaurace Von Roll využívané důsledně na všech předmětech včetně ubrousků a jídelního lístku, tvoří část sloupu lanové dráhy s cestujícími na typické sedačce. | 18.1.2014
Logo restaurace Von Roll využívané důsledně na všech předmětech včetně ubrousků a jídelního lístku, tvoří část sloupu lanové dráhy s cestujícími na typické sedačce. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Na stolcích je umístěný stojan na dochucovadla v podobě sloupu lanové dráhy. | 18.1.2014
Na stolcích je umístěný stojan na dochucovadla v podobě sloupu lanové dráhy. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014
Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014 Interiér Von Roll restaurantu využívá původní vybavení druhého úseku lanové dráhy na Chopok. | 18.1.2014

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024