|
Nové Údolí bylo osadou ležící uprostřed šumavských lesů, do níž v roce 1823 patřilo již 23 domů. V roce 1884 byla na bavorské straně
u obce Borský Mlýn (něm. Haidmühle) zřízena celnice. V červnu roku 1910 zahájila provoz česká část železnice od Černého Kříže, v listopadu
téhož roku se přidala německá část Waldkirchen - Haidmühle.
Poválečný vývoj Nového Údolí kopíruje osudy západního pohraničí. Po vysídlení původního obyvatelstva v říjnu 1947 následovalo přerušení
železničního spojení do Německa, a ve vzdálenosti 4 km od hranice směrem do vnitrozemí vyrostla v roce 1951 železná opona. V obci Nové
Údolí přečkala do dnešních dnů jediná stodola, z domů pak žádný, všechny byly strženy v roce 1953... Zatímco Němci své koleje snesli v roce
1974, u nás do zakázaného pásma zajížděly nákladní vlaky pro dřevo. Cestující museli vystoupit již ve Stožci.
Po roce 1989 mířily železniční koleje do Země Nikoho, do srdce čarokrásné přírody. Až 1. července 1990 přijel do Nového Údolí v 8:18 hodin
po dlouhé době osobní vlak z českého vnitrozemí.
|
|