|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VýhybkyNaučný slovník uvádí, že výhybka se skládá z výměny, srdcovky
a spojovacích kusů kolejnic. Ve výhybkové výměně dochází k rozvětvení kolejí.
V roce 1927 byl vyvinut konstrukčně velmi jednoduchý systém SPS, který společně
s čepovou výměnou a přestavníkem švýcarské firmy Oerlikon (označovaným jako
EMP1) tvoří dodnes neodmyslitelnou součást pražských tramvajových tratí. Kromě
charakteristického čepu, který je viditelný v místě kořenu jazyka tento typ
výhybek identifikuje číselná řada 001-110 a 112-199 označující světelná
návěstidla indikující polohu jazyků. Základem systému SPS je plochá pružina s jakýmsi zubem, která
zajišťuje potřebný přítlak jazyků v krajních polohách. Výměny tohoto typu se
díky své jednoduchosti, ale i díky dlouhému hledání nové generace výměn montovaly
při rekonstrukcích jako rozjezdové až do roku 1990 a jako sjezdové o dva roky déle. Vyráběny
jsou i nadále, ale používají se již jen při výměnách opotřebených výměn v místech,
kam není bez náročnějších úprav možné montovat výměny nové generace, s pružnými jazyky.
Fotografie: © Pražské tramvaje
Související články: Když se řeklo Oerlikon... Rychlostní výhybka Uzamykatelné výhybky s pomocným světelným návěstidlem evidenční čísla Jednojazykové výhybky Zajišťovací výhybky Uzamykatelné výhybky Radiově ovládané výhybky Elektricky ovládané výhybky návěstidla a návěsti Radiově ovládané výhybky evidenční čísla Elektricky ovládané výhybky evidenční čísla |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |