Kousek za severními hranicemi naší republiky, lze v oblasti Sächsischen Schweiz (Saské Švýcarsko) nalézt poblíž města
Bad Schandau velice zvláštní úzkorozchodnou tramvajovou trať vedoucí malebným údolím podél potoka Kirnitzsch
k vodopádům Lichtenhainer. Proč zvláštní? O tom dále v textu.
Tato jednokolejná tramvajová trať provozovaná na metrovém rozchodu a měřící 8,3 km, má 9 zastávek. Obsluhována je z
jediné vozovny umístěné v první třetině trati před zastávkou Waldhäus'l. Na trati jsou zároveň umístěny 2 výhybny,
dělící tramvajovou trať na třetiny. První je umístěna těsně nad vjezdem do vozovny (Depotausweiche), druhá
(Forsthausweiche) je umístěna těsně před zastávkou Forsthaus. Vzhledem k nedostatečnému pokrytí trati zabezpečovacím
zařízením, které zde úplně chybí, dochází při křižovaní jednotlivých tramvajových souprav také ke zvláštnímu úkonu -
předávání kolíku příslušné barvy, symbolizující volný kolejový úsek. Pakliže by se na trati vyskytoval další
tramvajový vůz, musí řidič protisměrného vozu po křižování nadále vyčkat ve výhybně, dokud nedorazí další tramvajový
vlak. Teprve až po předání kolíku správné barvy (červený pro dolní část, zelený a modrý pro horní třetinu trati)
může do úseku vjet.
Kromě koncových zastávek, které jsou umístěny na samostatném tělese, je úzkokolejka vedena v profilu vozovky. A zde
je právě ta rarita - není vedena středem komunikace, ale po jejím pravém okraji. Znamená to, že když vlak jede
od vodopádů zpět do města, jede vstříc protijedoucím automobilům. Z tohoto důvodu je provozní rychlost tramvajových
vozidel omezena předpisy na max. 15km/h. V takovém případě auta jedoucí souběžně s tramvajovým vozem do města, musí
zastavit a dát přednost "uskakujícím" protijedoucím vozidlům, která se náhle ocitají sama v protisměru. Pro našince
něco zcela nepochopitelného a z mnoha důvodů nerealizovatelného, ale světe div se, v Německu to funguje.
Díky těmto provozně nepříznivým úkonům a rozmístění výhyben, je pravidelný provoz na trati možný v 30 minutovém
taktu. Vozidla se na tuto vyhlídkovou trasu vydávají v letním období po osmé hodině ranní a již těsně před osmou
večerní vyjíždí poslední spoje. V zimním období je provoz omezen pouze na období 10 - 17h.
Vozový park tvoří většinou převzaté doslouživší vozy z jiných měst. Čtyři obousměrné motorové vozy jsou typu Gotha
ET 57. Vozy ev.č.1 a 2 pochází z roku 1957. V roce 1993 byly odkoupeny z německého města Plauen, kde sloužily pod
čísly 61 a 63. Vůz ev.č. 3 je vyrobený v roce 1958, rovněž byl zakoupen z Plauen avšak až v roce 1995. Poslední
motorový vůz - ev.č. 4 pochází ze Zwickau, kde jezdil pod označením 906.
Jednosměrné vlečné vozy (to proto, aby nedocházelo k výstupu cestujících do vozovky) obdržely dvouciferné označení
dvacítkové řady. Rovněž i ty jsou většinou odkoupené z jiných měst. Vleky ev.č. 21-24 typu Gotha B 2-62 pochází z
roku 1963. Do Bad Schandau byly mezi lety 1985-1989 odkoupeny z Lipska, kde jezdily pod ev.čísly 470, 465, 467,
resp. 468. Vlečný vůz Gotha B 2-62 ev.č.25 pochází ze Zwickau, kde sloužil jako vůz 984. I poslední vlečný vůz ev.č. 26,
vyrobený v roce 1967, pochází ze Zwickau (ev.č.995), ale zásadně se od ostatních liší - byl vyroben v ČKD Tatra
Smíchov, jako věrná kopie vozu Gotha.
Jelikož se jedná o takto staré vozy, je jasné, že prošly již řadou modernizací, při kterých jim byl kompletně
vyměněn interiér, jsou vybaveny plastovými polstrovanými sedačkami a jejich rozvržení po voze je uzpůsobeno pro
obousměrný provoz. Z blížícím se 100. výročím od založení trati, byl, v roce 1993 firmami Hallesche Verkehrs AG
(továrna DÜWAG) a dodavatelem elektrické výzbroje Siemens, městu zapůjčen nízkopodlažní vůz ev.č. 500. Tento červený
vůz jezdil od 2.září zkušebně 3 týdny, ale obyvateli a hlavně zastupiteli města nebyl přijat s tvrzením, že se do
národního parku moderní vozidla nehodí.
Ve vozovně jsou dále uschovány historické vozy, sloužící při různých festivalech ke komerčním jízdám a pracovní vozy.
Mezi pracovní vozy patří neočíslovaný otevřený vozík zvaný Lora a bezejmenný kolejový brus z roku 1956, odkoupený v
roce 1976 z Drážďan. Historické vozy jsou ev.č. 8 (spolupráce Gotha a AEG) z roku 1938, který byl v roce 1977
odkoupen z Drážďan (240 008-2) a ev.č. 9 (spolupráce Waggon- und Maschinenfabrik AG, Waggonfabrik W. C. F. Busch,
(dnes Bombardier Werk Bautzen) a drážďanských Sachsenwerk Niedersedlitz) z roku 1925, který byl rovněž odkoupen
z Drážďan, tentokráte v roce 1979.
Jízdné není z nejlevnějších. Jednotlivá jednosměrná jízdenka stojí 3,50€ a je jedno, zda-li jedete pouze jedinou
stanici či projíždíte celou trať. O to překvapivější je zjištění, že zpáteční jízdenka stojí 4€. Lze však také
zakoupit předplatní jízdenku na 10 jízd za 18€, případně měsíční jízdenku za 14€.