|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy
Přípravy výstavby tramvajové tratě do oblasti sídliště Barrandov mají více než dvacetiletou historii. Již v roce 1982
se objevila zmínka o jejím zřízení v usnesení Zastupitelstva hlavního města Prahy, které schválilo koncepci rozvoje
kolejové dopravy v Praze. Výstavbu tramvajové tratě v sobě zahrnovaly i další městské materiály, které stále počítaly
s výstavbou tratě tak, aby bylo zprovozněna mezi lety 1993 - 1995.
Od počátku vzniku myšlenky na stavbu tratě na Barrandov se zpracovávalo mnoho variant vedení tratě, které však s narůstající zástavbou území přestaly být realizovatelné. Ještě v roce 1990 byla doporučována tzv. tunelová varianta, přivádějící tramvaje do vlastního sídliště cca 1,3km dlouhým tunelem. Jiná varianta dokonce prověřovala možnost přivedení tramvají na Barrandov ve stopě stávající tratě ČD Praha - Hostivice po památkově chráněném mostním objektu. Přestože tehdejší autobusová doprava zajišťující dopravu na Barrandov byla dlouhodobě za hranicemi svých kapacitních možností, přivedení kapacitní kolejové dopravy na Barrandov se stále odkládalo.
V závěru roku 1994 byla zpracována dokumentace shrnující pozitiva a negativa jednotlivých variant, jejímž výsledkem
byly čtyři srovnatelné varianty - dvě tunelové a dvě povrchové. V červenci 1995 rada Zastupitelstva hl.m.Prahy
doporučila k realizaci tzv.estakádovou variantu. Dne 22. září 1999 nabylo právní moci územní rozhodnutí o stavbě a v
prosinci téhož roku byla dokončena dokumentace pro stavební povolení. V roce 2001 bylo vydáno stavební povolení a
15. srpna došlo k samotnému zahájení prvních stavebních prací, které bylo nutné provést na samém počátku. Jednalo se
především o přeložky inženýrských sítí, které kolidovaly s trasou tramvajové trati. Stavba byla z hlediska postupu
provádění a nutnosti koordinace s výlukami dopravy pro výstavbu městského silničního okruhu Zlíchov - Radlická
rozdělena na dvě etapy. První zahrnovala rekonstrukci smyčky Hlubočepy
z podoby jednokolejné koncové smyčky s
předjízdnou kolejí, na jednokolejnou mezilehlou smyčku s možností vjezdu i výjezdu tramvajových vlaků do obou
traťových směrů. Pro realizaci přestavby smyčky bylo využito přerušení provozu vyvolané výstavbou městské silničního
okruhu.
Ke konci roku 2002 byly zahájeny práce na vlastním tělese tramvajové trati od křižovatky s ulicí Sliveneckou k zastávce K Barrandovu a od zastávky Sídliště Barrandov po křižovatku s ulicí Do Klukovic, kde došlo k položení prvních metrů kolejí. Počátkem roku 2003 byla dokončena hrubá stavba mostních estakád a začala instalace prefabrikátů zábradelních vzpěr a dobetonovávání chodníkových konzol. V červnu a červenci roku 2003 proběhly zatěžovací zkoušky obou mostů, v červenci byla dokončena také výstavba podjezdů a začala intenzivní pokládka kolejí v celém úseku. V obloucích o malých poloměrech byly poprvé v kolejové síti ihned při stavbě trati osazeny automatické olejové mazníky, snižující opotřebení kolejnic. Na mostní estakádě jsou zřízena dilatační zařízení umožňující posun kolejnic až o 40 centimetrů. První tramvají, která přijela na Barrandov, byl 17. září 2003 měřící vůz T3 ev.č.5521, následovaný soupravou T3R.P ev.č.8225+8228 s novináři. O den později projel tratí i vůz KT8D5 ev.č. 9017. Následně probíhaly zkoušky tratě, které vyvrcholily 1. listopadu 2003 zatěžovacími zkouškami energetického systému, kdy po trati v dvouminutových intervalech jezdily třívozové soupravy vozů T3R.P a T6A5. Účelem zkoušek bylo měření geometrické polohy kolejí, putování a vlnkovitost kolejnic, včetně simulací poruch a havárií. Od 19. do 23. listopadu na trati probíhalo zaškolování řidičů v cvičném voze T3M ev.č.5519. Slavnostní zahájení provozu obstaraly 28. listopadu 2003 soupravy vozů T3R.P ev.č.8386+8387, 8388+8389, 8385+8384 a T6A5 ev.č.8681+8682.
Zkušební provoz s cestujícími zahájila barrandovská tramvajová trať 29. listopadu 2003. Kolejiště ještě nekryla
dlažba ani trávník. Na obojí si trať musela počkat až na období po tzv. třetím podbití tratě, které se provádí po
zajetí tratě stanovenou zátěží. Mezi 20. květnem a 30. červnem 2004 došlo k zmíněnému podbití, které obnovilo
geometrickou polohu koleje, došlo k zakrytí kolejiště, montáži pryžových bokovnic, odvodňovačů a s tím souvisejících
součástí. Dokončení se dočkala i obchodní vybavenost zastávek. Při zřizování travnatého zákrytu tratě nebylo zřízeno
samozavlažovací zařízení, což se - s ohledem na izolovanost tratě od okolních komunikací - ukázalo jako velká chyba.
Trávník pomalu zasychal a nezabránili tomu ani zahradníci, kteří každý den zavlažovali trávník vodou z hadic nouzově
napojených na hydranty. Tento stav trval až do dubna 2006, kdy bylo při uzavírce trati způsobené pravidelnou údržbou,
zřízeno samozavlažovací zařízení s výjimkou úseku Sídliště Barrandov - Poliklinika Barrandov, kde bylo doplněno následně.
V prvním prosincovém týdnu roku 2010 byla v podjezdech léty prověřená atypická návěstidla signalizující obsazenost úseku předešlou tramvají nahrazena atypickými pražcovými návěstidly. Zatímco předchozí návěstidla umožňovala průjezd více vlaků zasebou, pražcová nutí řidiče následného vlaku vždy vyčkat na udělení signálu volno.
Vybavenost zastávek:
Jako zcela nezbytnou součást všech zastávek je nutno chápat i navazující opěrné zdi zahloubených úseků tratě,
včetně tunelových portálů. Opěrné zdi jsou obloženy smaltovaným plechem, známým ze stanic úseku IV. B pražského
metra. Barevnost všech viditelných částí opěrných zdí, tunelových portálů, zábradlí a stožárů trolejového vedení
je sjednocená s barevností stanice, ke které přísluší. Zastávky zasazené do přírodního prostředí jsou bílé
(Hlubočepy a Sídliště Barrandov), dominantní barvou zastávky Geologická je žlutá, zastávce K Barrandovu vévodí
modrá, na Chaplinově náměstí na plné čáře vítězí červená a Poliklinice Barrandov dominuje zelená.
Na tramvajové trati jsou použity tři typy ocelových prosklených konstrukcí zastřešení nástupišť: Závěsné informační panely a tabule s názvy zastávek využívají prvky známé již z pražského metra. Digitální informační panel zavěšený příčně na ocelové konstrukci zastřešení zastávky zobrazuje 3 řádky s pevným a jeden řádek s běžícím textem. Zobrazuje informace o čísle linky, její cílové zastávce a zbývajícím času do jejího příjezdu. Panely jsou umístěny ve všech zastávkách, s výjimkou výstupní zastávky Sídliště Barrandov. Součástí vybavení zastávek jsou i oboustranné ručičkové hodiny (s výjimkou zastávky Hlubočepy z centra), automat na prodej jízdenek, a víceúčelový stojan umožňující komunikaci s informačním střediskem Dopravního podniku se zabudovanou dotykovou obrazovkou. Ke zvýšení bezpečnosti cestujících byla v hranách nástupišť zřízena tzv. světelná hrana, která trvale svítí, pokud se v zastávce ani její blízkosti ve směru jízdy nenachází tramvaj. Cca 30 sekund před příjezdem tramvaje se rozbliká a po jejím zastavení v zastávce zhasne. Světelnou hranu tvoří čtvercová svítidla zabudovaná do hrany nástupiště, polohu tramvajového vozidla hlídají kolejové obvody. Pro zvýšení bezpečnosti provozu v podjezdech v nich bylo instalováno zabezpečovací zařízení, informující řidiče pomocí světelných návěstidel, umístěných na počátcích podjezdů o obsazení úseku. Na kraji podjezdů, na výjezdu ze smyčky Sídliště Barrandov a na počátku tratě v Hlubočepích, jsou navíc instalována návěstidla, umožňující dispečinku zastavit tramvajová vozidla. Trolej je v celé délce zavěšená na kruhových prstencích tzv. trolejových branách, které nahrazují klasické stožáry trolejového vedení. Pod vrcholem brány je zavěšené svítidlo. Na estakádách doplňuje kruhový tvar trolejové brány prefabrikovaná vzpěra, která slouží zároveň jako zábradlí mostu. Oblý tvar mostovky doplňuje kruhový profil pilířů, který přechází v elipsovitou hlavici.
Tramvajová trať je zřízena klasickou konstrukcí žlábkové kolejnice umístěné na příčných betonových pražcích, které
na mostních estakádách a v prostoru smyčky Sídliště Barrandov nahrazují pražce dřevěné. Kolejiště smyčky, všech
zastávek, prostor před měnírnou Hlubočepy a na terénní výspě mezi estakádami kryje betonová dlažba v kombinaci
žluté, bílé a antracitové barvy. Příčné přejezdy na světelných křižovatkách s ulicemi Do Klukovic a Slivenecká
kryjí rozebíratelné pryžové panely, jejich hlavní výhodou je jednoduchá a rychlá manipulace při opravách a údržbách
tratě. Zatravněný svršek, zřízený s využitím zpevňovacích plastových zatravňovacích dlaždic pro možnost pojíždění
vozidel údržby, je zřízený mezi zastávkami Sídliště Barrandov - Poliklinika Barrandov (s výjimkou přejezdu ulice
Do Klukovic), od výjezdu z podjezdu Tréglova k zastávce Chaplinovo náměstí, od zastávky Chaplinovo náměstí k vjezdu
do podjezdu Lamačova, od zastávky K Barrandovu po zastávku Geologická a od zastávky Geologická k prostoru před
měnírnou Hlubočepy. Otevřený svršek je zřízen od zastávky Poliklinika Barrandov k opuštění podjezdu Tréglova,
od začátku podjezdu Lamačova k zastávce K Barrandovu a na obou mostních estakádách, s přerušením na terénní výspě.
V závěrečné části tratě mezi zastávkou Hlubočepy a stejnojmennou smyčkou kryje přejezd tratě do ulice Nad konečnou
asfaltový koberec, kolejové konstrukce smyčky Hlubočepy pak žulová dlažba.
Cestu po tramvajové trati začneme ještě v prostoru koncové smyčky Sídliště Barrandov
k níž bezprostředně přiléhá stejnojmenná zastávka umístěná na západním okraji stávajícího sídliště. Po levé straně můžeme spatřit
objekt měnírny Barrandov. V prostoru zastávky Sídliště
Barrandov je kolejiště tramvajové tratě kryté betonovou dlažbou, využitou v prostoru všech zastávek barrandovské
tramvajové tratě. Bezprostředně za zastávkou se tramvajová trať stáčí na samostatném tělese podél Werichovy ulice
táhlým levým obloukem, který se následně napřimuje a míří k zastávce Poliklinika Barrandov. Zatravněné tramvajové
těleso spojené s po pravé straně umístěnou nízkou jen 1,2 metru vysokou betonovou zídkou, na níž je usazená
prosklená protihluková stěna uchycená v ocelové konstrukci, má za cíl minimalizovat zdroje hluku z provozu tramvají.
Podél Werichovy ulice je postaveno množství obytných budov, jejichž obyvatele má před hlukem chránit nejen zatravněné
těleso a protihluková stěna, ale v nočních hodinách také omezení maximální povolené rychlosti tramvají v tomto úseku
na 30 km.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- výstupní zastávka ve směru od zastávky Poliklinika Barrandov, na samostatném tělese podél ulice Werichova, 395 metrů za přejezdem ulice Do Klukovic přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka ve směru k zastávce Poliklinika Barrandov, na samostatném tělese podél ulice Werichova, 325 metrů před přejezdem ulice Do Klukovic přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Sídliště Barrandov, na samostatném tělese podél ulice tréglova, 100 metrů před přejezdem ulice Do Klukovic přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Chaplinovo náměstí, na samostatném tělese podél ulice tréglova, 170 metrů za přejezdem ulice Do Klukovic přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Poliklinika Barrandov, na samostatném tělese podél ulice Lamačova, 180 metrů za vyústěním podjezdu tramvajové tratě pod ulicí Lamačova, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce K Barrandovu, na samostatném tělese podél ulice Lamačova, 110 metrů před vyústěním podjezdu tramvajové tratě pod ulicí Lamačova, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Chaplinovo náměstí, na samostatném tělese podél ulice K Barrandovu, 395 metrů za přejezdem ulice Slivenecká přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Geologická, na samostatném tělese podél ulice K Barrandovu, 325 metrů před přejezdem ulice Slivenecká přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce K Barrandovu, na samostatném tělese podél ulice K Barrandovu, 25 metrů před přejezdem ulice Slivenecká přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Hlubočepy, na samostatném tělese podél ulice K Barrandovu, 95 metrů za přejezdem ulice Slivenecká přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Geologická, na samostatném tělese podél ulice Hlubočepské, 80 metrů za přejezdem ulice nad konečnou přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávce Zlíchov, na samostatném tělese podél ulice Hlubočepské, 15 metrů před přejezdem ulice nad konečnou přes tramvajovou trať, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
Od zahájení provozu v roce 2003 byly po trati v denním provozu vedeny linky 12 a 14, které v přepravních špičkách všedních dní doplňovala
linka 20, v nočním provozu je zde vedena linka jediná - 54. Po provedených přepravních výzkumech byla doprava na trati v ranní přepravní
špičce pracovních dní od 1. září 2004 posílena nově zavedenou linkou 13 provozovanou v sólech. Tato podoba varianty linkového vedení vydržela
do 30. listopadu 2009. Od tohoto data jezdí po trati linky 12, 14 a 20 v denním provozu vždy, v ranní přepravní špičce je pak doplňovala také linka 4, ukončená
v ostatních provozních obdobích ve smyčce Smíchovské nádraží. Ani tento stav nezůstal trvalým. Počínaje 1. září 2012 linku 4 nahradila linka 6, provozovaná na
Barrandov také jen v ranní špičce pracovního dne.
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |