V noci na pondělí se Petr příliš nevyspal. Jednak jej rušilo Martynovo procítěné chrápání, hlavně ho
však trápil fakt, že staré električky byly tak nablízku! Div, že při prohlížení Crossem ukořistěných
záběrů nezkropil jeho fotoaparát proudem slz. Proto bylo na bojové poradě pondělního časného ráno
rozhodnuto, že je třeba Petrovy touhy ukojit. Vypravili jsme se tedy do Popradu znovu a tentokrát
rádoby oficiálně coby "delegácia z Prahy". Překvapivě ani nemuselo dojít na pět v českých na stole
či nějakou tu rybu, abychom se do
areálu díky ochotnému
vrátnému propašovali. A stálo to za to, protože scenerie čtyř odstavených souprav byla velkolepá.
Očekávaná kanibalizace vybavení se překvapivě nekonala, byť se zub času na vozech odstavených pod širým
nebem již lehce projevuje. Ve vnitřním vybavení dvou nejzachovalejších jednotek sloužících zřejmě jako
přednostní provozní záloha se překvapivě uplatňují takové prvky jako jednořádkové BUSE transparenty
nebo označovače Mypol.
Nabaženi intenzivním zážitkem jsme se rozjeli za další částí tatranských impresí. Druhé dnešní
zastavení však patřilo motorové trakci, konkrétně našemu dispečerskému vozidlu, které bylo zachyceno
spolu se svým dmoucím se majitelem pod majestátným panoramatem Lomnického štítu. V Tatranské Lomnici
jsme se při parkování ruče vyhnuli dalším parkovacím drábům a vydali se druhou električkovou větví do
Starého Smokovce, kde je vedle nádraží hlavním magnetem standardního šotouše
pozemní lanovka na Hrebienok. Disproporce mezi jízdným nahoru a dolů a samozřejmost pořízení záběrů na trati nás přiměla
vystoupat přímo po tělese dráhy směrem vzhůru. Zhruba dvoukilometrová délka trati a pouhé dvousetmetrové
převýšení však při pohledu na okolní štíty staví naší případnou únavu po absolvování trasy do ryze
humorné roviny.
Obsluha dráhy předvedla pro Pražana ne zcela typickou operativnost (nebo spíše obchodnického ducha,
o čemž svědčí i nekřesťanské jízdné), když při dlouhých frontách návštěvníků u dolní stanice zkrátila
interval z plánované půlhodiny na zhruba třetinu. Tento fakt potěšil zejména šotící trio, které tak při
čilém provozu na dráze nemělo čas na provádění výtržností a vylomenin, ale soustředilo se na pořízení
efektních záběrů. Dolní část lanovky po výhybnu také vede v polomovém pásmu, a proto to nebylo nic
extra náročného. Naši bedlivou pozornost stihly odpoutat snad jen trsy lesních jahod mezi kolejnicemi,
které tam získaly opravdu nečekaný šmak. Někdy jsme stačili poznamenáni chuťovými zážitky sotva uskočit.
Na Hrebienku jsme se nestačili divit raným snahám stavitelů lanovky, jejichž původní záměr plánoval
v další etapě prodloužení dráhy ještě o 1200 nadmořských metrů výše na temeno mohutného Slavkovského
štítu. Podařilo-li by se, Slovensko dnes vlastní ne-li světovou, pak jistě alespoň evropskou raritu.
Martynovi se tu také povedl kousek takřka husarský: svést (na scestí) zbylé dva členy výpravy a dopřát
jim i sobě přírodní zážitek v podobě návštěvy Studenovodských vodopádů v dolině pod Hrebienkom. V
kombinaci s dávkou točené Kofoly ve stylové Bilíkově chatě to oba kvitovali s povděkem. Sjezd typickými
červenými vozy lanovky (které budou příští rok nahrazeny německou proveniencí, staromilecky řečeno možná
až přehnaně futuristickou) a focení električek ve známém esíčku pod smokoveckou zastávkou "Krásná
vyhliadka" (vskutku) spolu s návratem do Tatranské Lomnice zakončily první část dne.
O tom, jak je svět malý, jsme se názorně přesvědčili nad kotlíkovým gulášem v lomnické nádražní
restauraci. Po chvíli si k nám přisedl starší manželský pár, o jehož mužské polovici Petr později
tvrdil, že mu byla hned povědomá. Chvíle nezávazné konverzace stačila na to, abychom zjistili, že
manželé Hrabovi patřili před odchodem do důchodu coby řidič a průvodčí mezi zasloužilé zaměstnance
provozovny Motol...
Zdá se vám předchozí líčení poněkud přízemní? Přenesme se tedy do výšin, přesněji řečeno po stezce
zavalené sesuvem půdy k původní dolní stanici visuté lanovky na Skalnaté Pleso (a dále na Lomnický štít).
Již několik let neprovozní úsek zůstává ohledně strojního vybavení v dobrém stavu, lana jsou stále
natažena, leč na kabině odstavené v dolní stanici a na stanici samotné již zub času nemilosrdně pracuje.
|
|
Osobité líčení následující situace jistě bude adminem prudce cenzurováno, přesto jí popíšu v barvitých
odstínech: Inu, Petr má rád velké věci, jejichž výčet snad ani není potřeba uvádět. Proto zrcadlům jeho
foťáku nesměl zůstat utajen jeden z vysokých sloupů oné lanovky. Martyn s Mr. Crossem se k situaci
zachovali poněkud ležérněji (chtěje se opět vyvarovat tzv. STF: "syndromu totožných fotografií")
a čekali. Čekali. Tvrdli. Pařili se. Trpěli. Skomírali… A ve jménu nesnesitelné lehkosti bytí se vydali
napřed., směrem k novější a hlavně provozní kabinkové lanovce, jejíž dolní stanice leží opodál. Po
chvíli se v dáli za nimi zjevila oranžová postava pana Petra. Skvrny na Slunci či snad disputace nad
ekonomickými problémy Burundi jedině mohla způsobit, že admin prudce gestikulující duo neviděl, a
obrátiv se, zmizel na druhé straně. Možná dobře, neboť by nervově nemusel vydržet pohled na ceník
lanovky. Vklad ruského kapitálu do tatranských lanových drah totiž zatím zapůsobil pouze na cenu
jízdného, kterážto nyní činí v případě zpáteční cesty z Lomnice až na Lomnický štít necelých 900,- Sk.
Návrat k vozu nicméně skončil happyendem: Petr stepující u vozu se nás snažil upejpat jakousi časovou
smyčkou, která ho přepadla při intenzivním sběru malin v podsloupí. A tak měla horská služba po výjezdu...
Letmý pohled do mapy vzrušil všechny zúčastněné. Vždyť další putování mířilo do tajemného a bájemi
opředeného kraje, který neopomene zmínit jediný průvodce adrenalinovými zážitky. Ano, východní Slovensko
nám otevíralo své brány. První střet s ním byl však veskrze poetický, neboť malebné siluety Spišského
hradu nebo středověkého města Levoča se zvěstmi o místní krajině prudce kolidovaly. Očekávané černo nás
zahalilo pouze v asi pětikilometrovém tunelu Branisko. Jó, o slovenských tunelářích se holt vždycky
mluvilo pouze v superlativech.
Košice přivítaly cestovatele malebnou panelovou siluetou sídlišť. Den se již chýlil ke konci a tak jsme
horečně prahli po další ze sítě příjemných ministerských ubytoven, které se zřejmě rekrutovaly ze
skladišť kalašnikovů. Hledat však ve více než dvousettisícovém městě při absenci pořádné mapy tu
správnou ulici se ukázalo jako zajímavá zkušenost. Zřejmě nadpřirozený jev (říká se tomu Martynův
instinkt) zapůsobil to, že se Cihlička náhle zjevila v hledané ulici před ubytovnou.
Na noční tah městem jsme byli doplněni panem inženýrem MOpem, který toužil ještě s kolegou Rudolfem
také okusit taje východu, ovšem z důvodu vyčerpání kapacity Cihličky (náš čtvrtý nešotoušský člen
opustil z rodinných důvodů výpravu v Tatrách) přijel vlakem stíraje nohama rosu na kolejích.
První ostrý kontakt s košickými tramvajemi proběhl záhy po opuštění ubytovny, kdy jsme na náměstí
Maratónu Míru zjistili, že vozy tady kolejivo vymetají tak, aby pozice "čistič výhybek" nemusela v
rámci restrukturalizace v místním podniku vůbec existovat.
Košice se mají brzo stát pravým evropským městem kultury, důsledkem čehož je jim nutno přičíst k duhu
velmi pěkně upravené centrum, zejména Hlavní ulici, kterou harmonicky doplňují koleje koňky doplněné
vodním žlabem a zajímavě řešená barevná fontána, proti níž je ovšem ta pražská Křižíkova hadr.
Mr. Cross byl ovšem jako na trní. Fakt, že si coby řidič výpravy dnes výjimečně mohl dopřát alkoholové
opojení, ho táhl vpřed. Zlatý Bažant rázem ztratil přízvisko nepitelné stoky, a tak jsme zakotvili
v jedné zahradní pizzerii na korzu…
EDIT: Výtržnosti, které jsme při návratu na ubytovnu prováděli, se pisatel svěřit papíru zdráhá a nechá
je na bujné představivosti čtenářově. Jen si dovolím vypíchnout, že pan MOp působil po pár Fantách
veseleji než ostatní účastníci po pár pivech. Otázkou zůstává, zda tak nepůsobil jen na ony účastníky,
kteří pivo požili. Dobrou veselou noc!
Zvuk Studenovodského vodopádu:
Studenovodský vodopád
Za bezesných nocí srpnových a zářijových roku dvoutisícíhosedmého, čerpaje ze svých matných vzpomínek, neustálého kibicování
a doplňování admina Petra sepsal a konečnou textovou formu ladil: Martyn