|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když Prahu ovládla Téčkaobnova vozového parku tramvají v letech 1951-1974
Píše se rok 1951, ulicemi Prahy se prohání motorové a vlečné vozy na 23 denních linkách. Třívozové vlaky
v sestavě motorového a dvou vlečných vozů je možné spatřit na linkách 3, 5, 8, 9, 11, 13, 14,15, 19 a 21,
dvouvozové soupravy motorového a vlečného vozu pak na linkách 1, 2, 4, 7, 10, 12, 16, 17, 18, 20, 22 a 23.
Pouze sólo motorové vozy jsou vypravovány jen na lince 6. U linek 1, 2, 20 a 22 bylo možné použít jednosměrné
motorové vozy Ponorka, resp. Mevro s vlekem Krasin z důvodu ukončení obou koncových větví na smyčkách.
Ke 31. srpnu 1959 jsou zavedeny nové linky 24 - s vozy T1 a 25 - kde jezdí staré vlaky. Další linkou, kde se začínají v roce 1960 objevovat vozy T1 je linka 16. Jedná se ale jen o 3 pořadí. Dne 3. listopadu 1960 je Dopravnímu podniku Praha předán první prototypový vůz T3 ev.č.6101, kterou v následujícím roce doplní druhý prototypový vůz 6102. Od 2. února 1961 se vypravují vozy T1 na další linku - tentokráte je plně vypravena ve vozech T1 linka 12. Od 13. března téhož roku jsou zavedeny linky 26 a 27. Dvacetšestka v sestavě motorový a vlečný vůz, sedmadvacítka s vozy T1. Zároveň dochází ke generační výměně vozů na lince 25. V roce 1962 přichází první dodávka 69 kusů sériových vozů T3. Současně jsou první prototypy těchto vozů vypraveny na linku 4. Od 22. listopadu 1962 jsou vozovnami Motol a Strašnice pravidelně vozy T3 vypravovány na linky 4 a 27. Od 18. prosince 1962 je vzhledem k dostatku vozů zavedena nová linka 28 v sestavě motorový a vlečný vůz. Dne 3. ledna 1963 jsou vozy T1 nasazeny na linku 15. Ještě téhož roku je 3. června obsazena linka 21 kompletně vozy T3. S dalšími dodávkami vozů T3 je možné vozy nasadit na další linky. Od 24. července 1963 se vyskytují na lince 5, od 8. února následujícího roku pak také na linku 13.
K 1. dubnu 1965 linka 5 celotýdenně v sestavě 2xT3, linka 13 ve všední dny 2xT3, na lince 9 se z důvodu kusého ukončení v Motole jezdí stále v sestavě motorový vůz + Krasin, na linku 22 nasazeny obousměrné motorové vozy s Krasinem. O 20 dní později jsou na linku 8 nasazeny vozy T3 - špičkové služby 2xT3, zbytek tvoří 1xT3. S rokem 1966 přicházejí změny - od 1. ledna 1966 jsou na linku 10 nasazeny 1xT3, 3. dubna je linka 13 vypravovaná ve dvojicích i o nedělích. Následujícího dne je zrušena linka 2 a zavedena linka 29 vypravovaná se starými vlaky. Další zrušenou linkou byla k 30. červnu 1966 linka 6. V listopadu je linka 1 částečně obsazena 1xT3 a k 6. listopadu jsou na linku 19 vypravovány dvojice T3 i o nedělích.
S rokem 1968 dosloužily 2. ledna vozy Ponorka, na linku 20 jsou vypraveny vozy 1xT3. V květnu je šestého zavedena linka 31, na které se vyskytují soupravy motorový + vlečný vůz (vleky Krasin). S prvním prázdninovým dnem je 21 v sestavě 2xT3 a vlaky 2xT3 se na lince 15 objevují celotýdenně. S jejich koncem jsou 26. srpna vypravovány dvojice T3 na linku 8. Od 1. září 1969 jsou na lince 17 vlaky 2xT3.
Rok 1970 přináší mnohé změny. Nejprve je 12. ledna vozy T1 obsazena linka 28 a dále jsou 31. března staré vozy na lince 16 nahrazeny vlaky 2xT3. K 25. květnu je zrušena linka 28. Od 1. září se vyskytují dvojice T3 na lince 30. Linka 31 je zrušena 1. července následujícího roku. Její vozy se využijí od 30. srpna 1971 na obnovené lince 2 (1xT3) a 32 1xT1. Linka 6 je vypravena ve starých soupravách, lince 16 se vyskytují 1xT1 nebo 1xT3 a linka 29 jezdí v sestavě 2xT3.
Od 17. ledna 1972 dochází k obměně linky 12, kdy je částečně obsazena vozy 1xT3. Vozy T1 se z ní přesunují na linku 14, která je jimi zcela osazena. Obnovena je současně linka 31 se sólo T3. Od 24. července 1972 jezdí na lince 7 sólo motorové vozy, na lince 6 jezdí motorový vůz s vlečným vozem plecháčem.
V roce 1974 mizí z ulic staré soupravy. Ke 14. lednu staré vozy mizí z linky 6, která je nově obsazena vozy T1 a také ze stálice motorových souprav - linky 9. Zde jsou nasazeny dvojice T3.
Definitivní konec dvounápravových motorových vozů a vlečňáků přichází 9. května 1974, kdy je otevřena první trasa metra. Na linky 18 a 23 jsou nasazeny 1xT3, na lince 7 potkáváme sóla T1 a T3 stejně tak jako na lince 26, kde místo dvojic potkáváme sóla T3. Obnovena je v nové trase linka 28 v sólech typu T. Tímto dnem pražské ulice definitivně ovládají Téčka.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |