|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 6Když se začalo v roce 1908 používat v Praze číselné značení linek, dostala do kolébky číslo 6 linka jezdící od nádraží Smíchov přes Anděl, dnešní Lidickou ulicí na Palackého náměstí, dále vlevo po nábřeží do Myslíkovy ulice, Vodičkovou a Jindřišskou ulicí k dnešnímu Masarykovu nádraží, okolo dnešní Bílé Labutě na Těšnov, kolem nádraží Bubny na dnešní křižovatku ulic Veletržní a Dukelských hrdinů. V té době nesla tato konečná pojmenování Holešovice, Bělského třída. Jezdily zde na ní částečně motorové vozy sólo a částečně motorové vozy s jedním vlečným vozem.
V roce 1942 je linka 6 vedena v trase Výstaviště - Nádraží Bubny - Těšnov - Bílá Labuť - Masarykovo nádraží - Hlavní nádraží - Muzeum - Mezibranská ulice - Karlov, Dětská nemocnice, kde nahradila linku 8. I v této trase byla linka 6 provozována motorovými vozy sólo. Ve špičce je vypravováno 13 motorových vozů, v sedle je na trati pak jen 9 vozů. Intervaly jsou 5 – 7 minut. Jen statistika vypravení z přelomu let 1944-1945 uvádí, že ve špičce zde jezdily mimo sólo vozů i 3 dvouvozové vlaky. Není však informace o tom, od kdy do kdy toto opatření platilo (ve špičce 3 soupravy a 10 vozů sólo, mimo špičku 9 vozů sólo jako dosud). Roku 1948 je linka 6 v úseku Masarykovo nádraží - Těšnov převedena na novou trasu v ulici Na Florenci. Až do roku 1953 je linka 6 jedinou linkou v síti, kde se jezdí bez vlečných vozů. Současně platí za linku s nejkratšími intervaly. Po zavedení provozu souprav motorový vůz + vlečný vůz je linka 6 naopak s intervaly nejdelšími. Nasazováno je 8 dvouvozových souprav v intervalu 8 minut. O letních nedělích se kvůli posílení rekreační dopravy sem vypravovaly i soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy.
Od 14. ledna 1974 dochází k zásadní změně na linkách 6 a 9. Linka 9 je obsazena vlaky 2xT3 za současného zkrácení na Kotlářku a nové vozy dostává i linka 6. Zde se jedná o sóla T1 a T3 a současně se
mění její trasa: Radlice - Anděl - Újezd - Národní Divadlo - Můstek - Muzeum - Náměstí Míru - Ruská - Vršovice, Kubánské náměstí. Provoz této linky zůstává nadále špičkový; z vozoven Motol a Strašnice se na ní vypravuje 11 vozů v intervalu 9 minut.
Když 5. září 1977 začala výluka Plzeňské ulice trasy linky 6 se nedotkla. Zato se podepsala na jejím vypravení. Linka 6 je od tohoto data ve špičce obsazována deseti vozy T1 a T3 (interval 9 minut). Na vypravování se podílejí vozovny Strašnice (ostatně jako dosud; 5 vozů) a nově vozovna Střešovice (rovněž 5 vozů). Ta má v té době pouze vozy T3, tudíž již na lince 6 není možný plný provoz T1. V sedle pak jezdí 6 vozů v intervalu 14 minut. Rovněž 6 vozů v intervalu 14 minut se vypravuje o sobotách a nedělích. Dne 7. listopadu 1977 je zaveden na linkách 2, 14, 23, 25 a 26 provoz vlaků 2xT3. Na linkách 6, 7, 28 a 31 zůstává provoz vozů sólo; 6, 7 a 31 plně 1xT1 a na lince 28 plně 1xT3. O víkendech od 12. listopadu 1977 je tomu trochu jinak; na lince 6 jezdí vlaky 2xT3. O Vánočních prázdninách 1977/1978 jezdí na lince 6 ve všední dny směs sólo T1 a dvojice T3. Přibližně do dubna 1978 se o víkendech na lince 6 vyskytují buď plně anebo v souběhu se sólo T1 vlaky 2xT3. Pak je provoz linky 6 plně v režii sólo T1. Počet vlaků v porovnání s předchozím stavem zůstal beze změny, jen se vypravování ze Střešovic vrátilo zpět do Motola.
Vozy T1 se však na lince 6 - byť jen pohostinsky - objevují ještě 2x. Poprvé je to 1. května 1979, když byly vlaky 2xT3 z linky 6 převedeny na linky, které svážely manifestující na Letnou. Po skončení akce se pak ještě toho dne vlaky 2xT3 na linku 6 vrátily. Podruhé, jezdily sólo T1 v souběhu s vlaky 2xT3 krátkodobě v srpnu roku 1979. Z mapy pražské tramvajové sítě je číslo 6 vymazáno na pět let 2. července 1980. V nočním provozu její úlohu v oblasti Spojovací převzala opět zavedená noční linka 9, do Radlic ji pak nahradila přesměrovaná noční linka 16.
V listopadu 1998, když je trasa metra B prodloužena na Černý Most, je pozměněna i trasa linky 6. Na smíchovské straně je prodloužena na nově vystavěné obratiště Smíchovské nádraží a na druhé straně je její trasa prodloužena na Kubánské náměstí. Zajímavostí byla výluka obratiště na Kubánském náměstí na podzim roku 2001. Linka 6 byla sloučena s linkou 19 s tím, že linka 19 odpadla a celá trasa byla obsluhována velmi dlouhou trasou linky 6. Kromě souprav 2xT3 a 2xT6 zde jezdily i vozy KT8D5.
Když byl 4. října 2008 zahájen provoz na novém traťovém úseku Laurová - Radlická, linka 6 se sem již nevrací. Místo ní do Radlic jezdí linka 7 a linka 6 je převedena na Kotlářku s tím, že její provoz je opět omezen pouze na všední dny do cca 21,00 hodin. Další změna pro linku 6 nastává k 1. září 2012. Je vedena v trase Spořilov – Náměstí Bří Synků – Svatoplukova – Botanická zahrada – Národní – Újezd – Anděl – Smíchovské nádraží -Sídl. Barrandov, přičemž v úseku Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov jezdí jen v ranní špičce všedního dne. Linka jezdí je v provozu jen v pracovní dny do cca 20:00 hodin a je obsluhována pouze sólo vozy T3 a T6A5. Zcela novou trasu získává linka od 28. srpna 2016. V ulicích se s ní od tohoto data potkáme v trase Kubánské náměstí – Otakarova – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Jindřišská – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště – Dělnická – Palmovka. V pracovní dny na ní byly nasazeny vlaky 2xT, o víkendech vozy sólo v polovičním intervalu (sobota celodenně a neděle odpoledne 7 – 8 minut, v neděli dopoledne a celotýdenně večer 10 minut). Od 2. ledna 2018 jsou z důvodu nedostatku řidičů na lince 6 víkendové intervaly prodlouženy na 15 minut se současným zavedením provozu vlaků 2xT.
Zastávkové jízdní řády linky 6 ve formátu .pdf:
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |