|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace vozového parku na linkách
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1 Řečkovice - Pisárky 2 Židenice - Horní Heršpice 3 Obřany - Bystrc 4 Komárov - Masarykova čtvrť 5 Štefánikova čtvrť - Jugoslávská - Juliánov 6 Nádraží Královo Pole - Pisárky 7 Maloměřice, most - Komín 8 Židenice - Ústřední hřbitov 9 Černá Pole - Jugoslávská - Juliánov 9 (noční) Černá Pole - Jugoslávská 10 Nové Sady - Líšeň 11 Žabovřesky - Geislerova Veletržní linky: 12 Hrnčířská - Pisárky 13 Malinovského náměstí - Pisárky Rozdělení vozů na linky bylo následující: Soupravy MT4 jezdily na linkách 3 a 7 Třívozovými vlaky (motorový vůz + 2 vozy vlečné) byly obsazovány linky 1, 6, částečně 10 a veletržní linky 12 a 13 Klasické soupravy motorový vůz + vlečný vůz sloužily na linkách 2, 4, 5, 8, 9, částečně 10 a na vložených vlacích Sólo motorové vozy okupovaly linku 11 a některé vložené vozy V nočním provozu jezdily linky 1, 2, 3, 4, 5, 9 a 10 V případě linky 1 se odpojoval druhý vlečný vůz, takže v noci zůstávaly soupravy ve složení motorový vůz + vlečný vůz, v případě linek 2, 3, 4, 5 a 10 byla sestava vlaku stejná jako za dne. Linka 9 v noci pouze pendlovala v relaci Jugoslávská - Černá Pole a tato služba byla obsazena jediným sólovým motorovým vozem. Zde nebylo účelné, aby noční 9 jezdila v téže trase jako denní, neboť by jely uprostřed noci dvě soupravy za sebou v dosti dlouhém úseku. Vůz linky 9, který sloužil celou noc předal svůj vlečný vůz poslední zatahující denní devítce. Takže nočním Brnem vždy v určitou hodinu projel třívozový vlak linky 9. |
Na konci roku 1957 byly dodány první vozy typu Tatra T2, s nimiž byl 1. března 1958 zahájen pravidelný provoz. Nové vozy byly nejprve deponovány ve vozovně Pisárky, ale vzápětí se přestěhovaly do nové vozovny Královo Pole a postupně jimi byly obsazovány nejdůležitější linky, totiž linky 1 a 6. Dle pravidla, že na páteřní linky se nasadí nejnovější vozy. Vozy T2 jezdily pochopitelně sólo a tak se záhy přišlo na to, že nový vůz T2 nepojme tolik cestujících, jako starý vlak ve složení motorový vůz + vlek. Nejprve se situace řešila tak, že místo staré třívozové soupravy jely za sebou tři vozy T2 sólo v intervalu 1-2 minuty. Výsledkem však bylo, že první vůz jel přeplněný a ten třetí skoro prázdný. A tak se přikročilo ke spřahování vozů T2 do dvojic.
První dvojčata na linkách 1 a 6 vyjela 27. srpna 1959 - a byla to první dvojčata vozů T v tehdejším Československu, Ostrava provoz 2xT zahájila od 7. prosince 1959 a Praha dokonce až od 24. července 1964. Soupravy T2 byly provozovány jen ve špičkách všedního dne, na dopoledne byly soupravy rozpojovány, aby při začátku odpolední špičky došlo k opětnému sestavení dvojice.
Provoz se spřaženými vozy T2 byl však značně poruchový - nevyhovoval energeticky, talířová spřáhla, kterými byly vozy T2 vybaveny, rovněž nebyla pro tento způsob provozu nejvhodnější, problémy činily i elektricky ovládané výhybky. Občas dokonce docházelo k prodření kabelu mnohočlenného řízení. Po mnoha snahách se s těmito potížemi vypořádat byly soupravy T2 k 1. červenci 1963 definitivně rozpojeny a na linky 1 a 6 se vrátil provoz sólo T2. K tomu ještě možno doplnit, že provoz spřažených T2 se zkoušel v roce 1959 i na veletržní lince číslo 13.
V období let 1958 - 1963 došlo ještě k dalším změnám: na linku 11 začaly být 9. března 1958 vypravovány soupravy ve složení motorový vůz + vlečný vůz, v roce 1961 byla tato linka přesměrována na novou trať do sídliště Královo Pole. Od 9. září 1961 jsou vozy T2 sólo nasazeny na linku 4. Ta nebyla tak exponovaná a tudíž se předpokládalo, že náhrada dosavadních dvouvozových starých souprav sólo vozy T2 nebude tak problematická. Počínaje 1. únorem 1962 se do cca konce roku 1962 objevovaly na lince 10 krom klasických starých souprav také dvouvozové vlaky typu MT4.
Po přesměrování linky 9 do trasy Černá Pole - Komárov od 5. prosince 1962 jezdí linka v noční trase Černá Pole - Malinovského náměstí. Ke stejnému dni je linka obsazena sólo vozy T2. Ve stejný den je zavedena nová pravidelná linka 12 (přestává být tedy linkou veletržní), jezdící z Pisárek na sídliště Královo Pole. Obsazena je rovněž sólo vozy T2. Zároveň je zavedena i nová pravidelná linka 13 (Žabovřesky - Juliánov), na kterou se vypravují staré dvouvozové soupravy Veletržní linky, obsazované starými dvou- a třívozovými soupravami nosí v letech 1963 - 1964 čísla 14 a 15, vypravují se na ně rovněž soupravy starého typu. K 31. prosinci 1962 je ve stavu 94 vozů T2, evidenčních čísel 401 - 494.
V roce 1963 jsou do královopolské vozovny přiděleny nové vozy T3, číslované 495 a výše.
Ke dni 29. března 1964 dochází k rozsáhlejším změnám tramvajového provozu. Je zavedeno 17 pravidelných linek (1 - 17), z nichž linky 1, 2, 4, 5, 9, 10 a 12 mají celonoční provoz. Noční provoz linky 3 byl zrušen, s tím, že v bystrcké oblasti ji nahradila prodloužená linka 10 a v oblasti obřansko-maloměřické pak linka 12. Veletržní tramvajové linky nosí čísla 18 a 19.
Změny nastaly i ve vozovém parku. Asi polovina linek byla obsazena již novými vozy T2, případně T3. Z osobní dopravy zmizely tramvajové vozy, vyrobené před rokem 1920. Nejstarší z nich pamatovaly ještě parní provoz. Z dvounápravových motorových vozů zůstávají v provozu motorové vozy z roku 1926 (tzv. Škodovky), z roku 1947 (tzv. Rychloběžky) a konečně vozy MT4 (tzv. Plecháče). Vlečné vozy, které jsou k dispozici: tzv. Kolíňáky z roku 1926, vlečné vozy z roku 1939, vleky Dvouletka z roku 1947 a konečně vlečňáky k motorovým vozům MT4.
1 Řečkovice - Pisárky 2 Židenice - Horní Heršpice 3 Obřany - Bystrc 4 Komárov - Masarykova Čtvrť 5 Juliánov - Štefanikova čtvrť 6 Nádraží Královo Pole - Horní Heršpice 7 Nádraží Královo Pole - Maloměřice, most 8 Pisárky - Židenice 9 Černá Pole - Komárov ( v noci ukončena místo v Komárově na Malinovského náměstí) 10 Bystrc - Líšeň (od 5.10.1964 zkrácena na Stránskou skálu) 11 Nádraží Královo Pole - Juliánov 12 Obřany - Královo Pole, Červinkova 13 Juliánov - Královo Pole, Červinkova 14 Bystrc - Ústřední hřbitov 15 Pisárky - Líšeň (od 5.10.1964 po zrušení trati do Líšně zkrácena na Stránskou Skálu) 16 Masarykova Čtvrť - Židenice, Svatoplukova 17 Horní Heršpice - Štefanikova Čtvrť Veletržní linky: 18 Pisárky - Nádraží Královo Pole 19 Pisárky - Malinovského náměstí |
Nová veletržní linka 20 zavedená 10. září 1967, jezdící v trase Královo Pole, Červinkova - Pisárky, je obsazovaná sólo vozy T2 a T3.
V roce 1974 jsou v Brně provozovány následující linky: 1 Řečkovice - Pisárky, K2 2 Židenice - Horní Heršpice, 1xT3, od 8.4.1974 vozy K2 3 Obřany - Bystrc, 1xT2, 1xT3 4 Masarykova čtvrť - Komárov, 1xT2, 1xT3 5 Juliánov - Štefanikova čtvrť, 1xT2, 1xT3 6 Královo Pole, nádraží - Horní Heršpice, 1xT2, 1xT3 7 Řečkovice - Maloměřice, most, 1xT2, 1xT3 8 Obřany - Pisárky, 1xT3 9 Lesná - Komárov, 1xT2, 1xT3 10 Bystrc - Stránská Skála, K2 11 Řečkovice - Juliánov, 1xT2, 1xT3 12 Královo Pole, Střelnice - Obřany, K2 13 Královo Pole, Červinkova - Juliánov, K2, částečně doplňovaná 1xT3 14 Bystrc - Ústřední hřbitov, 1xT3, od 1.4.1974 vozy 1xT2, 1xT3 15 Lesná - Ústřední hřbitov, 1xT2, 1xT3 16 Masarykova čtvrť - Židenice, Svatoplukova, 1xT2, 1xT3 17 Horní Heršpice - Štefanikova čtvrť, 1xT2, 1xT3 Veletržní linky: 18 Pisárky - KrálovoPole, nádraží 1xT2, 1xT3 19 Malinovského náměstí - Pisárky 1xT2, 1xT3 20 Královo Pole, Červinkova - Pisárky, 1xT2, 1xT3 |
Rozdělení vozů na linky dle vozoven je tedy následující:
Královo Pole - vozy 1xT2 a 1xT3: linky 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 16, 17
Pisárky - staré vlaky: linka 10, K2: linka 1, vozy 1xT3 : linky 2, 8, 13 a 14
Husovice - soupravy MT4: linky 1, 3, staré vlaky na linkách 10 a 15
Veletržní linky 18 a 19 jsou nadále obsazovány starými soupravami ve složení motorový + vlečný vůz, na lince 20 jezdí sólo T2 a T3.
V roce 1969 vzrostl počet vozů K2 na 22 kusů, čímž bylo možné linku 1 zcela obsadit tímto typem vozidla. Výměna vozového parku na lince 1 tak byla dovršena k 1.4.1969. Současně z linky 7 mizí vozy řady T. Její vypravování se vrací do husovické vozovny, což také znamená návrat dvounápravových vozů na tuto linku (soupravy MT4).
V roce 1969 dochází k přečíslování vozů MT4, T2, T3 a K2. V případě vozů MT4,T2 a T3 je to jednoduché - původní evidenční číslo se zvýšilo o 1000, takže například z vozu 401 vznikl vůz 1401. U vozů K2 došlo k přeznačení tím způsobem, že z vozu 601 se stal vůz 1001 atd.
Rokem bohatým na změny byl rok 1970:
První změny přicházejí k 1. březnu 1970 - klasické staré vlaky dosluhují už jen linkách 10, 15, na veletržní
lince 19 a část jich opět obsluhuje i linku 7.
Linka 3 dostává sólo vozy T2 a T3, vozů T2 a T3 se také dočkala i veletržní linka 18.
Na linkách 12 a 13, jezdících na sídliště Královo Pole, kde se vystavěly i studentské koleje nastaly problémy
s pobíráním cestujících. Jak to vyřešit...? K vlakům 2xT byla nedůvěra a vozů K2 bylo ještě málo. Problém byl
vyřešen podobně jako roku 1964 s linkou 1: od 1. března 1970 jsou linky 12 a 13 obsazeny soupravami vozů MT4
z husovické vozovny.
Rozdělení vlaků na linky dostalo tedy následující podobu:
K2: pouze linka 1 (vozovna Pisárky)
Pouze 1xT3 (vozovna Pisárky): 2, 8, 14, staré vlaky z Pisárek na linkách 10 a 15.
1xT2 a 1xT3 (vozovna Královo Pole): 3, 4, 5, 6, 9, 11, 15, 16, 17, 18, 20
MT4 + vlek: linky 7, 12 a 13, staré vlaky 7 a 19 (vozovna Husovice)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1958 401 - 434 (od r. 1969 1401 - 1434) 1959 435 - 444 (od r. 1969 1435 - 1444) 1960 445 - 460 (od r. 1969 1445 - 1460) 1961 461 - 484 (od r. 1969 1461 - 1484) 1962 485 - 494 (od r. 1969 1485 - 1494)
1963 495 - 499 (od r.1969 1495 - 1499) 1964 500 - 510 (od r.1969 1500 - 1510) 1966 511 - 522 (od r. 1969 1511 - 1522) 1967 523 - 540 (od r. 1969 1523 - 1540) 1968 541 - 580 (od r. 1969 1541 - 1580) 1970 1581 - 1587 1972 1588 - 1603
1966 601 - 607 (od r. 1969 1001 - 1007, vůz 607 zprovozněn 18.1.1968; od 13.2.1967 částečné obsazení linky 1 vozy K2) 1969 1008 - 1022 (kompletní obsazení linky 1 vozy K2) 1973 1023 - 1042 (obsazení linek 12 a 13 vozy K2) 1974 1043 - 1067 (obsazení vozy K2 linek 10 a 2, vyřazení posledních dvounápravových vozů) |
Konec vypravování dvounápravových tramvají o sobotách a nedělích nastává 1. ledna 1972. Starovozová linka 7 jezdí jen v pracovní dny a linky 12 a 13 jsou o víkendech obsazovány jen vozy 1xT2 a 1xT3. Klasické staré tramvaje dávají Brnu vale 1. března 1972 a z dvounápravových vozů zůstávají v provozu ještě cca 20 let staré soupravy vozů MT4. I ony však již jezdí jen v pracovní dny.
K 1. červnu 1972 je situace ve vozovém parku na linkách následující: K2: 1/vozovna Pisárky 1xT3: 2, 8, 14, 15, 17/vozovna Pisárky 1xT2, 1xT3: 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 (SO+NE), 13 (SO+NE), 16, 18, 19, 20 /vozovna Královo Pole MT4 s vlekem jezdí jen ve všední dny na linkách 12 a 13, z královopolské vozovny.
Ve stavu je nadále 30 souprav vozů MT4 (1117 - 1146, resp. 1297 - 1326), 94 vozů T2 (1401 - 1494) a 109 vozů T3 (1495 - 1603). V případě vozů T3 šlo v roce 1972 o poslední dodávku těchto vozů na dlouhých 14 let. Uvedený provozní stav trvá do 31. prosince 1973. Následujícího den je vypravování linek 15 a 17 z Pisárek převedeno do Králova Pole, což znamená i to, že uvedené linky jsou obsazovány nejen vozy T3, ale i T2. Dodávky nových vozů K2 (1023 - 1067) z let 1973 - 1974 umožňují následující rošády ve vozovém parku na jednotlivých linkách:
Prvního února 1974 jsou na linkách 12 a 13 dvounápravové vozy MT4 nahrazeny článkovými vozy K2 a jejich vypravování se současně z Králova Pole přesunulo do Pisárek, přesto ještě nejde o definitivní konec dvounápravových vozů. Vlečné vozy jsou sice již vyřazeny, ale motorové vozy MT4 ještě jezdí. Vypravují se ve špičkách pracovního dne na vložené spoje linky 10. Na této exponované lince totiž jezdí stále sólo T2 a T3, které přestávají postačovat. V jejím nejvíce vytíženém úseku (Stránská Skála - Komín) se vypravují vložené vozy a to jsou právě již dosluhující MT4. Tady přichází změna 29. března 1974 - obsazení linky 10 článkovými vozy K2 umožňuje úplné vyřazení dvounápravových tramvají v Brně.
Z vozovny Pisárky jsou vypravovány všechny vozy K2 - tj. linky 1, 2, 10, 12 a 13 a dále vozy T3, kterými je plně obsazena linka 8 a částečně doplňovaná linka 13. Směs sólo T2 a T3 na zbylé linky se vypravuje z vozovny Královo Pole. V celonočním provozu jezdí linky 1, 2, 4, 5, 10, 12 a 15 s tím, že sestava nočních vlaků je stejná jako za denního provozu. (Vozy K2 na linkách 1, 2, 10 a 12, sólo T2 a T3 na linkách 4, 5 a 15). V letech 1976-1977 se zvýšil počet linek, které byly obsazeny článkovými vozy K2 a v roce 1978 byl po 15 letech obnoven provoz spřažených vozů T - ale to už je jiná kapitola.