Visutá lanová dráha Tatranská Lomnice - Skalnaté Pleso Konec unikátu...

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Visutá lanová dráha
Tatranská Lomnice - Skalnaté Pleso
Konec unikátu...


V průběhu roku 2010 byly zlikvidovány opěry horního úseku lanové dráhy z mezistanice Start na Skalnaté Pleso, v březnu roku 2011 ještě stálo všech pět podpěr dolního úseku Tatranská Lomnice - Start a dominovaly takřka každému snímku Tatranské Lomnice, stejně jako podpěra číslo 2 s ještě napnutými nosnými lany... | 15.3.2011
Dolní stanice Lanové dráhy v Tatranské Lomnici, pokud si chcete počkat na lanovku pod širým nebem a posadit se, máte smůlu... Lavičky jsou již zarostlé... | 12.7.2011 ...stejně jako okolí celé staniční budovy. | 12.7.2011 Schodiště se ztrácí pod vegetací. | 12.7.2011 Přednosta visuté lanové dráhy vyvěsil 28. května 2000 informaci o zastavení provozu lanové dráhy z technických důvodů. Jestlipak tušil, že už bude, podobně jako v pohádce o Rumcajsovi “nadosmrti zavřeno”... | 12.7.2011 Vstupní schodiště se pomalu ale jistě rozpadá. | 12.7.2011
Vstupní schodiště se pomalu ale jistě rozpadá. | 12.7.2011 Z budovy zmizel již i nápis se jménem stanice “TATRANSKÁ LOMNICA”, není přece důvod cokoliv připomínat... | 12.7.2011 Dolní stanice v Tatranské Lomnici, projektovaná architektem Dušanem Samo Jurkovičem, již deset let chátrá... | 12.7.2011 Hlavní vstup do budovy pomalu zarůstá. | 12.7.2011 Hlavní vstup do budovy pomalu zarůstá. | 12.7.2011
Tyhle dveře už žádný cestující nikdy neotevře, pokud však přes špinavé tabulky skla nahlédneme dovnitř... | 12.7.2011 ...objevíme výzdobu patřící do budovy lanovky... | 12.7.2011 ...zjistíme, jak vypadá jaké lano a konečně... | 12.7.2011 ...budeme vědět, kudy do Vysokých Tater! | 12.7.2011 Během obcházení budovy vzhlédneme k podpěře číslo 1 a zjistíme, že není něco v pořádku, nosná lana, v březnu ještě napnutá, zplihle visí dolů... | 12.7.2011
Prověšená nosná lana v údolí stanici Tatranská Lomnice. | 12.7.2011 Prověšená nosná lana v údolí stanici Tatranská Lomnice. | 12.7.2011 Prověšená nosná lana v údolí stanici Tatranská Lomnice. | 12.7.2011 Prověšená nosná lana v údolí stanici Tatranská Lomnice. | 12.7.2011 Prověšená nosná lana v údolí stanici Tatranská Lomnice. | 12.7.2011
Deset let odstavená kabinka číslo 2 visuté lanové dráhy v údolí stanici. | 12.7.2011 Nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start však jen zplihle visí z údolní stanice, kabinku už neunesou... | 12.7.2011 Nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start jen zplihle visí z údolní stanice. | 12.7.2011 Rozhlížíme se okolo sebe a zjišťujeme, že nosná lana snesená z podpěr spodního úseku lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start se válí všude po okolí. | 12.7.2011 Nosná lana obou kabin mezi údolní stanicí a podpěrou číslo 1 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011
Nosná lana snesená z podpěr spodního úseku lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start se válí všude po okolí. | 12.7.2011 Nosná lana snesená z podpěr spodního úseku lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start se válí všude po okolí. | 12.7.2011 Nosná lana snesená z podpěr spodního úseku lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start se válí všude po okolí, turistickou cestou těžká technika rozjezdila co jen to šlo. I tak, bohužel, vypadají Vysoké Tatry dnešní dnů. | 12.7.2011 Nosná lana snesená z podpěr spodního úseku lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start se válí všude po okolí, turistickou cestou těžká technika rozjezdila co jen to šlo. I tak, bohužel, vypadají Vysoké Tatry dnešní dnů. | 12.7.2011 Podpěra číslo 1 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start s prověšenými nosnými lany. | 12.7.2011
Podpěra číslo 1 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start s prověšenými nosnými lany. | 12.7.2011
Podpěra číslo 1 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start s prověšenými nosnými lany. | 12.7.2011 Po pár metrech nacházíme to, co jsme tušili... Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhající hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011
Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011
Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011 Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011
Skácené zbytky podpěry číslo 2 podléhají hořákům autogenu. | 12.7.2011
Devět podpěr, dvě kabiny a tři budovy visuté lanové dráhy na Skalnaté Pleso neodmyslitelně patřily k panoramatu Tatranské Lomnice od roku 1937. Po zastavení provozu v roce 1999 spaly jak Šípková Růženka, čekající na svého prince. Redakce serveru Pražské tramvaje v letech 2007 a 2010 sledovala další osudy této výjimečné lanové dráhy, které se v roce 2010 začaly uzavírat...

V létě roku 2010 začaly demontážní práce v horním úseku z mezistanice Start směrem na Skalnaté Pleso, likvidací podpěr číslo 6 až 9.

Na počátku roku 2011 pak pokračovala likvidace i podpěr číslo 2 až 5 spodního úseku. První z podpěr, číslo 1, zůstala prozatím zachována a počítá se s ní jako jakýmsi exponátem v terénu pro chystané muzeum tatranských lanovek, jenž by mělo vzniknout v údolní stanici Tatranská Lomnice. Všechny budovy lanové dráhy projektované architektem Dušanem Jurkovičem jsou zapsané na seznamu kulturních památek.

Majitelem lanové dráhy je společnost Tatry mountain resorts, nástupnická společnost Tatranských lanových drah.

Průhled skácenými zbytky podpěry číslo 2 na poslední stojící podpěru číslo 1, které snad bude zachována. | 12.7.2011
Autogenové lahve podílející se na likvidaci podpěry číslo 2... | 12.7.2011 Jedna z betonových patek podpěry číslo 2. | 12.7.2011
Na nosné lana v různých stádiích stáří narazíte opravdu všude. | 12.7.2011 Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011
Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011 Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011
Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011 Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011 Shozená nosná lana lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start v místě zlikvidované podpěry číslo 3. | 12.7.2011 Prostor po zlikvidované podpěře číslo 4 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011 Prostor po zlikvidované podpěře číslo 4 lanové dráhy Tatranská Lomnice-Start. | 12.7.2011
Zaasfaltovat do vozovky shozené nosné lano lanové dráhy, to již chce velkou dávku profesionality :-) | 12.7.2011 Zaasfaltovat do vozovky shozené nosné lano lanové dráhy, to již chce velkou dávku profesionality :-) | 12.7.2011 Zaasfaltovat do vozovky shozené nosné lano lanové dráhy, to již chce velkou dávku profesionality :-) | 12.7.2011 Visuté lanové dráhy se místní již v těchto místech opravdu nedočkají. | 12.7.2011 Jedna ze základových patek zlikvidované podpěry číslo 5. | 12.7.2011
Tady stávala podpěra číslo 5. | 12.7.2011 Pár prken po plošinách zlikvidované podpěry číslo 5. | 12.7.2011 Shozená nosná lana v prostoru zlikvidované podpěry číslo 5. | 12.7.2011 Shozená nosná lana naleznete všude. I po odkrytí půdy v místě sjezdovky. | 12.7.2011 Shozená nosná lana naleznete všude. I po odkrytí půdy v místě sjezdovky. | 12.7.2011
Shozená nosná lana naleznete všude. I po odkrytí půdy v místě sjezdovky. | 12.7.2011 Shozená nosná lana... | 12.7.2011 Shozená nosná lana... | 12.7.2011 Shozená nosná lana... | 12.7.2011 Shozená nosná lana... | 12.7.2011
Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011
Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011 Opuštěná budova mezistanice Start v sousedství mezistanice kabinkové lanovky. | 12.7.2011 Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011 Opuštěná budova mezistanice Start. | 12.7.2011 Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011
Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011 Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011 Také mezistanici Start projektoval architekt Dušan Samo Jurkovič, i ona deset let chátrá v drsném tatranském podnebí. | 12.7.2011 Opuštěná budova mezistanice Start. | 12.7.2011 Pomalu zarůstající schodiště mezistanice Start. | 12.7.2011
Pomalu zarůstající schodiště mezistanice Start. | 12.7.2011 Pomalu zarůstající schodiště mezistanice Start. | 12.7.2011 Opuštěná budova mezistanice Start. | 12.7.2011 Opuštěná budova mezistanice Start. | 12.7.2011 Příchod na nástupiště kabinky číslo 1 v mezistanici Start. | 12.7.2011
Vypínací kola nosných lan pro kabinku číslo 2 v mezistanici Start. | 12.7.2011
Vypínací kolo nosných lan pro úsek Start - Skalnaté Pleso. | 12.7.2011 Vypínací kolo nosných lan pro úsek Start - Tatranská Lomnice. | 12.7.2011 Napínací zařízení v opuštěné budově mezistanice Start. | 12.7.2011 Nástupiště kabinky číslo 2 v opuštěné budově mezistanice Start. | 12.7.2011 Nástupiště kabinky číslo 1 v opuštěné budově mezistanice Start. | 12.7.2011
Pohled z nástupiště kabinky číslo 2 v opuštěné budově mezistanice Start k Tatranské Lomnici. | 12.7.2011 Pohled z nástupiště kabinky číslo 2 v opuštěné budově mezistanice Start ke Skalnatému Plesu s vrcholovou stanicí nové šestisedačkové lanovky. | 12.7.2011 Navádění pro kabinu číslo 2. | 12.7.2011 Nástupiště mezistanice Start. | 12.7.2011 Traťový telefon na Startu pro kabinu číslo 2. | 12.7.2011
A to je konec, přátelé. Visutá lanová dráha z Tatranské Lomnice na Skalnaté Pleso byla fenoménem. V Tatranské Lomnici byla viditelná odevšad. Možná i proto se zbytky jejích nosných lan naleznou i na místech na hony vzdálených od trasy lanovky. Kam to spadlo, tam to zkrátka spadlo. A tak snad někdy v dolní stanici nalezneme alespoň slibované muzeum. Zkrátka zazvonil zvonec a snům a zachování technické památky je konec. Občas býváme pořád ještě naivní a snům věříme... | 12.7.2011


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021