Absolutně Absolutí vzpomínky na pražské vozy RT6N1

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Absolutně Absolutí vzpomínky na pražské vozy RT6N1


V souvislosti s provozem vozů RT6N1 jsme vyzpovídali pamětníka jejich nasazování a objevování se v pražských ulicích, spolupracovníka Pražských tramvají, Absoluta.

Prototyp ev.č.0028/9051

Prototypový vůz RT6N1 ev.č.0028 klesá Makovského ulicí ke křižovatce s Plzeňskou ulicí. | 1994
Jako zelenobílý s ev.č.0028 v říjnu 1993 převoz z ČKD do vozovny Motol, první jízdy vlastní silou prosinec 1993, technicko-bezpečnostní zkouška únor 1994, na jaře 1994 provoz zkušebně v úseku Vozovna Motol – Sídliště Řepy, poté i ve zbytku sítě. S přestávkami způsobenými opravami, změnami částí vozu, prezentacemi mimo Prahu a úpravami ve výrobním závodě (prokazatelně léto 1995) byl vůz zkoušen v Praze do přelomu let 1995-1996.

Prototypový vůz RT6N1 ev.č.0028 během zkušebních jízd okusil také velkoplošné panely BKV mezi Krematoriem Motol a Motolem. | červen 1996
Jako červenobílý bez ev.č.se podíval do Prahy po repasi u výrobce na prezentační jízdy s cestujícími ve dnech 29. – 31. května 1996, kdy jezdil na lince 3. V Praze nezůstal a byl odvezen na celé léto 1996 do Poznaně. Do Prahy se vrátil na podzim 1996 a od 4. října 1996 jezdil denně bez cestujících na vloženém pořadí linky 18, potom od 15. října 1996 s cestujícími, rovněž na vloženém pořadí linky 18. Jednalo se o 18/416 v pracovní dny a 18/413 v sobotu a v neděli, pořadí bylo vložené navíc a jezdilo podle speciálního jízdního řádu mezi 18/3 a 18/4. Vůz byl deponován ve vozovně Pankrác. Měl takto jezdit po dobu cca dvou měsíců, myslím, že se tehdy mluvilo o tom, že do 6. prosince, nicméně ve skutečnosti s cestujícími jezdil jen zhruba do konce listopadu, neměl jsem tehdy žádný informační kanál v Dopravním podniku a prostě jsem po škole chodil „lovit“ a v prosinci jsem už 9051 s cestujícími nepotkal, bez cestujících na trase linky 18 ovšem ano. Nicméně z Prahy byla 9051 odvezena skutečně až po dodání 9101, to vím jednak z doslechu, ale taky jsem viděl tehdy v prosinci 1996 fotku, na které byly vozy 9101 a 9051 oba společně ve vozovně Pankrác, takže se tam jistě potkaly, muselo to být na přelomu listopadu a prosince, v prosinci 1996 byla totiž 9051 z Pankráce odvezena a na koleje Dopravního podniku Praha se již nevrátila, byla poslána na zkoušky do Krakova.

Ještě toho pak prošla hodně, každopádně její konečná stanice byl v dubnu 2002 kovošrot Kralupy nad Vltavou....

Vozy ev.č.9101-9104

Neznám přesná data dodání jednotlivých vozů... Nicméně vím...

...že to bylo nějak takhle:
Vůz Dodání TBZ Do provozu s cestujícími Poslední pozorování v provozu s cestujícími
9101 11/1996 4.12.1996 2/1998 3/1998
9102 2/1997 28.2.1997 25.8.1997 11/1998
9103 2/1997 21.2.1997 26.8.1997 20.6.1999
9104 1/1997 28.2.1997 5.9.1997 11/1998

Během roku 1997 jezdily vozy na zkušební a cvičné jízdy, osobně jsem na ně měl venku docela smůlu a první zkušební jízdu „pražské“ RT6 jsem potkal někdy na konci února 1997, všechny vozy pak postupně během jara 1997.

Vůz RT6N1 ev.č.9102 vypravený na linku 11 projíždí obloukem Škrétovy ulice pod dominantou budovy Národního muzea. | 25.8.1997
Srpen 1997: Provoz vozů RT6N1 s cestujícími byl zahájen od 25. srpna 1997 na vložených pořadích linky 11. Již několik dnů předtím zde jezdily vozy ev.č.9102 a 9103 bez cestujících jako zkušební a cvičné jízdy. Dne 25. srpna 1997 zahájil provoz typu RT6N1 výjezdem v 5:46 z depa Pankrác vůz ev.č.9102 a vůz pak odjezdil celý den. Pro provoz RT6N1 s cestujícími bylo vyčleněno pořadí 11/420 vložené mezi 11/x09 a 11/x10. Další den, 26. srpna 1997, vyjel na 11/420 vůz č. 9103, avšak službu nedokončil, ve 20:10 hodin večer došlo u zastávky Náměstí bratří Synků z.c. k požáru na elektrické výzbroji na střeše zadního článku vozu a vůz po uhašení služebně odjel vlastní silou do vozovny Pankrác.

Září 1997: V září 1997 již byla vložená pořadí na lince 11 dvě, označená 11/420 a 11/421, avšak ne vždy se podařilo vozy vypravit. V září 1997 poprvé vyjel s cestujícími vůz 9104. Vůz 9101 byl toho času v procesu nějaké úpravy /opravy a jezdil pouze zkušební jízdy. Nicméně září 1997 bylo obdobím, kdy byly všechny 4 vozy venku (9101 zkušebně, 9102-9103 s cestujícími).

Říjen 1997: Od 14. října 1997 je vložené pořadí 11/420 vyznačeno v jízdních řádech. Od 30. října 1997 jezdí vozy RT6N1 vložené rovněž na lince 4 jako 4/420 první den tam byl vůz 9103. Na 11/420 a 4/420 se střídají vozy 9102-9104, vůz 9101 stále jen zkušební. Pořadí 11/421 jsem už nezaznamenal.

Listopad a prosinec 1997: Od 1. listopadu 1997 je vyznačena vložená 4/420 v jízdních řádech. Od druhé poloviny listopadu 1997 jezdily vozy méně z důvodu poruchovosti. Vůz 9101 stále nevyjel s cestujícími.

Leden 1998: Vozy 9102 – 9104 stále jezdí na 4/420 a 11/420, vůz 9101 stále s cestujícími nevyjel.

Setkání vozu RT6N1 ev.č.9101 vypraveného na linku 4 ve smyčce Sídliště Řepy se soupravou vozů T6A5 ev.č.8605+8606 na lince 9. | 26.3.1998
Únor 1998: Po úpravě brzd a jejím odzkoušení šla do provozu s cestujícími 9101 (datum nevím). Tato úprava má být údajně provedena i na ostatních vozech. Nicméně se v podstatě potkaly v únoru 1998 konečně všechny čtyři v provozu, respektive vždycky dvě z nich, stále na 4/420 a 11/420 – vložená pořadí.

Březen 1998: setrvalý stav jako v únoru 1998. Některý z vozů 9102-9104 byl jistě odstaven na úpravy v ČKD, ale nemám o tom poznámky. Naposledy viděna v provozu s cestujícími 9101.

Duben 1998: drážním úřadem byl zakázán provoz s cestujícími pro nesplnění podmínek povolení zkušebního provozu s cestujícími ze srpna 1997. Vozy byly během dubna staženy z provozu na 11/420 a 11/420 a jezdí pouze bez cestujících jako zkušební

Květen a červen 1998: Stále povolen provoz RT6 pouze zkušebně bez cestujících. Vůz 9102 je v ČKD Zličín na provedení úprav, jaké byly udělány na 9101 na přelomu let 1997/1998 (byl jsem tam a vůz tam viděl). Vůz 9101 opět odstaven k provedení dalších větších úprav, odvezen do ČKD.

Rekonstruovanou křižovatkou Anděl projíždí vůz RT6N1 ev.č.9103 na lince 4, stejná situace, jen s trošku jinou etapizací by se mohla opakovat také v roce 2010, bohužel již nikoliv s vozem tohoto typu. | 4.8.1998
Červenec 1998: Vůz 9101 mimo provoz na opravě v ČKD - červenec 1998 v areálu Lokomotivky (byl jsem tam a vůz tam viděl). V červenci 1998 byl opět povolen provoz RT6 s cestujícími, opět na linkách 4 a 11 na vložených pořadích, vyjely opět všechny tři vozy 9102 – 9104 jako v období září 1997 - duben 1998. Všechny vozy mám postupně focené i zaznamenané v létě 1998 na lince s cestujícími. První jsem potkal po obnovení provozu vozy ev.č.9103 a 9104 na lince 11 dne 10. července 1998. V červenci 1998 jezdily s cestujícími i tři zároveň (dvě na lince 11 a jedna na lince 4).

Srpen 1998: Setrvalý stav.

Září a říjen 1998: Už nejezdí všechny tři vozy, vůz 9103 nebyl viděn v provozu, vozy 9102 a 9104 ano. V říjnu 1998 častěji k vidění jen na lince 4, tedy jeden provozní vůz, nejčastěji ev.č.9102 (ale nebyl jsem moc ve městě).

Vůz RT6N1 ev.č.9101 při návratu do výrobního závodu na Zličíně ve společnosti vozů KT4D z Erfurtu a karosérií vozů T6B5. | 10.11.1997
Listopad 1998: V listopadu 1998 opět vyjela na zkušební jízdy 9101 po větší opravě provedené v ČKD. Dne 9. listopadu 1998 proběhly změny linkového vedení. Do 8. listopadu 1998 jezdily RT6N1 na vloženém pořadí linky 4 (poslední den vůz ev.č.9102), od 9. listopadu 1998 bylo vyčleněno pro vozy RT6N1 jedno vložené pořadí na lince 7, a to pouze v pracovních dnech. V listopadu 1998 naposledy viděny v provozu s cestujícími 9102 a 9104.

Prosinec 1998: Viděny venku jako zkušební 9101 a 9104. Vůz 9103 neviděn ani ve vozovně. Zda jezdila 9102 ještě začátkem prosince s cestujícími na lince 7 mi není známo, neviděl jsem ji.

Leden 1999: Vozy RT6N1 opět nejsou v provozu s cestujícími, avšak byly viděny jako zkušební jízda, stále na trase linky 7.

Únor-březen 1999: Setrvalý stav, vozy 9101 a 9102 spatřeny jen jako zkušební jízdy, vůz 9104 nespatřen. Po další úpravě opravě je zprovozněn 9103.

Duben 1999: Vozy RT6N1 se vrací do provozu s cestujícími, a to na vložené pořadí 7/421 v pracovních dnech, jezdí zde vůz ev.č.9103. Ostatní vozy jsou odstavené, případně jezdí zkušební jízdy. Jako zkušební viděna 9101.

Květen 1999: Pro vůz RT6N1 ev.č.9103 je stanoveno pravidelné pořadí pro jeho provoz, jedná se o 7/404 v pracovní dny a 18/401 v sobotu a v neděli. Vůz zde jezdí. Jako zkušební se opět objevuje v ulicích vůz ev.č.9102, který má sloužit jako záložní pro případ poruchy vozu 9103.

Červen 1999: Vůz 9103 stále jezdí s cestujícími na 7/404 a 18/401, vůz 9102 jezdí bez cestujících a opět bez cestujících v ulicích 9104. Vůz 9101 nespatřen. Dne 20. června 1999 došlo na trati k vážné závadě na voze 9103 a provoz vozů RT6N1 s cestujícími byl opět zastaven.

Červenec 1999: Vozy 9101 a 9102 spatřeny jako zkušební jízdy.

Vůz RT6N1 ev.č.9104 v čele odstavené flotily vozů ve vozovně Pankrác následovaný ev.č.9101, 9102 a 9103. | červen 2004
Srpen – září 1999: Vozy RT6N1 jsou odstaveny, nejezdí ani zkušebně.

Říjen 1999: Viděl jsem 9102, ale nemám zapsáno, zda v ulicích, nebo jen na dvoře vozovny Pankrác.

Říjen - Prosinec 1999: Vozy RT6N1 jsou odstaveny, nejezdí ani zkušebně.

Rok 2000: Vozy RT6N1 č. 9101 – 9103 celý rok odstaveny ve vozovně Pankrác. V roce 2000 byl vůz 9104 odvezen na rekonstrukci „technické zhodnocení“ do ČKD (respektive k jeho správci konkursní podstaty), termín odvozu neznámý, ale jistě před říjnem 2000, protože v říjnu 2000 jsem byl ve vozovně Pankrác a byly tam jen 9101 – 9103 (viděny v rámci DOD).

Rok 2001: V listopadu 2001 se vrátila 9104 po opravě. Ke konci roku 2001 všechny vozy 9101-9104 odstaveny na Pankráci, ale 9104 s povolením ke zkušebnímu provozu.

Leden 2002: Vůz 9104 vyjel na zkušební jízdu (viděl jsem ho).

Únor 2002: Opět všechny vozy odstavené.

Rok 2002 a rok 2003: Všechny vozy odstavené.

Čelní článek vozu RT6N1 ev.č.9101 odstavený na kolejišti v areálu firmy Pars Nova, a.s. v Šumperku. | léto 2004
Leden 2004: Dne 21.1.2004 převezena 9101 z vozovny Pankrác do Ústředních dílen a ještě ten samý den odvezena do PARS Šumperk na rekonstrukci.

Rok 2004: Vozy 9102-9104 odstavené ve vozovně Pankrác. V létě jsem je tam fotil.

Rok 2005: Vozy 9102-9104 odstavené ve vozovně Pankrác. Dne 27. září 2005 přivezena 9101 po rekonstrukci jako RT6N2, složena v Ústředních dílnách, pak 30. září 2005 přesunuta do vozovny Pankrác a 12. října 2005 zpět do Ústředních dílen. Vůz v roce 2005 pokud vím nevyjel.

Vůz RT6N2 ev.č.9101 projíždí během zkušební jízdy křižovatkou Průběžná. | 30.5.2006
Rok 2006: Vozy 9102-9104 odstavené ve vozovně Pankrác. Vůz 9101 v lednu a únoru občas zkušebně venku, naposledy spatřena 15. února 2006, pak opět na opravě v Ústředních dílnách. Po opravě 9101 v období duben – květen 2006 v poměrně intenzivním zkušebním provozu (skoro každý den) bez cestujících. Poprvé v této etapě zkoušek viděna 6. dubna 2006, kdy jezdila zkušebně v trase Dvorce - Modřany. Po dobu zkoušek a oprav v první polovině roku 2006 byla 9101 deponována v Ústředních dílnách. Dne 15. června 2006 na zkušební jízdě závada a vůz odstaven. Ke konci roku 2006 všechny vozy 9101-9104 odstaveny ve vozovně Pankrác.

Rok 2007 a 2008: Všechny vozy 9101 – 9104 odstaveny. Vůz 9104 z prostorových důvodů převezen v březnu 2007 z vozovny Pankrác do vozovny Hloubětín, následně v červnu 2008 zpět z Hloubětína na Pankrác.

Vůz RT6N1 ev.č.9102 odstavený na kolejišti DPOV Nymburk. | 1.10.2009
Rok 2009: Všechny vozy odstaveny ve vozovně Pankrác. V září 2009 prodány firmě SKD, odvezeny postupně po dvojicích z vozovny Pankrác do Ústředních dílen (9101+9104 dne 13. září 2009 a 9102+9103 dne 16. září 2009). Na silničním návěsu byly vozy odvezeny ve dnech 14. až 17. září 2009 do ŽOS Šumperk, každý den jeden vůz v pořadí 9104, 9101, 9102 a 9103. V Šumperku byly vozy postupně přesunuty z areálu ŽOS do areálu DPOV Nymburk, kde se všechny nacházely k 22. září 2009. Do konce roku 2009 se jejich stav a umístění nezměnilo.

Rok 2010: V roce 2010 byly vozy ev.č.9102 a 9103 odprodány firmě Modertrans z Polska. Tato společnost se zabývá výrobou a modernizacemi tramvají v Polsku a uspěla ve výběru zhotovitele modernizací tramvají RT6N1 pro město Poznaň. Tramvaje ev.č.9102 a 9103 byly zakoupeny právě pro tento modernizační program s cílem využít jejich vozové skříně. Vozy byly odvezeny do pobočky Modertransu v Biskupicích, ev.č.9102 dne 23. července 2010 a ev.č.9103 dne 8. září 2010. Rovněž během roku 2010 byla do Modertransu dodána Poznaňská RT6 ev.č.405. Zatímco vozy 9102 a 9103 hledaly využití v Polsku, tramvaje ev.č.9101 a 9104 stály celý rok bez využití v areálu DPOV Nymburk.

Pražský vůz RT6N1 ev.č.9102 nese po modernizace v Poznani typové označení Moderus RT6 MF 06 AC a ev.č.405. | 2.7.2012
Rok 2011: V polovině roku 2011 se objevily první snímky první modernizované tramvaje RT6N1 pro Poznaň, označené číslem 405. Podle některých detailů se pravděpodobně jedná o vyžití skříně z Pražského vozu. V říjnu 2011 modernizovaná RT6N1 ev.č.405 vyjela do ulic Poznaně s cestujícími. Vůz je typově označen jako Moderus RT6 MF 06 AC a jedná se o skříň pražské RT6N1 ev.č.9102 s novým evidenčním číslem 405/II, což dokazuje absence střešních větracích poklopů, jimiž byly polské skříně vybaveny. Modernizovaná tramvaj RT6 si vysloužila mezi některými Polskými fanoušky přezdívku „Moderus Tatrus“. O voze ev.č.9103, prodaném rovněž firmě Modertrans, se nepodařilo v roce 2011 zjistit žádné informace. Tramvaje ev.č.9101 a 9104 stály celý rok bez využití v areálu DPOV Nymburk.



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021