Výstavba dvouúsekové lanové dráhy z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu a následně na Sněžku začala v roce 1946
odlesněním trasy pro první úsek. Během následujících dvou let probíhala výstavba prvního úseku s využitím
pomocné nákladní lanovky. První úsek o devatenácti podpěrách byl zprovozněn 15. ledna 1949 a zájem cestujících
překonával očekávání. Již první rok lanovkou nahoru vyjelo vzhůru 112 200 cestujících!
Zatímco první úsek již byl v provozu, druhý, problematičtější, byl teprve dokončován. Zkušební provoz byl
zahájen 10. listopadu 1949 a 1. července 1950 byl uveden do trvalého provozu.
Každý úsek lanovky měl svůj vlastní motor, oba byly umístěny v mezistanici Růžová hora. Oběžná kola mají
poměrně malý průměr – a dvě drážky! Aby lano neprokluzovalo, jde přes hnací kolo dvakrát, místo aby po obrátce
rovnou vyjelo zase ven, vrací se po dráze ve tvaru osmičky přes další kolo do druhé drážky a pak teprve zpět
na trať.
Původní plány počítaly s průběžným provozem celé lanovky bez přestupování, kdy by v mezistanici na Růžové
hoře byly sedačky ručně přesouvány s pomocí výhybek po vzdušných kolejích, nakonec bylo rozhodnuto o trvalém
odděleném provozu mimo jiné i pro odlišnost typů sedaček v obou úsecích. Sedačky na horním úseku jsou bez střechy,
aby nenabíraly vítr. Dřív se nandávaly a sundávaly plachty, ale dojezdilo se bez nich. Na spodním úseku
byly zaměněny za laminátové stříšky. Přesto se samozřejmě pro „manipulační jízdy“ propojení obou úseků
využívalo. V mezistanici je navíc výhybkami napojeno depo s osmi kolejemi pro odstavení sedaček a nákladních
vozíků.