Dne 10. dubna 2013 byla na své místo instalována rychlostní výhybka R 01 umístěná v místě předsunutého rozvětvení obnovované křižovatky Prašný most
ve směru od zastávek Hradčanská. Zkušební provoz na ní bude pravděpodobně zahájen počínaje 29. zářím 2013, po dokončení obnovy tramvajové tratě.
Pokud není výslovně uvedeno jinak, platí v obvodu rychlostní výhybky plně všechna ustanovení provozního
předpisu D 1/2. Zcela jistě však stojí zato se proto u této novinky v síti pražských tramvají zastavit.
Rychlostní výhybka R01 na křižovatce Prašný most |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obvod rychlostní výhybky začíná návěstí Číselné označení rychlostní výhybky, která je umístěna cca 190 metrů
před samotnou výhybkou. Po dalších cca 30 metrech je umístěno výzvové návěstidlo. Cca 27 metrů před
výhybkou je umístěno tzv.pražcové návěstidlo a posledním v řadě je světelné
návěstidlo postavení vlakové cesty
Návěstí
Číselné označení rychlostní výhybky začíná obvod rychlostní výhybky. Návěst kromě číselného
rozlišení výhybky označuje i místo umístění přijímače rádiového signálu, jímž se ovládá výhybka. Oproti standardním radiově ovládaným
výhybkám, je jízda přes tuto návěst možná, i když se v obvodu výhybky nachází další vlak.
Rozsvícení signálu na následujícím
výzvovém návěstidle informuje řidiče o tom, že systém zaregistroval
jeho vlak pro jízdu do požadovaného směru. Po registraci přijímačem rádiového signálu svítí výzva do příslušného směru cca 5 sekund. Z toho
samozřejmě vyplývá, že jízda za předcházejícím vlakem je možná s dostatečným odstupem, aby řidič mohl zkontrolovat, že jeho vlak byl
korektně zaregistrován. Nedojde-li k zaregistrování vlaku, výzva se vůbec nerozsvítí a jízda je možná jen se zvýšenou opatrností.
Zhruba 27 metrů před výhybkou je umístěno tzv.
pražcové návěstidlo zabezpečující vjezd do kolejových obvodů,
které blokují výhybku proti nežádoucímu přestavení. Na tomto návěstidle bude zobrazena buď návěst povolující jízdu (symbolem jízda přímo, který
bude platný i pro odbočení vpravo), nebo návěst jízdu zakazující. Nesvítí-li na návěstidle žádný signál, je další jízda možná opět jen
se zvýšenou opatrností a to navíc pouze v případě, že se v prostoru kolejových obvodů nenachází žádný vlak.
Světelné výhybkové návěstidlo rychlostní výhybky informující o postavení vlakové cesty se nachází na
úrovni konce obvodu rychlostní výhybky. Všechny návěsti dávané světelným výhybkovým návěstidlem rychlostní výhybky jsou oproti standardně
používaným návěstidlům v bílé barvě na černém podkladu. Světelné návěsti rychlostní výhybky s plným směrovým symbolem znamenají, že vlaková
cesta je postavena do příslušného směru a výhybka je uzamčena. Pokud je současně s postavením vlakové cesty zobrazeno i číslo, znamená to,
že ve směru postavené vlakové cesty lze přes výhybku pokračovat rychlostí až do výše hodnoty zobrazeného čísla (tedy až do 50 km/h). Pokud není zobrazeno žádné číslo, je další jízda možná maximální rychlostí jako přes běžnou výhybku (tedy do
15 km/h v přímém směru a do 10 km/h v odbočném směru). Je tedy třeba zdůraznit, že vyšší rychlostí oproti standardním výhybkám, se rychlostní
výhybkou smí projet pouze při splnění třech podmínek:
Návěst postavení vlakové cesty signalizuje plným směrovým symbolem uzamčení jazyků výhybky
Návěst bliká a signalizuje zablokování výhybky proti nežádoucímu přestavení
Návěstidlo zobrazuje číslice s vyšší povolenou rychlostí
Podobně jako v případě standardních světelných návěstidel nesvítící plný směrový
symbol postavení vlakové cesty (tedy tzv.bod) znamená návěst
neurčitá vlaková cesta, tedy informaci o tom,
že vlaková cesta nemusí být řádně postavena a řidič musí předpokládat neuzamčení výhybky. Blikání jakékoliv návěsti signalizuje blokování
výhybky proti nežádoucímu přestavení. Oproti standardním výhybkám návěstidlo nesignalizuje žádnou návěst, pokud není výhybka zablokována, tedy
ani postavení vlakové cesty.
V běžném provozu tedy budeme u výhybky rozlišovat dva standardní stavy provozu:
Vlak projíždí obvodem výhybky samostatně
Při příjezdu vlaku žádné návěstidlo nesvítí. Poté, co vlak mine návěst
Číselné označení rychlostní výhybky
se na cca 5 sekund rozsvítí na
výzvovém návěstidle výzva do příslušného směru. Po registraci tramvaje
systémem a postavení vlakové cesty se rozsvítí na
pražcovém návěstidle signál
volno přímo.
Současně se rozsvítí také požadované blikající postavení vlakové cesty na
výhybkovém návěstidle s číslem
nejvyšší povolené rychlosti. Po vjezdu vlaku do kolejových obvodů se signál na
pražcovém návěstidle změní
na
stůj. V okamžiku, kdy vlak opustí obvod výhybky, zhasne návěst s postavením vlakové cesty s číslem
nejvyšší povolené rychlosti a cca za další 4 sekundy poté zhasne i signál na
pražcovém návěstidle.
Zhasnutí těchto návěstí je podmíněno tím, že systém nezaregistruje další přijíždějící vlak.
Vlak vjíždí do obvodu výhybky jako druhý
Po průjezdu přes návěst
Číselné označení rychlostní výhybky se na cca 5 sekund rozsvítí výzva
do příslušného směru na výzvovém návěstidle. Další jízda vlaku je možná až k
pražcovému návěstidlu
se signálem
stůj. Po opuštění obvodu výhybky předchozím vlakem a nastavení vlakové cesty pro
druhý vlak se tento signál změní na
volno přímo. Současně se rozsvítí požadované blikající postavení
vlakové cesty na
výhybkovém návěstidle s číslem nejvyšší povolené rychlosti. Poté, co druhý
vlak opustí obvod výhybky, světelné návěsti buď zhasnou, nebo jsou signalizovány další návěsti pro průjezd následujícího vlaku.
V provozu se samozřejmě mohou vyskytnout také poruchové stavy.
Na výzvovém návěstidle je signalizován špatný směr
Pokračovat v jízdě, vlak postavil výhybku do špatného směru. Podle signalizace na pražcovém (vjezdovém) návěstidle dojet až k výhybce
a ručně ji přestavit do požadovaného směru.
Na výzvovém návěstidle není signalizován žádný směr
Je možno pokračovat v jízdě se zvýšenou opatrností, protože nedošlo k zaregistrování vlaku. Pokud předtím, než neregistrovaný
vlak vjede do kolejových obvodů za
pražcové návěstidlo, vjede do obvodu výhybky za návěst
Číselné označení rychlostní výhybky další vlak, který systém zaregistruje, bude postavena vlaková cesta
a signalizaci světelných návěstí podle požadavků následujícího vlaku. Řidič neregistrovaného vlaku opatrnou jízdou projede přes signalizaci
na
pražcovém návěstidle v případě, že nebude svítit nebo na ní bude signál
volno přímo
(žádaný následujícím vlakem). Další jízda proběhne podle signalizace
výhybkového návěstidla
(může také signalizovat postavení vlakové cesty podle požadavku následujícího vlaku), v případě potřeby je samozřejmě nutné přestavit
výhybku ručně.
Pražcové návěstidlo nesvítí
Další jízda je možná, pokud se v prostoru kolejových obvodů nenachází žádný vlak. Přijíždějící vlak nebyl zaregistrován nebo může
jít o poruchu návěstidla. Po průjezdu přes
pražcové návěstidlo další jízda proběhne podle signalizace
výhybkového návěstidla, v případě potřeby nutno přestavit výhybku ručně.
Na pražcovém návěstidle zůstal signál stůj i po odjezdu předchozího vlaku
Nelze pokračovat v jízdě, je nutné tuto skutečnost oznámit provoznímu dispečinku. Výhybka pravděpodobně zůstala zablokována proti přestavení
z důvodu neodhlášení předchozího vlaku (výhybkové návěstidlo bliká). Další jízda je možná jen na pokyn dispečera nebo pracovníka
kontroly provozu DP.
Na výhybkovém návěstidle je signalizována návěst neurčitá vlaková cesta
V tomto případě lze pokračovat v jízdě až po ruční zkoušce uzamčení jazyků do požadovaného směru. Vlaková cesta nemusí být řádně postavena
a řidič musí předpokládat neuzamčení výhybky.
Výhybkové návěstidlo nesvítí
V tomto případě lze pokračovat v jízdě až po ruční zkoušce uzamčení jazyků do požadovaného směru. Je pravděpodobné, že výhybka není
zablokována a není signalizován stav uzamčení.
Ruční zkouška uzamčení
Jazyky se při ruční zkoušce uzamčení považují za uzamčené, nelze-li odtlačit stavěcím klíčem jazyk výhybky od opornice v místě
nejblíže možném k hrotu jazyku. Toto místo je 3,6 metru od hrotu jazyku v prostoru 8. pražce (první možné místo pro zasunutí
stavěcího klíče mezi jazyk a opornici).
Ovládání rychlostní výhybky mimo provoz
Označí se návěstí
Ovládání rychlostní výhybky mimo provoz (kříž přes
Číselné označení rychlostní výhybky). Jízda přes výhybku je stejná jako v běžném stavu, pouze výhybku nelze přestavovat rádiovým signálem.
Rychlostní výhybka mimo provoz
Označí se návěstmi Výzvové návěstidlo mimo provoz a Rychlostní výhybka mimo provoz (kříže přes výzvové a výhybkové návěstidlo).
Jízda jako přes běžnou uzamykatelnou výhybku. Ruční zkouška uzamčení jazyků se provádí po přestavení do správné polohy.