|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 2Pro příslušníky generace dříve narozených je tramvajová linka 2 sjata s termínem obousměrná okružní linka s výchozím bodem na Floře. Ještě aby ne, když byl tento okruh, sice s drobnými odchylkami, provozován od roku 1924 do roku 1961, tedy s ohledem na časté změny v Praze úctyhodných 37 let. Pro pamětníky střední generace pak jde o linku spojující oblast Vinohrad a Karlova náměstí s oblastí Břevnova (období 1961 – 1966 a opět 1971 – 1978). No a příslušníci nejmladší generace od zahájení provozu prvního úseku metra A v lince 2 za posledních 35 (vztaženo k roku 2013) vidí pouhý napaječ metra. Linka totiž neopustila v denním provozu území Prahy 6...
O svůj okružní charakter linka 2 přichází 26. května 1912. Trasa má nyní tvar písmene U. Výchozí bod na Křižovnickém náměstí zůstává nezměněn. Rovněž zůstalo beze změn i její vedení přes Vinohrady a Žižkov. Druhá konečná pak byla zřízena u Prašné brány. Není bez zajímavosti, že Celetnou ulicí byla, od toho data až do zrušení tramvajové trati v této ulici v roce 1960, vedena přesměrovaná linka 1. Po více jak roce, 21. září 1913, je konečná zastávka z Křižovnického náměstí přemístěna k Rudolfinu (dnešní zastávka Staroměstská), jedná se tedy jen o nepatrné prodloužení trasy. Když je 15. července 1914 trasa linky změněna do podoby Rudolfinum – Národní divadlo – Karlovo náměstí – Purkyňovo náměstí (Míru) – Korunní třída – Flora, nahradí dvojku mezi Florou a Prašnou bránou přetrasovaná linka 7. Již po 2 měsících, tedy 15. září 1914 je linka 2 prodloužena na Klárov a ke 3. dubnu 1915 přijde další prodloužení. Linka se přes Chotkovu silnici vydává do Bubenče, na Špejchar.
Při konání Všesokolského sletu roku 1926 si ponechává linka 2 svůj okružní charakter. Jen je to „kolečko menší“. Vynechává totiž úsek mezi I.P.Pavlova přes Floru a Olšanské náměstí k Bulharu. Před náměstím I. P. Pavlova odbočuje do Mezibranské ulice, pokračuje kolem Muzea k hlavnímu nádraží a U Bulhara se dostává na svoji trasu. Od 1. srpna 1928 je linka 2 mezi Klárovem a Národním divadlem vedena přes Újezd a Malostranské náměstí. V roce 1932 se opět koná Všesokolský slet, při kterém je linka 2 rozdělena na 2 části: ta jedna (2a) jezdí z Flory po své trase přes náměstí Míru, Karlovo náměstí a Malou Stranu na Pohořelec a ta druhá (2b) z Olšanského náměstí, po své trase na Špejchar a dále na Malovanku. Když jsou v roce 1936 dodány jednosměrné vozy „Ponorka“, jsou nasazeny také na linku 2 s vlečnými vozy „Krasin“, zpočátku i „Plecháč“. Při Sletu v roce 1938 je linka vedena podobně jako v roce 1932, jen s tím rozdílem, že větev 2b je prodloužena k nákladovému nádraží Žižkov.
O Spartakiádách 1955 a 1960 je okružní charakter linky přerušen. Je provozována ve 2 větvích: 2a Dlabačov – Flora a 2b Flora – Královka. Někdy v roce 1959 bylo dopravními průzkumy zjištěna vyšší frekvence cestujích na vinohradsko-žižkovském úseku. V ranní špičce proto byla zavedena tzv. „malá kola“ – posilové vlaky jezdící v trase Flora – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Muzeum – Náměstí Míru – Orionka – Flora.
Od 15. ledna 1962 linka změní noční trasu v úseku Malovanka – Chotkovy sady. Už nejezdí kolem Hradu. Snad ani ne proto, že by hlučící tramvaj rušila spánek tehdejšího soudruha prezidenta Antonína Novotného, ale kvůli návaznosti na ostatní noční linky je vedena kolem vozovny Střešovice, Prašný most a Špejchar. Tento den je, s výjimkou různých dlouhodobých či krátkodobých výluk, zrušen provoz pravidelných nočních linek v úseku Chotkovy sady – Pražský hrad – Brusnice – Malovanka. V roce 1964 je na linku 2 ve špičce pracovního dne vypravováno 22 dvouvozových souprav v intervalu cca 5 minut, v sedle pak 14 souprav v intervalu 7 – 8 minut. V neděli dopoledne jezdilo na lince 2 celkem 15 souprav, odpoledne jejich počet vzrostl na 21. Linku vypravovaly vozovny Strašnice a Střešovice. Převažují zde soupravy vedené jednosměrnými vozy „Ponorka“, případně „Mevro“. S těmito motorovými vozy bylo možno i potkat rekonstruované vleky Krasin (ev.č.1465, 1581, 1582, 1583).
Číslo linky 2 se v síti pražských tramvají opět objeví 30. srpna 1971. Nově zavedená linka jezdí v trase Královka – Pražský Hrad – Klárov – Mánesův most – Jiráskovo náměstí – Karlovo náměstí - I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Flora – Ohrada – Vápenka. Obsazována je sólo vozy typu T3, vypravovanými z vozoven Žižkov, Vokovice a Střešovice. Ve špičce na lince 2 jezdí 14 vozů, v sedle 10 vozů a interval činí 8 resp. 11 minut. V sobotu dopoledne je vypraveno 12 vozů (interval 8,5 minuty), odpoledne zůstává na trase 10 vozů v intervalu 10 – 11 minut. V neděli ráno je nasazeno 10 vozů, odpoledne vyjíždějí ještě další 2. Večerní interval je stanoven na 21 minut. Na lince 2 je uplatňován tzv. polonoční provoz. Ten však nefunguje v celé trase, ale pouze v úseku Vápenka – Flora – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Resselova ulice – Jiráskovo náměstí – Myslíkova – Karlovo náměstí a zpět na Vápenku. Uvedené spoje takto jezdily denně vždy v čase od 22,30 do cca 0,30. Tento polonoční provoz byl na lince 2 zrušen v roce 1974 v souvislosti se zavedením celonočního provozu na lince 16. K prodloužení linky na Vypich dochází od 17. ledna 1972. Špičkové vypravení vzrostlo na 16 vozů ve špičce a interval se zkrátil na necelých 8 minut. Ostatní počty vozů zůstaly stejné – tudíž dochází, s ohledem na prodloužení trasy a tedy i oběžné doby, k prodloužení intervalu vždy asi o jednu minutu v porovnání s předchozím údajem. Od 26. února 1973 je linka mezi Chotkovými sady a Malovankou vedena přes Špejchar, Prašný Most, Vozovnu Střešovice a Hládkov. Další změny linku čekají až v roce 1974. Nejprve je linka od 14. ledna na žižkovské straně prodloužena na Spojovací, následně po zahájení provozu metra 9. května je linka mezi Národním divadlem a Karlovým náměstím vedena přes Národní třídu a Spálenou ulici. Tramvajová trať v Resslově ulici zůstává až do svého zrušení, resp. odpojení od sítě v roce 1981, nepojížděna. Naopak, tramvajová trať ve Spálené ulici mezi Lazarskou a Národní třídou je po 13 letech opět využívaná v pravidelném provozu. Společně s linkou 2 zde ještě jezdí i přesměrovaná linka 23. Od 1. května 1975 je linka prodloužena na Bílou Horu. K tomuto datu je ve špičkovém období na linku 2 vypravováno 18 vozů T3 v intervalu 8,10 minut. V sedle zůstává na trase 11 vozů po 12 minutách. V sobotu se vypravuje ráno 13 vozů (interval 10,9 minut), odpoledne je nasazeno 10 vozů po 14 minutách. V neděli ráno je vypraveno 10 vozů, odpoledne pak počet vypravených tramvají na tuto linku vzrůstá na 14. Večerní interval je zkrácen na 19 minut. Linku vypravují vozovny Střešovice a Žižkov. O Spartakiádě roku 1975 je linka 2 zkrácena do trasy Spojovací – Dlabačov. V době spartakiádních vystoupení je linka 2 obsazena 23 sólo vozy T3.
Po zahájení provozu trasy metra I.A se linka od 13. srpna 1978 mění na napaječ. Nyní je v krátkých intervalech, v sestavě 2xT3, vedena v trase Divoká Šárka – Podbaba. Ve špičce je obsazena 8 vlaky v intervalu 5 minut, v sedle pak 6 vlaky v intervalu 8 minut. V sobotu dopoledne jezdilo 6 vlaků, odpoledne pak jeden vlak zatáhl. Sobotní interval se pak pohyboval od 7 do 9 minut. V neděli ráno obsluhovaly linku 2 čtyři soupravy, odpoledne byl jejich počet zvýšen na 6. Interval ráno byl 11 minut, odpoledne byl zkrácen na 8 minut. Večerní provoz fungoval na intervalu 10 minut. Všechny denní vlaky této linky vypravovala vozovna Vokovice. Současně je na této lince zaveden celonoční provoz. Noční trasa vedla z Divoké Šárky přes Hradčanskou, Letenské náměstí, Strossmayerovo náměstí , Hlávkův most, Bílou Labuť, náměstí Republiky, Můstek, Nártodní divadlo do Braníka. V noci jezdily sólo vozy T3, na 24. prosince a 31. prosince 1978 vyjely na noční služby vlaky 2xT3. Noční vlaky vypravovaly vozovny Vokovice a Pankrác. Denní trasa linky 2 nebyla nic nového. Jezdily takhle spoje spartakiádní účelové linky X-11 (1955, 1960, 1965 a 1975). Toto směrování se asi někomu líbilo, neboť byla v této trase vedena v pozdějším období také linka 20. Do trasy Petřiny – Divoká Šárka se linka vydává od 19. února 1979 a současně je obsazena sólo vozy T1. Ve špičce 12 vozů, v sedle 7 vozů, v sobotu 8/7 vozů, v neděli 5/8 vozů; intervaly 6 minut, v sedle 10 minut, v sobotu 9 – 10 minut, v neděli 14 minut ráno a 9 minut odpoledne. Večerní interval zůstal na 10 minutách, rovněž noční provoz zůstal beze změn. Vzhledem k vysoké frekvenci cestujících byl na lince 2 zkrácen interval ve špičce na 5 minut; počet vypravených vozů byl zvýšen na 15. Na vypravování linky 2 se podílely vozovny Motol a Střešovice.
Ke dni 1. září 1983 je vypravováno ve špičce 9 vlaků, v sedle 6 vlaků, o víkendech 5 vlaků (intervaly 8 – 9 minut/13minut/15 minut. Večerní provoz udržovaly 3 vlaky v intervalu 25 minut. Celé vypravení linky 2 se odehrává z vozovny Vokovice. Od 21. dubna 1986 je provoz linky 2 omezen na ranní a odpolední špičku pracovního dne. Současně je zkrácena do trasy Petřiny – Červený Vrch. Celodenní provoz linky je obnoven od 27. listopadu 1990, avšak s tím, linka jezdí jen od pondělka do pátku. Důvodem zavedení celodenního provozu byly připomínky z řad cestujích,kteří potřebovali přímé spojení z Petřin na Vítězné náměstí kvůli jednáním na různých úřadech. Zatímco špičkový interval zůstal na 8 – 9 minutách, sedlový interval byl stanoven na 30 minut. Po ukončení prázdninového provozu jsou od 2. září 1991 na linku 2 nasazeny sólo vozy T3.
V srpnu 2002 postihla Prahu ničivá povodeň, která, mimo jiné, paralyzovala provoz metra. Mnoho tramvajových linek změnilo svoji trasu; linka 2 byla prodloužena do Divoké Šárky. Mezi 17. zářím 2002 a 21. únorem 2003 byla jedinou denní linkou v Praze, na kterou se vypravovaly vozy sólo. Za zmínku stojí, že ji obsazovala také vozovna Žižkov vozy T6. Od 1. září 2003je sedlový interval na lince 2 upraven na standardních 10 minut. Linka 2 byla také tou první, na níž byl 9. února 2007 vypraven částečně nízkopodlažní vůz T3R.PLF. V letech 2008 - 2009 probíhala výluka na třídě Milady Horákové, kterou vyvolala stavba tunelu Blanka. Tramvajové linky, jezdící do oblasti Prahy 6 byly postihovány četnými nepravidelnostmi. Kvůli zachování přijatelné obsluhy Petřin byly na linku 2 operativně nasazovány soupravy 2xT3. Poté, co byla v roce 2011 dlouhodobě zneprovozněna smyčka na Červeném Vrchu, byl provoz linky 2 upraven do podoby Podbaba – Petřiny, tedy do stejné trasy, jako měla linka 32 po zahájení provozu trasy metra I.A od 13. srpna 1978 do 18. února 1979. V roce 2013 dochází u linky 2 k dalším změnám. Nejprve je 30. března 2013 linka zrušena a 29. listopadu 2013 je její provoz obnoven ve staronové trase Divoká Šárka – Petřiny. Když je 7. dubna 2015 prodloužena trasa metra A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol (přes Nádraží Veleslavín a Petřiny), dochází k opětnému zrušení linky 2. K její renesanci dochází 28. srpna 2016. V souvislosti na přesměrování linky 18 do obratiště Nádraží Podbaba a nutnosti provozu druhé linky na petřinské tramvajové větvi je její provoz obnoven v trase Petřiny – Hradčanská – Chotkovy sady – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – Karlovo náměstí – Moráň – Palackého náměstí – Nádraží Braník. Linka je obsluhována sólo vozy T3 a T3R. PLF. Vypravována je z vozoven Vokovice, Pankrác a Strašnice. Na branické větvi s ní jezdí v souběhu linky 3, 17 (spřažené vlaky) a 21 (sólo vozy) a na Petřiny plní pouze doplňující funkci k prodloužené trase metra A a k lince 1.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |