|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 4Budeme-li zkoumat historický vývoj linky 4 zaujme nás to, že od roku 1910 až do roku 1978 neodmyslitelně patřila do Nuselského údolí, neboli Jammertálu. Toto pojmenování, ač vznikly různé více či méně žertovné pověsti, se zakládá na německé složenině Jammer – nářek, thal – údolí, tedy údolí nářku. Před více než 30 lety mi toto objasnil, dnes již zesnulý, historik PhDr. Jan Havránek, milovník Prahy, jehož vědními obory byly statistika a demografie. Důvodem tohoto pojmenování byl větší počet sociálně slabších obyvatel. Ale vraťme se k tramvajové lince s číslem 4. Po nasazení prvního vozu T1 na tuto linku prováděla linka 4 až do roku 1978 přímé spojení oblastí Smíchova, Nuslí, Vršovic, Strašnic a od roku 1955 také Hostivaře. Dnešní podoba linky 4 má svůj původ až v letech 1978 – 1981. Z hlediska vozového parku na této lince je zajímavé, že sem byly nasazeny první vozy T1 (a jedna z posledních, kde dosluhovaly), o štěstí se tu pokoušel i vůz T2 a v roce 1962 sem byly i nasazeny první vozy typu T3. Rovněž i vozy T6A5, když se na podzim roku 1995 poprvé s rozjely s cestujícími, byly nasazeny opět na lince 4. Může se nám zdát docela paradoxní, že ač se tady zkoušela většina novinek, provoz vlaků 2xT (nepočítáme-li kratičký pokus 2 vlaků 2xT1 v roce 1960) zde byl zaveden dosti pozdě – až v roce 1977. O rok později se sem však opět na čas vrátily vozy T1.
V roce 1908 byla číslem 4 označena linka jezdící v trase Národní divadlo – Spálená ulice – Karlovo náměstí – Vyšehradská ulice – Vyšehrad. Na počátku roku 1910, 6. ledna je linka prodloužena z Vyšehradu do Nuslí, Fričovy ulice. Tato konečná se nacházela mezi dnešními zastávkami Svatoplukova a Divadlo Na Fidlovačce. Dne 26. května 1912 je linka prodloužena do trasy Nusle, Fričova – Národní divadlo – Křižovnické náměstí – Platnéřská ulice – Malé náměstí – Staroměstské náměstí – Čechův most – Jatky – Královská obora. Snad od této doby jsou na linku 4 v období vyšších přepravních nároků nasazovány vlečné vozy. V roce 1924 se trasa mění v koncových úsecích. V oblasti Nuslí je prodloužena do zastávky Soběslavova (dnešní Otakarova), v holešovické oblasti jede přes Strossmayerovo náměstí na Letnou, kde je ukončena na Čechově třídě, tedy mezi Letenským náměstím a dnešní zastávkou Korunovační. Když je 6. prosince 1925 zrušena trať v Platnéřské ulici, je linka převedena od Křižovnického náměstí kolem Parlamentu (Staroměstská), po nové trati v ulici Sanytrové (17.listopadu) na Čechův most a dále na Letnou. Počínaje 26. ledna 1926 se na linku 4 vypravují pouze sólo motorové vozy. V témže roce, 1. června je linka prodloužena od Letné a Nuslí do Vršovic na třídu Krále Jiřího (dnešní zastávka Koh-i-Noor). V samém závěru roku 1930, 1. prosince 12. 1930 je linka převedena do trasy Letná, Čechova třída – Národní divadlo – Palackého náměstí – Výtoň – Vyšehrad (Albertov) – Pankrác. Pravděpodobně k tomuto datu se na linku 4 vrací provoz souprav ve složení motorový + vlečný vůz.
Od 6. ledna 1935 je linka 4 prodloužena do zastávky Průběžná a 18. října 1936 následuje další prodloužení do Zahradního Města. Od roku 1939 se na linku 4 vypravují i soupravy vedené jednosměrným vozem Ponorka. Počínaje 1. zářím 1942 je linka zkrácena do polookružní podoby Zahradní Město – Albertov – Výtoň – Národní divadlo – Perštýn – Spálená ulice – Karlovo náměstí – Albertov a zpět do Zahradního města. Linka je v té době obsazována soupravami ve složení obousměrný, případně jednosměrný vůz s vlekem, na některých spojích byly ve špičkách vypravovány soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + 2 vleky. Tabulka vypravení z roku 1944 udává 17 motorových a 21 vlečných vozů ve špičce a pak 14 motorových a 14 vlečných vozů v sedle. Ke dni 30. září 1951 jezdí linka 4 v trase Zahradní Město – Výtoň – Palackého náměstí – Zborovská – Anděl – Zlíchov, Lihovar. Když je v červnu 1952 zahájen provoz nových tramvají typu T1 s cestujícími, je právě tato linka určená pro nové vozy. Relativně se vyhýbala centru a tak bylo možno co nejlépe využít dobré jízdní vlastnosti nových vozidel. Pro vysokou poruchovost nových vozů je častým jevem souběh nových a starých vozů na této lince – toto trvá přibližně do roku 1956. Do Hostivaře na náměstí J. Marata, tedy do dnešní zastávky Hostivařská, je linka prodloužena 24. července 1955. Zprvopočátku sem však jezdí jen část spojů, ostatní mají nadále konečnou na Zahradním Městě na náměstí Mezi zahrádkami. Tato smyčka je zrušena v roce 1987. Kromě vozů T1 se tu v roce 1956 objevují i nové vozy T2. V roce 1960 je na lince 4 poprvé vyzkoušen provoz spřažených vozů T1, dvě soupravy jezdily od 1. dubna 1960 do 24. května 1960. Pro neúspěch bylo od dalších pokusů na nějakou dobu upuštěno.
Když je 1. července 1968 vydán zákaz vjezdu vozům T3 na hlubočepský železniční nadjezd kvůli jeho malé nosnosti, nesmí za smyčku Lihovar až do listopadu 1968 vozy T3 vůbec, po havarijních úpravách nadjezdu od listopadu 1968 do roku 1973 vozy T3 je v sólo sestavě. Linka 5, jezdící v sestavě 2xT3 byla zkrácena k Lihovaru a naopak linka 4 se sólo vozy T1 byla prodloužena do Hlubočep.
Významněji se vedení linky 4 dotkne rekonstrukce křižovatky Otakarova v roce 1976. Dochází zde k demolici několika budov s tím, že trať ve směru Otakarova – Nádraží Vršovice je napřímena. Přibývají možnosti odbočení od nádraží Vršovice směrem na Nuselské schody a také z téhož směru na náměstí Bratří Synků. Během této rekonstrukce, která začala o prázdninách 1976 byla linka 4 zrušena s tím, že její vozy byly přesunuty na posílenou linku 27 a prodlouženou linku 6 do Hostivaře. Od září do října 1976 je linka 4 odkloněna do trasy Hlubočepy – Vozovna Pankrác. Od 25. října 1976 přestává linku 4 vypravovat vozovna Pankrác a linka je opět plně obsazena vozy T1.
Když je 5. září 1977 zahájena výluka Plzeňské ulice, zůstávají vedení linky, jakož i sestava vlaků stejné. Na vypravování se podílely vozovny Strašnice, Pankrác a Střešovice. Toto zůstává beze změny do prázdnin roku 1978. Dne 3. července 1978/ je zahájena výluka v Nuselském údolí. Bez provozu zůstal úsek Otakarova – Albertov. Zatímco linky 18, 24 a 27 jsou odkloněny přes Bruselskou a I. P. Pavlova, linka 4 je zkrácena do trasy Hostivař – Nusle, Na Zámecké. Vozovny Pankrác a Strašnice na ni vypravují ve všední den 5 vlaků 2xT3, o víkendech pak 4 dvojice.
Dne 19. února 1979 dochází ke změnám ve vedení některých linek a k přesunu vozů T1 z vozovny Kobylisy do Střešovic. Linka 4 jezdí nadále v nezměněné trase, ale vozy T1, kterými je nadále obsazena, jsou vypravovány z vozoven Strašnice a Střešovice. Ve špičce se vypravuje 14 vozů v intervalu 7 minut, v sedle zůstal interval čtrnáctiminutový se sedmi vozy, jako dřív. V sobotu ráno a v neděli odpoledne bylo nasazeno 10 vozů v intervalech 9-10 minut, v sobotu odpoledne a v neděli ráno pak jen 7 vozů v intervalu 14 minut. O prázdninách 1979 je linka 4 obsazena vlaky 2xT3. Ve špičce je nasazeno 9 souprav (interval 11 minut), v sedle pak jen 7 souprav v intervalu 14 minut. O sobotách a nedělích pak jezdilo 8, resp. 10 vlaků. Zajímavostí bylo její víkendové prodlužování do Hostivaře (každý víkend od 9. června 1979 do 23. září 1979). Linka byla i v tomto období vypravována z vozoven Strašnice a Střešovice. Po skončení prázdnin jsou v pracovní dny nasazovány na linku 4 opět vozy T1, o víkendech, rámci rekreačních špiček až do října, ještě vlaky 2xT3. Dne 8. listopadu 1979 je po 2 letech obnoven provoz na Plzeňské ulici. Na svoji konečnou na Kotlářku se vrátily linky 9, 15 a nově se k nim přidružila linka 4. Nasazeno zůstalo 14 vozů T1 ve špičce, v sedle vzrostla výprava na 8 vozů; víkendové vypravení 7, resp. 10 vozů zůstalo beze změn. Jen vozovna Strašnice přišla o vozy T1, které byly přestěhovány do vozovny Pankrác. Takže nově je linka 4 vypravována z vozoven Pankrác a Střešovice.
Ke dni 6. července 1985 je linka 4 zkrácena do trasy Košíře, Kotlářka – Vršovice, náměstí Kubánské revoluce (Kubánské náměstí) a 26. října 1988 je prodloužena od Kotlářky přes Motol po nové trati do konečné zastávky Sídliště Řepy. V letech 1991 – 1994 se na linku 4 krom vlaků 2xT3 vypravují i vozy KT8D5. Ty vypravuje motolská vozovna. V roce 1995 získává linka 4 další prvenství z hlediska vozového parku. Jsou sem nasazeny první vlaky 2xT6A5 z vozovny Motol. Linka je natolik využívána, že ve špičkovém období všedních dnů ji v trase Kotlářka - Kubánské náměstí posiluje linka 34. Od 3. listopadu 1998 je linka 4 zkrácena na obou stranách. Jezdí z Kotlářky a ukončena je ve smyčce Čechovo náměstí (poblíž Koh-i-nooru). Linka je nadále obsazovaná vlaky 2xT3, resp. 2xT6A5. Její rozsah provozu byl omezen na všední den do cca 20,00 hodin s intervalem ve špičce 8 minut a v sedle 10 minut. V rámci povodňového provozu od srpna 2002 do února 2003 jezdí linka po celý týden od rána do půlnoci, obsazována vlaky 2xT. Počínaje 22. únorem 2003 jezdí linka od pondělí do soboty od rána do půlnoci, v neděli vyjíždějí její vozy až odpoledne. Ve všední dny se vypravují soupravy 2xT3, 2xT6A5, o sobotách a nedělích jezdí na této lince pouze sólo vozy T3 a T6A5. Víkendový provoz je v intervalu 15 minut, večerní v intervalu 20 minut. O předvánočních víkendech v letech 2004, 2005, 2006, 2007 a 2008 je linka 4 obsazována vlaky 2xT. O prázdninách 2007, když se provádí kompletní rekonstrukce kolejového křížení na Palackého náměstí je linka 4 odkloněna přes Botanickou zahradu k Podolské vodárně. Nasazeny jsou zde trvale sólovozy T3. Po skončení prázdnin sice výluka pár týdnů ještě trvá, ale linka je již obsazována vlaky 2xT3 či 2xT6.
V souvislosti s několikaměsíční uzavírkou tramvajové tratě přes zastávky Ruská klesá poptávka po lince 4. Od 29. června 2013 je provoz linky 4 omezen na ranní a odpolední špičku pracovního dne. Tento rozsah provozu zůstává zachován i po skončení výluky. Linku vypravují vozovny Motol, Pankrác, Strašnice a Žižkov. Od změny linkového vedení ke dni 28. srpna 2016 je opět změněna trasa linky. Vrací se na Barrandov a dochází ke zkrácení na Čechovo náměstí. Linka tedy jezdí v trase Čechovo náměstí – Ruská – I. P. Pavlova – Moráň – Anděl – Smíchovské nádraží - Sídliště Barrandov. Provozována je v ranní a odpolední špičce pracovních dnů. Jezdí zde vlaky 2xT a nízkopodlažní vozy Škoda 15T ForCity Alfa.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |