|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 5
Linka 5 patřila k nejvíce frekventovaným a také z hlediska vedení k nejstabilnějším linkám v Praze. Jejím jakýmsi předvojem
bylo zahájení provozu koňských omnibusů v trase Karlín – Smíchov. Pak v trase Národní divadlo – Karlín jezdila první linka
pražské koňky. Když roku 1907 začala jezdit Prahou tramvajová linka s číslem 5, držela se mezi Újezdem a Karlínem své trasy
až do roku 1985. Od roku 1923 se pak linka 5 stává spojnicí oblastí Smíchova, Karlína, Vysočan a Libně. Pak již byla trasa
této linky jen prodlužována. Vzhledem ke stále rostoucí frekvenci cestujících se nasazovaly stále kapacitnější typy vozidel.
Od roku 1919 se sem nasazují soupravy ve složení motorový vůz + 2 vozy vlečné. V roce 1963 jsou sem nasazeny nové vozy T3.
Ty však v sóloprovozu nepobírají a tak je na této lince, jako první v Praze, zaveden provoz vlaků 2xT3.
V listopadu 1985 přejímá úlohu klasické linky 5 nová trasa metra B (Florenc – Smíchovské nádraží). Z původní linky 5 zůstává
jen část mezi Lehovcem a náměstím Republiky. Po prodloužení metra B na Českomoravskou, přicházejí o linku 5 obyvatelé Karlína.
Po dalších změnách, v roce 1998 se linka 5 vytrácí ze své typické lokality – totiž z oblasti Hloubětína. Dnešní linka 5 má z té
původní „pětky“ jen málo. Je to pouze její, pár metrů dlouhý, úsek mezi náměstím Republiky a křižovatkou Na Poříčí – Havlíčkova.
A pro údajně malé využití je linka od roku 2013 obsluhována sólo vozy.
Ke dni 30. ledna 1910 je vedena v trase Vysočany – Klárov – Královský Hrad, 22. února 1912 je od Hradu prodloužena po nové trati ulicí Kanovnickou na Pohořelec, 13. června 1912 je pak prodloužena i na opačném konci v oblasti Vysočan a to ke Kolbenově továrně.
V trase Kolbenova továrna - Klárov jezdí 21. května 1919. Vypravovány sem jsou vlaky v sestavě motorový + vlečný vůz, za stanovených podmínek i vlaky v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy. Od 29. července 1923 je linka přesměrovaná do trasy Kolbenova továrna – Újezd – Anděl – Smíchov, Západní nádraží. K další změně dochází až od 2. listopadu 1927 je linka 5 prodloužena do Hlubočep. Na počátku roku 1932, 3. ledna dostává linka 5 na dlouhou dobu trasu Hloubětín – Harfa – Palmovka – Florenc – Na Poříčí – Příkopy – Můstek – Národní divadlo – Újezd – Anděl – Smíchov, Západní nádraží – Lihovar – Hlubočepy. Při pohledu do tabulky vypravení zjistíme, že linka je obsazena soupravami motorový vůz + 2 vlečné vozy a dále jsou tu nasazeny 2 dvouvozové vlaky, což jsou dvojčité motorové vozy 3001+3002 a 3003+3004. K 15. prosinci 1944 je na linku 5 vypravováno ve špičce 22 motorových a 43 vlečných vozů. Ano – to souhlasí. Kromě třívozových vlaků zde ještě jezdí „dvojčitá“ souprava 3001+3002. Druhé toto „dvojče“ bylo již v roce 1939 rekonstruováno na vlečné vozy. V sedle pak jezdilo 19 vlaků ve složení motorový + vlečný vůz. Počínaje 17. prosincem 1945 je zaveden na lince 5 celonoční provoz s tím, že noční trasa je shodná s denní. V noci jezdily soupravy ve složení motorový + 1 vlečný vůz. Druhý vlečný vůz býval totiž kolem půlnoci odpojen.
V době konání celostátní Spartakiády 1965 jsou všechny vozy T3 převedeny na linky obsluhující tzv. modrou větev. Linka 5, která ke Stadionu nejezdila, byla na tuto dobu vozů T3 zbavena. Jako kapacitně adekvátní náhrada za vlaky 2xT3 sem byly nasazeny staré soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy. Nasazeno bylo v ty dny 20 motorových a 40 vlečných. Staré vlaky ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy se z energetických důvodů na linku 5 vrací na krátké období o prázdninách 1966. V té době je ve výluce úsek Florenc – Palmovka a linka 5 je odkloněna přes Těšnov a Nádraží Bubny na Výstaviště.
V roce 1971 je linka 5 vypravována z vozoven Hloubětín a Motol. Ve špičce pracovního dne je nasazeno 17 vlaků 2xT3 v intervalu 6 minut, sedlový interval byl 8 minut s dvanácti vlaky 2xT3. Sobotní provoz se odehrával se 14 vlaky v intervalu 7 minut, odpoledne pak s 12 vlaky v intervalu 8 minut. V neděli ráno se vypravovalo 14 souprav (interval 7 minut), odpoledne byl počet vlaků zvýšen na 20, interval pak vycházel na 5 minut. Večerní provoz byl udržován v intervalu 17 minut. Po opravě zlíchovského nadjezdu se 30. června 1973 vrací linka 5 i v denním provozu s vlaky 2xT3 do Hlubočep. Na 24. prosince 1973 a 31. prosince 1973 se cestující mohli svézt soupravami 2xT3 i v nočním provozu. Po otevření trasy metra IC dochází ke komplexní změně linkového vedení tramvajových linek. Přesto lince 5 zůstává trasa nezměněna. Vypravována je z vozoven Motol a Hloubětín. Ve špičce pracovního dne je nasazeno 16 dvojic (interval 7 – 8 minut), v sedle 12 dvojic (interval 9 – 10 minut). V sobotu jezdí 13 (resp. 11) dvojic v intervalech 8 – 9 minut. V neděli ráno vyjíždí 14 vlaků (interval 7 minut), odpoledne pak je nasazeno 19 vlaků po 5 minutách. Na 24. prosince 1974 a 31. prosince 1974 jsou vlaky 2xT3 nasazeny i v nočním provozu.
Krátce po otevření trasy metra IA v roce 1978 je linka 5 obsazována 21 soupravami ve špičce (interval 6 minut), v sedle bylo nasazeno 11 souprav po 11 minutách. V sobotu bylo vypraveno 13 souprav ráno, 11 souprav odpoledne (intervaly 9 -11 minut) V neděli ráno vyjíždělo 9 souprav, odpoledne pak bylo nasazeno 15 vlaků (interval ráno 13 minut, odpoledne 8 minut). Večerní interval byl jednotných 20 minut. K 19. únoru 1979 se mění počet vlaků takto: 20 ve špičce, 10 v sedle (intervaly 6, resp. 13 minut), v sobotu pak 13 vlaků ráno a 10 odpoledne (intervaly 10, resp. 12-13 minut) a v neděli opačně -10 vlaků ráno a 13 odpoledne. V listopadu 1979 je ukončena výluka Plzeňské ulice a linku 5 přestává vypravovat vozovna Střešovice. V roce 1980 se vypravuje na linku 5 ve špičce 27 vlaků v intervalu 5 minut, v sedle 14 vlaků po cca 10 minutách. V sobotu a v neděli byly intervaly 11 – 14 minut. Nasazeno bylo 12, resp. 9 vlaků. Na Štedrý večer 24. prosince 1980 a Silvestr 31. prosince 1980 byly nasazeny vlaky 2xT3 také na noční služby.
Od 6. dubna 1983 je zaveden na všech linkách jednotný sedlový interval 13 minut. Ostatní vypravení linky 5 zůstalo sice jako k 31. srpnu 1981, ale počet vlaků v sedle klesl na 11. Od 4. července1985 je linka 5 po zrušení tratě na Příkopech v úseku Florenc – Národní divadlo vedena přes Jindřišskou a Spálenou ulici, po zahájení provozu nové trasy metra I.B dne 3. listopadu 1985 dostává linka 5 novou trasu: Černý Most (Lehovec) – Harfa – Invalidovna – Florenc – Náměstí Republiky – Dlouhá – Strossmayerovo náměstí – PKOJF (Výstaviště Holešovice) – Trojská – Vozovna Kobylisy. Současně je na lince 5 zrušen celonoční provoz. Obsazena je soupravami 2xT3, o jejichž vypravování se dělí vozovny Kobylisy a Hloubětín. V letech 1987 – 1990 jsou na linku 5 vypravovány také článkové vozy KT8D5. Interval ve špičce je stanoven na 6 – 7 minut, v sedle je interval 12 minut. V sobotu ráno je zavedena doprava desetiminutová, odpoledne se interval prodloužil na 15 minut. O nedělích ráno se jezdilo po 15 minutách a odpolední interval byl zkrácen na 13 minut. Večerní provoz měl interval jednotných 20 minut. Poté, co je 23. listopadu 1990 zprovozněna nová trať přes Krejcárek, je linka 5 mezi Palmovkou a Náměstím Republiky vedena právě po této nové trati, dále přes Biskupcovu, Olšanskou a Hlavní nádraží. Vypravovány jsou jen vlaky 2xT3; provoz tramvají KT8D5 je totiž po nové trati, Ohrada – Krejcárek – Palmovka, zakázán. Interval ve špičce byl pak 8 minut, v sedle 12 minut, o víkendech jednotně 15 minut, večer pak interval 20 minut. Počínaje 2. zářím 1991 jsou na linku z úsporných důvodů nasazeny, při zachovaných intervalech, sólo vozy T3. Od roku 1992 se na vypravování linky 5 také podílí vozovna Žižkov. A k 15. září 1992 je linka zkrácena do trasy Vozovna Kobylisy – Harfa.
Tady se na moment zastavíme a položíme si kontrolní otázku: Které linky z minulosti nám linka 5 připomíná? Pokud si uvědomíme vedení přes Žižkov, Dlouhou třídu a do oblasti Výstaviště – pak zjistíme jistou podobnost s linkou 28 (v letech 1968 – 1970), může nám připomínat kratší verzi někdejší linky 26 (1961 – 1978), někomu připomene linku 7 z let 1974 – 1977. K 1. září 2012 vstupuje v platnost nové linkové vedení, v rámci něhož linka 5 začíná vytvářet páteřní svazek s linkou 26. Její trasa je následující: Černokostelecká – Flora – Olšanské náměstí – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky – Letenské náměstí – Špejchar. Ve špičkách pracovního dne je prodloužena přes Vítězné náměstí do Divoké Šárky. O vypravování se dělí vozovny Vokovice, Strašnice, Žižkov a také Hloubětín. V pracovní dny je linka obsazována vlaky 2xT3, 2xT6 a také KT8, o víkendech jezdí vozy sólo. Další změna přichází k 30. červnu 2013: Linka je prodloužena z dosavadní konečné Černokostelecká namísto linky 7 do konečné zastávky Ústřední dílny Dopravního podniku. Odtud jede až na náměstí Republiky v původní trase. Ze zastávky Dlouhá třída se však vydá vlevo směr Čechův most, Malostranská, Chotkovy sady, Hradčanská a ukončena je v Podbabě. Linka je obsazována sólo vozy T3 z vozoven Strašnice, Pankrác, Kobylisy a Vokovice. Výjimkou bylo předvánoční období 29. listopadu – 23. prosince 2014, kdy byla linka obsazována vlaky 2xT3, 2xT6 a Škoda 15T ForCity Alfa.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |