|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 11
Od svého zavedení v roce 1908 až do srpna roku 1978 byla linka 11 jednou z nejstabilnějších a také z nejvíce využívaných linek v Praze.
Dalo by se říci, že linka plných 70 let spojovala oblast Vinohrady, Strašnice a Dejvice. Vysokému vytížení této linky odpovídají i typy
vlaků, které se na této lince vystřídaly. Již v roce 1927 zde byl zaveden provoz souprav ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy a v roce
1967 byly tyto soupravy rovnou nahrazeny vlaky 2xT3. V roce 1978 byla linka zdegradována do role oboustranného napaječe metra. Trochu
její roli vylepšilo až přesměrování na Spořilov v roce 1983. V jedné věci je však linka 11 stále „držákem“. Ač se její konečné už
mnohokrát změnily, linka 11 od roku 1908, tedy od svého zavedení, obsluhuje úsek Flora – Muzeum.
V roce 1908 byla označena číslem 11 linka spojující Letnou se Strašnicemi. Trasa vedla přes Strossmayerovo náměstí, Eliščinu (Revoluční), Josefské náměstí (náměstí Republiky) – Můstek – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Floru – Strašnice. Ještě v témže roce, od 21. listopadu 1908 je linka prodloužena do trasy Strašnice – Letná – Špejchar – Nádraží v Brusce (Hradčanská). O rok později (1909) je prodloužena do Střešovic. O vyšší frekvenci cestujících svědčí to, že od samého počátku jsou na linku 11 vypravovány soupravy ve složení motorový + vlečný vůz. V roce 1916, když válka na jedné straně stupňovala nároky na přepravu, a na druhé straně bylo nutno brát do úvahy nedostatek provozního personálu, začaly jezdit na této lince (poprvé v historii pražské tramvajové dopravy) soupravy ve složení motorový vůz + 2 vozy vlečné. Tento způsob provozu však byl jen občasný a krátkodobý. Až v roce 1927 se ujal provoz třívozových vlaků na lince 11 jako trvalý.
Dle zimního jízdního řádu 1942 je linka 11 obsazena třiceti pěti třívozovými soupravami v intervalu 4 minuty. V sedle jezdí 22 třívozových souprav po 6 minutách. Od 17. prosince 1945 je na lince 11 zaveden celonoční provoz. Noční trasa byla shodná s denní. Zatímco přes den jsou na lince vypravovány soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy, u celonočních vlaků pak dochází u mateřské vozovny k odpojování druhého vlečného vozu, takže mezi půlnocí a ránem je tato linka obsluhována soupravami dvouvozovými. Od 20. července 1947 je linka v denním i nočním provozu prodloužena po nové trati do Divoké Šárky. Ke dni 3. listopadu 1952 mění linka trasu v oblasti Strašnic. Linka je od toho dne vedena v denním i nočním provozu v trase Divoká Šárka – Krematorium Strašnice – Strašnice, Černokostelecká.
Počínaje 7. listopadem 1967 je trasa linky 11 od Bořislavky, kde je zřízena nová zastávka, vedena po nové komunikaci přes Červený Vrch a u nádraží Veleslavín opět navazuje na stávající trať. Současně s touto změnou byl na lince 11 vyměněn vozový park. Staré soupravy byly nahrazeny v denním provozu vlaky 2xT3. V nočním provozu jezdily vozy T3 sólo, ale v noci z pátku na volnou sobotu a ze soboty na neděli se rovněž vypravovaly vlaky 2xT3. V roce 1969 je vypravováno ve špičce pracovního dne na linku 11 celkem 26 souprav 2xT3, v sedle pak 21 souprav 2xT3. Interval se pohyboval od 5 do 6 minut. Večerní provoz byl v intervalu 11 minut. Na vypravování se podílely vozovny Strašnice a Vokovice. Jak je vidět, provozní parametry linky 11 se blížily parametrům dnešních páteřních linek. V roce 1972 počet vlaků klesl na 22 ve špičce a na 17 v sedle. Interval se prodloužil na 7 – 8 minut; večerní interval zůstal beze změn. Od 9. května 1974 je linka ve špičce pracovního dne prodloužena k Ústředním dílnám Hostivař. V denním provozu jezdí vlaky 2xT3, v noci pouze 1xT3. Ve špičce pracovního dne je nadále nasazeno 22 souprav, v sedle pak 17 souprav v intervalech 7 – 8 minut. V sobotu dopoledne jezdí 17 souprav, odpoledne pak 13. V neděli ráno vyjíždí 12 souprav a odpoledne jich je nasazeno 18. Intervaly byly od 8 do 10 minut. Večerní provoz byl udržován v intervalu 11 minut. O hlavních spartakiádních dnech v roce 1975 (26.6. – 29.6.) je linka vždy odpoledne odkláněna na Královku. V lednu 1976 je v souvislosti s výstavbou stanice metra Můstek vyloučen z provozu oblouk, umožňující jízdu od Václavského náměstí na Příkopy. Linka je odkloněna kolem Hlavního nádraží (dnešní Wilsonovou a Opletalovou ulicí) a ulicí Hybernskou na svoji trasu. Počínaje 6. květnem 1976 jsou vlaky 2xT3 každodenně vypravovány na linku 11 i v nočním provozu.
Od 26. března 1978 se linka 11 na pár měsíců vrací na svoji původní trasu přes Václavské náměstí. Již 13. srpna 1978 po zahájení provozu trasy metra IA ztrácí linka 11 svoji tradiční trasu. Nová míří ze Spojovací přes Nákladové nádraží Žižkov, Floru, Jiřího z Poděbrad, Muzeum, Můstek, Spálenou, Karlovo náměstí, I.P.Pavlova, Náměstí Míru a Ruskou na Čechovo náměstí. Provoz vlaků 2xT3 zůstal zachován, noční provoz linky byl zrušen. Na vypravování linky 11 se od tohoto data podílejí vozovny Žižkov, Pankrác a Strašnice. K témuž datu je na lince 11 zaveden jednotný večerní interval 20 minut. Již od 26. října 1978 je linka 11 zkrácena od Čechova náměstí na Vápenku. Nasazováno je 13 vlaků ve špičce (interval 9 minut) a 8 vlaků v sedle (interval 13 minut). O sobotách jezdí 12 vlaků ráno a 10 odpoledne v intervalech 11 – 13 minut, v neděli ráno jezdí 10 vlaků a odpoledne 12. Od února 1979 pak víkendové vypravení pokleslo na 8, resp. 10 vlaků. Od prázdnin 1979 do listopadu 1979 byla linka 11 v souvislosti s přestavbou křižovatky Flora zcela zrušena.
Další změna nastává od 19. prosince 1980 po prodloužení trasy metra A na Želivského a zrušení tramvajové tratě na Václavském náměstí. Linka dostává novou trasu: Ústřední dílny Hostivař – Černokostelecká – Krematorium Strašnice – Želivského – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – I.P.Pavlova (Škrétovou ulicí) – Náměstí Míru – Ruská – Vršovice, náměstí Kubánské revoluce. Na linku jsou nadále vypravované vlaky 2xT3, všechna pořadí z vozovny Strašnice. Ve špičce je nasazeno 14 vlaků po 8 minutách, v sedle pak 9 vlaků po 12 minutách. V sobotu dopoledne a v neděli odpoledne je nasazeno 9 vlaků, v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne pak jezdí vlaků 7. Interval je od 11 do 14 minut. Večerní interval byl v té době jednotný 25 minut. V nové trase je linka cestujícími velmi málo využívána a proto již od 6. dubna 1981 dochází k další úpravě jejího provozu. V úseku I.P.Pavlova – Náměstí Kubánské revoluce je přetrasována přes zastávky Bruselská, Nuselské schody, Otakarova a Nádraží Vršovice. Současně je linka obsazena sólo vozy T3. Ve špičce je nasazeno 16 vozů v intervalu 6 minut, v sedle pak 9 vozů v intervalu 12 minut. O víkendech jezdí 7 vozů po 14 minutách. O prázdninách 1981, 1982 jsou na linku nasazovány vlaky 2xT3. Rovněž jsou nasazovány vlaky 2xT3 od září 1981 na tuto linku o víkendech. Cestujícím se předkládá podivný stav, kdy ve všední dny se na „jedenáctku“ vypravují sólo vozy a o víkendech pak vlaky 2xT3.
Další změna přichází až za třináct let. Od 3. listopadu 1998 je trasa linky 11 zkrácena do podoby Spořilov – Náměstí Bratří Synků – Bruselská – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Flora – Krematorium Strašnice – Černokostelecká. Ve všední den jsou vypravovány vlaky 2xT3, o víkendech sólo T3 a T6. Další změna na sebe nechá čekat až do 1. září 2012. Linka je zkrácena do trasy Spořilov – Olšanské hřbitovy, na Černokosteleckou jí nahradí naopak z Olšanských hřbitovů prodloužená linka 5. V úseku Olšanské hřbitovy – Náměstí Bratří Synků je linka 11 posilována vloženými vozy. Vlaky jezdící až na Spořilov jezdí v sestavě 2xT3, případně 15T. Krátké spoje, jezdící na Náměstí Bratří Synků jezdí sólo. Ve špičce je tedy v úseku Olšanské hřbitovy – Náměstí Bratří Synků interval 4 minuty se střídavým provozem 1xT a 2xT. V sedle je interval 5 minut. Na Spořilov se jezdí v základním intervalu (2xT). O víkendech se jezdí v celé trase v intervalu 7 – 8 minut se sólo vozy. Úprava trasy linky souvisela se zásadními změnami linkového vedení, kdy došlo například ke zrušení linky 19 a její náhradě ve vysočanské oblasti přesměrovanou linkou 16, která přestala jezdit na Spojovací. Na vlnu nevole z řad cestujících, kteří přišli nejen o letité spojení Václavského náměstí (Muzeum) se Strašnicemi a Vinohradské se Spojovací bylo reagováno další úpravou.
Zatím poslední změna přišla v souvislosti s dalšími úpravami linkového vedení. Jedenáctky se však datum 30. srpna 2016 dotklo pouze v tom, že na Spojovací míří všechny spoje ve všech provozních dnech a obdobích.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |