|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když se řeklo Oerlikon...Po desetiletí patřil do pražských ulic elektromagnetický přestavník Oerlikon s jehož pomocí byla řidičům tramvají usnadněna práce v podobě ručního přestavování výhybek. Typickým akustickým projevem tohoto přestavníku bylo známé mlasknutí jazyků výhybky. Jeho dny byly sečteny v roce 2012. Jeden historický kus s originálním švýcarským výrobním štítkem byl věnován střešovickému muzeu a jeden repasovaný provozní kus je připraven v záloze pro pozdější uvažovaný funkční model čepové výhybky s elektrickým ovládáním (včetně ovládací a signalizační skříně). Všechny ostatní přestavníky, včetně opravárenského zázemí, jež bylo zrušeno v souvislosti s vystěhováním provozovny Vrchní vedení z areálu na Orionce do Ústředních dílen v Hostivaři, již odvál prach zapomnění.
Značnou výhodou tohoto přestavníku byla jeho relativní jednoduchost, kdy odpadaly složité elektrické obvody pro jeho ovládání a stačil jediný impuls pro přestavění do opačné polohy, než v níž se právě nacházel. Jeho největší nevýhodou bylo to, že přestavování se dělo rázy (úderem), čímž velmi trpěly mechanické části přestavníku, nejvíce přestavovací čepy (5), respektive jejich pouzdra (nejsou zakresleny), uložení přestavovacích čepů v otvorech přestavovací hřídele (3), narážeč (2), ale i hlavice přestavovací hřídele (5, obr. 1), u níž docházelo často k uvolnění, přestože na přestavovací hřídeli je usazena na kuželi a zajištěna perem v drážce, to vše zajištěno maticí M27x1,5. Také u otvorů pro čepy v hlavici i v obojích táhlech výhybky docházelo postupem času k jejich nadměrnému zvětšení, což spolu s ostatními vůlemi čepových výhybek nepřispívalo k přílišné spolehlivosti tohoto systému.
Nepodařilo se nám zjistit, kdy naposled byla v Praze zprovozněna nová výhybka Oerlikon (uvítáme bližší informace od pamětníků), takže tato elektricky ovládaná výhybka se přes její dočasný charakter stala skutečnou raritou. Výhybka sloužila bez problémů po celou dobu výluky a po navrácení tramvajového provozu na Plzeňskou ulici došlo k její demontáži. Veškeré trolejové armatury byly sneseny, přestavník vyjmut, mobilní sloup odstrojen a odvezen. Pro značné množství materiálu však nebylo možné vše odvézt najednou a na místě tak zůstala stykačová skříň s pojistkami. Taková ta velká šedá, zavěšená původně na sloupu... Při opětovném příjezdu pracovníků již na místě nebyla... Po delším bádání se potvrdila akceschopnost smíchovských bezdomovců. Skříň byla nalezena v nedaleké provozovně sběrných surovin...
Vnitřní zapojení těchto návěstidel částečně zmírnilo důsledky poruch žárovek tím, že segmenty byly osvětleny více žárovkami, při poruše žárovky tedy svítila alespoň část segmentu. U trojúhelníkových skříní při poruše žárovky šipka nesvítila vůbec. Klasické žárovky (220V, 25W, E27 s předřazeným odporem nebo zapojené do série) odcházely totiž zcela nečekaně a nepravidelně. Trojhranný typ návěstidla obsahoval 4 žárovky (včetně blokovacího světla), čtyřhranné návěstidlo v původním zapojení 16 žárovek (z toho 4 v blokovacím světle), po úpravě zapojení 14 žárovek (z toho 2 v blokovacím světle). Ač princip přestavníku pochází údajně ze třicátých let minulého století, tvořily po mnoho desetiletí důležitou součást pražské kolejové sítě, a poslední Oerlikon statečně dosluhoval ve smyčce na Kubánském náměstí ještě v roce 2012. Pro jeho provoz, jakožto posledního veterána, dokonce musel být na poslední měsíce vydán speciální vnitropodnikový předpis, protože inovovaná verze Dopravního a návěstního předpisu pro tramvaje D 1/2 s provozem tohoto typu výhybek již nepočítala. Dne 17. září 2012 však došlo k zahoření přestavníku a jeho oprava se, s ohledem na chystanou rekonstrukci smyčky, nevyplatila. Proto museli řidiči výhybku až do 31. října 2012 přestavovat ručně. S koncem poslední výhybky byl zrušen i příslušný vnitropodnikový předpis týkající se těchto výhybek...
Provoz na elektricky ovládané výhybce č. 044
Související články: Rychlostní výhybka Uzamykatelné výhybky s pomocným světelným návěstidlem evidenční čísla Jednojazykové výhybky Výhybky Zajišťovací výhybky Uzamykatelné výhybky Radiově ovládané výhybky Elektricky ovládané výhybky návěstidla a návěsti Radiově ovládané výhybky evidenční čísla Elektricky ovládané výhybky evidenční čísla |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |