|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projekt organizace pražské MHD 1967
|
![]() |
Při jedné návštěvě Archivu DP Praha mě zaujal Projekt organizace MHD na rok 1967. Jak jsem již řekl v úvodu: "V historii žádné kdyby neplatí", nicméně je zajímavé po skoro 50 letech porovnat tehdejší záměry a jejich realizace – buď dle plánu, v souladu s tímto projektem, avšak o více či méně let později, případně úplné odstoupení z těchto plánů. Je pak na nás, abychom posoudili, zda se prosadil či neprosadil dobrý nápad, anebo abychom si řekli: "Ještě štěstí, že se to neuskutečnilo".
Projekt se zrodil v roce 1966. V té době jezdilo po Praze 27 tramvajových linek:
![]() |
V nepřetržitém provozu jezdily linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18, 19, 22. Polonoční provoz byl uplatňován na linkách 4, 10, 12, 13, 16, 26, naopak jen ve špičkách se jezdilo na linkách 25, 28 a 29. Ostatní linky, tedy linky 3, 7, 8, 15, 20, 21, 23, 24, 27 jezdily v rozsahu 4:30 hodin – 22:30 hodin.
Noční trasa linky 1 se od denní lišila v tom, že mezi Špejcharem a Prašnou bránou byla vedena přes Klárov, Újezd a Můstek; dále pak byla prodloužena
do Zahradního Města.
Noční trasa linky 5 byla stejná jako denní.
Linka 9 v nočním provozu mezi Bulharem a Můstkem byla vedena přes Hlavní nádraží a Muzeum.
Linka 11 měla noční trasu shodnou s denní.
Linka 14 byla v noci prodloužena k vozovně Kobylisy.
Linka 17 jezdila v noci mezi Národním divadlem a Bubenským nábřežím přes Můstek a Dlouhou třídu.
Linky 18 a 19 měly trasy shodné s denními.
Linka 22 jela z Bílé Hory k Muzeu jako přes den, dále však pokračovala přes Jiřího z Poděbrad, Floru a Vozovnu Strašnice do Hostivaře.
V nočním provozu jezdily na linkách 1, 9, 11, 14, 18, 22 staré soupravy stejné jako přes den. Linka 19 byla obsazena sólo T3, v noci ze soboty na neděli
pak vlaky 2xT3. Na linkách 5 a 17 jezdily jen sólo T3.
Jak uvádí statistiky, v noci se vypravovalo 10 vozů 1xT3 (3 vozy na lince 5, 3 vozy na lince 17 a 4 vozy na lince 19), 8 vlaků v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy (po 4 vlacích na linkách 11 a 14) a 14 vlaků v sestavě motorový + vlečný vůz (4 vlaky na lince 1, 3 vlaky na lince 9, 3 vlaky na lince 18 a 4 vlaky na lince 22).
Koncem roku 1966 vzniká Projekt organizace MHD na rok 1967.
Stěžejním bodem tohoto projektu je návrh na zrušení tramvajových tratí v ulici Mezibranské a na třídě Vítězného února (dnes Wilsonova) mezi Muzeem
a křižovatkou s Bolzanovou ulicí. Důvodem zrušení těchto úseků byl plán stavby podpovrchové tramvaje, resp. metra.
Bezprostředně by se toto opatření týkalo linek 1, 7, 10, 13, 19, 22, 28 a 29.
![]() |
K datu zrušení tratě kolem Hlavního nádraží měly vstoupit v platnost další změny v trasách a obsazení tramvajových linek:
Linka 3 měla být obsazena vlaky 2xT3. Výměna vozového parku však byla podmíněna rekonstrukcí tratě na Kačerov, která nebyla sjízdná pro vozy T.
Linka 8 měla být plně obsazena vlaky 2xT3
Na linku 9 se měly vrátit soupravy ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy. Tedy takové soupravy, jaké tu jezdily do 1. dubna 1965.
Na lince 11 měly být staré vlaky nahrazeny soupravami 2xT3; současně měla být linka 11 prodloužena po nové trati k Ústřední dílny DP Hostivař (linka 27 by nadále končila na Černokostelecké).
Z linky 12 měly být staženy vozy T1 a měly sem být vráceny staré vlaky v sestavě motorový vůz + vlek Krasin.
Linka 13 místo na Ryšánku měla jezdit na Kačerov. Vzhledem k jejímu obsazení vlaky 2xT3 bylo nutno řešit kačerovskou trať, stejně jako u linky 3.
Linka 14 měla vyjíždět nadále z Kobylis, avšak na druhém konci měla nahradit linku 23 v Záběhlicích. Nasazeny zde měly být soupravy ve složení motorový vůz + vlek Krasin.
Na linku 17 se měly po 11 letech vrátit staré vlaky ve složení motorový vůz + 2 vlečné vozy.
Linka 20 měla jezdit z Petřin k Muzeu jako dosud, dále měla pokračovat Škrétovou ulicí na Bruselskou, náměstí Bří Synků a pak místo linky 13 na Ryšánku. Místo dosavadních starých vlaků zde měly jezdit vlaky 2xT3.
Linka 21 měla být obsazena starými vlaky ve složení motorový vůz + 2 vleky Plecháč. Tím by se odstranily souběhy starých a nových vozů v oblasti Žižkova a na trati do Braníka.
Linka 22 se měla vrátit do trasy před 13. březnem 1961, tedy do podoby Bílá Hora – Muzeum – Olšanské hřbitovy. Počítalo se s provozem vlaků 2xT3; podmínkou však byla rekonstrukce křižovatky u Národního divadla. Oblouk ve směru od Smetanova nábřeží na Národní třídu nebyl pro vozy T sjízdný.
Linka 23 Měla začínat svoji jízdu na Bořislavce (do zprovoznění smyčky na Červeném Vrchu). Od dnešní zastávky Vítězné náměstí pak měla pokračovat po své tehdejší trase na I.P.Pavlova. Odtud pak měla pokračovat na náměstí Míru, Ruskou a na Čechovo náměstí. V provozu zde měly zůstat staré vlaky ve složení motorový vůz + vlek Krasin.
Linka 24 měla být plně obsazena sólovozy T1.
Linka 25 měla být prodloužena do trasy Nový Hloubětín – Palmovka a pak po lince 8 do obratiště Královka. Nasazeny měly být vozy T1.
Linka 26 měla být poslední linkou s provozem souprav, které vedly jednosměrné vozy Ponorka, resp. Mevro.
Na linkách 4, 5, 15, 16, 18, 19, 26 a 27 k žádným změnám dojít nemělo. S obnovením provozu linek 2 a 6 se v dohlednu nepočítalo.
Dopravní podnik Praha dostával v té době moderní autobusy ŠM 11 s automatickou převodovkou. Projekt konstatuje, že autobus ŠM 11 má stejně dobré jízdní vlastnosti jako tramvaj T3. Vznikají tedy úvahy o zrušení nočních tramvají a jejich náhradě autobusy. Jako pokusná byla vybrána noční linka 5, která měla slabé využití a náhrada tramvaje autobusem se jevila jako nejméně problematická. K převedení noční linky 5 na autobusy mělo dojít k 1. říjnu 1967. Pokud by se opatření osvědčilo, byl by noční provoz od cca listopadu 1968 plně v režii autobusů. Noční autobusy měly dělat velikou „smyčku“ kolem centra. Nakonec však vše dopadlo jinak. Noční tramvaje jezdí doposud a zatím (alespoň doufám) budou jezdit dále.
Zrušení tratě v Mezibranské ulici „neprošlo“ v podstatě již v zárodku. Důvodem byly obavy z toho, co by to způsobilo za dopravní komplikace v oblasti křižovatky Vinohradská – Škrétova. Kromě linek 3, 10, 11, 13, 20 a 29 by sem ještě přibyly linky 1, 19 a 22. K tomu zbývá dodat jen to, že v roce 1967 ještě byla tramvajová trať v Mezibranské „zachráněna“. Ale 4. března 1969 dochází v souvislosti s pokračující stavbou metra k jejímu zrušení.
Tramvajová trať u Hlavního nádraží v roce 1967 také zrušena nebyla. Důvodem byla zhoršená dostupnost Hlavního nádraží a obtížné zavedení, s ohledem na stavební činnosti v oblasti, náhradní autobusové dopravy. Ke zrušení této tramvajové trati došlo až 26. března 1978, tedy v době, kdy již vedla souběžně trasa metra. I když dnes na trase linek 5, 9 a 26 zastávka Hlavní nádraží existuje, je to přece jen od vlaku daleko. Dle mého soudu je v současnosti dopravní obslužnost Hlavního nádraží spíše špatná.
A zde tedy rekapitulace – trasy a plánované počty vlaků na jednotlivých linkách:
V blíže neurčené době se také předpokládalo zrušení tratě v ulici Na Florenci. Linky 14, 18 a 24 by byly odkloněny přes zastávku Bílá Labuť a ulicí Havlíčkovou.
Celkem vypravení:
Vlaky OMV (obousměrný motorový vůz) + 2VP (vleky Plecháč):
Ve špičce 67 těchto souprav na linkách 9 (26 vlaků), 17 (22 vlaků), 21 (19 vlaků)
Vlaky OMV + VK (vlek Krasin):
Ve špičce 121 vlaků na linkách 7 (19 vlaků), 12 (17 vlaků), 14 (26 vlaků), 16 (22 vlaků), 18 (18 vlaků), 23 (19 vlaků)
Vlaky Ponorka + Krasin:
celkem 29 vlaků na lince 26
Sólo T1:
Celkem 75 vozů na linkách 4 (22 vozů), 24 (16 vozů), 25 (17 vozů), 27 (20 vozů)
Vlaky 2xT3:
Celkem 239 vlaků na linkách 1 (23 vlaků), 3 (27 vlaků), 5 (22 vlaků), 8 (17 vlaků), 10 (21 vlaků), 11 (27 vlaků), 13 (21 vlaků), 15 (17 vlaků), 19 (23 vlaků), 20 (19 vlaků), 22 (21 vlaků)
Celkem vypraveno 531 vlaků / 1054 vozů
Vzhledem k okolnostem a nezrušení tratě u hlavního nádraží nebyl tento projekt realizován.
Co se tedy v roce 1967 skutečně realizovalo?
5. ledna 1967 byly na noční spoje linky 18 nasazeny sólovozy T3.
9. ledna 1967 byly na linku 22 nasazeny vlaky 2xT3. Kvůli nesjízdnosti oblouků u Národního divadla pro vozy T byla trasa linky převedena přes Újezd a Malostranské náměstí. S ohledem na provoz vlaků 2xT3 přes Vypich na Bílou Horu (linka 22) a slabý výkon měnírny na Vypichu byly na linku 8 nasazeny z energetických důvodů sólo vozy T3. Plný spřažený provoz byl na této lince zaveden až 26.8.1968. K 9. 1. 1967 také došlo k prodloužení linky 25 na Královku (tedy v souladu s Projektem). Jako kompenzace k zavedení sólo provozu linky 8 byl na lince 25 zaveden provoz vlaků 2xT3 (ne tedy T1, jak se původně předpokládalo). K uvedenému dni byly vyřazeny jednosměrné vozy „Mevro“.
14. února 1967 zmizely staré soupravy z linky 29; nahrazeny byly sólovozy T1 a T3.
3. dubna 1967 je zaveden plný provoz vlaků 2xT3 na lince 1.
2. května 1967 je zahájen provoz na nové trati k Ústřední dílny DP Hostivař. Prodlouženy jsou sem spoje linky 27.
4. září 1967 je linka 1 v oblasti Muzea převedena do Škrétovy ulice, naopak linka 3 jezdí ulicí Mezibranskou.
7. listopadu 1967 jsou na linku 11 nasazeny vlaky 2xT3.
Linka 23 je přesměrována ze Záběhlic do Podbaby a linka 7 jezdí v trase Žižkov, Vápenka – Újezd – Radlice. Zaveden je provoz na nové lince 30 v trase Braník – Červený Vrch. Obsazena byla sólo vozy T3. Na podzim 1967 mizí z linek 26 a 28 jednosměrné motorové vozy, jejich soupravy teď vedou jen obousměrné motorové vozy. Jednosměrné vozy Ponorka s vlekem Krasin dosluhují na lince 20, v souběhu s vozy 1xT3. Tramvajová trať na Kačerov zůstala až do svého zrušení v roce 1970 pro vozy T nesjízdná. Křižovatka u Národního divadla prošla rekonstrukcí o letních prázdninách roku 1968, kdy se stala sjízdnou pro vozy T ve všech směrech.
K 31. prosinci 1967 jsou následující sestavy vlaků:
2xT3:
1, 5, 11, 13, 15, 19, 22, 25
1xT3:
8, 10, 17, 21
1xT1, 1xT3:
24, 29, o nedělích též linka 15
1xT1:
4, 12, 27
OMV + 2P:
3, 14
OMV + 1K:
7, 9, 16, 18, 23, 26, 28
JMV + 1K, 1xT3:
20
Noční spoje linek 9 a 14 jsou realizovány nadále starými vlaky jako za dne, ostatní noční jsou obsazeny vozy T3 (linky 5, 17, 18 trvale sólo, linky 1, 11, 19,
22 v noci z pátka na volnou sobotu a ze soboty a neděli vlaky 2xT3)
NÁVRHY NA NOVÝ NOČNÍ PROVOZ
Souběžně s tímto projektem se rodí ještě jeden projekt, který chce změnit organizaci nočního provozu. Dosavadní noční provoz, kdy některé linky mají v noci
odlišnou trasu od denní, je vyhodnocen jako pro cestující nepřehledný. Linky 1, 9, 17, 22 mají trasu v noci zcela odlišnou, linka 14 se liší jen prodloužením
v oblasti Kobylis, linky 5, 11, 18, 19 jezdily ve shodné trase s denní.
Na linkách 3, 5, 10, 11, 18, 19, 21, 22 měl být zavedený celonoční provoz. Jejich noční trasy by totiž byly shodné s denními, což by byl příznivý krok pro
cestující veřejnost. Jen linka 22 měla být v noci prodloužena do Zahradního Města. Dále měly být v nočním provozu linky 9 (Motol – Můstek) a 20 (Petřiny – Můstek).
Interval těchto linek měl být 60 minut a na všech těchto linkách měly být nasazeny vozy T3 v sóloprovozu. V období plesové sezóny by na nočních linkách 3, 11
a 22 jezdily vlaky 2xT3. V noci ze soboty na neděli (resp. na volnou sobotu) by jezdily v noci pouze vlaky 2xT3. V období plesové sezóny by linky 3, 11 a 22
jezdily rovněž v sestavě 2xT3, avšak v intervalu 30 minut. Kromě toho se tehdy uvažuje i o postupné náhradě nočního tramvajového provozu autobusy...