Když v roce 2011 slavil web Pražské tramvaje deset let, pozvali jsme naše fanoušky na jízdu tramvají RT6N1 do brněnských ulic.
Současná generace fanoušků MHD, vychovaná nízkopodlažními tramvajemi všech možných provedení, asi není schopná pochopit vztah
starší generace k těmto legendárním tramvajím, které se se staly prvními českými nízkopodlažními tramvajemi se smutným osudem.
O osmi vozech tramvají RT6N1, z nichž čtyři byly dodány do Prahy, a čtyři do Brna toho bylo napsáno již mnoho a není nutné vše opakovat.
Tak jen stručně. Vozy pro Brno byly dodány v březnu 1997. Pro jejich vysokou poruchovost a nesoučinnost mezi pražským a brněnským DP se
však nepodařilo splnit podmínky stanovené Drážním úřadem ČR ke schválení typu, a tak zůstávaly tramvaje po většinu času odstavené.
Zatímco Praha nad vozy zlomila pomyslnou hůl dávno, Brno se stále snažilo. Úspěšného schválení se tak tramvaje dočkaly v roce 2008,
kdy byl zprovozněn vůz ev.č.1801 (Žofinka), následovaný vozy ev.č.1803 (Žanetka) a 1802 (Třetí sestra).
V předtuše toho, že provoz vozů nebude mít v brněnských ulicích dlouhého trvání, jsme v květnu 2015 využili pozvání na fotojízdu
s Třetí sestrou, vozem ev.č.1802.
V tu dobu již byl od května 2014 odstaven vůz ev.č.1801 pro sjeté obruče kol. V srpnu 2015 se pro
vadný záskokový měnič mezi odstavené přidal i vůz ev.č.1803. V říjnu roku 2015 byl firmou Modertrans z Poznaně odkoupen jediný
nezprovozněný vůz ev.č.1804, připomínající v té době v podstatě vrak.
Neuplynulo moc času, a 25. ledna 2016 byl pro zadřenou nápravu z linky 2 stažen poslední provozní vůz ev.č.1802
a odstaven ke svým dvěma kolegům ve vozovně Medlánky. V průběhu roku 2016 byly přetaženy do vozovny Pisárky, kde se pod širým nebem
dočkaly roku 2018. Na konci roku 2017 se Dopravní podnik rozhodl vozy ev.č.1801 a 1802 nabídnout k odprodeji. Zájem opět projevila
poznaňská firma Modertrans a poté, co byly 10. února jako neprovozní přetaženy pomoci vozů KT8D5.RN2 z Pisárek zpět do Medlánek,
si je 12. února 2018 odvezla.
V Brně tak zůstal poslední mohykán tohoto typu, vůz ev.č.1803, který je nejkompletnější ze všech. Zájem o jeho odkup projevilo
Technické muzeum Brno, které však nepředpokládá opravu do provozního stavu. Vůz by měl být umístěn v hale B depozitáře v Líšni,
kde byla vybudována kolej pro jeho odstavení, nenapojená na kolejovou síť.