|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Sídliště Barrandov
|
pracovní jáma byla realizována v rekordně krátkém čase v červnu 2019 v souladu s požadavky jednotky Správa vozidel Tramvaje na vnější koleji smyčky. Samotné výluce vnější koleje od 6. června 2019 předcházelo zřízení dvojice úsekových izolátorů na troleji umožňujících odpojení napájení trolejového drátu nad pracovní jámou. Izolátory byly instalovány v předstihu i pro zajištění bezpečnost při provádění stavebních prací s ohledem na zachovaný provoz tramvají. Na dva dny (8.-9. června) byla z provozu vyloučena také střední kolej. Důvodem byly stavební práce v bezprostřední blízkosti průjezdního profilu koleje. Výluka koleje byla ukončena 7. července 2019 ve 20:00 hodin. Stavební společnost Skanska provedla stavbu i přes nepříznivé počasí, kdy například pro betonáž věnce bylo nutno chladit kolejnice ledem a betonáž realizovat v pozdních nočních hodinách.
Jáma na vnější koleji, jejíž poloměr činí 30 metrů je dle projektové dokumentace umístěna mezi km 0,146 a 0,162. Dlouhá je cca 16 metrů, hluboká 1,5 metru a široká cca 1,2 metru, tedy jako prostor mezi upevněním přilehlých kolejnicových pásů. Kolejnice jsou k betonovému věnci upevněny za pomoci technologie W-tram, doplněné o ocelové výztuže z U profilů, přivařené do konstrukce zabetonovaných ocelových ploten pro zajištění přesné polohy kolejového roštu a rozložení sil v okolí hrany jámy, které zároveň slouží jako fixační pomůcka pro přilepené pryžové bokovnice, snižující hluk. Přístup do jámy je za pomoci ocelového schodiště se sedmi stupnicemi při jejím jižním okraji. Schodiště je ukotveno do betonové konstrukce jámy. Podlaha má příčný sklon 1% a je ukončena podélným odvodňovacím žlábkem hloubky, který ústí do jímky na protilehlé straně schodiště. Případné přítoky dešťové vody do jímky budou odvedeny do odvodňovacího systému navržené vsakovací jímky. S ohledem na malou hloubku kanalizačního řadu odvodnění kolejiště je pro likvidaci vody z vlastní jámy navrženy vsakovací jímka u paty svahu smyčky, do které bude svedena voda ze záchytné jímky z trativodu. V zakrytém stavu bude většina dešťové vody svedena podélnými trativody vně jámy, které jsou zaústěny do stávající přípojky odvodňovače koleje. Vcelku netradiční umístění koleje do oblouku bylo vyvoláno požadavkem i po úpravě podoby smyčky po vložení kolejových konstrukcí prodloužení tratě směrem na Slivenec, kdy dojde k odstranění přímých kolejí před budovou sociálního zázemí řidičů.
Pracovní jáma slouží pro provádění kontroly a údržby spodku tramvajových vozidel. Za tímto účelem došlo k úpravě trolejového vedení na vnější koleji, kdy nad pracovní jámou vznikl s využitím dvou úsekových izolátorů (tzv. sekcí) krátký cca třicetimetrový izolovaný úsek. Kontrolu přítomnosti napětí zajištují návěstidla na přilehlém sloupu trakčního vedení. Rozsvícení červené barvy znamená, že je trolej v provozním stavu pod napětím. Pod přístupovými schody je zřízena elektrická zásuvka pro zařízení ve II. třídě izolace.
V období častého využívání pracovní jámy je zakryta kompozitními rošty, které jsou pouze pochozí, nejsou navrženy na únosnost pojezdu jakéhokoli vozidla. Po dobu, kdy bude jáma mimo provoz, budou rošty nahrazeny dílci z protiskluzného žebrovaného plechu s možností najetí vozidla údržby. V případě plánovaného dlouhodobého nevyužívání jámy by měl být záklop zabezpečen proti otevření či odcizení přivařením k podkladní konstrukci.
Pracovní jámy umístěné ve smyčkách nejsou žádným unikátem. Dodnes zachovaná je například ve smyčce Dvorce, která je využívána při dlouhodobém uzavření Vyšehradského tunelu se zachováním ostrovního provozu tramvají mezi Podolskou vodárnou a Sídlištěm Modřany. V minulosti byla pracovní jáma například i ve smyčce Sídliště Ďáblice. Mimo Prahu jsou pak užívány např. v Liberci ve smyčkách Jablonec nad Nisou, případně Dolní Hanychov. V bližší vzdálenosti pak i například v Plzni na vnitřní koleji smyčky Bolevec v prostoru nástupní zastávky.
Jáma na barrandovské smyčce zůstane zachována i pro budoucí plánované výluky, kdy bude nadále udržován ostrovní provoz tramvají na Barrandov.