|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obratiště HolyněV pátek 8. dubna 2022 byl slavnostně zahájen provoz na novostavbě tramvajové trati Sídliště Barrandov – Holyně, jejíž součástí je také dočasné úvraťové obratiště Holyně.
Zkušební provoz s cestujícími tak zahájila barrandovská tramvajová trať až 29. listopadu 2003. Projekční přípravy prodloužení tramvajové tratě dál za smyčku Sídliště Barrandov navazovaly prakticky plynule na dokončení I. etapy s tím, že původní záměr vybudovat prodloužení o délce cca 900 metrů k navrhované smyčce Holyně bylo po projednání s městskými částmi doplněno ještě o úsek Holyně – Slivenec, čímž délka plánované tratě narostla na cca 1 450 m. Výstavba tramvajových tratí po roce 2003 však nebyla pro tehdejší vedení pražského magistrátu prioritou. A tak zatímco za samotnou tramvajovou smyčkou Sídliště Barrandov vyrůstaly další bytové domy, tramvajová trať ne. Situaci neulehčoval ani fakt, že DP hl. m. Prahy neměl dokončen ani výkup pozemků. Příprava výstavby prodloužení tak byla zahájena až v roce 2007, o tři roky později se v rámci aktualizace územního plánu podařilo do jeho návrhu zakotvit prodloužení až do Slivence. Pravomocné územní rozhodnutí se však podařilo získat až v roce 2014. V oblasti financování stavby měl Dopravní podnik možnost získat prostředky na stavbu tramvajové tratě z fondů Evropské Unie, konkrétně z dotačního programu Evropských strukturálních a investičních fondů z Operačního programu Doprava 2. Termín podání žádosti o dotaci a termín realizace projektu ovšem narážely na skutečnost, že Dopravní podnik stále neměl v držení některé pozemky zejména z úseku Holyně - Slivenec. Nabízely se tedy dvě možnosti – počkat na vykoupení chybějících pozemků, ale pak přijít o možnost získat finance z Evropské unie a zkoušet štěstí někdy v budoucnu, anebo rozdělit plán na dvě etapy a postavit to, co je možné. Zvolena byla samozřejmě druhá možnost a původní projekt byl rozdělen na dvě etapy (Sídliště Barrandov – Holyně a Holyně – Slivenec) a upraven o zřízení dočasného úvraťového obratiště Holyně. Tato varianta ukončení tratě byla zvolena zejména s ohledem na skutečnost, že úvraťové obratiště nepotřebuje ke své stavbě plochu zabírající prostor mimo prostor tělesa standardní dvoukolejné tratě. Výběrové řízení na zhotovitele stavby první etapy do Holyně bylo vyhlášeno v listopadu 2020, jeho vítězem se stala firma Strabag Rail a. s za 169 milionů korun. Podmínkou soutěže bylo dokončení stavby do konce dubna 2022. Výstavba tratě byla slavnostně zahájena poklepáním na základní kámen 11. června 2021. Po provedení zemních prací začala v listopadu 2021 začala pokládka kolejnic a v lednu 2022 začalo vztyčování sloupů trakčního vedení. První tramvají, která zamířila do obratiště Holyně, se již tradičně stal měřicí vůz T3 #5521 v pondělí 4. dubna 2022 v dopoledních hodinách. Po úspěšných zkouškách se ve čtvrtek 7. dubna 2022 uskutečnila zkouška dodržení průjezdního profilu při míjení tramvají KT8D5.RN2P. V pátek 8. dubna 2022 ještě před slavnostním zahájením provozu proběhly poslední zkoušky opět s vozy KT8D5.RN2P. Slavnostní zahájení provozu, proběhlo krátce po 11. hodině 8. dubna 2022 v prostoru zastávky Náměstí Olgy Scheinpflugové za účasti motorového dvounápravového vozu #349 a vozu T3 Coupé #5573. Pravidelný provoz byl na trati zahájen v sobotu 9. dubna 2022 netradičně linkou 4 s ohledem na výluky v oblasti křižovatky Anděl. Až od úterý 12. dubna 2022 se do Holyně vydala kmenová linka 5, na níž tak musí být nasazovány od tohoto data výhradně obousměrné vozy KT8D5.RN2P. V únoru 2022 pak získal Dopravní podnik pravomocné stavební povolení na 2. etapu tramvajové tratě Sídliště Barrandov – Slivenec. Tento úsek, dlouhý cca 500 metrů bude zakončen definitivní jednokolejnou smyčkou Slivenec s dvojicí předjízdných kolejí o celkové délce zhruba 600 metrů a kapacitou až pro deset vlaků 2xT.
Konstrukce tratě:
Obratiště je zřízeno klasickou metodou bezžlábkových kolejnic S49 na příčných pražcích. Dvojitá kolejová spojka je pak zřízena žlábkovými kolejnicemi na dřevných pražcích.
Popis tratě:
Obratiště Holyně začíná za prostorem výstupní zastávky Holyně v rozjezdové radiově ovládané výhybce #763, která je součástí dvojité kolejové spojky. Ta umožňuje vlakům z výstupní zastávky využít pravou kusou odstavnou kolej, případně levou kusou odstavnou kolej. Dvojice kusých kolejí umožňuje odstav jednoho tramvajového vlaku na každé z nich. Na konci kolejí jsou umístěna zarážedla. Obě výhybky při odjezdu z kusých kolejí jsou zajišťovací a umožňují v základním stavu ve směru do centra odjezd pouze po pravé traťové koleji.
Vlak tedy po odbavení cestujících ve výstupní zastávce přejede přes dvojitou kolejovou spojku na kolej určenou jízdním řádem. Buď přímo na pravou kusou kolej, nebo vlevo na levou kusou kolej. Po provedení všech úkonů ke změně směru jízdy odjíždí z kusých kolejí do prostoru nástupní zastávky na pravé traťové koleji. Vlak, který z výstupní zastávky odjel na pravou kusou kolej tak přejíždí přes kolejovou spojku odbočnou větví, vlak, který z výstupní zastávky odjel na levou kusou kolej prostor odstavu opouští přímo.
Zastávky umístěné v obratišti:
Radiově ovládané výhybky obratiště:
Provozované linky v obratišti:
Související články: Trať Holyně - Sídliště Barrandov Trať do Slivence Smyčka Sídliště Barrandov pracovní jáma Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy variantní trasování Zastávka Hlubočepy Zastávka Geologická Zastávka K Barrandovu Zastávka Chaplinovo náměstí Zastávka Poliklinika Barrandov Zastávka Sídliště Barrandov Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy Zkušební provoz tramvají zaměřený na zatěžování energetického systému trati na Barrandov Den D tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 9. srpna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov červen-červenec 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 20.dubna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov prosinec 2002-duben 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov květen-červenec 2002 Projekt tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov Smyčka Sídliště Barrandov |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |