|
Snímky letošního kalendáře Pražských tramvají spojuje pár ocelových kolejnic, táhnoucích pětadvaceti lety existence webu Pražské tramvaje.
Od roku 2007 vydávané nástěnné kalendáře Pražských tramvají tak míří k jubilejnímu dvacátému vydání.
Ano, byli jsme u toho. Od roku 2001 mapujeme život pražských tramvají — jejich příběhy, proměny i každodenní rytmus ulic.
Z malého nadšeneckého projektu vzniklo místo, kde se historie mění v kroniku a současnost se zapisuje do paměti kolejí.
Za čtvrt století jsme společně prošli érou legendárních vozů T3, byli jsme u toho, když pražské koleje opouštěly vozy KT8D5 i T6A5, sledovali modernizaci infrastruktury a s nadějemi očekávali nástup nových nízkopodlažních tramvají.
Archivujeme fotografie, vzpomínky i zajímavosti, aby nezmizely v prachu času — a aby každý, kdo má rád tramvaje, si zde našel to své.
Děkujeme všem, kteří za ty roky přispěli svou podporou, fotkami, informacemi i nadšením. Děkujeme ale i těm, co nám nemohou přijít na jméno.
Díky Vám všem je web Pražské tramvaje živým světem, kde se setkávají fanoušci techniky, historie i současnosti.
Těšíme se s Vámi na další jízdu.
Na kolejích, v ulicích, online. Již 25 let.
Na obálce formátu A3 jsme opět využili metodu tzv. parciálního laku. Parciální lak je vrstva lesklého laku na povrchu tiskoviny, která vytváří odlesky světla. Parciální lak se nanáší pouze na některé prvky tisku samostatně, až v poslední fázi polygrafického zpracování.
|
|
TITULNÍ LIST | Posunovací lokomotiva ev.č.4072 z roku 1952 s oplenovými vozíky pro přepravu kolejnic z roku 1917 a 1946.
LEDEN 2026 | Celkem 48 vozů KT8D5 v základním provedení brázdilo pražské koleje. Ve smyčce Nádraží Podbaba snímek zachytil, již v laku vycházejícím z vozů T6A5 dva z nich, ev.č. 9011 a dnešní muzejní vůz ev.č. 9048 na lince 8.
ÚNOR 2026 | Otevřený vůz koňské dráhy ev.č.90 z roku 1886 je nejstarším muzejním vozidlem pražského Dopravního podniku. Hřebci Darek a Šimon nacvičovali v obratišti Červený Vrch, jak zvládnou vůz táhnout v čele výročního průvodu
BŘEZEN 2026 | Výjimečným vozem ve sbírkách pražského Muzea MHD je salónní motorový vůz, tzv. Primátorská tramvaj z roku 1900. Secesní salonní vůz ev.č.200 pro pražské tramvaje navrhl architekt Jan Kotěra.
DUBEN 2026 | V dubnu 2011 oslavil náš web desáté narozeniny. Při té příležitosti byl ve spolupráci s Dopravním podnikem města Brna vypraven pro naše příznivce vůz RT6N1 ev.č.1803 na zvláštní fotojízdu.
KVĚTEN 2026 | Okolo bašty sv. Václava v blízkosti Pražského hradu projíždí muzejní vůz T3 ev.č.6340 během zkušební jízdy před průvodem ke 150. výročí pražské MHD. Rozkvetlé keře milosrdně skrývají vyústění rušného Dejvického tunelu.
ČERVEN 2026 | Poslední den běžného provozu pražských vozů T6A5 zachycuje fotografie u Plzeňky vůz ev.č.8637 vypravený na rozlučkovou linku 4.
ČERVENEC 2026 | Do ulic z pražské Opravny tramvají příliš často nevyjíždí dva unikátní, žlutě natřené posunovací vozy ev.č.5550 a 5551. Jednou ze zdokumentovaných výjimek byl průvod ke 150.
výročí pražské MHD. Na pražské Invalidovně tak byl vůz ev.č.5551 zachycen pronásledován populární mazačkou, vozem T3M ev.č.5572.
SRPEN 2026 | Souprava střešovických vozů T2 a T2R ev.č.6003 + 6004 vypravená za podivného období zvaného Covidová pandemie na linku 2. Jedná se o v podstatě jediné vypravení této soupravy na běžnou tramvajovou linku v rámci Pražské integrované dopravy.
ZÁŘÍ 2026 | Novinkou v pražské tramvajové dopravě je dvacítka vozů Škoda 52T ForCity Plus. Vůz evidenčního číslo 9503 byl tím prvním, který v ulicích svezl na lince 12 běžného cestující. Fotografie jej zachycuje u pražské Brusnice během nutných 20 000 km najížděných právě pro umožnění zahájení provozu s cestujícími.
ŘÍJEN 2026 | Za podzimního počasí uklouzaného dne stoupá okolo vjezdu do vozovny Střešovice jeden z nejnovějších pražských tramvajových přírůstků. Vůz T3R.PLF ev.č.8777 zažil vlastně již třetí zařazení do pražského provozu. Nejprve jako vůz T3 ev.č.6642 v roce 1967, poté v roce 2001 jako vůz T3R.P ev.č.8225 a od roku 2025 v této podobě.
LISTOPAD 2026 | Vůz, který byl v Bratislavě provozován pouze jako služební, následně opraven v Brně a poprvé do provozu s cestujícími zařazen až v Praze. To je populární vůz K2 ev.č.7000, který rozšířil sbírku pražských retro vozidel a zcela výjimečně se objevuje také v běžném provozu na retro lince 23. Většinou bývá vypravován na historickou linku 42.
PROSINEC 2026 | V prostoru Strossmayerova náměstí před kostelem sv. Antonína Paduánského se setkala populární vánoční tramvaj
Škoda 15T ForCity Alfa ev.č.9401
se sněhovým pluhem T3M ev.č.5411.
Kalendář ležatého formátu se spirálovou vazbou je celobarevný, celoplošný s kalendáriem vsazeným pod fotografie.
Obálka formátu A4 je potažena lesklou laminací.
Obálka formátu A3 obsahuje parciální lak na vybraných částech.
Kalendář je vytištěný na lesklý křídový papír, přidán je list s informacemi o použitých fotografiích a zadní karton, který celý kalendář zpevňuje.
V příloze naleznete pohlednici, kapesní kalendářík a ještě něco navíc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cena jednoho kusu kalendáře formátu A4: 220 Kč
Cena jednoho kusu kalendáře formátu A3: 320 Kč
Příspěvek na poštovné a kartonové obaly, v nichž kalendáře zasíláme, činí po České republice (Zásilkovna i Česká pošta) jednotných 100 Kč za jakýkoliv počet kusů. Poštovné do zahraničí sdělíme na dotaz.
Preferujeme zaslání kalendáře Zásilkovnou či poštou. Od poloviny měsíce listopadu připravujeme i několik termínů pro osobní předání.
Pokud máte o některý z našich kalendářů zájem, zašlete, prosím, částku odpovídající počtu objednaných kalendářů, navýšenou případně o poštovné, na bankovní účet 1036786572/5500. Současně nás, prosím bezprostředně, kontaktujte na emailu kalendar{zavináč}prazsketramvaje{tečka}cz kde uvedete, že jste si kalendář objednali. Pokud žádáte o zaslání Zásilkovnou, připojte, prosím, vybranou pobočku a svůj telefon. Pokud chcete zaslání poštou, uveďte, prosím, také svojí poštovní adresu!
Počet kalendářů je jako každý rok omezen. Pokud kalendář objednáte a uhradíte do 16. listopadu 2025, přidáme Vám do balíčku i několik dalších sběratelských překvapení.
V případě osobního odběru bude možné kalendář zaplatit i na místě v hotovosti. I v tomto případě si však kalendář, prosím, dopředu rezervujte na uvedené emailové adrese.
Redakce Pražských tramvají