T3R

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

T3R


Třetím v řadě pražských pokusů o modernizaci tramvají typu T3 se stal vůz evidenčního čísla 8205 a typového označení T3R. Podobně jako v předešlých případech modernizace skončila prvním prototypem.

Vůz T3 ev.č.6329 odstavený ve vozovně Pankrác. | 11.2.1994
Interiér vozu T3 ev.č.6329 odstaveného ve vozovně Pankrác. | 11.2.1994
Odstrojením vozu T3 ev.č.6329 se v Ústředních dílnách začíná rodit vůz T3R ev.č.8205. | 22.1.1995
Brněnskou podobu rekonstrukce vozu T3 na typ T3R od pražské odlišuje zejména použití bočního transparentu umístěného v oblině střechy nad třetím oknem. | nedatováno
Poslední dokončovací práce na voze T3R ev.č.8205 v areálu Ústředních dílen. | nedatováno
Vůz T3R ev.č.8205 na lince 21 ve smyčce Levského. | 31.1.2001
V zastávce Výtoň na lince 7 stanicuje vůz T3R ev.č.8205. | 26.5.2001
Vůz T3R ev.č.8205 v Ústředních dílnách. | 22.9.2004
Vůz typu T3R ev.č.8205 manipuluje ve smyčce Výstaviště na lince 5. | 8.2.2005
Vůz T3 ev.č.6329 odstavený ve vozovně Pankrác. | 11.2.1994
Vůz T3 ev.č.6329 přistavený do Ústředních dílen. | podzim 1994
Někdejší vůz T3SU ev.č.7005, nyní jen skelet nevzniknuvšího vozu T3R ev.č.8206 na své poslední cestě z nádraží Praha - Zličín. | 15.4.2002
Brněnskou podobu rekonstrukce vozu T3 na typ T3R od pražské odlišuje zejména použití bočního transparentu umístěného v oblině střechy nad třetím oknem. | nedatováno
Jediný pražský vůz typu T3R ev.č.8205 ve smyčce Levského na lince 21. | 31.1.2001
Jediný pražský vůz typu T3R ev.č. 8205 v zastávce Anděl na lince 7. | 11.11.2000
Vůz T3R ev.č.8205 projíždí křižovatkou Průběžná jako záložní vlak na lince X26. | 8.3.2003
Jediný pražský vůz typu T3R ev.č.8205 v zastávce Výstaviště na lince 5. | 8.2.2005
Vůz T3R ev.č.8205 ve vozovně Strašnice. | 12.10.2005

K přestavbě na typ T3R byly vybrány dva vozy - T3 ev.č. 6329, jehož přestavbu měl provést Dopravní podnik Praha vlastními silami v Opravně tramvají a vůz T3SU ev.č.7005, o jehož přestavbu se pokoušel samotný výrobce - ČKD. Druhý vůz zůstal nedokončený v podobě pouhého skeletu, který byl 1. února 2002 odprodán firmě Siemens Kolejová vozidla s.r.o., jenž ho v dubnu 2002 odprodala šrotovací firmě.

Dokončení se tak dočkala pouze přestavba vozu T3 ev.č. 6329 prováděná vlastními silami Dopravním podnikem Praha v letech 1994 - 1998. Vůz prošel zcela zásadní změnou designu, provedenou dle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase k níž vedla nadčasová karoserie vozu T3, podpořená skutečností, že dosavadní pokusy o umístění čelních moderních informačních panelů nedopadaly dosud příliš šťastně.

Výsledkem nového designérského řešení se stal líbivý vůz se zcela nově řešenými čely. Vůz byl opatřen výzbrojí TV 8 určenou původně pro nakonec nedokončený pracovní vůz ev.č.5573, polopantografem, automatickými spřáhly, výklopnými dveřmi s poptávkovým otevíráním. Řidič vůz neovládal nožními pedály, ale pomocí ručního řadiče.

Polopantograf od firmy Stemmann, byl kvůli přední střešní větrací klapce otočen kloubem vzad (stejně jako u vozů T6A5). Spřáhla Sécheron měla umožnit nejen mechanické, ale i elektrické spojení vozů soupravy, včetně přenosu trakčního napětí 600V. Skládací dveře byly nahrazeny výklopnými od firmy BODE, známějšími spíše z tramvají provozovaných v brněnských ulicích.

Zatímco Dopravní podnik Brno toto řešení vcelku akceptoval a po jedné modernizaci nechal vyrobit deset zbrusu nových vozů tohoto typu (oproti Dopravnímu podniku Praha i se zabudovaným bočním maticovým transparentem v oblině střechy), pokračuje i v modernizacích vozů K2 se stejným designem, Dopravní podnik Praha odmítl tuto modernizaci akceptovat pro paradoxně značně zhoršené pracovní podmínky řidiče, spočívající nejen ve zhoršeném výhledu do zpětného zrcátka ale též v absenci náporového větrání kabiny řidiče.

Po svém zprovoznění vůz najížděl množství zkušebních kilometrů a vychytával dětské nemoci, jichž se však nezbavil do konce své existence. Přidělen byl do vozovny Strašnice - stejně jako další jednokusový prototypový vůz T3G ev. č.8200. Od 9. dubna 1999 byl vůz nasazován na vložené pořadí linky 19, cestující však ještě stále nepřepravoval. První běžné cestující tak vůz svezl na lince 19 až 26. dubna 1999, tedy po pěti letech (!) od zahájení modernizace. Bohužel značná poruchovost a pomalost dveří BODE stály za jeho takřka výjimečným vypravováním do provozu.

Dopravce se mezitím rozhodl v podobných modernizacích nepokračovat. Nejen pro vysokou pracnost, ale také nepřesvědčující kvality některých komponentů... A na voze začala pomalá kanibalizace - nejprve došlo k odstranění elektrické části automatických spřáhel Sécheron, protože vůz opravdu nebylo s čím elektricky spojit.

Po krátkém nasazení do provozu v březnu roku 2005 vůz opět postával odstavený ve vozovně Strašnice, až zcela nečekaně vyjela 22. února 2006 ze vrat vozovny Strašnice pod rouškou tmy prapodivná souprava T3SUCS ev.č.7066+T3R ev.č.8205 krytá vozem T3SUCS ev.č.7030. Jejím cílem byla Opravna tramvají. Zpět se vracely již jen vozy T3SUCS ev.č.7066 a 7030. Vůz T3R ev.č.8205 v Opravně tramvají zůstal, aby mohl být sešrotován a "využit" k přestavbě na vůz T3R.PV.

Následně bylo čelo vozu bylo za prostorem prvních dveří odříznuto, vzniklý otvor zaplechován a opatřen plexisklem. A tak tento paskvil slouží nyní v areálu Opravny tramvají jako upomínka na jeden zcela unikátní vůz. Proč už se do křoví nemohl umístnit celý, je otázka bez odpovědi.....

Jak šel čas vozu T3R ev.č.8205...
Vůz T3R ev.č.8205 vypravený na linku 5 vjíždí do zastávky Nábřeží kapitána Jaroše. | 8.2.2005 Vůz typu T3R ev.č.8205 manipuluje ve smyčce Výstaviště na lince 5. | 8.2.2005 Stanoviště řidiče vozu T3R ev.č.8205. | 8.2.2005 Interiér vozu T3R ev.č.8205 v pohledu na zadní plošinu. | 8.2.2005 Interiér vozu T3R ev.č.8205 v pohledu ke stanovišti řidiče. | 8.2.2005
Vyklápěcí dveře firmy Bode na voze T3R ev.č.8205 v pohledu z interiéru. | 8.2.2005 Pohled na uzavřené dveře stanoviště řidiče na voze T3R ev.č.8205. | 8.2.2005 Zadní spřáhlo Sécheron vozu T3R ev.č.8205 po kanibalizaci elektrického propojení. | 8.2.2005 Zadní čelo vozu T3R ev.č.8205 se schůdky na střechu vozu. | 8.2.2005 Pohled na bok karoserie vozu T3R ev.č.8205 před odříznutím čela. | 6.3.2006
Pohled na bok karoserie vozu T3R ev.č.8205 před odříznutím čela. | 6.3.2006 Zadní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 po odříznutí čela. | 21.3.2006 Zadní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 po odříznutí čela. | 21.3.2006 Zadní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 po odříznutí čela. | 21.3.2006 Zadní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 po odříznutí čela. | 21.3.2006
Zadní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 po odříznutí čela. | 21.3.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205. | 21.3.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205. | 21.3.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205. | 21.3.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205. | 21.3.2006
Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006
Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006 Pro budoucnost zachovaná čelní část karoserie vozu T3R ev.č.8205 vystavená jako pomník v parčíku v areálu Opravny tramvají. | 31.5.2006


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018