Všechno někdy začíná a někdy končí. Ve čtvrtek 7. března 2024 tak definitivně pražské koleje opustil první dodaný vůz typu T3R.P evidenčního čísla 8211 (ex T3 ev.č.6506) a jeho komponenty poslouží ke vzniku další "wany".
Vůz byl veřejnosti představen na 42. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2000, v Praze se pak představil 14. října 2000 ve vozovně Pankrác při Dni otevřených dveří. Do provozu s cestujícími byl zařazen v lednu 2001.
Modernizační program prodloužil životnost tramvají T3 a jejich modifikací do nástupu nízkopodlažních vozů. Celkem 315 vozů vzniklo přímou rekonstrukcí původních tramvají T3 a do provozu bylo zařazováno v letech 2001–2010 v číselné řadě 8211–8245 a 8300–8579. Vozy „dvoustovkové“ řady byly modernizovány v šumperské společnosti Pars Nova v kooperaci při některých činnostech se samotným Dopravním podnikem Praha. „Třístovkovou“ řadu již modernizovala přímo Opravna tramvají pražského Dopravního podniku. Shodná koncepce modernizace byla uplatněna i u 35 vozů typu T3R.PV s novou vozovou skříní VarCB3.
Práce na opravě tramvajové trati mezi Vltavskou a Těšnovem pokračují. Na Těšnově došlo ke snesení původních velkoplošných panelů BKV, odfrézování podkladních vrstev a probíhá pokládka nového asfaltového podkladu. Opravné práce se nevyhýbají ani kolejovým konstrukcím na výjezdu ze smyčky Těšnov a na přilehlé křižovatce. Bez velkoplošných panelů BKV je také vyústění tramvajové trati z podjezdu na Hlávkův most, kde se po ukázala původní konstrukce tramvajové tratě v tomto místě - dřevěné pražce, pravděpodobně na štěrkovém loži, zabetonované do betonové desky. Dalším úsek bez panelů je mezi Štvanicí a Vltavskou. Na Vltavské se práce soustředí také na rozjezdovou výhybku křižovatky od Hlávkova mostu a oblouk od Holešovické tržnice na Hlávkův most.
To, že se bez přestupů tramvajemi mezi Dělnickou a Palmovkou nesvezeme hezkých pár let je naprosto zřejmé. Dnes Dopravní podnik zahájil demontáž tratě mezi obratištěm Libeňský most a Palmovkou. Zachován zůstává cca 200 metrů dlouhý úsek od Palmovky, následuje demontáž cca 100 metrového úseku přes most nad Voctářovou ulicí. Dalších cca 50 metrů je demontováno mezi obratištěm Libeňský most a tzv. inundačním mostem díky jehož havarijnímu stavu byl provoz veškerých druhů dopravy na Libeňském soumostí přerušen. Na samotném tzv. inundačním mostě demontáž kolejí neprobíhá. Část vyzískaných velkoplošných panelů by měla být použita k opravě trati na Hlávkově mostě.
Od 17. února 2024 probíhá oprava tramvajové trati v úseku Vltavská - Těšnov. Tramvajová trať na Hlávkově mostě je vybudována ve velkoplošných panelech BKV. V rámci její opravy DPP panely demontuje, nahradí poškozené kusy a kompletně vymění asfaltové podloží, na kterém jsou velkoplošné panely BKV umístěny a pryžové profily, které upevňují kolejnice do panelů. Kromě toho vymění kolejnice a dožívající výhybkové systémy v úseku.
Dopravní podnik hl. m. Prahy začne od soboty 17. února 2024 s plánovanou a nezbytnou opravou tramvajové tratě na Hlávkově mostě a v oblasti zastávek Těšnov, která potrvá zhruba pět týdnů do úterý 26. března 2024. Jedná se o první rozsáhlejší opravu tramvajové sítě v Praze v letošním roce. Z tohoto důvodu bude po celou dobu stavebních prací obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Těšnov – Vltavská. Tramvaje se na Hlávkův most vrátí od úterý 26. března 2024 od ranního výjezdu. Od soboty 17. února 2024 od ranního výjezdu se současně v omezené podobě vrací provoz tramvají na část Libeňského soumostí, a to na úsek mezi zastávkami Maniny a Libeňský most, kam budou zajíždět linky č. 1 a 27.
Tramvajová trať na Hlávkově mostě je vybudována ve velkoplošných panelech BKV. V rámci její opravy DPP panely demontuje, nahradí poškozené kusy a kompletně vymění asfaltové podloží, na kterém jsou velkoplošné panely BKV umístěny a pryžové profily, které upevňují kolejnice do panelů. Kromě toho vymění kolejnice a dožívající výhybkové systémy v úseku.
Od stejného termínu, tj. od soboty 17. února 2024 od ranního výjezdu, se na část Libeňského soumostí, v úseku mezi zastávkami Maniny a Libeňský most vrací v omezené podobě tramvajový provoz. Umožní to dočasný kolejový přejezd tzv. Californien, který byl umístěn v prostoru stávajících zastávek Libeňský most, které byly odstraněny. Dočasné zastávky Libeňský most vybudované z velkoplošných panelů BKV byly posunuty o cca 90 metrů blíže k zastávkám Maniny. Do ukončení denního provozu dne 25. března 2024 sem budou zajíždět linky 1 a 27. S ohledem na další stavební práce, opravy a rekonstrukce plánované různými subjekty v Praze dojde od 26. března 2024 k další úpravě linkového vedení tramvají.
V roce 2024 slaví pražské metro své padesáté narozeniny a toto významné jubileum si připomíná také jednotka Historická vozidla pražského Dopravního podniku, starající se o historický a retroprovoz povrchové části pražské městské hromadné dopravy.
Vůz typu T3SUCS #7188, který byl vyroben ve smíchovské továrně ČKD Tatra Smíchov, nacházející se u stanice metra linky B Moskevská (dnes Anděl) v roce 1986 byl u této významné příležitosti z vnější strany upraven polepem do podoby fiktivního vozu metra typu Ečs, který v roce 1974 zahajoval provoz pražského metra. Na čele vozu je umístěn originální znak pražského metra, typický právě pro vozy Ečs.
Ve voze samotném pak hlášení tramvajových zastávek nahradilo hlášení stanic (podobně jako v metru) s tím, že standardní hlas linky 23 v podobě Zbyňka Štíbra doplňují u stanic metra právě hlasy Vám jistě známé z podzemních tras. Ve stanici Malostranská Vás tedy uvítá Světlana Lavičková, ve stanicích Národní třída a Karlovo náměstí Eva Jurinová a u stanice I.P.Pavlova Tomáš Černý.
V podhledech naleznete stručné informace z historie pražského metra.
A tak tedy „ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají“.
V konečné stanici pak nezapomeňte vystoupit vpravo, ve směru jízdy! Šťastnou cestu na lince 23!
#prtky #prazsketramvaje #ckd #t3sucs #vozovnastresovice #muzeummhd
Výstavba nové haly pro silniční vozidla v areálu vozovny Střešovice začíná být čím dál tím více viditelná. Před čtvrtou lodí tramvajové vozovny (koleje č.16. - 20.) tak došlo ke snesení trolejového vedení a tato část vozovny je po dobu stavby pro provoz nevyužitelná.
Důvodem dnešního krátkodobého přerušení provozu tramvají v Chotkově ulici byla výměna sjezdové výhybky křižovatky Chotkovy sady směr Malostranská a kolejnic u rozjezdové výhybky v opačném směru. Foto Blekota
Se zahájením denního provozu v pondělí 5. února dojde k obnovení provozu tramvají přes zastávky Hlavní nádraží, jehož přerušení bylo vyvoláno havarijní opravou vodovodu pod tramvajovými kolejemi v křižovatce Bolzanovy a Opletalovy ulice. Na své trasy se tak přes zastávku Hlavní nádraží vrátí denní linky 5, 9, 15 a 26, doplněné nočními linkami 95 a 98. Protože však nadále pokračuje výluka Škrétovy ulice, je stále upravena trasa linky 5, která z Olšanské ulice nejede přes Ohradu k Vozovně Žižkov, ale míří přes Želivského k Olšanským hřbitovům, kde se promění na linku číslo 15 pokračující na Smíchov.
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.
Na Výstavišti probíhají zkušební jízdy trolejového vedení pod nivě vybudovaným mostem železniční estakády s měřícím vozem T3 #5521. #prtky #prazsketramvaje #t3 #ckd @Tramfantik
Z důvodu havárie vodovodního řadu dochází od zahájení nočního provozu v noci ze středy 24. na čtvrtek 25. ledna 2024 do odvolání k dočasnému přerušení provozu tramvají v úseku Hlavní nádraží – Viktoria Žižkov.
https://www.dpp.cz/omezeni-a-mimoradne-udalosti/detail/21154
V ulicích se tak objeví novinka - dvojí tzv. řetězení vlaku (převlečení na jiné číslo) během jedno tzv. půlkola. Vlak linky 13, který vyjede od Muzea projede smyčkou Olšanské hřbitovy, kde se změní na číslo linky 15 a pokračuje k Viktorii ŽIžkov. Zde se změní na linku číslo 5 a pokračuje k Vozovně Žižkov. No a podobně tomu bude opačně. Vlak, který od Vozovny Žižkov vyjede jako linka 5 přijede k Viktorii ŽIžkov, kde se změní na linku číslo 15, která se vydá směr Olšanské hřbitovy. Po průjezdu smyčkou se z něj stane linka 13 a po Vinohradské se vydá k Muzeu. /foto ilustrační/
Z důvodu rekonstrukce kanalizace dochází od pondělí 22. ledna 2024 (od zahájení denního provozu) do čtvrtka 22. února 2024 (do ukončení denního provozu) k přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum.
Na Výstavišti došlo ke snesení ochranné konstrukce nad ulicí Dukelských hrdinů. Nad tramvajových kolejemi se tak odkryl oblouk vznikající železniční estakády.
Pražský Dopravní podnik dnes představil nový typ tramvaje Škoda 52T ForCity Plus Praha vycházející koncepčně z typů 29T a 30T pro Bratislavu.
Jedná se o 100% nízkopodlažní pětičlánkovou tramvaj s délkou 32 metrů – prostor celé tramvaje je bez jediného schodu, včetně prostoru nad podvozky. ℹ️Autory designu je tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila.
Vozy budou mít ergonomicky řešený salon pro cestující, včetně prostornějšího průchodu mezi jednotlivými články. Součástí bude také Antikolizní systém – podpůrný systém pro nouzové brzdění v případě detekce překážky. Chybět nebude celovozová tzv. zelená klimatizace pro cestující i řidiče – klimatizace s ekologickým chladivem. V interiéru se objeví nové polstrované sedačky – 70 polstrovaných sedaček z nichž 44 je po směru a 26 proti směru jízdy a nový velkoplošný informační systém ve vozidle (širokoúhlé obrazovky přes celou šíři uličky)
ℹ️S dodavatelem Škoda Transportation byla podepsána smlouva na nákup až 200 tramvají tohoto typu. Závazně dojde k objednávce 40 z nich. S dodávkou prvních 20 vozidel se počítá v prosinci roku 2025 a dalších 20 tramvají bude dodáno v roce 2026.
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.