K2

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

K2


Brněnský vůz K2 ev.č.1060 ve smyčce Ústřední hřbitov
Brněnské vozy K2 ev.č.1024 a 1038 ve smyčce Královo Pole
První z řady článkových tramvajových vozidel vyrobila ČKD Tatra v roce 1964, kdy uvedla do provozu prototypy tramvají K1, které obdržely ev. č. 7000 a 7001. Během přípravných prací, v nichž se několikrát měnila koncepce, bylo rozhodnuto - s ohledem na hmotnost vozu - postavit prototypy s elektropneumatickou výzbrojí. Elektrodynamická brzda byla kombinována s pneumatickou kotoučovou brzdou, působící na dvou nápravách středního podvozku, čelisťové brzdy na trakčních motorech byly rovněž ovládány pneumatickými válci. Stlačený vzduch sloužil i k ovládání dveří. Do zkušebního provozu s cestujícími byly zařazeny v prosinci 1965, ale jejich provoz nebyl příliš častý s ohledem na opakovaný výskyt poruch. A tak uběhl jen velmi krátký čas, a do zkušebního provozu byly zařazeny dva prototypy vozu K2, opět pod stejnými čísly jako K1
.

Ostravská podoba modernizace vozu K2 ev.č.805
Brněnská podoba modernizace vozu K2 na typ K2R ev.č.1039
Mechanicky se jednalo o stejný vůz jako K1, ale měl již celoelektrickou výzbroj. Vozidlo bylo také postaveno jako dvoudílné, spočívající na třech podvozcích, přičemž první a třetí podvozek byl hnací, prostřední, byl opatřený pouze elektromechanickou kotoučovou brzdou a brzdou kolejnicovou. Elektrické přístroje byly umístěny pod podlahou zejména předního článku. Trakční výzbroj spočívala ve výbavě zrychlovačem pro regulaci trakčního napětí, motorgenerátorem pro napájení řídících obvodů a pro chlazení zrychlovače a trakčních motorů.


Oba prototypy byly testovány v Praze. První prototyp byl nakonec v závěru roku 1966 prodán do Mostu. Tam byl (pod původním číslem) nasazen v roce 1967 do provozu, ale již v lednu 1968 byl odprodán do Brna, kde mu bylo přiděleno ev.číslo 607. V tomto městě, které bylo největším provozovatelem vozů K2 (132 vozů) pak vydržel až do roku 1988 kdy byl vyřazen a následně sešrotován - již pod číslem 1007, na které byl přečíslován. Druhý prototyp 7001 byl ještě v roce 1966 prodán do Novosibirska, kde dostal číslo 121. Jeho další osudy nejsou známy, bezpochyby ale již byl zrušen.

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018