Strojní zatlačovačky SZ1, SZ2, SZ3

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Strojní zatlačovačky SZ1, SZ2, SZ3


Strojní zatlačovačka SZ1 na Palackého mostě. | 17.10.2004

Mezi speciální pracovní vozy Dopravního podniku Praha patřily v minulosti stroje používané pro zatlačování pryžových pásů k upevnění kolejnic ve velkoplošných panelech BKV.

SZ1
  • Hmotnost vozu: 19750 kg
  • Tlak přední nápravy: 9650 kg
  • Tlak zadní nápravy: 10100 kg
  • Délka vozu: 6530 mm
  • Šířka vozu: 2630 mm
  • Výška vozu: 3050 mm
  • Max. rychlost při převozu: 40 km/h
  • Max. provozní rychlost: 5 km/h
  • Pracovní rychlost: 1-6 m/min
  • SZ2

  • Hmotnost vozu: 18500 kg
  • Tlak přední nápravy: 9650 kg
  • Tlak zadní nápravy: 10100 kg
  • Délka vozu: 7200 mm
  • Šířka vozu: 2700 mm
  • Výška vozu: 2800 mm
  • Max. rychlost při převozu: 40 km/h
  • Max. provozní rychlost: 5 km/h
  • Pracovní rychlost: 1-6 m/min
  • SZ2

  • Hmotnost vozu: 15500 kg
  • Tlak přední nápravy: 9650 kg
  • Tlak zadní nápravy: 10100 kg
  • Délka vozu: 7000 mm
  • Šířka vozu: 2600 mm
  • Výška vozu: 3000 mm
  • Max. rychlost při převozu: 20 km/h
  • Max. provozní rychlost: 5 km/h
  • Pracovní rychlost: 1-6 m/min
  • Zatlačovací stroje svým speciálním zatlačovacím mechanismem upevňují žlábkové blokové kolejnice B1 do ocelového koryta ve velkoplošných panelech BKV pomocí pryžových pásů eliptického průřezu, které kolejnici zajišťují proti bočnímu směrovému posunu v panelu. Protože se rekonstrukce tramvajových tratí většinou provádějí s odstraněným trolejovým vedením a je tedy nereálné používat k pohonu strojů elektrickou energii, využívá se k pohonu vznětový motor. Jeho výkon je přenášen spojkou do redukční převodovky a kloubovou hřídelí do reverzační skříně, kde je i pětistupňová převodovka. Druhou kloubovou hřídelí je výkon přenesen na diferenciál zadní nápravy, která je hnací. SZ3 má navíc reverzační skříň, redukční převodovou skříň a další čtyřstupňovou převodovou skříň pro pohon zadní nápravy.

    Traťová strojní podbíječka STP62 vyráběl podnik Mechanizace traťového hospodářství Praha, závod Plzeň-Koterov v letech 1965-1978. Bylo vyrobeno přibližně 100 kusů. | 18.8.2008
    Traťová strojní podbíječka Plasser & Theurer VKR 04 v železničním muzeu Lokwelt Freilassing u Salzburgu. | 27.5.2011
    Vozy jsou brzděny provozní brzdou, ovládanou nožním pedálem (čelisťové kapalinové, dvouokruhové) se vzduchovým posilovačem, působící na kola obou náprav. K zajištění stojícího vozu slouží ruční brzda (lanová se západkovým mechanizmem), působící na zadní hnací nápravu. Typ SZ3 je navíc vybaven dvěma kolejnicovými brzdami. Pojezd je osazen čtyřmi hydraulickými válci (pro každé kolo jeden), které slouží ke zvedání vozu. Na rámu jsou umístěny čtyři pojezdové kladky kolmo k podélné ose vozu, pro boční přemísťování zatlačovačky. SZ3 tyto kladky nemá.

    Strojní zatlačovačky SZ1 a SZ3 vznikly přestavbou ze strojní podbíječky STP 62 MTH, zatlačovačka SZ2 ze strojní podbíječky Plasser & Theurer VKR 04. Veškeré ústrojí podbíječek zůstalo zachováno, pouze podbíjecí zařízení bylo demontováno a na vodící tyče přední části rámu byly nasazeny zatlačovací mechanizmy.

    Zatlačovací stroje se na místo určení přepravovaly po kolejích za tahačem, nebo na silničních podvozcích. V osmdesátých letech byly pro odstavování strojních zatlačovaček zřízeny dvě kusé koleje v areálu vozovny Pankrác, obě byly v roce 1992 odpojeny a zatlačovačky byly odstavovány na tzv. nádražíčku vozovny Hloubětín. Strojní zatlačovačky byly postupně vyřazeny a sešrotovány. Pouze SZ1 zůstala zachována jako muzejní exponát v areálu Muzea MHD ve vozovně Střešovice.

    Zatlačovačka
    SZ1
    Strojní zatlačovačka SZ1 během rekonstrukce tramvajové tratě u Letenského tunelu. | 14.10.2000 Strojní zatlačovačka SZ1 během rekonstrukce tramvajové tratě u Letenského tunelu. | 14.10.2000 Strojní zatlačovačka SZ1 v akci ve Vršovické ulici u křižovatky Koh-i-noor. | 10.5.2005 Čelo strojní zatlačovačky SZ1 vyfotografované u zastávky Zahradní Město. | 8.3.2003
    Strojní zatlačovačka SZ1 u železničních podjezdů na Zahradním Městě. | 8.3.2003 Strojní zatlačovačka SZ1 v Ječné ulici na náměstí I.P.Pavlova. | 21.3.2004 Strojní zatlačovačka SZ1 u nákladového nádraží Žižkov. | 18.6.2004 Detail přítlačného zařízení a navíjecího zařízení u zatlačovačky SZ1. | 18.6.2004 Strojní zatlačovačka SZ1 na Palackého mostě. | 17.10.2004
    Strojní zatlačovačka SZ1 na Palackého mostě během opravy velkoplošných panelů BKV. | 17.10.2004 Strojní zatlačovačka SZ1 na křižovatce Vítězné náměstí. | 11.6.2005 Strojní zatlačovačka SZ1 na křižovatce Vítězné náměstí. | 11.6.2005 Kouř z výfuku dává najevo, že strojní zatlačovačka SZ1 projíždí vlastní silou křižovatkou Anděl. | 9.10.2005 Strojní zatlačovačka SZ1 na křižovatce ulic Táborské a Na Pankráci během opravy velkoplošných panelů BKV. | 15.7.2006
    Strojní zatlačovačka SZ1 na Plzeňské u Anděla během opravy velkoplošných panelů BKV. | 13.8.2005 Zatlačovačka
    SZ2
    Strojní zatlačovačka SZ2 na Moráni během rekonstrukce tramvajové tratě. | 19.6.1995 Strojní zatlačovačka SZ2 při rekonstrukci tramvajové tratě u Letenského tunelu. | 23.3.1996 Čelo strojní zatlačovačky SZ2 vyfotografované u Letenského tunelu. | 23.3.1996
    Strojní zatlačovačka SZ2 na nábřeží u Vyšehradského tunelu. | 21.3.1997 Odstavená strojní zatlačovačka SZ2 v areálu vozovny Hloubětín. | 30.9.2005 Odstavená strojní zatlačovačka SZ2 v areálu vozovny Hloubětín. | 30.9.2005 Odstavená strojní zatlačovačka SZ2 v areálu vozovny Hloubětín. | 30.9.2005 Odstavená strojní zatlačovačka SZ2 v areálu vozovny Hloubětín. | 30.9.2005
    Zatlačovačka
    SZ3
    Strojní zatlačovačka SZ3 v Sokolovské ulici u Balabenky. | 27.4.1996 Strojní zatlačovačka SZ3 v Zenklově ulici u Palmovky v místě dnes již zrušené kolejové spojky. | 13.7.1996 Strojní zatlačovačka SZ3 odstavená na kusé koleji smyčky Výstaviště. | 25.10.1997 Strojní zatlačovačka SZ3 u zastávky Poliklinika Modřany. | 19.9.2004
    Strojní zatlačovačka SZ3 v Modřanech u zastávky Poliklinika Modřany. | 19.9.2004 Strojní zatlačovačka SZ3 v Modřanech u zastávky Poliklinika Modřany. | 19.9.2004 Strojní zatlačovačka SZ3 na Vypichu během opravy velkoplošných panelů BKV. | 29.5.2005 Strojní zatlačovačka SZ3 na Vypichu během opravy velkoplošných panelů BKV. | 29.5.2005 Strojní zatlačovačka SZ3 odstavená ve vozovně Hloubětín. | 30.9.2005
    Vnitřní navijáky s pryžovými pásy ke kotvení kolejnic B1. | 29.10.2005 Vnější i vnitřní pryžovými pásy ke kotvení kolejnic B1 zachycený na fotografii se zatlačovacími kolečky. | 29.10.2005 Celkový pohled na zatlačovací systém společně s vnějším navijákem pryžových pásů ke kotvení blokových kolejnic B1. | 29.10.2005 Strojní zatlačovačka SZ3 u Divadla Na Fidlovačce. | 12.6.2007 Strojní zatlačovačka SZ3 u Divadla Na Fidlovačce. | 12.6.2007
    Strojní zatlačovačka SZ3 u Divadla Na Fidlovačce. | 12.6.2007 Výrobní štítek strojní zatlačovačky SZ3 s technickými údaji. | 28.6.2007 Strojní zatlačovačka SZ3 na Albertově. | 28.6.2007 Strojní zatlačovačka SZ3 na Albertově. | 28.6.2007 Navíjecí bubny pro pryžové pásy na strojní zatlačovačce SZ3. | 28.6.2007


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019