.....STRÁNKY O VŠEM, CO NÁS, ŽIJÍCÍ NA 600V, BAVÍ!

Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Křižovatka Vítězné náměstí


Souprava vozů T3 ev.č.6457+6454 na výlukové lince 39 na Vítězném náměstí
Souprava vozů T3 ev.č.6680+6669 na lince 26 uprostřed Vítězného náměstí
Dnešní podoba tramvajové křižovatky na Vítězném náměstí, kdy v travnatém středu kruhové silniční křižovatky je umístěn klasický kolejový trojúhelník pochází z roku 1942 a jde již o třetí podobu zdejší křižovatky. První tramvajová trať, která do oblasti dnešního Vítězného náměstí přivedla tramvajový provoz v roce 1926 od Prašného mostu odbočovala do dnešní Evropské ulice a u Masarykovy koleje končila. V roce 1928 na ni byla napojena zcela nová tramvajová trať do Podbaby. V roce 1932 vypracoval architekt Antonín Engel studii Vítězného náměstí, jako centrálního náměstí nově se rodící moderní čtvrtě s budovami ústředních státních orgánů a sídlem Českého vysokého učení technického. Novou podobu Vítězného náměstí jednoduše vysvětlí slangový název, který u Pražanů má: Kulaťák. Aby nová tramvajová křižovatka vyhověla architektonické studii, kopírovala kruhový objezd, a každá tramvajová souprava - ať již jedoucí přímo, nebo odbočující - musela nejprve vjet na kruhový objezd okolo centrálního trávníku a z něj pak odbočila do žádaného směru. Této velmi netypické křižovatce se nedá upřít jeden klad - dala se totiž využít jako klasická smyčka. V této podobě vydržela do již zmíněného roku 1942. Je jen škoda, že při poslední rekonstrukci křižovatky v roce 2000 si Dopravní podnik nedal trochu práce s tím, aby byla křižovatka také zatravněna - podobně jako trať v okolí Pražského hradu - a tak lépe zapadla do trávníku, který drasticky protíná.

Vůz KT8D5 ev.č.9048 vypravený na linku 25 na Vítězném náměstí
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7130-7131 na lince 5 projíždí na Vítězném náměstí
Křižovatka je po rekonstrukci, která proběhla v roce 2000 vybavena pouze výhybkami s pružnými jazyky; ev.č. 514 od Prašného mostu, ev.č. 515 od Divoké Šárky a ev.č. 516 od Podbaby. Sjezdové výhybky jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří z většiny asfalt, pouze - zcela nelogicky - v přímé středové části trojúhelníku klasickou stavbu křižovatky nahrazují panely BKV.

V běžném provozu jsou pojížděny dva směry směry křižovatky - přímý mezi zastávkami Vítězné náměstí - Lotyšská a od Vítězného náměstí levé oblouk k zastávce Dejvická.

Fotocesta po křižovatce Vítězné náměstí
Křižovatka Vítězné náměstí Křižovatka Vítězné náměstí Křižovatka Vítězné náměstí

Fotografie: © Pražské tramvaje

ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 39011.2734 GB | Počet článků: 1359 | web postaven na redakčním systému phpRS
Stránky věnovány mamince | Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2014