Dnešní podoba tramvajové křižovatky na Vítězném náměstí, kdy v travnatém středu kruhové silniční křižovatky je umístěn klasický
kolejový trojúhelník pochází z roku 1942 a jde již o třetí podobu zdejší křižovatky. První
tramvajová trať, která do oblasti dnešního Vítězného
náměstí přivedla tramvajový provoz v roce 1926 od Prašného mostu odbočovala do dnešní
Evropské ulice a u Masarykovy koleje končila. V roce 1928
na ni byla napojena zcela nová tramvajová trať do Podbaby. V roce 1932 vypracoval architekt Antonín Engel studii Vítězného náměstí, jako centrálního
náměstí nově se rodící moderní čtvrtě s budovami ústředních státních orgánů a sídlem Českého vysokého učení technického. Novou podobu Vítězného náměstí
jednoduše vysvětlí slangový název, který u Pražanů má: Kulaťák. Aby nová tramvajová křižovatka vyhověla architektonické studii, kopírovala kruhový
objezd, a každá tramvajová souprava - ať již jedoucí přímo, nebo odbočující - musela nejprve vjet na kruhový objezd okolo centrálního trávníku a z něj pak odbočila
do žádaného směru. Této velmi netypické křižovatce se nedá upřít jeden klad - dala se totiž využít jako klasická smyčka. V této podobě vydržela do již zmíněného
roku 1942. Je jen škoda, že při poslední rekonstrukci křižovatky v roce 2000 si
Dopravní podnik nedal trochu práce s tím, aby byla křižovatka také zatravněna - podobně jako trať v okolí
Pražského hradu - a tak lépe zapadla do trávníku,
který drasticky protíná.
Křižovatka je po rekonstrukci, která proběhla v roce 2000 vybavena pouze výhybkami s pružnými jazyky;
ev.č. 514 od Prašného mostu, ev.č. 515 od Divoké Šárky a ev.č. 516 od Podbaby. Sjezdové výhybky
jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří z většiny asfalt, pouze - zcela nelogicky - v přímé středové části trojúhelníku klasickou stavbu křižovatky nahrazují panely
BKV.
V běžném provozu jsou pojížděny dva směry směry křižovatky - přímý mezi zastávkami Vítězné náměstí - Lotyšská a od Vítězného náměstí levé oblouk k zastávce Dejvická.
Fotocesta po křižovatce Vítězné náměstí |
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje