Smyčka Sídliště Petřiny

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Smyčka Sídliště Petřiny



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Plán smyčky Petřiny z roku 1950
Souprava vozů T6A5 ev.č.8707+8708 na lince 18 ve smyčce Petřiny
Vůz T6A5 ev.č.8683 na lince 2 ve smyčce Petřiny
Prototypový vůz RT6N1 ev.č.9051 na lince 18 ve smyčce Petřiny
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7230+7231 na lince 1 ve smyčce Petřiny
Rekonstrukce smyčky Petřiny
Souprava vozů T3R.P ev.č.8231+8230 na lince 18 ve smyčce Petřiny
Vůz KT8D5 ev.č.9033 na lince 1 ve smyčce Petřiny
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7272+7275 na lince 1 ve smyčce Petřiny
Vůz T3SUCS ev.č.7090 na lince 2 ve smyčce Petřiny
Souprava vozů T6A5 ev.č.8695+8696 na lince 18 ve smyčce Petřiny
Rekonstrukce smyčky Petřiny

Poválečné období spojené s obnovou válkou poničených budov a rozsáhlou výstavbou nových obytných čtvrtí přineslo i nové prodlužování tramvajových tratí včetně s nimi svázanou výsavbou nových obratišť.

V této budovatelské éře se stávala podmínkou (nejen při prodlužování tramvajových tratí) nadšená práce budovatelů socialismu - práce brigádníků. Společně s koncem 3. traťové koleje ve Střešovické ulici u zastávky Ořechovka v květnu 1946, tak budovatelé započali se stavbou smyčky Petřiny, která vznikla za jejich nemalého přispění. Výstavba byla korunována 26. listopadu 1950 slavnostní zahajovací jízdou. V prvopočátcích provozu se jednalo o jednokolejnou smyčku, (bez předjízdné koleje) umožňující pouhé obracení tramvajových vlaků do opačného směru.

Vzhledem k nutnosti navýšit kapacitu smyčky v souvislosti s kompletní změnou linkového vedení tramvají v roce 1961, dočkalo se i obratiště na Petřinách 13. března zdvoukolejnění. Úprava proběhla ve stylu tehdejší koncepce dvoukolejných protisměrných smyček (již zaniklá Podbaba, či dosud existující Divoká Šárka). Její střed byl osázen břízkami, čímž vznikl uprostřed obratiště drobný parčík, a tak pobyt v této smyčce rozhodně nepatří k nepříjemným.

V průběhu dalších let se smyčka dočkala pouze drobných rekonstrukcí spočívajících v náhradě opotřebovaných kolejových konstrukcí, nevyvolávajících změnu polohy smyčky. V roce 2007 došlo k náhradě elektromagnetické výhybky ev.č. 035 za radiově ovládanou výhybku, která jako první v Praze nebyla vybavena trolejovým kontaktem pro možnost přestavení.

Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 19 vozů typu T.

Smyčka začíná radiovou výhybkou výhybkou ev.č. 634 s pružnými jazyky, která rozděluje traťovou kolej levým obloukem na vnitřní a pravým obloukem na vnější kolej smyčky. Po obou kolejích se tedy tramvajové vlaky pohybují protisměrně. V následujících krátkých přímých úsecích vnitřní koleje a vnější koleje jsou umístěny výstupní zastávky. Vnitřní kolej pokračuje pravým obloukem, kolej vnější obloukem levým. Před sjezdovou čepovou výhybkou obou kolejí jsou pak umístěny obě nástupní zastávky.

Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na příčných dřevěných pražcích s krytem ze žulových dlažebních kostek.

Zastávky umístěné v popisované smyčce:

  • Petřiny
    - výstupní zastávka, vnější kolej smyčky Petřiny na Heyrovského náměstí, 33 metrů za vjezdem do smyčky z ulice Na Petřinách, výstupiště pro jeden vlak 2xT
  • Petřiny
    - výstupní zastávka, vnitřní kolej smyčky Petřiny na Heyrovského náměstí, 32 metrů za vjezdem do smyčky z ulice Na Petřinách, výstupiště pro jeden vlak 2xT
  • Petřiny
    - nástupní zastávka, vnější kolej smyčky Petřiny na Heyrovského náměstí, 1 metr před výjezdem ze smyčky do ulice Na Petřinách, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Petřiny
    - nástupní zastávka, vnitřní kolej smyčky Petřiny na Heyrovského náměstí, 7 metrů před výjezdem ze smyčky do ulice Na Petřinách, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Provozované linky v popisované smyčce:
    O vnější kolej smyčky se dělí v denním provozu pracovních dní linky 1 a 2, vnitřní kolej smyčky patří lince 18. V nočním provozu na vnitřní koleji manipuluje linka 56.

    Fotocesta po smyčce Petřiny
    Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny
    Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny
    Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny
    Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny
    Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny Smyčka Petřiny


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019