Trať Chodovská - Záběhlice

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Chodovská - Záběhlice


Dnes již nejsou po této tramvajové trati viditelné sebemenší stopy - přesto však existovala, přesto po ní jezdily tramvaje přepravující cestující a já jako malý kluk jen kroutil hlavou, odkud kam ty koleje vedou, když nikde nezačínají ani nekončí. Trať totiž byla v té době již zrušená. S dědou jsme těm kolejím říkali "Koleje do nikam". V roce 1988 mi odpojené koleje vytrhali a já neměl nad čím bádat. Nedávno se mi však dostal do ruky štos fotek a mezi nimi i jedna, zachycující tyhle koleje v jejich posledních týdnech existence. A o jakém místě že vlastně píši? O křižovatce ulic U Plynárny a Chodovská. V místě, kde dnes tramvaje překonávají pravotočivý oblouk při jízdě na Spořilov byly výhybky a koleje pokračující rovně...

Motorový a vlečný vůz uhání po samostatném tělese tratě do Záběhlic na lince 23 | 1970
Pozůstatek tramvajové tratě do Záběhlic v podobě na obou koncích odpojených kolejí v křižovatce ulic U Plynárny a Chodovská ležel v zemi takřka sedmnáct let od zastavení provozu | 2.4.1988

Vlečný a motorový vůz na lince 23 ve smyčce Záběhlice | 1970
Mapa z roku 1970 se zakreslenou tramvajovou tratí
K zastávce Chodovská, tedy na dnešní křižovatku ulic U Plynárny a Chodovské, přijely první tramvaje 1. března 1928, od 12. října 1929 byla tramvajová trať prodloužená až na Spořilov. V roce 1937 Elektrické podniky vypracovaly projekt výstavby tramvajové tratě do Záběhlic na křižovatku dnešních ulic Záběhlické a V Korytech. Mezi Chodovskou a počátkem záběhlické zástavby měla být vybudována čtyřpruhová komunikace s tramvajovým zvýšeným tělesem umístěným v jejím středu. Návrh byl projednán a schválen 15. listopadu 1937 a brzy se začal stavět počátek trati. Postaveno bylo 137 metrů dvoukolejné tratě s přejezdem a od 24. ledna 1938 byla na nové koleje prodloužena linka 23. Bohužel nakonec zůstalo jen u tohoto prodloužení. Nepostavily se ani nové vozovky, ani pokračování tratě, takže v zastávce Chodovská fakticky vzniklo pouze nové obratiště. Během války došlo k malé úpravě konečné - přejezd byl zrušen a nahrazen koncovou výhybkou, přičemž část pravé koleje byla zrušena a levá prodloužena o 12 metrů. Teprve v roce 1955 byla trať prodloužena o dalších 134 metrů na novou, 298 metrů dlouhou jednokolejnou smyčku s předjízdnou kolejí. Pro tramvaje se tak vybudovalo lepší obratiště a záběhličtí si polepšili o jednu tramvajovou zastávku. Provoz tu začal poslední den roku 1955. Linka 23 zde končila po celou dobu existence traťového úseku. Jen dočasnou epizodu představovalo ukončení linky 19 při rekonstrukci Chodovské ulice v letech 1964 - 1966.

Křižovatka ulic U Plynárny a Chodovská v roce 2005

Citybus ev.č.3296 na lince 188 přijíždí Záběhlickou ulicí ke křižovatce ulic U Plynárny a Chodovská, tudy jezdily i tramvaje | 5.3.2005
Naposledy tramvaje přijely na záběhlickou smyčku 30. června 1971. Od 1. července začínala dočasná výluka, vyvolaná potřebou zjednodušit dopravu na křižovatce Chodovská, přes kterou byl dočasně sveden provoz z prvního úseku dálnice D1, končícího zatím na Spořilově. Druhým oficiálně uváděným důvodem byla výstavba teplovodu. Ani poté, co byl v roce 1973 hlavní dálniční proud odveden na severojižní magistrálu, se do Záběhlic nezačalo znovu jezdit. V té době existoval další formální důvod - rozšíření odstavného nádraží Praha-jih. Byl to ale jen signál pro vzdálenější budoucnost. Faktem zůstává, že se tramvaje na záběhlickou smyčku již nikdy nevrátily. Jak z historie víme, nebyl to v Praze jediný případ oficiálně dočasné, ve skutečnosti však trvalé výluky tramvajové dopravy.

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017