|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Povolání: řidič tramvajeStále častěji se nás ptáte, čím vším musí člověk projít, a jaké podmínky musí uchazeč splňovat, chce-li se stát
řidičem tramvaje. Pokusíme se Vám tedy v rámci možností co nejvíce přiblížit nutné předpoklady uchazeče a objasnit
úskalí, která tato práce přináší.
Profese řidič tramvaje je velice náročná a vyžaduje od zaměstnance maximální míru morální a faktické odpovědnosti, a
to nejen za zdraví a životy přepravovaných cestujících a ostatních účastníků provozu (chodců, řidičů a spolujezdců
či cestujících v jiných vozidlech), ale i za hodnoty svěřeného majetku (cena 1 tramvajového vozu je až 58 miliónů Kč).
V případě zaviněné dopravní nehody je řidič povinen uhradit i část škody vzniklé na tramvaji.
Administrativní část:
Shrňme si pár body základní požadované údaje pro zařazení do základního kurzu a dále v článku si je přibližme:
Dokonalou zdravotní kondici je nutné doložit z předložené zdravotní dokumentace, kterou si musí zájemce obstarat dříve, než projde vstupní prohlídkou u podnikového lékaře. Tato dokumentace musí obsahovat výpis ze zdravotní dokumentace od dosavadního ošetřujícího lékaře a potvrzení protialkoholní a toxikologické poradny psychiatrického oddělení v místě trvalého bydliště, že nejste v jejich evidenci. Po této vstupní prohlídce jsou dle pokynů závodního lékaře prováděna další odborná vyšetření specializovaným lékařem (neurologie, oční, ušní, psychiatrie). Nosíte-li brýle, nemusíte mít strach, určité množství dioptrií je akceptováno. Projdete-li vstupní prohlídkou, ještě nemusíte mít vyhráno. Čeká Vás vyšetření u podnikové psycholožky. Zde procházíte různými psychotesty a jsou hodnoceny Vaše reakce. Důležitou změnou od roku 2007 je povinnost vlastnit řidičský průkaz pro motorová vozidla, abyste mohli být zařazeni do kurzu. Řidičský průkaz Vám nesmí být odebrán a je nutné doložit výpis z karty řidiče.
Úhrady výše uvedených potvrzení, výpisů a vyšetření vystavená k tíži DP a.s., hradí na místě uchazeč (celkem asi 2 800,- Kč). Po podepsání pracovní smlouvy a ukončení zkušební doby bude tato částka proplacena s výplatou mzdy na základě potvrzení závodního lékaře. V případě, že uchazeč nebude uznán schopným ze zdravotních důvodů, Dopravní podnik vynaložené náklady na lékařské prohlídky nehradí. Zájemce o práci řidiče se stává zaměstnancem Dopravního podniku hl. m. Prahy,a.s. při zahájení základního kurzu a předložení dále uvedených dokladů. K přijetí do zaměstnání musí zájemce nejpozději 10 dnů před zahájením kurzu předložit osobnímu oddělení Návrh na přijetí do pracovního poměru, výsledek lékařské vstupní prohlídky, výpis z trestního rejstříku, výpis z karty řidiče, doklad o dosaženém vzdělání, zápočtový list od předchozího zaměstnavatele, 5 fotografií pasového formátu a vyplněný osobní dotazník. Po třech měsících nepřetržitého trvání pracovního poměru obdrží zaměstnanec volnou jízdenku MHD pro sebe i pro rodinné příslušníky.
Základní kurz řidiče tramvaje
Projdete-li administrativním kolečkem, budete zařazeni do základního kurzu, který probíhá ve stanoveném termínu ve
vozovně Pankrác, oddělení vzdělávání - Tramvaje. Za 10 týdnů výuky (4 týdny teorie, 6 týdnů praxe), získáte hlavní
informace o tom, jak poskytovat první pomoc, naučíte se předpisy a budete vycvičeni v jízdě s tramvajovým vozidlem.
Teoretická část výuky se skládá z nauky o vozidle, pravidel technického provozu, provozních předpisů, městského přepravního řádu a tarifu, vedení linek, obsluhy radiostanice. Tyto znalosti následně dokládáte v závěrečné zkoušce z výše uvedených předmětů. Praktická část, tedy samotný výcvik v jízdě, probíhá již přímo v ulicích města pod dohledem instruktora v tzv. cvičných vozech. Po ujetí předepsaného počtu hodin Vás čeká také závěrečná zkouška z jízdy. Po jejím úspěšném splnění obdržíte průkaz řidiče tramvaje a budete zařazeni do zácviku.
Zácvik:
Po úspěšném absolvování základního kurzu přechází frekventant kurzu do dopravní provozovny, kde absolvuje
pod dohledem řidiče - cvičitele - minimálně 50 hod. zácviku, tj. výkonu služby na pravidelné lince s cestujícími.
Po ukončení zácviku je řidič začátečník zařazen do běžného turnusu.
Skladba směn a rozsah služby:
Ranní směna: rozsah cca 3:30 h. až 15:00 h.Odpolední směna: rozsah cca 12:00 h. až 1:30 h. Dělená směna: rozsah cca 4:30 h. až 9:00 h. a 12:30 h. až 20:00 h. Celodenní směna: rozsah cca 9:00 h. až 19:00 h. Noční: rozsah cca 20:30 h. až 5:00 h. Tyto typy směn jsou na jednotlivých provozovnách různě seřazeny do turnusu směn a pravidelně se opakují. S ohledem na tuto skutečnost upozorňujeme například na to, že volno v sobotu a v neděli současně vyplývá z turnusu po dvou týdnech.
Adresy a kontaktní telefonní čísla:
Hloubětín: Praha 9, Na obrátce 16, tel.: 296128113Kobylisy: raha 8, Horňátecká 700, tel.: 296128213 Motol: Praha 5, Plzeňská 101/217, tel.: 296128313 Pankrác: Praha 4, náměstí Hrdinů 13, tel.: 296128413 Strašnice: Praha 10, Starostrašnická 55, tel.: 296128513 Vokovice: Praha 6, Martího 259, tel.: 296128713 Žižkov: Praha 3, Biskupcova 56, tel.: 296128813
Závěrem:
Je nutné si uvědomit náročnost povolání řidiče tramvaje, která je dána nejen nepravidelnou pracovní dobou a různou
délkou směn, především ale nutností vystupovat v každodenním styku s cestující veřejností tak, aby řidič byl vždy
důstojným reprezentantem Dopravního podniku hlavního města Prahy, a.s. Je nutné také přihlédnout k nepravidelnosti
ve stravování a spánku, ale i ztížené možnosti využívání volného času s ohledem na časný začátek ranních směn,
k sobotním a nedělním směnám apod.
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 29 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |