Tramvaje v Kaliningradu

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Tramvaje v Kaliningradu


Historie tohoto ruského, Baltským mořem omývaného města začala rokem 1255, kdy jej založil český král Přemysl Otakar II. Na paměť této události dostalo město jméno Královec. V pozdějších letech připadlo Prusku, stává se hlavním městem německé provincie Východní Prusko (Ostpreussen) a dostává se mu pojmenování Koenigsberg, které mu vydrží až do vypuknutí II. světové války. Dne 9.4.1945 je město dobyto či spíše zničeno Sovětskou armádou. V souvislosti s posunem hranic Odra-Nisa se oblast stala součástí SSSR, resp. Ruska. V místech zničeného Koenigsbergu je postaveno město nové, kterému se roku 1946 dostává pojmenování Kaliningrad. Původní německé obyvatelstvo je odsunuto a oblast je osídlena Rusy.

Jednokolejka na Thaellmannově ulici s vozem KT4SU ev.č.401 | 28.4.1996
Kropící vůz ev.č.012 přestavěný z vozu T4SU | 28.4.1996
Poblíž vozovny projíždí vůz T4SU ev.č.231, cedulka na příčném drátu trolejového vedení označuje zastávku s čísly linek, které zde zastavují | 28.4.1996
Souprava vozů T4SU vedená vozem ev.č.311 na Kyjevské ulici u vozovny na lince 2 | 28.4.1996
Souprava vozů T4SU na Kyjevské ulici u vozovny | 28.4.1996
Vůz KT4SU ev.č.401 na náměstí Pobedy | 28.4.1996

Až do roku 1991 je město uzavřeným vojenským objektem kam mají přístup lidé jen zde bydlící nebo zde pracující. Ostatním lidem byl umožněn vstup jen na zvláštní povolení. V současné době v Kaliningradu žije asi 400 tisíc obyvatel a město má sídlištní charakter s velmi malým množstvím kulturních památek.

Historie tramvajového provozu dnešního Kaliningradu sahá do roku 1881, kdy zde 26. května zahájila svou činnost první koňka na rozchodu 1435 mm. Již o pouhé desetiletí později vyjely do ulic tehdejšího Koenigsbergu první elektrické tramvaje. Stalo se tak 31. května 1895. Oproti koňce byl rozchod kolejí stanoven na 1000mm. Důvodem bylo vyprojektované vedení tratí ve stísněných poměrech úzkých ulic centra města. Společná symbióza koněspřežné tramvaje a elektrické trakce však neměla dlouhého trvaní, jelikož již v letech 1900 - 1901 došlo k elektrifikaci a přerozchodování tratí koňky na jednotných 1000 mm.

Před vypuknutím II. světové války má Koenigsberg 350 tisíc obyvatel. Provozováno je 14 tramvajových linek s rozsahem provozu mezi 5:00 - 1:00. Tramvajové vozy dodávají němečtí výrobci Falkenried a Steinfurth. Vlivem válečných událostí je tramvajový provoz od konce ledna 1945 do listopadu 1946 zastaven.

Vůz T4SU ev.č.317 řazený jako řízený na lince 8 dokumentuje stav tramvajových vozů v Kaliningradu, vše nepotřebné je odstraněno, dveřní zasklené otvory byly zaslepeny... | 28.4.1996
Vůz KT4SU ev.č.401 na Thaellmannově ulici | 28.4.1996
Souprava vozů T4SU vedená vozem ev.č.229 u vozovny na lince 2 | 28.4.1996
Vůz KT4SU ev.č.417 u pevnosti | 28.4.1996
Vůz KT4SU ev.č.431 poblíž konečné Pravoslavný kostel | 28.4.1996
Vůz KT4SU ev.č.401 na Thaellmannově ulici | 28.4.1996
Vůz T4SU ev.č.281 na Thaellmannově ulici vypravený na linku 8 | 28.4.1996
Souprava vozů T4SU s vlečným vozem ev.č.302 ve vozovně | 28.4.1996

Od roku 1971 jsou do Kaliningradu dodávány první vozy Tatra T4SU, které postupně nahrazují dvounápravové vozy Gotha německé provenience (vyřazeny 1980). Českých "téčtyřek" je do roku 1979 dodáno 223 a obdrží evidenční čísla 101-323.

I v osmdesátých a devadesátých letech pokračují dodávky vozů z produkce ČKD. Mezi lety 1987 -1994 bylo dodáno 41 vozů KT4SU nesoucích ev.č. 401-441. První série v roce 1987 - 5 vozů, 1988 - 10 vozů, 1990 - 15 vozů, 1992 - 7 vozů a v roce 1994 poslední 4 vozy. V těchto dobách jezdily na většině linek vlaky 2x T4SU a 2x KT4SU. Po roce 1990 se začíná projevovat nedostatek náhradních dílů, což vede k omezování provozu a rozpojování souprav.

V roce 1996, kdy byly fotografie autorem pořízeny, jezdilo 9 tramvajových linek (1, 2, 4-10), na které byly nasazovány článkové sólo vozy KT4, případně vlaky 2xT4. Na některých spojích se vyskytly i sólo T4. Raritou byly 2 německé vozy Duewag, vyrobené v roce 1963 a odkoupené roku 1992 z Mannheimu (ev.č. 442 a 443). Ty jezdily na lince 6 v souběhu s českými vozy.

Vozy i koleje se nacházejí ve velmi špatném technickém stavu, dalo by se říci až žalostném. V případě soupravy 2xT4 bylo ze zadního vozu odebráno vše, co bylo možné kdekoliv jinde použít, zadní vůz je tak zcela degradován do role motorizovaného vleku. Mezi pro nás zajímavé věci patří i kropící vůz Tatra T4SU, který v roce 1996 brázdil ulicemi. Jeho další osud a ani ev.č. číslo původního vozu nejsou známy. Nesmíme opomenout zdůraznit vizuální vzhled zastávek, který je příznačný stavu, v jakém se Kaliningradský tramvajový provoz nachází. Označník zastávky má podobu pouhé cedulky zavěšené na příčném drátě trolejového vedeni.

Linkové vedení v Kaliningradě (květen 2006)
  • Linka 1: Ul. Telmanna - Oktjabrskaja
  • Linka 2: Hammerweg - Ponarth West
  • Linka 4: Oktjabrskaja - Orudinaja
  • Linka 5: Mjasokombinat - Kastanovaja Aleja
  • Linka 8: Ul. Telmanna - Kinoteatr "Rodina" (Ponarth West)
  • Linka 9: Ul. Transportnaja - Orudinaja
  • Přestože se od roku 1996 tramvajový provoz nadále omezuje - počet linek klesl z 9 na 6 (linky 1, 2, 4, 5, 8 a 9), jsou do Kaliningradu dodávány další ojeté vozy z Německa - jedná se o vozy T4D ev.č. 501-530 z Halle a KT4D ev.č. 601-612 z Cottbusu (odkoupeny v roce 1999). I to však stále stačí jen na pokrytí nejnutnější potřeby, a tak se vozy Tatra T4 provozují již jen sólo, na více frekventované spoje se nasazují článkové KT4. Německé vozy Duewag jsou pro nedostatek náhradních dílů odstaveny.

    Vůz Duewag ev.č.442 na Gorkého ulici je v dnešním provozním stavu minulostí, tyto vozy byly pro nedostatek náhradních dílů odstaveny | 28.4.1996
    Tramvaje na své trasy vyjíždějí z jediné vozovny pocházející z roku 1929, tedy ještě z německé éry. Vozovna je sice vybavena objízdnou kolejí a průjezdnou halou, ale bohužel tyto přednosti nelze dost dobře využít, jelikož objízdná kolej slouží jako odstavná kolej pro vyřazené vozy, sloužící jen jako zdroje náhradních dílů. Jako historické není k dispozici žádné vozidlo.

    V současné době provoz stále upadá, počet linek se stále snižuje. Radnice se netají s úmyslem v blízké budoucnosti tramvajový provoz zrušit a nahradit autobusy a trolejbusy. Největším nepřítelem tramvají jsou soukromí provozovatelé autobusů, kteří jsou schopni nabídnout cestujícím kratší intervaly a rychlejší dopravu.

    Text: František Zahnáš a redakce

    Související články:
     Tramvaje v Kaliningradu v roce 2010

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019