Trať Hradčanská - Strossmayerovo náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať
Hradčanská - Strossmayerovo náměstí



Dovolujeme si Vás upozornit, že s ohledem na provedené rekonstrukce to tady vypadá zase trošku jinak. Usilovně pracujeme na úpravách.

Podobně jako u jiných pražských tramvajových tratí i ta v dnešní ulici Milady Horákové vznikala etapovitě, navíc nejprve jako torzo neuskutečněného projektu spojení městyse Bubenče s územím města Prahy.

Souprava vozů T3 neznámého ev.č. z první série vypravená na linku 20 míří nabrat cestující ke stanici metra Hradčanská. | 18.2.1979
Souprava vozů T3R.P ev.č.8434+8435 vypravená na linku 1 vyčkává na signál volno na křižovatce Hradčanská. | 27.2.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7041+7086 vypravená na linku 26 projíždí zatravněným úsekem mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar. | 5.9.2010
Vůz T6A5 ev.č.8618 vypravený na linku 15 projíždí dočasně zprovozněným úsekem mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar v době, kdy nebyly dokončeny okolní vozovky ani travnatý zákryt tratě, která byla od Letné napojena jen do Badeniho ulice. | 21.11.2009
Vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 23 vysadil na Hradčanské cestující a manipulačně uhání obrátit do smyčky Špejchar. | 20.2.1979
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7111+7110 vypravená na linku 1 hraje hlavní roli v náladovce od smyčky Špejchar. | 24.3.2006
Podbíječka Plasser & Theurer 08-275 ZW firmy Hans Wendel podbíjí traťový úsek mezi křižovatkami Špejchar a Hradčanská, aby mohlo dojít k jeho zatravnění. | 7.6.2010
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7144+7145 vypravená na linku 1 u kolejového rozvětvení do smyčky Špejchar. | 3.9.2006
Na fotografii z Letenské pláně je názorně vidět využití bezžlábkových kolejnic NP5 a v místě zadlážděného přejezdu pro silniční vozidla pak žlábkových kolejnic NP3 v pozadí s motorovým vozem neznámého ev.č. vypraveného na linku 2. | 1938
Souprava vozů T3M ev.č.8104+8061 vypravená na linku 8 uhání po Letenské pláni k zastávce Sparta, vůz ev.č.8104 hlásá, že po povodních obnovený Karlín žije dál, jeho dny jsou však již pomalu sečteny a brzy se z něj vyloupne vůz T3R.P ev.č.8527. | 10.12.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7151 vypravený na linku 25 míří Letenskou plání na Hradčanskou. | 3.9.2006
Vůz T1 ev.č.5093 vypravený na linku 31 uhání po Letenské pláni na Hradčanskou. | 19.3.1978
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7253+7232 vypravená na linku 1 minula smyčku Špejchar a míří k zastávce Sparta, kulisy jí dělají dávno opuštěné a vybydlené vily, jejichž osud je kvůli stavbě městského silničního okruhu více než nejistý. | 10.12.2005
Vůz Škoda 14T ev.č.9147 vypravený na linku 26 projíždí přímým úsekem přeložené části tramvajové tratě na Letenské pláni. | 21.11.2009
Vůz T3SUCS ev.č.7041 vypravený na odkloněnou linku 5 burácí po svršku z velkoplošných panelů BKV okolo stadiónu Sparty ke svému cíli ve smyčce Špejchar. | 10.12.2005
Vůz T3R.PLF ev.č.8251 vypravený na linku 25 na Letenské pláni kočíruje tehdejší šéf vozovny Vokovice. | 29.7.2007
Vůz T6A5 ev.č.8612 vypravený na linku 15 uhání otevřenýhm svrškem okolo stadiónu Sparty k zastávce Hradčanská. | 21.11.2009
Doba, kdy vozovna Vokovice vypravovala do sítě také vozy T3M je již minulostí, kterou si můžeme připomenout na fotografii vozu ev.č.8084 uhánějícím po Letenské pláni na lince 25 ke svému cíli. | 10.12.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9014 vypravený na linku 8 uhání Letenskou plání k zastávce Sparta. | 11.6.2006
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9052 vypravený na linku 1 uhání Letenskou plání ke Špejcharu. | 21.11.2009
Souprava vozů T6A5 ev.č.8737+8734 vypravená na linku 22 míří Letenskou plání k zastávce Sparta. | 1.8.2004
Souprava vozů T3M ev.č.8094+8095 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Sparta. | 10.12.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9039 vypravený na linku 25 opouští přes kolejovou spojku odstavnou kolej obratiště Sparta, zatímco vůz KT8D5 ev.č.9011 vypravený na linku 26 zatím na svůj čas odjezdu vyčkává. | 15.6.2009
Vůz T3 ev.č.6825 vypravený na linku 25 uhání Letenskou plání k zastávce Sparta. | 10.12.2005
Vůz T3 ev.č.6772 vypravený na linku 25 projíždí Letenskou plání k zastávce Letenské náměstí, s ohledem na datum pořízení snímku tramvaji ještě sekunduje pozadí Pražského hradu a cirkusové šapitó, v těchto dnech se Pražský hrad skrývá za hromadami vytěženého materiálu ze stavby silničního okruhu.... | 10.12.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7220+7221 vypravená na linku 1 přejíždí světelnou křižovatku u vyústění Letenského tunelu, v dlažbě je i po letech od zrušení stále patrné místo, kudy odbočovala vjezdová kolej na smyčku Sparta. | 10.12.2005
Vůz T3M ev.č.8078 vypravený na linku 5 odstanicoval na Letenském náměstí a vyčkává, až jej některý řidič automobilu milostivě nechá najet ke světelné signalizaci u Letenského tunelu. | 10.12.2005
Původní vůz T3M ev.č.8077 řazený jako řízený vypravený na linku 1 dokumentuje původní podobu zastávky Letenské náměstí bez vytažené hrany chodníku pro snazší nástup cestujících. | říjen 1996
Vůz T1 ev.č.5002 vypravený na linku 31 stoupá ulicí nesoucí tehdy jméno Obránců míru k Letenskému náměstí. | 19.3.1978
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7032+T3 ev.č.6704 vypravená na linku 26 opustila zastávku Letenské náměstí a klesá k zastávce Kamenická. | 10.12.2005
Vůz T3R.PV ev.č.8152 vypravený na linku 25 klesá ulicí Milady Horákové k zastávce Kamenická. | 10.12.2005
Během rekonstrukce Štefánikova mostu v roce 2007 jezdila o víkendech linka 8 v sestavě sólo vozů, což dotvrzuje vůz T3R.PLF ev.č.8252 stanicující v zastávce Kamenická pod dohledem dispečerského vozidla. | 29.7.2007
Vůz T3 ev.č.6854 vypravený na linku 5, která v odklonové trase vyměnila konečné zastávky Výstaviště a Špejchar stoupá ulicí Milady Horákové do zastávky Kamenická. | 10.12.2005
Souprava vozů T3M ev.č.8038+8032 vypravená na linku 8 klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. | 10.12.2005
Ulicí nesoucí tehdy jméno Obránců míru stoupá vůz T1 ev.č.5111 vypravený na linku 31 k zastávce Kamenická, míjí soupravu vozů T3 neznámých ev.č. naopak klesajících ke Strossmayerovu náměstí na místní domovské lince 11, kterou do jiné trasy vyhnalo až zprovoznění linky metra A. | 19.3.1978
Souprava růžových vozů T3SUCS ev.č.7084+7085 vypravená na linku 26 stoupá ulicí Milady Horákové od Strossmayerova náměstí k zastávce Kamenická. | 10.12.2005
Souprava vozů T3SU ev.č.7010+T3SUCS ev.č.7054 vypravená na linku 26 u křižovatky Hradčanská. | 3.7.2004
V ulici Obránců míru ještě není ani stopy po smyčce Špejchar, tramvaje zastavují v zastávce Špejchar hodně daleko od Badeniho ulice. Využívá jí právě souprava neznámých téček, zatímco elegantní téjednička neznámého ev.č. vypravená na linku 31 již míří pro další cestující slavící Československo-sovětské přátelství. | 9.5.1976
Souprava vozů T3M ev.č.8064+8085 vypravená na linku 8 projíždí zatravněným úsekem tramvajové tratě mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar za dozoru admina Petra. | 9.5.2012
Souprava tehdy ještě kobyliských vozů T3 ev.č.6900+6909 vypravená na linku 8 projíždí traťovým úsekem u smyčky Špejchar ve směru k zastávce Sparta. | 18.3.2005
Vůz T3R.PLF ev.č.8268 vypravený na linku 15 projíždí dočasně zprovozněným úsekem mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar v době, kdy nebyly dokončeny okolní vozovky ani travnatý zákryt tratě, která byla od Letné napojena jen do Badeniho ulice. | 21.11.2009
Vůz T1 neznámého ev.č. vypravený na linku 23 opustil smyčku Špejchar a míří nabrat cestující ke stanici metra Hradčanská. | 18.2.1979
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8266+T3R.P ev.č.8568 vypravená na linku 1 projíždí zatravněným úsekem mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar. | 5.9.2010
Vůz T3M2-DVC ev.č.8063 vypravený na linku 15 v otevřeném kolejovém svršku u křižovatky Špejchar. | 31.10.2009
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7032+7071 vypravená na linku 26 opouští svršek z panelů BKV na Letenské pláni a vjíždí do prostoru vjezdového trojúhelníku křižovatky Špejchar. | 3.9.2006
Souprava vozů T3R.PLF ev.č.8258+T3R.P ev.č.8568 vypravená na linku 26 projíždí otevřeným kolejovým svrškem na Letenské pláni. | 21.11.2009
Souprava vozů T3 ev.č.6274+6275 vypravená na linku 8 uhání po Letenské pláni na Špejchar. | 8.5.1974
Vůz T3SUCS ev.č.7103 vypravený na linku 25 jede k zastávce Sparta. | 3.9.2006
Souprava vozů T3SU ev.č.7020+7009 vypravená na linku 26 projíždí podél stadionu Sparty Letenskou plání na Hradčanskou. | 10.12.2005
Souprava strašnických vozů T3SUCS ev.č.7072+7073 stažená po nehodě z linky 26 míří přes Letenskou pláň zpět do domovské vozovny. | 3.9.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8025+8045 v reklamním nátěru Hornbach vypravená na linku 26 míří k zastávce Sparta. | 10.12.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7056+7080 vypravená na linku 26 míří přes Letenskou pláň od Sparty na Hradčanskou. | 3.9.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7066+T3 ev.č.6664 vypravená na linku 26 minula prodejnu rychlého občerstvení zřízenou v zázemí stadiónu Sparty a blíží se k zastávce Sparta. | 10.12.2005
Vůz KT8D5 ev.č.9007 vypravený na linku 1 právě opustil zastávku Sparta a uhání na Hradčanskou. | 3.9.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6949+6948 vypravená na linku 8 míří Letenskou plání k zastávce Sparta. | 1.8.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7096 vypravený na linku 25 u zastávky Sparta. | 3.9.2006
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9057 vypravená na linku 25 stanicuje v zastávce Sparta. | 12.5.2012
Do zastávky Sparta přijíždí vůz T3 ev.č.6919 vypravený na linku 15 a na protisměrné koleji se vzdaluje vůz T3M ev.č.8029 vypravený na linku 5. | 10.12.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7120+7145 v zastávce Sparta. | 9.2.2005
Vůz T3M ev.č.8029 vypravený na odkloněnou linku 5 vyčkává na signál volno u přechodu pro chodce na Letenské pláni, kulisy mu tvoří cirkusové šapitó a katedrála svatého Víta na Pražském hradě - i takovéhle pohledy nabízí Letenská pláň. | 10.12.2005
Souprava vokovických vozů T3SUCS ev.č.7132+7133 vypravená na linku 8 úspěšně přestála křest ohněm na frekventované křižovatce u Letenského tunelu a uhání na Spartu. | 10.12.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6748+6749 vypravená na linku 26 projíždí křižovatkou u Letenského tunelu k zastávce Sparta. | 10.12.2005
Souprava vozů T3 ev.č.6691+6690 vypravená na linku 26 dokumentuje původní podobu zastávky Letenské náměstí bez zvýšené vozovky pro snazší nástup cestujících. | září 1996
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7126+7127 vypravená na linku 8 právě opustila zastávku Letenské náměstí. | 10.12.2005
Vůz T3SUCS ev.č.7039 vypravený na linku 25 stoupá ulicí Milady Horákové k zastávce Letenské náměstí. | 10.12.2005
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9083 vypravený na linku 1 stoupá ulicí Milady Horákové k zastávce Letenské náměstí. | 29.7.2007
Zatímco souprava vozů T3SUCS ev.č.7106+7097 vypravená na linku 26 opustila zastávku Kamenická a vydává se stoupáním k zastávce Letenské náměstí, vůz T3 ev.č.6888 na lince 15 teprve do zastávky Kamenická dojíždí. | 10.12.2005
Vůz Škoda 14T ev.č.9116 vypravený ještě vozovnou Strašnice na linku 26 stanicuje v zastávce Kamenická. | 30.5.2007
U zastávky Kamenická se setkaly vozy T3SUCS ev.č.7123 vypravený na linku 15 a ev.č.7026 vypravený na linku 25. | 10.12.2005
Souprava žižkovských vozů T3SUCS ev.č.7256+7241 vypravená na linku 1 klesá ulicí Milady Horákové od zastávky Kamenická ke Strossmayerovu náměstí. | 10.12.2005
Hloubětínské terezky, nebo vozy T3M ev.č.8054+8048 vypravená na linku 8 stoupá ulicí Milady Horákové k zastávce Kamenická. | 10.12.2005
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7198+7199 vypravená na linku 26 způsobila drobnou technickou závadou u Strossmayerova náměstí dopravní kolaps v celé ulici Milady Horákové.... | 23.2.2006

Když byla na začátku 20. století Bubeneč povýšena na město, přesněji 26. října 1904, byl předložen projekt na odpovídající dopravní spojení Bubenče s územím centrální části Prahy. Současně bylo rozhodnuto, že toto spojení bude zajišťovat trať elektrické dráhy. Měla začínat u nadjezdu nad železniční tratí Buštěhradské dráhy v Korunovační ulici a zmíněnou komunikací pokračovat dále do dnešní ulice Milady Horákové směřujíce ke Strossmayerovu náměstí. Součástí velkolepého plánu byla i výstavba tramvajové vozovny pro 45 vozů v ulici U letenské vodárny.

V prosinci roku 1906 byl projekt schválen, ale ve schválené podobě nebyl nikdy realizován. Výstavby se dočkal pouze úsek od Korunovační ulice vedený dnešní ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Stavebně tak trať začínala v km 0,420, ale vzhledem k tomu, že úsek od Buštěhradské dráhy nebyl nakonec nikdy realizován, stala se trať od počátku své existence raritní. Nikdy totiž neměla svůj "nultý kilometr".

Celý zrealizovaný úsek tramvajové tratě byl dvoukolejný s levým přejezdem nad Strossmayerovým náměstím. Trať byla na náměstí napojena ke kolejové síti pouze oblouky k dnešnímu nábřeží kapitána Jaroše. Začátek tramvajové tratě u Korunovační ulice byl zároveň počátkem "odbočné tratě" k plánované budově vozovny (ve skutečnosti šlo o plynulé pokračování tramvajové tratě po Letenské pláni) v délce 190 metrů dvoukolejně a 15 metrů jednokolejně.

S umístěním plánované vozovny se počítalo západně od letenské vodárny, na pozemku zhruba vymezeném dnešními ulicemi Milady Horákové, U Sparty a Na Výšinách. Projekt předpokládal trojlodní vozovnu s 15 kolejemi. Bohužel jeden z majitelů pozemků požadoval neúměrně vysokou částku za prodej, a proto z realizace této vozovny sešlo, ač k ní již byla postavena zmíněná odbočná trať a počítala s ní projektová dokumentace.

Tramvajová trať byla stavěna v období před konáním V. Všesokolského sletu, který se měl konat na Letné, proto byl 7. května 1907 dodatečně schválen projekt zřízení provizorní kolejové smyčky pro snadnější obracení tramvajových souprav. Záměna motorových a vlečných vozů by při takovém návalu cestujících na kusých kolejích nebyla možná a neumožňovala dostatečný interval, případně by vyžadovala zřízení více obratových kolejí. Zřízená provizorní smyčka s jednou předjízdnou kolejí se stala vůbec první kolejovou smyčkou v Praze. Již za pouhý měsíc - 8. června 1907, byly trať i smyčka schváleny do provozu a od následujícího dne na nich byl zahájen pravidelný provoz. Brzy po skončení sletu 28. srpna téhož roku začala likvidace provizorní smyčky.

Zvyšující se rozsah tramvajových tratí a s ní rostoucí vypravení si vyžadovalo zajistit nové vozy, ale hlavně výstavbu další tramvajové vozovny, kam by bylo možné tyto vozy místo neuskutečněné Letenské vozovny uložit. Elektrické podniky měly vyhlédnutá další tři místa pro její výstavbu: v prostoru dnešní smyčky Špejchar, v místě pozdějšího městského sirotčince - sídla dnešního ministerstva kultury a nejvzdálenější pozemek ve Střešovicích patřící královské kanonii premonstrátů, kde se výstavba nakonec uskutečnila.

Přestože již v roce 1900 plánovala městská rada výstavbu tramvajové tratě k nádraží Bruska (Praha - Dejvice), byl tento záměr neustále odkládán. Položení kolejí k počátku Letenské pláně a možnost výstavby nové vozovny ve Střešovicích teprve pomohly tuto myšlenku oživit. Městská rada rozhodla 26. července 1907 na svém zasedání o zakoupení pozemku pro stavbu nové vozovny ve Střešovicích. Znamenalo to jediné, výstavba pokračující tramvajové tratě vedoucí přes Letnou bude realizována.

K napojení nové vozovny na kolejovou síť přes Letnou zcela postačovala jednokolejná trať, jejíž projekt městská rada předložila již 25. září 1907. Potřebná politická pochůzka se uskutečnila 25. února následujícího roku. Výstavba tratě proběhla velmi rychle ve dvou etapách. Nejprve byl 21. listopadu 1908 zprovozněn úsek z Letné k nádraží Bruska, na němž byly zřízeny dvě výhybny ve stanicích Letná (v místě vyústění ulice U Vorlíků) a na konečné zastávce. Po zimní přestávce pokračovaly stavební práce i na pokračování tratě až k vozovně Střešovice. Narůstající provoz tramvají si vynutil zřízení druhé koleje mezi stanicemi Letná a Nádraží Bruska od 5. listopadu 1911, v následujícím roce byla od 18. dubna zdvoukolejněna i zbývající část tratě mezi Korunovační a ulicí U Vorlíků. Zároveň se k trati od 26. května 1912 připojila dvoukolejným trojúhelníkem novostavba tramvajové tratě v Badeniho ulici.

Oficiálně byl provoz na upravených úsecích povolen od 31. května 1912, ale urychlení způsobilo konání dalšího sokolského sletu na Letné. Politická pochůzka schvalující výstavbu nikdy nezrealizovaného úseku v Korunovační ulici k nadjezdu Buštěhradské dráhy se konala 25. listopadu 1913, válečné události však způsobily, že ani tentokráte nebyl chybějící úsek zrealizován.

Po vypuknutí I. světové války byly na Letné naproti vodárně postavené provizorní baráky pro válečné rekonvalescenty a k nim byla od 7. ledna 1915 napojena 248 metrů dlouhá odstavná kolej pro sanitní tramvaje. Korunovační ulice se alespoň několika metrů kolejí dočkala k 11. lednu 1917, kdy do ní byla zaústěna kolejová odbočka sloužící jako obratiště. Teprve dva roky po skončení I. světové války byla 20. ledna 1920 zrušena odstavná kolej k nemocničním barákům na Letné.

V roce 1937 probíhalo v etapách překládání tramvajové tratě na Letenské pláni na zvýšené těleso v ose nové komunikace o jiné niveletě. Dokončeno bylo 15. října a o 8 dní později byla zprovozněna nová jednokolejná bloková smyčka Sparta, vedená ulicemi Korunovační, Na Výšinách a U Sparty. V souvislosti s tím zanikla kolejová odbočka do Korunovační ulice. Až do 13. září 1939 však nebylo užívání smyčky povoleno. Další změna tratě souvisí opět se smyčkou Sparta, na níž byl od 30. dubna 1955 zřízen dvoukolejný oblouk od Špejcharu, ve smyčce samotné byl zároveň zřízen manipulační vratný trojúhelník s kolejí do dnešní ulice Jana Zajíce, tehdejší Komsomolské. V souvislosti s rozšiřováním Korunovační ulice bylo od 2. listopadu 1961 zrušeno napojení smyčky Sparta na trať vedené touto ulicí, nadále však zůstává v provozu napojení do ulice U Sparty, vratný trojúhelník do ulice Jana Zajíce a Na Výšinách.

V roce 1978 se pražská hromadná doprava dočkala zprovoznění druhé linky metra, označené písmenem A. Zprovoznění nové linky metra vyvolalo zcela radikální změnu v linkovém vedení tramvají, chtělo by se říci, že nezůstal kámen na kameni. V této souvislosti byla 13. srpna 1978 zprovozněna nová smyčka Špejchar, napojená na tramvajovou trať vedenou ulicí Milady Horákové dvoukolejným trojúhelníkem do obou traťových směrů. O dva měsíce později, 6. října 1978 pak byla trvale zrušena poslední část někdejší smyčky Sparta - vratný trojúhelník v ulicích U Sparty, Na Výšinách a Komsomolská (Jana Zajíce), v roce 1983 po rekonstrukci tratě metodou velkoplošných panelů BKV získává trať podobu, jaká ji vydrží až do roku 2008, kdy se na ní vrhnou stavbaři tunelu Blanka.

K přerušení provozu tramvají mezi Hradčanskou a Strossmayerovým náměstím dochází počínaje 13. květnem 2008, přestože počátek výkopových prací v místech tramvajové trati je plánován až na přelom června a července. Kritický stav velkoplošných panelů BKV mezi Letenským a Strossmayerovým náměstí v ulici Milady Horákové by neumožnil provoz do provizorního obratiště Sparta po tak dlouhodobé přerušení provozu, tudíž v rámci výluky dochází k havarijní opravě tramvajové tratě formou celkové výměny velkoplošných panelů BKV. Na Spartě vzniká pevná křížová kolejová spojka, která si vynutí odsun tramvajových zastávek Sparta blíže ke Korunovační ulici. Provoz mezi Letenským a Strossmayerovým náměstím je obnoven 28. června 2008. Ke stejnému datu je ukončen provoz v úseku mezi křižovatkou Hradčanská a smyčkou Špejchar.

Na den přesně po ukončení provozu je kolejově propojena trať mezi obratišti Sparta a Špejchar, avšak pravidelný provoz je zahájen o pár dní později 1. července 2009 s ranním výjezdem. Ke 3. listopadu pak dochází k obnovení provozu v celém úseku Hradčanská - Strossmayerovo náměstí, v prostoru křižovatky Hradčanská je trať napojena pouze prostými oblouky do Badeniho ulice. Provizorní propojení obou tratí bylo v provozu do 31. května 2010. V tomto období stavební práce na tunelu Blanka pokročily natolik, že mohla být zahájena výstavba definitivního kolejového rozvětvení na Hradčanské.

Po snesení dočasných oblouků se již 6. června v traťovém úseku objevuje podbíječka a probíhá třetí podbití tratě mezi křižovatkami Špejchar a Hradčanská, před jejím zatravněním.

Konečná podoba křižovatky Hradčanská s rozřazovacími kolejemi od Hradčanské a prodlouženou rozjezdovou splítkou, včetně zcela upravené tratě přes zastávky Hradčanská byla zprovozněna 1. září 2010.

Od obnovení provozu 1. července 2009 rozestavěná zastávka Sparta před stejnojmenným fotbalovým stadionem se dočkala zprovoznění až 15. dubna 2011.

Po změně konstrukce tratě, která proběhla v roce 2010 je traťový úsek od křižovatky Hradčanská až k dočasným zastávkám Sparta zřízen klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích. Úsek mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar je zatravněný, části samotné křižovatky a následující traťový úsek až po ulici U Sparty je, s výjimkou dvou úrovňových přejezdů pro automobily, zřízen v otevřeném kolejovém svršku. Od ulice U Sparty je trať v prostoru provizorního propojení s původní tratí kryta asfaltovým zákrytem, stejně jako již zmíněné přejezdy pro automobily. Před vloženou dvojitou kolejovou spojkou obratiště Sparta je zachována část tělesa tvořená velkoplošnými panely BKV, od dočasných zastávek Sparta až po křižovatku Strossmayerovo náměstí pak je pak trať opět zřízena ve velkoplošných panelech BKV.

Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce ulic Badeniho a Milady Horákové, za níž se tramvajové koleje, v podobě zatravněného svršku stáčí táhlým levým obloukem na zvýšeném tělese ve středu vozovky ulice Milady Horákové. Před křižovatkou Špejchar, sloužící k napojení stejnojmenné smyčky se koleje napřimují, část výhybkových konstrukcí je zřízena v otevřeném svršku. Prostor křižovatky Špejchar kryje asfaltový povrch, za ní trať pokračuje na zvýšeném tělese ve středu vozovky v otevřeném kolejovém přímým úsekem podél stadionu fotbalové Sparty nalevo a písčité letenské pláně vpravo, skryté nyní za plechovými ohradami vynucenými výstavbou další etapy městského okruhu a podzemních garáží na Letné. Před ulicí U Sparty míjíme ostrůvek stále tramvajové zastávky Sparta ve směru k Hradčanské. Za stadiónem Sparty tramvajová trať opouští otevřený kolejový svršek, a asfaltovým zákrytem krytými protioblouky se dostává na úroveň vozovky a napojuje se na původní trať. Následuje krátký traťový úsek zřízený velkoplošnými panely BKV a za ním dvojitá kolejová spojka, sloužící jako dočasné obratiště Sparta, jejíž výhybky jsou již zajištěny proti možnému přestavení a trolejové vedení nad spojkami je snesené. Za touto spojkou trať přechází opět do velkoplošných panelů BKV a následuje první dvojice zastávek, nesoucích - jak jinak - jméno Sparta. Jde o dočasnou polohu těchto zastávek. Po jejich opuštění trať pokračuje přímým úsekem ke dvojici značně frekventovaných světelných křižovatek u Korunovační ulice, přičemž ta druhá napojuje komunikace na Letenský tunel. Po překonání této křižovatky se trať stáčí pravým obloukem na Letenské náměstí, kde jsou umístěny stejnojmenné zastávky. Zastávka v našem směru je jednou z mála, vystavěných v tzv. vídeňském typu. Za zastávkami trať překročí Oveneckou ulicí, jíž vedly koleje první elektrické tramvaje na našem území a stáčí se táhlým pravým obloukem, kopírujícím tvar ulice Milady Horákové, zároveň začíná klesat ke Strossmayerovu náměstí. Před Kamenickou ulicí se však napřimuje a ve středu vozovky bude klesat již jen přímým úsekem. Za Haškovou ulicí jsou zřízeny zastávky Kamenická. Trať pokračuje v klesání a za křižovatkou s Veverkovou ulicí je pouze v našem směru zřízena zastávka Strossmayerovo náměstí. Bezprostředně za zastávkou již následují výhybky kolejové křižovatky Strossmayerovo náměstí, na nichž naše cesta po tramvajové trati končí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Sparta
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Špejchar, Chotkovy sady aHradčanská ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 80 metrů za křižovatkou s ulicí U Sparty, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Sparta
    - dočasná nácestná zastávka ve směru k zastávce Letenské náměstí ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 60 metrů před křižovatkou s ulicí Nad štolou, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
  • Sparta
    - dočasná nácestná zastávka ve směru k zastávce Sparta ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 60 metrů za křižovatkou s ulicí Nad štolou, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
  • Letenské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Kamenická ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 22 metrů před křižovatkou s ulicí Ovenecká, nástup ze zvýšené vozovky (vídeňská zastávka) pro dva vlaky 2xT
  • Letenské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Sparta ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 70 metrů za křižovatkou s ulicí Ovenecká, nástupiště napojené na průchozí chodník pro dva vlaky 2xT
  • Kamenická
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Strossmayerovo náměstí ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 70 metrů za křižovatkou s ulicí Haškova, nástup z vozovky pro dva vlaky 2xT
  • Kamenická
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Letenské náměstí ve středu vozovky ulice Milady Horákové, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Haškova, nástup z vozovky pro dva vlaky 2xT
  • Strossmayerovo náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Veletržní, Vltavská a Nábřeží kapitána Jaroše na jižní straně ulice Milady Horákové, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Dukelských hrdinů, nástupiště napojené na průchozí chodník pro dva vlaky 2xT

  • Provozované linky na popisované trati:
    Po celém úseku tratě jsou vedeny vedeny linky 1, 8, 12, 25 a 26, které v nočním provozu nahrazují linky 51 a 56.

    Fotocesta po trati Hradčanská - Strossmayerovo náměstí
    Počátek tramvajové tratě na křižovatce Hradčanská, koleje opouští žulovou dlažbu a po krátkém otevřeném svršku, zvaném past na mamuty, následuje zatravněná část tramvajové tratě. Tramvajová trať se stáčí mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar táhlým levým obloukem v zatravněném svršku ve středu ulice Milady Horákové. Tramvajová trať se stáčí mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar táhlým levým obloukem v zatravněném svršku ve středu ulice Milady Horákové. Tramvajová trať se stáčí mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar táhlým levým obloukem v zatravněném svršku ve středu ulice Milady Horákové. Tramvajová trať se stáčí mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar táhlým levým obloukem v zatravněném svršku ve středu ulice Milady Horákové.
    Tramvajová trať se stáčí mezi křižovatkami Hradčanská a Špejchar táhlým levým obloukem v zatravněném svršku ve středu ulice Milady Horákové. Tramvajová trať opouští zatravněný svršek, následují výhybky křižovatky Špejchar v otevřeném svršku. Rozvětvení tramvajové tratě od Hradčanské v otevřeném svršku, přímý směr míří na Letenskou pláň k zastávce Sparta, pravý oblouk do smyčky Špejchar. Sloučení tramvajové tratě od Hradčanské a oblouků smyčky Špejchar míří přes Letenskou pláň k zastávce Sparta. Tramvajová trať pokračuje za křižovatkou Špejchar ve středu ulice Milady Horákové na zvýšeném tělese v otevřeném kolejovém svršku.
    Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové. Přejezd pro automobily na úrovni vyústění ulice U Vorlíků přerušuje otevřený svršek. Přejezd pro automobily na úrovni vyústění ulice U Vorlíků přerušuje otevřený svršek. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese.
    Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese se přibližuje k fotbalovému stadionu Sparty. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese. Otevřený kolejový svršek tramvajové tratě ve středu ulice Milady Horákové v přímém úseku na zvýšeném tělese.
    Zaslepený přejezd pro automobily u fotbalové stadionu Sparty. Tramvajová trať se přibližuje k prostoru stálé zastávky Sparta. Prostor stálé zastávky Sparta. Tramvajová trať se prostorem stálé zastávky Sparta pomalu blíží ke konci otevřeného svršku. Tramvajová trať opustila otevřený svršek a protioblouky se vrací do původní polohy tratě zřízené velkoplošnými panely BKV v úrovni vozovky.
    Více než viditelné sblížení osové vzdálenosti a protioblouky provizorně propojují tramvajovou trať v nové poloze s tou stávající. Provizorní propojení tramvajové tratě v nové poloze se starou. Provizorní propojení tramvajové tratě v nové poloze se starou. Provizorní propojení tramvajové tratě v nové poloze se starou. Zachovalá část tratě tvořená velkoplošnými panely BKV.
    Zachovalá část tratě tvořená velkoplošnými panely BKV před dvojitou kolejovou spojkou Sparta. Dvojitá kolejová spojka Sparta sloužila k obracení vlaků během přerušení provozu na Letenské pláni. Dvojitá kolejová spojka Sparta sloužila k obracení vlaků během přerušení provozu na Letenské pláni. Dvojitá kolejová spojka Sparta sloužila k obracení vlaků během přerušení provozu na Letenské pláni. Prostor provizorních zastávek Sparta.
    Prostor provizorních zastávek Sparta. Světelně řízený přechod přes ulici Milady Horákové předchází samotné křižovatce a umožňuje cestujícím přístup na nástupiště zastávek Sparta. Úsek mezi světelně řízeným přechodem pro chodce a křižovatkou ulice Milady Horákové s vyústěním Letenského tunelu a Korunovační ulicí. Tramvajová trať zřízená metodou velkoplošných panelů BKV překračuje křižovatku ulice Milady Horákové s vyústěním Letenského tunelu a Korunovační ulicí. Hlavní pozemní komunikace sice pokračuje vlevo do Veletržní ulice, my se však přidržíme i nadále ulice Milady Horákové a tramvajová trať proto pokračuje pravým obloukem do prostoru zastávek Letenské náměstí.
    Hlavní pozemní komunikace sice pokračuje vlevo do Veletržní ulice, my se však přidržíme i nadále ulice Milady Horákové a tramvajová trať proto pokračuje pravým obloukem do prostoru zastávek Letenské náměstí. Prostor zastávek Letenské náměstí, zastávka do centra je zřízena formou tzv.Vídeňské zastávky, u zastávky z centra jde o vytažení hrany chodníku až ke koleji. Prostor zastávek Letenské náměstí, zastávka do centra je zřízena formou tzv.Vídeňské zastávky, u zastávky z centra jde o vytažení hrany chodníku až ke koleji. Prostor zastávek Letenské náměstí, zastávka do centra je zřízena formou tzv.Vídeňské zastávky, u zastávky z centra jde o vytažení hrany chodníku až ke koleji. Bezprostředně za prostorem zastávek Letenské náměstí se tramvajová trať stáčí táhlým pravým obloukem kopírujícím tvar ulice Milady Horákové a překračuje Oveneckou ulici, v níž ležely před více než stoletím koleje první elektrické tramvajové dráhy v někdejším Československu.
    Tramvajová trať klesající ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická zabírá celou šíři vozovky s ohledem na zde parkující automobily. Tramvajová trať klesající ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická zabírá celou šíři vozovky s ohledem na zde parkující automobily. Tramvajová trať klesající ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická zabírá celou šíři vozovky s ohledem na zde parkující automobily. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická.
    Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové v táhlém pravém oblouku k zastávkám Kamenická. U křižovatky s Kamenickou ulicí se tramvajová trať napřimuje a pokračuje v klesání k zastávkám Kamenická.
    Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové k zastávkám Kamenická. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové k zastávkám Kamenická. Prostor zastávek Kamenická. Prostor zastávek Kamenická. Prostor zastávek Kamenická.
    Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí.
    Tramvajová trať klesá ulicí Milady Horákové ke Strossmayerovu náměstí. Tramvajová trať klesá prostorem zastávky Strossmayerovo náměstí ke stejnojmenné křižovatce, po stavebních úpravách provedených na počátku roku 2008 je také vozovka v levé části ulici zvýšená do úrovně chodníku a vytažená až k tramvajovým kolejím, čímž došlo v tomto úseku ke zřízení pěší zóny. Tramvajová trať klesá prostorem zastávky Strossmayerovo náměstí ke stejnojmenné křižovatce, po stavebních úpravách provedených na počátku roku 2008 je také vozovka v levé části ulici zvýšená do úrovně chodníku a vytažená až k tramvajovým kolejím, čímž došlo v tomto úseku ke zřízení pěší zóny. Tramvajová trať klesá prostorem zastávky Strossmayerovo náměstí ke stejnojmenné křižovatce, po stavebních úpravách provedených na počátku roku 2008 je také vozovka v levé části ulici zvýšená do úrovně chodníku a vytažená až k tramvajovým kolejím, čímž došlo v tomto úseku ke zřízení pěší zóny. Tramvajová trať končí v prostoru zastávky Strossmayerovo náměstí před stejnojmennou křižovatkou.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019