Druhým největším španělským městem je hlavní město Katalánska, Barcelona, která má 1,5 milionu obyvatel. Společně s předměstími pak tvoří doslova lidské mraveniště, s téměř čtyřmi milióny obyvatel.
Podobně jako v pražských podmínkách je páteřním systémem barcelonské dopravy metro, provozované dvěma dopravci na 9 linkách, které jsou označeny různými barvami. V současnosti je v provozu 6 linek obsluhovaných TMB
TMB (Transports Metropolitans de Barcelona), který je dominantním barcelonským dopravcem (linky L1 - L5 a L11) a tři linky (L6 - L8) provozované regionální železniční společností FGC (Ferrocarrils de la Generalitat Catalunya).
Významně se na městské dopravě podílejí autobusy. Jejich největším provozovatelem je opět společnost TMB jejíž vozový park v polovině roku 2007 tvořilo 1073 autobusů, z toho 251 na plynový pohon.
Tramvajová síť v Barceloně se postupně rozvíjela od roku 1872, kdy vyjela první linka koňské tramvaje. Od roku 1889 pak jezdila v Barceloně elektrická tramvaj na normálním rozchodu. V roce 1934 bylo provozováno 32 linek na 227 kilometrů
dlouhé síti. V padesátých letech začala být tramvajová doprava likvidována, až v listopadu 1971 dojezdily městské tramvaje úplně. Do roku 2004 tak měla Barcelona jedinou světlou výjimku, samostatnou tramvajovou trať normálního rozchodu,
zvanou Tramvía Blau (Modrá tramvaj), která zahájila provoz roku 1901 a vedla po Avenue Tibidabo k údolní stanici pozemní lanovky na stejnojmenný vrch. Tato 1276 metrů dlouhá trat s převýšením 93 metrů vedoucí
od Kennedyho náměstí k pozemní lanovce na vrch Tibidabo měla svou malou vlastní vozovnu, i svůj vozový park. Od roku 1933 byla značena jako linka 55, a toto označení si podržela dodnes. Linka je provozována pouze o letních prázdninách celotýdenně,
v ostatních ročních obdobích je v provozu jen o víkendech.
Běžná tramvajová doprava, obnovená v roce 2004 má dnes pro Barcelonu pouze doplňkový charakter. V minulosti bývala elektrická dráha významným dopravním prostředkem, dnes jsou v Barceloně provozovány dva zcela samostatné systémy o rozchodu 1435 mm v různých částech města.
Trambaix v západní části od středu města a Trambesòs ve východní části Barcelony. V obou systémech je provozováno celkem 37 obousměrných nízkopodlažních tramvají Alstom Citadis 302 šířky 2650 mm. Trolejemi probíhá napětí je 750 V ss pro nejvyšší
povolenou rychlost 50 km/h.
V síti tramvajových linek Trambaix jsou od 3. dubna 2004 provozovány linky T1, T2 a T3, v síti Trambesòs pak od 8. května 2004 linky T4 a T5, doplněné od roku 2008 linkou T6.
Jak již jsme se zmínili, oba barcelonské tramvajové systémy, Trambesòs a Trambaix, jsou od sebe oddělené a proto mají vozidla duplicitní číselnou řadu evidenčních čísel od 01.