|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 28
Dne 16. prosince 2008 uplynulo 30 let od zrušení pražské tramvajové linky 28.
Po celou dobu své existence nesčíslněkrát měnila trasu a byla jakýmsi "oříškem" pro kartografy.
Její historie se začíná psát 15. ledna 1962, ale není marné se podívat i na to, co jí předcházelo....
Jak již jsme zmínili, uvedena k životu byla 15. ledna 1962 v trase Nákladové nádraží Žižkov - Flora - Olšanské náměstí - Hybernská ulice - Příkopy - Můstek - Muzeum - Hlavní nádraží - Olšanské náměstí - Olšanská - Nákladové nádraží Žižkov. Nová linka jezdila jen v ranní špičce všedního dne a jen v uvedeném směru. Nasazovány sem byly soupravy ve složení obousměrný (jednosměrný vůz "Ponorka") + vlek Krasin. Po roce, 3. června 1963 byl provoz rozšířen i na odpolední špičku pracovního dne. Výchozím bodem je nyní Kubánské náměstí (Náměstí Kubánské revoluce), linka jede přes dnešní Strašnickou na Floru, Olšanské náměstí a dále pokračuje v původní trase. V ranní špičce objíždí Václavské náměstí a Hybernskou ulici PROTI SMĚRU hodinových ručiček a odpoledne jede opačně. Po dalším roce, je od 5. října 1964 provoz omezen na pouze ranní špičku všedního dne a od 4. dubna 1966 je místo na Kubánské náměstí vedena do zastávky Nádraží Strašnice. Již po 14 dnech, od 18. dubna 1966 je pro změnu zkrácena do smyčky Olšanské hřbitovy. V roce 1967 přestaly jezdit na lince 28 motorové vozy Ponorka a soupravy jsou nyní jednotného typu - obousměrný motorový vůz + vlek Krasin. Další změny trasy se linka dočkává 30. září 1968, od tohoto data je vedena z Výstaviště (Park kultury a oddechu Julia Fučíka) - Veletržní - Revoluční - Hybernská - Olšanské náměstí - Olšanská - Nákladové nádraží Žižkov - Flora - Olšanské náměstí a zpět na Výstaviště. V ranní špičce v tomto směru, v odpolední špičce je objezd areálu hřbitovů protisměrný. Modernizace vozového parku se linka dočkává od 12. ledna 1970, kdy na ní začínají být nasazovány vozy T1. Již v květnu téhož roku, konkrétně 25., je linka 28 v souvislosti s výlukou na dnešní Seifertově ulici zrušena.
V přímé souvislosti se zprovozněním prvního provozního úseku linky metra C je od 9. května 1974 zavedena nová linka 28 jezdící v trase Bráník - Zborovská - Smíchov, nádraží.
Obsazena je sólo vozy T1 a T3. Zatímco v roce 2008 nemohly být na branické větvi pražské kolejové sítě provozovány vozy 14T, od 3. ledna 1977 postihuje zákaz vozy T1.
Jako důvod bývá uváděna neprůjezdnost vozů T1 pod železničním mostem na Výtoni, druhým důvodem mohla být skutečnost, že někde při branické trati mohl bydlet nějaký vysoce
postavený soudruh, kterému se vozy T1 prostě nelíbily. Od tohoto dne tedy jezdily na lince 28 jen sólo vozy T3.
Následující den její úlohu přejímá obnovená linka 4, která na smíchovské straně jezdí až ke zlíchovskému lihovaru a na straně druhé pokračuje až na Radošovickou. Rovněž i na této lince je uplatněn (do 18. prosince 1980) souběh provozu sólo vozů T1 a T3.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635 web postaven na redakčním systému phpRS Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019 |