Pozemní lanová dráha Starý Smokovec-Hrebienok 2008/2009

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pozemní lanová dráha
Starý Smokovec-Hrebienok 2008/2009


Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá ze Smokovce k výhybně, pryč je romantika tratě, násep hyzdí gabionové stěny zabraňující rozlézání štěrku | 22.8.2008
Výrobní štítek vozu č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008
Krátce po 14. hodině 16. září 2007 se vydaly oblé elegantní červenokrémové vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok, vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani, na svou poslední, 1937 metrů dlouhou, jízdu pod dohledem majestátních štítů slovenských velehor. Pozemní lanová dráha ve své podobě po rekonstrukci z let 1967-1970 projde modernizací... Tak začínal text článku, který mapoval zastavení se Expedice Slovensko 2007 u pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok v roce 2007....

Vozy lanové dráhy uskutečnily poslední jízdu 16. září 2007 ve 14 hodin a 5 minut. Jako první byl z kolejí snesen vůz č.1, následovaný logicky vozem č.2. Jeho spouštění z horní stanice lanové dráhy netrvalo obvyklých provozních 7 minut, ale podstatně déle, 44 minut. Oby vozy byly odstaveny vedle dolní stanice lanové dráhy ve Starém Smokovci. Informace o jejich likvidaci vyvolala ojedinělou snahu o jejich zachování, doslova na poslední chvíli se podařilo oba vozy 17. října 2007, bohužel rozřezané na poloviny, protože se nenašel žádný dopravce, schopný je přepravit vcelku za slušnou cenu, převést i s podvozky do areálu železničního depa Poprad, kde stojí maskované vojenskými nepromokavými plachtami v ohradě tvořené z dřevěných železničních pražců a pletiva... Čekají na svůj osud v podobě exponátu chystaného Muzea tatranské dopravy. Jenže to je jiná kapitola, jejíž úvodní slovo zatím nikdo nenapsal...

V průběhu listopadu roku 2007 byly ze švýcarského Bernu přepraveny na trať lanovky nové moderní prosklené vozy firmy Gangloff. Kromě zvýšení cestovní rychlosti na 10m/s, vyšší kapacity a komfortu, umožňují také bezproblémovou přepravu zdravotně postižených. Nezvyklou možnost výhledu na tatranskou přírodu poskytuje také prosklená střecha, kterou si však cestující příliš nevychutnají. Díky vyšší cestovní rychlosti je jízdní doba lanovky zkrácena ze 7 na 4,5 minuty.

Nové vozy lanové dráhy byly na koleje usazeny 6. listopadu 2007 do prostoru výhybny a první jízda nové lanové dráhy se uskutečnila 16. listopadu 2007. Od 23. prosince 2007 je pak nová lanová dráha v provozu.

Symbolem rekonstrukce se samozřejmě staly zejména nové vozy, ale rekonstrukce zasáhla strojovnu, zabezpečovací zařízení a dolní stanici lanové dráhy. Celkové náklady se pohybují okolo 180 miliónů slovenských korun, 60 milionů stály nové vozy a více než 6,5 miliónu pak jejich přeprava ze Švýcarska na Slovensko.

Přes všechny klady, které rekonstrukce přinesla cestujícím i provozovateli si dovolíme poznamenat, že se z lanovky tak nějak vytratilo to nejkrásnější... Romantika občas travou prorůstajících kolejí, romantika štěrkového náspu, romantika skřípajících kladek a podvozků takřka čtyřicetiletých vozů. Pokrok sice člověk nezastaví, ale občas by mohl alespoň přibrzdit...

Koncový doraz v dolní stanici pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci | 22.8.2008
Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Zrekonstruovaná výhybna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008
Stanoviště řidiče s ovládacími prvky a dotykovým displejem | 22.8.2008 Zrekonstruovaná strojovna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok na Hrebienku | 22.8.2008
Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008
Z horní stanice pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok zahajuje klesání vůz č.1 | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do Starého Smokovce | 22.8.2008
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do Starého Smokovce | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá k výhybně | 22.8.2008
Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Pohled na horní stanici pozemní lanové dráhy na Hrebienok | 22.8.2008
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá na Hrebienok | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vybavený plošinou pro přepravu nákladu stoupá na Hrebienok | 22.8.2008
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do cílové stanice Hrebienok | 22.8.2008 Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008
Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Zrekonstruovaná výhybna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Průchod tažného lana pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok Abtovou výhybkou ve středu tratě | 22.8.2008 Vodící kladky lano pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně ve středu tratě | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně ve středu tratě | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vjíždí do výhybny | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 22.8.2008 Míjení obou vozů pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok ve výhybně | 22.8.2008
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok ve výhybně, kde se mine s vozem č.2, jedničce patří levá kolej | 22.8.2008 Zatímco vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok na levé koleji výhybny stoupá k vrcholům, vůz č.2 na koleji pravé naopak klesá do Starého Smokovce | 22.8.2008 Oba vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok se ve směru svých jízd blíží k Abtovým výhybkám výhybny | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok opouští během klesání výhybnu | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok opatřený nákladní plošinou klesá do výhybny do Starého Smokovce | 22.8.2008
Zatímco kolej pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok byla zrekonstruována, s návěstmi si nikdo moc hlavu nelámal... | 22.8.2008 Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok v pohledu k výhybně s vozem č.2 v dolní stanici | 22.8.2008 Zrekonstruovaná trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok v pohledu k výhybně s vozem č.2 v dolní stanici | 22.8.2008 Majestátní vrcholky tatranských velikánů důstojně shlíží na zrekonstruované těleso pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok s nevzhlednou nákladní plošinou stoupá k výhybně | 22.8.2008
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok s nevzhlednou nákladní plošinou stoupá k výhybně | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá od výhybny k dolní stanici, po stezce dva dny nikdo neprošel, když chtěl autor, zaklesnutý na pařezu pořídit fotky, objevila se delegace kovopreclíkářů v čele s ujom fotografom, který v hledáčku svého fotoaparátu objevil lanovku a jal se fotit... | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá od výhybny k dolní stanici, po stezce dva dny nikdo neprošel, když chtěl autor, zaklesnutý na pařezu pořídit fotky, objevila se delegace kovopreclíkářů v čele s ujom fotografom, který v hledáčku svého fotoaparátu objevil lanovku a jal se fotit...  | 22.8.2008
Za vozem č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 22.8.2008 Dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice ve Starém Smokovci | 22.8.2008
Zrekonstruované těleso pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 22.8.2008 Ostrý obrat cestujících v dolní stanici a vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok opět stoupá na Hrebienok | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 22.8.2008
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 22.8.2008 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok projíždí oblouk zrekonstruovaného tělesa, obklopeného gabionovými zdmi | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 22.8.2008 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 22.8.2008
Zima 2009
Horní stanice pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok na Hrebienku skrytá pod sněhovým příkrovem | 17.3.2009 Zasněžená trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 17.3.2009 Zasněžená trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 17.3.2009 Zasněžená výhybna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 17.3.2009 Zasněžená výhybna pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok za prudké sněhové vánice, inu i takovou tvář umí ukázat Tatry svým návštěvníkům | 17.3.2009
Zasněžená kolej pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok | 17.3.2009 Za husté vánice stoupá vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok do výhybny | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vjíždí do výhybny | 17.3.2009 Oba vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok právě ve výhybně přes Abtovu výhybku vjíždí na svou kmenovou kolej | 17.3.2009
Za husté sněhové vánice se ve výhybně pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok míjí oba vozy | 17.3.2009 Hustá sněhová vánice nabírá na obrátkách, když vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok opouští výhybnu | 17.3.2009 Jen fotografický klam způsobuje, že na snímku z výhybny pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vypadají oba vozy jak na jedné koleji | 17.3.2009 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 17.3.2009 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do Starého Smokovce | 17.3.2009
Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá do výhybny | 17.3.2009 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok zůstává přes noc deponovaný v horní stanici, proto je na čele směřujícím ke Starému Smokovci vybavený sněhovým pluhem, aby ráno kolej patřičně pročistil | 17.3.2009 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok zůstává přes noc deponovaný v horní stanici, proto je na čele směřujícím ke Starému Smokovci vybavený sněhovým pluhem, aby ráno kolej patřičně pročistil | 17.3.2009 Vůz č.2 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok stoupá k výhybně, ani mohutná vrstva sněhu není schopna ukrýt nevzhledné gabionové zdi | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 17.3.2009
Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice ve Starém Smokovci | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok klesá do dolní stanice ve Starém Smokovci | 17.3.2009 Vůz č.1 pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok zůstává přes noc deponovaný v dolní stanici, proto je na čele směřujícím k Hrebienku vybavený sněhovým pluhem, aby ráno kolej patřičně pročistil | 17.3.2009 Do dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci vjíždí vůz č.1 | 17.3.2009
Pohled na zasněženou trať pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok s tažným lanem vozu č.1 | 17.3.2009 Dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci s vozem č.1 | 17.3.2009 Dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci s vozem č.1 | 17.3.2009 Dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci | 17.3.2009 Dolní stanice pozemní lanové dráhy ve Starém Smokovci s logem provozovatele | 17.3.2009
Mezitím v depu Poprad...
Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009
Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009
Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009 Oba původní vozy pozemní lanové dráhy Starý Smokovec - Hrebienok vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani vyčkávají, skryty před nepřízní počasí a zvědavými zraky okolojdoucích pod plachtami, v areálu depa Poprad... | 16.3.2009


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024