Pozůstatky po provozu »TEŽ«aneb Příroda si bere zpět co jí patřilo...

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Pozůstatky po provozu »TEŽ«
aneb Příroda si bere zpět co jí patřilo...


Kámen s výrazným označením T.D. vymezoval hranice pozemku dráhy, hranici Tatranské dráhy | 21.8.2008
Původní trasa TEŽ ke Štrbskému Plesu
Přes tento most přes potok Mlýnice ještě přecházela i původní trasa Tatranské Elektrické Železnice, za ním se však původní kolej ostře stáčela vpravo | 21.8.2008
Když se v roce 1912 rozjely první elektrické vlaky zvládající mezi stanicemi Popradské Pleso a Štrbské Pleso na 2 kilometrech tratě vystoupat o dalších 100 metrů nadmořské výšky až ke kótě 1350 metrů nad mořem, musel to být pro cestující úžasný pocit. Vystoupil přímo na břehu Štrbského plesa a mohl smočit nohy v jeho chladných vodách a do plic nasát čerstvý horský vzduch úchvatné tatranské přírody.

Tatranská příroda se za těch takřka sto let příliš nezměnila, i když zásahy člověka jsou zde čím dál tím více patrné, doprava však prodělala změny takřka zásadní. Zcela se obměnil vozový park, Tatranské Elektrické Železnice pak opustily několik úseků svých tratí, včetně toho koncového na Štrbské Pleso.

V roce 1968 byla Ministerstvem dopravy schválena modernizace Tatranských elektrických železnic, která měla usnadnit dopravu návštěvníkům závodů v areálu skokanských můstků v rámci Mistrovství světa v klasickém lyžování, které se ve Štrbském Plese konalo v roce 1970. Přesto se železnička od samotného Štrbského plesa vzdálila, v rámci obnovy byly postaveny nové odbavovací haly na Štrbském Plese, společné pro obnovovanou "zubačku" i TEŽ. Původní trať ke Štrbskému plesu byla opuštěna a od 27. ledna 1970 "električky" zajíždí k novému nádraží Štrbské Pleso...

Blíží se km 28.604 Tatranských Elektrických Železnic, trať se zde prudce stáčela vpravo a vedla přímo k chladným vodám Štrbského Plesa | 21.8.2008
Počátek původního tělesa Tatranských Elektrických Železnic ke Štrbskému plesu v terénním zářezu | 21.8.2008 Počátek původního tělesa Tatranských Elektrických Železnic ke Štrbskému plesu v terénním zářezu | 21.8.2008
Pohled z původního tělesa Tatranských Elektrických Železnic ke Štrbskému plesu zpět k současnému trasování koleje | 21.8.2008 V terénu stále ještě patrné vedení původní trasy Tatranské Elektrické Železnice ke Štrbskému plesu | 21.8.2008
V terénu stále ještě patrné vedení původní trasy Tatranské Elektrické Železnice ke Štrbskému plesu | 21.8.2008 V terénu stále ještě patrné vedení původní trasy Tatranské Elektrické Železnice ke Štrbskému plesu | 21.8.2008
I po letech je v asfaltu výrazně patrný prostor po vytržené koleji Tatranské Elektrické Železnice | 21.8.2008 Zachovaný mostek převáděl kolej Tatranské Elektrické Železnice, nyní po rekonstrukci mostovky slouží pěším | 21.8.2008 Zachovaný mostek převáděl kolej Tatranské Elektrické Železnice, nyní po rekonstrukci mostovky slouží pěším | 21.8.2008 Zachovaný propustek ve stopě původní koleje Tatranské Elektrické Železnice ke Štrbskému Plesu | 21.8.2008 Asfaltová cesta pro pěší ve stopě původní koleje Tatranské Elektrické Železnice ke Štrbskému plesu | 21.8.2008
Aby bylo možné přivést Tatranskou Elektrickou Železnici na nové nádraží ve Štrbském plese, bylo nutné vystavět nový nevzhledný betonový most, zachycený z tělesa původní dráhy | 21.8.2008 Kámen s výrazným označením T.D. vymezoval hranice pozemku dráhy, hranici Tatranské dráhy, ve stopě původní tratě se jich několik dochovalo | 21.8.2008 Kámen s výrazným označením T.D. vymezoval hranice pozemku dráhy, hranici Tatranské dráhy, ve stopě původní tratě se jich několik dochovalo | 21.8.2008 Kámen s výrazným označením T.D. vymezoval hranice pozemku dráhy, hranici Tatranské dráhy, ve stopě původní tratě se jich několik dochovalo | 21.8.2008 Staniční budova Tatranských Elektrických Železnic u chladných vod Štrbského plesa stále stojí, jen již slouží jiným účelům | 21.8.2008
Pozůstatky kolejiště výhybny Štola
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Mezi zastávkou Popradské Pleso a stanicí Vyšné Hágy byla zřízena výhybna Štola. Výhybna byla naposledy využívána v GVD 1970/1971, pak již jen zcela výjimečně, v roce 1984 došlo k jejímu zrušení spočívajícím pouze ve snesení výhybek, napojujících druhou kolej k traťové. Trolejové vedení bylo sneseno celé.
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Nákres výhybny TEŽ Štola Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008 Pozůstatky po původní výhybně Tatranských Elektrických Železnic Štola, umístěné mezi zastávkami Popradské Pleso a Vyšné Hágy | 22.8.2008
Pozůstatky původního depa TEŽ v Popradu
Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008
Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008
V roce 1968 začalo v Popradu vyrůstat nové depo určené nejen vlakům TEŽ. Již o rok později se do něj stěhovaly první vlaky TEŽ. Provozy nového depa byly oživovány postupně, do dnešních dnů se však zachoval polorozbořený areál původního depa, včetně části vjezdové koleje a pravděpodobně administrativní budovy.
Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008
Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008 Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008 Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008 Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008 Pozůstatky původního depa Tatranských Elektrických Železnic v Popradě, včetně torza vjezdové koleje | 22.8.2008
Pozůstatky kolejiště u zastávky Nová Polianka
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky jednoho šturcu, dvou výhybek, třech sloupů nesoucích kdysi trolejové vedení "TEŽek" a jeden trubkový propustek pod kolejí. Tak vypadá před lety opuštěné kolejiště poblíž zastávky Nová Polianka, ztrácející se kdysi pod korunami stromů, dnes v letních měsících mezi křovím a v zimě pod sněhovým příkrovem.
Opuštěné kolejiště se nejen pro nás stalo poněkud zvláštní záhadou. Místní tvrdí, že na 99% ta vlečka sloužila k dovozu uhlí. Celé Tatry se kdysi vytápěli jen uhlím, a na leckterá překladiště se současně dovážely i jiné věci.
Jenže pochybnosti tu jsou, zbývá 1% nejasností. Od kdy, do kdy toto kolejiště sloužilo? Snad časem zjistíme víc!
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009
Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pozůstatky kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka | 16.3.2009 Pod kolejí je zachován i trubkový propustek | 16.3.2009 Areál do nějž ústilo kolejiště Tatranských Elektrických Železnic u zastávky Nová Polianka z druhé strany | 16.3.2009
Kolejový trojúhelník Velký Slavkov
Traťová kolej Tatranských Elektrických Železnic u výhybny Velký Slavkov je zcela vlevo, v pravé části fotografie jí doplňují koleje trojúhelníku, sloužícího k obracení postavení jednotek TEŽ a zejména pak ozubnicové železnice, aby v hale popradského depa byly její dveře na straně volného prostoru v hale | 15.3.2009
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov je vybudován kolejový trojúhelník, sloužící nejen k obracení směru jízdy jednotek TEŽ, ale zejména k otáčení jednotlivých dílů jednotek ozubnicové železnice, aby v hale oprav popradského depa byly umístěny vstupní dveře na volné straně haly.
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009 Kolejový trojúhelník na popradském zhlaví stanice Velký Slavkov slouží k obracení postavení jednotek Tatranských Elektrických železnic i ozubnicové železnice, pro kterou je obracení nutností při jízdě do popradského depa s ohledem na nutnost umístění dveří na volné straně haly | 15.3.2009
Původní podobu kilometrovníku na tratích Tatranských Elektrických železnic ještě občas najdete ve strouze podél náspu, neslouží již svému účelu, ale pohled na hnijící dřevěný základ opatřený litinovou deskou s plastickou číslicí je úchvatný | 21.8.2008

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024