Na dvanácti kilometrech železniční tratě Červená Skala - Margecany musí vlaky překonávat výškový rozdíl 170 metrů. Pro obdivovatele
smělých železničních staveb je jistě nejzajímavějším úsek u Telgártu. Spirálovou smyčkou o délce 2,3 km zde trať, dokončená v roce 1936,
překonává výškový rozdíl 31 metrů!
Za zastávkou Telgárt penzion trať zamíří do 1239 m dlouhého tunelu, jehož pouhých 83 úvodních
m je vedených přímo, následuje levý oblouk o poloměru 400 m ve stoupání 12,5 ‰. Tunel je celý vyzděný!
Po opuštění tunelu trať v levém oblouku stoupá po náspu nad Telgárt.
K překonání tohoto stoupání využije také viadukt, který je 86 metrů dlouhý a ve svém středu
vedený až 22 metrů nad údolím, ve sklonu 17 ‰. Je prvním viaduktem v síti někdejších ČSD
s členěnou obloukovou konstrukcí ze železobetonu. Krajní části viaduktu tvoří kamenné klenuté oblouky světlosti
9 metrů, střední díl pak zmíněný železobetonový oblouk světlosti 32 metrů.
Snad jen na okraj malé vysvětlení... Během výstavby tunelu a viaduktu byl prostor dnešní zastávky Telgárt penzion využíván
jako stavební dvůr. Následně byly budovy stavby na blízkém svahu přestavěny na hotel / penzion. Odtud tedy
pochází název zdejší zastávky.